Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ Kees Vetje

ongetwijveld heb jij weer kwaliteiten in huis die ik niet hebt,
ik weet het 100% zeker :Y


@ Bulldozer

die mogelijkheid bestaat altijd (Kwestie van tijd...) wie wil er nou niet HAPPY wezen ;)

Van de week weer wat minder weer heb ik begrepen en zal dan weer eens gaan kijken, maar ja je weet het wel... hoe lang duurt het nu al niet voor de PCX, en zo zijn er nog wel een paar waaronder de 'Suzuki Sixteen UX125', voor beide is het bijna een obsessie geworden om het ooit voor elkaar te krijgen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Jan, ik heb je wphb gedownload.
Afgelopen zondag heb ik de voorvorkolie gewisseld, nog zonder het digitale boek te hebben bekeken.
Een paar dingen wijzen voor zichzelf. Om bij de doppen op de poten te kunnen, moet dat deksel met verchroomde rand er af. De scooter stond daarbij op de middenbok. De zijstandaard stond ook uit. Daaronder heb ik een dik blok hout gelegd als opvulling. Daarna een autokrik aan de andere kant onder een stalen onderdeel van het frame, ofwel één van de twee stalen strippen in V vorm naast de aansluiting van de uitlaatbocht aan de kop. Het was inderdaad de bedoeling dat de scooter stabiel zou blijven staan zonder voorvork.
Die twee rubberen doppen op de poten zijn er in een wip uit. De stalen doppen lieten zich makkelijk indrukken met een grote kruiskopschroevendraaier. Met een lange voelermaat van 0.30 waren de dunne, verende ringetjes makkelijk te verwijderen. Tijdens het wegleggen van ringetje twee hoorde ik PLOP!! achter mij. Niet die kabouter, maar de dop plopte er spontaan uit. Lag niet op de grond, was nergens in het zicht en toen kwam ik tot de conclusie dat ie achter de radiator was gesprongen. Om de dop te kunnen bevrijden, moet de Tupperware er af. Daar zit een beetje de moeilijkheid in. Je ziet de schroeven, al is loskomen van plastic een ander verhaal.
Nu dacht ik RTFM, RTFM maar die had ik nog niet en met zulke zwarte jatten ben ik in huis ongewenst bezoek om op de computer te kijken. Je raadt het al, alles proefondervindelijk weghalen dat in de weg zit. Ben in totaal daar een uur mee zoet geweest.
Vooral het voorspatbord, dat had ik meteen moet weghalen. Daarna is het toch betrekkelijk eenvoudig de vorkpoten uit de kroonplaat te nemen, leeg te laten lopen en uitspoelen met benzine. De oude olie heeft de kleur van grafietvet, een soort van gunmetal. Het verversen was dus hard nodig.
De kroonplaatbouten, daar borg je met de bovenste bout de binnenpoot mee tegen uitvliegen tijdens het maken van een wheelie!! (als je dat kan)
De vooras is nog nooit los geweest aan de sporen te zien, elk ander boutje is ingevet ondertussen. Klopt ook wel, de originele band zit er nog om.
Meteen een inspectie naar de keerringen en eventueel op speling tussen vorkbus en binnenpoot.
De binnenpoten deed ik tussen alu spanplaten in een zware bankschroef en dan de buitenpoot flink belasten tijdens het schuiven. Geen abnormaal iets ervaren. Voorvorkpoten gevuld met 110cc W20 olie per poot en alles in omgekeerde volgorde terug gezet.

En dan de proefrit. Vóór de rit begon met ingeknepen voorrem de vork wat keren in- en uitgeveerd. Waar was nou die demping gebleven?? Nog steeds het fietspompgevoel.
De demping kwam terug, veel beter dan ooit geweest tijdens de drie jaar dat ik de scooter nu heb. Van mij mag het best nog een tandje steviger.
540.jpg

360.jpg
540.jpg
 
Leuk verslag Kees Vetje! Het valt allemaal wel mee toch? (Als alles meezit natuurlijk.. ;) ) Heb je de hele vorkpoot uit elkaar gehad? Als het nog steviger mag, dan maar hyperpro veren erin?
 
Laatst bewerkt:
Nee, de vork is niet uit elkaar geweest. Ik heb gespoeld tijdens het regelmatig in- en uitveren van de poten, net zolang tot de uitlekkende benzine helder bleef. Hyperpro veren heb ik niet aan gedacht. Op het veergedrag heb ik niet veel aan te merken. De vork spreekt mooi aan op klinkerweg, doet het ook goed op asfalt en slaat niet door bij hard remmen tot piepende voorband aan toe, ook niet als je op dat moment een hobbel passeert. De demping kan wat beter, al moet ik toegeven dat het op dat moment een bovenmatig warme dag was. In de herfst zal het al een ander verhaal worden.
 
Na verwijdering van het plaatwerk om de dop te kunnen pakken, heb ik gelijk van de situatie gebruik gemaakt om de radiator met perslucht uit te blazen. Er kwam naast veel zand, ook flinke stofwolken uit.
 
Laatst bewerkt:
Nieuw projectje hier. Akrapovic rammelt al een hele tijd, ik dacht dat het ergens binnenin wat los zat. Dus toch maar even studie van gemaakt, wat blijkt?, de popnagels van de eindkap zitten behoorlijk los. Dat houd in: Oude rvs popnagels (4,8x10mm) uitboren, en nieuwe monteren. Nu trilt dus nog het hele plaatwerk pakket achter, incl. losse popnagels. Valt me toch een beeetje tegen van een Akrapovic. -O-

Foto:
full
 
Mijn yasuni(sh150i) heeft er ondertussen zo'n 50-60.000 op zitten en geen rammeltje te bekennen *D

Leovince: rammelen en scheuren,
Acrapovic: rammelen en scheuren,
Mivv: rammelen en scheuren
-O-

Ik denk dat ik ook maar een yasuni ga kopen voor de 300 :9


Ben overigens onderweg naar belgique wel mijn db killer verloren :( , ik had hem vastgezet met 4 windingen rvs borgdraad van 0,8 mm maar dat heeft niet mogen baten, ergens bij utrecht was het in ene rooooonkerdebombom en ( dat dan weer wel) 5 km topsnelheid erbij :')

De db killer zit in yasunis vast gelast met een paar tig hechtjes, als je hem er een keer uitsloopt kun je hem dus daarna niet meer vast schroeven dus ik had drie gaatjes geboord en geborgt maar dat was dus kennelijk niet genoeg, ik wilde hem er deze vakantie in hebben vanwege evt overlast op de camping, ik wil deze keer op een stil achteraf plekje staan en dan kun je het eigenlijk niet maken om met een romberdebombom scooter aan te komen.
Afijn ik heb wat te knutselen :+
 
Laatst bewerkt:
Nieuw projectje hier. Akrapovic rammelt al een hele tijd, ik dacht dat het ergens binnenin wat los zat. Dus toch maar even studie van gemaakt, wat blijkt?, de popnagels van de eindkap zitten behoorlijk los. Dat houd in: Oude rvs popnagels (4,8x10mm) uitboren, en nieuwe monteren. Nu trilt dus nog het hele plaatwerk pakket achter, incl. losse popnagels. Valt me toch een beeetje tegen van een Akrapovic. -O-

Foto:
[afbeelding]

Akra garantie dekt dit niet?
 
GIANNELLI iperscooter rvs uitlaat ook zowat (op mijn sixtteen gehad ), deze vernietigd zichzelf , maar ook het vertrouwen in giannelli ! Foei wat een rommel . Heb hem destijds toen hij spontaan uit elkaar viel zo de kliko in gemikt .
 
Niks waard die uitlaten, is gewoon pakketje bij elkaar gepopte plaat, gevuld met kippenveren. -O-

Inmiddels is de uitlaat uit elkaar! Rvs popnagels verwijderen ging goed met de juiste boortjes.
Garantie heb ik niet, want ik heb hem zonder bonnetje tweedehands gekocht. Ook is hij ouder dan twee jaar.

Edit: heb inmiddels onderdelen besteld zoals: rvs popnagels 4,8x8, rvs band (rondom de uitlaat).
 
Laatst bewerkt:
GIANNELLI iperscooter rvs uitlