Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bulldozer, het is ondertussen al weer een eeuwigheid geleden dat ik bij je ben langs geweest maar ik vond het erg leuk om even een bakkie bij je te doen! Nogmaals dank voor het bestellen van de olie en ik neem contact met je op als ik tegen dingen aan loop waar een "professional" aan te pas moet komen ;)

Op het moment rij ik weinig met de 300 omdat ik 'm alleen voor toertochten gebruik. De 150 is voor woon-werk prima. Gisteren nog wel even een stukkie op de 300 gereden en het blijft een genot om op te rijden.

De komende maanden zal ik 'm sporadisch gebruiken. Als de lente komt trek ik hier weer aan de bel.

Groeten!

Hoi Piet! Was gezellig idd, je gaat dus in de winterslaap met de SH300. Mss voordat het seizoen weer begint wat onderhoud volgend jaar lente? Als je ergens mee zit kan je altijd terecht voor eea natuurlijk.
Je laat toch wel wat van je horen?, SH150 topic is al een tijdje stil nl... ;)
 
Komt er natuurlijk weer een smak geld bij voor "kosten rijklaar maken". De grootste onzin die er bestaat!!!

Klopt, hier raak je de angel voor degene die beter weten wat er wordt gedaan bij het rijklaar maken.
Nieuw model of niet, je kan zonder inruil altijd wat geld afdingen op de verkoopprijs, en ook flink op de kosten rijklaar maken.
Ik betaalde voor de nieuwe pcx150 incl. kosten rijklaar maken minder dan de standaard verkoop prijs, het kan dus best goedkoper, er zit genoeg marge in voor ze, en anders een andere dealer (even uitspelen, het is jouw geld...).
 
Na het heel lang uitgesteld te hebben , heb ik eindelijk het gerammel opgenomen.
het fragment moest door de pc gemarteld worden, dat duurde ook nog al even maar hier is het :

tussen 0:18 en 0:30 is het gerammel het best te horen, het duidelijkst treed het op als je net gas geeft.
zodra de afdekkap achter gedemonteerd is zie je riem best wiebelen, dus die sluit ik niet uit.
ook zijn er hitteplekken/verkleuringen te zien in de achtervario waar de voering tegenaan komt.
deze zijn vervangen nadat ik de moer te vast had gedraait en zo de koppeling ontzet had.
toen liepen de vorige voering tegen de trommel aan, misschien is deze daardoor ontzet ?

alle suggesties welkom.
 
klopt , het is alleen een geluidsfragment.

"zodra de afdekkap achter gedemonteerd is zie je riem best wiebelen, dus die sluit ik niet uit." Was dan ook 'beeldend verwoord' O-) ;)

Sh Goeroe bulldozer heb ik al even ge pb't wat hij zou kunnen betekenen, maar grappig dat jij de riem vermoed.

Een ander koppelingshuis valt overigens wel mee qua prijs, raar dat je eerst de complete set moet aanklikken en dan naar de losstaande onderdelen moet gaan op onderstaande site :

EasyParts.nl - Koppelingshuis POLINI Maxi Original Honda 250 4T/ 125-150 2T - Koppelings-segmenten
 
Het is ieder geval wat slepends, zoals bv koppelingsschoenen, riem, lager, rubbertjes...
Ik denk dat door sleutelen en dmv uitsluiten eea kan worden opgespoord/verholpen.

* doet ie het ook op de bok?
 
Laatst bewerkt:
de schoentjes heb ik al 2 keer lichtjes geschuurd met schuurpapier, de laatste keer te trommel vrij grondig, maar dat word toch uitdraaien om die plekken er uit te krijgen en dan is het ook maar de vraag of die trommel niet lichtjes ontzet is en het wel haalbaar is om uit te draaien.

De riem is 5.000 km terug vervangen en ik weet inmiddels niet meer wanneer het geschraap nou begonnen is.
je hoort het ook alleen bij licht gas geven.

ik zal eens kijken of hij het op de bok ook doet.
 
.... de laatste keer te trommel vrij grondig, maar dat word toch uitdraaien om die plekken er uit te krijgen en dan is het ook maar de vraag of die trommel niet lichtjes ontzet is en het wel haalbaar is om uit te draaien.

Ik ben deze merkwaardige opmerking al een paar keer tegen gekomen in het Honda SH topic.
Met o.a. de wetenschap dat b.v. de slijtage service limit van een koppelingshuis al minder als een millimeter is wil ik je er op wijzen dat je niks aan een koppelingshuis moet gaan afdraaien.
Een koppelingshuis is goed of slecht als hij slecht is gooi je hem weg en koop je een nieuwe.
Overigens kan ik geen chocola maken van het geluids-fragment, dus wat er bij jou aan de hand is weet ik niet meer na het vervangen van het naald-lager.
Misschien kun je ooit eens een koppelingshuis van een ander lenen om dat onderdeel evt. uit te sluiten.

Mvg. Jan
 
Ik ben deze merkwaardige opmerking al een paar keer tegen gekomen in het Honda SH topic.
Met o.a. de wetenschap dat b.v. de slijtage service limit van een koppelingshuis al minder als een millimeter is wil ik je er op wijzen dat je niks aan een koppelingshuis moet gaan afdraaien.
Een koppelingshuis is goed of slecht als hij slecht is gooi je hem weg en koop je een nieuwe.
Overigens kan ik geen chocola maken van het geluids-fragment, dus wat er bij jou aan de hand is weet ik niet meer na het vervangen van het naald-lager.
Misschien kun je ooit eens een koppelingshuis van een ander lenen om dat onderdeel evt. uit te sluiten.

Mvg. Jan


Dat wist ik niet, vermoedde wel dat het niet veel kon zijn, dankjewel :)

qua geluidsfragment had ik al de moeite genomen om in moviemaker de nog ergere eerste helft er af te knippen.
De telefoon naast de scooter houden was voornamelijk bron voor windgeruis :/
Bulldozer had al vermeld dat hij wat onderdelen had liggen.
ik zal ook de oude riem er weer even terug op zetten, ook zo lullig als je een produktiefoutje riem te pakken hebt en tot je dat doorhebt de halve scooter vervangt ;)
 
de schoentjes heb ik al 2 keer lichtjes geschuurd met schuurpapier, de laatste keer te trommel vrij grondig, maar dat word toch uitdraaien om die plekken er uit te krijgen en dan is het ook maar de vraag of die trommel niet lichtjes ontzet is en het wel haalbaar is om uit te draaien.

De riem is 5.000 km terug vervangen en ik weet inmiddels niet meer wanneer het geschraap nou begonnen is.
je hoort het ook alleen bij licht gas geven.

ik zal eens kijken of hij het op de bok ook doet.

Als het aan de bel/schoenen ligt dan is het beste de bel en koppelingschoenen beiden tegelijk te vervangen.
Uitdraaien is te proberen als je toch niets te verliezen hebt, maar meer als 0,15mm zou ik niet uitdraaien, want de service limit is zelfs max. 0,5mm, en dan heb je al gebruiks slijtage, dus meer als 0,15 eraf draaien is als je nog wat over wilt houden waarschijnlijk de max.

Als hij het op de bok ook doet, kan je een opname maken zonder windruis. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik ben deze merkwaardige opmerking al een paar keer tegen gekomen in het Honda SH topic.
Met o.a. de wetenschap dat b.v. de slijtage service limit van een koppelingshuis al minder als een millimeter is wil ik je er op wijzen dat je niks aan een koppelingshuis moet gaan afdraaien.
Een koppelingshuis is goed of slecht als hij slecht is gooi je hem weg en koop je een nieuwe.
Overigens kan ik geen chocola maken van het geluids-fragment, dus wat er bij jou aan de hand is weet ik niet meer na het vervangen van het naald-lager.
Misschien kun je ooit eens een koppelingshuis van een ander lenen om dat onderdeel evt. uit te sluiten.

Mvg. Jan

Mogelijk ontstaan die plekken doordat tijdens productie de bel te vast is geklemd in de draaibank om de binnenkant op maat/glad te draaien, het zouden dan 3 plekken moeten zijn.
 
"op maat glad draaien" komt tijdens productie koppelingshuis niet voor, wel balanceren.

Ze lassen eerst zeer nauwkeurig de buitenste ring er op. (waar de remschoenen tegen aan komen)
Daarna wordt vanuit het middelste gedeelte van het koppelingshuis gebalanceerd.
Dat uit-balanceren zijn die boorgaatjes die je vaak en net als op de foto hieronder op een rijtje in het koppelingshuis ziet zitten.

2.jpg

Pic: Forza Mario de Roos
 
Laatst bewerkt:
Zal eens kijken bij mn nieuwe bel van Honda die ik heb liggen of ie op maat gedraait is of niet.
Je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben dat dit niet is gedaan.
Balanceren doen ze gelukkig wel.
Blijft de vraag waarom er ongelijkmatige slijtage is bij sommigen, mss achteraf door iemand uitgedraaid?
Andere productie fout?
 
Laatst bewerkt:
De ring is wel nauwkeurig op maat uitgedraaid of iets dergelijks. maar dat is nog voor dat de 2 onderdelen van een koppelingshuis samen komen. na het er op lassen wordt er niet meer gedraaid.

Per batch zou het wel zo kunnen zijn dat er minder/meer en soms ook op meerdere plekken balans boorgaatjes zijn aangebracht,
die dingen gaan per stuk op de balans machine.

Ik heb er een keer een youtube filmpje van gezien maar kan het niet zo snel meer vinden
 
Laatst bewerkt:
Leuke aanbieding, maar er gaat nog wel een paar duizend € kappen aan verspijkerd worden.
Verder is het raar dat de achterkant geen enkele schade lijkt te hebben, en voor twee remhandels krom, terwijl er links verder geen schade is. Ergens tegenaan gereden lijkt ook niet, want de vork staat recht, en spatbord heeft geen krasje.
Denk dat ie een vluchtheuvel te pakken heeft gehad, hele voor onderkant denderd dan ook stuurhuis/cockpit aan gort.

Zie dat boonstra veel schade spul aanbied.
 
boonstra doet veel 2e hands onderdelen , maar deze is interessant genoeg om zo te verkopen denk ik.
het is ook niet een model wat veel onderdelen deelt met andere ( honda) modellen (de SH).
het is niet alsof je dat motorblokje even onder een crf250 zet ofzo ;) :+
 
Of Boonstra weet dat het behoorlijk duur wordt om alles te repareren, vaak zijn er ook dingen ontzet.
 
Dan toch maar snel nieuwe erop, Metzeler feelfree wintec setje staat al klaar! *O*

full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan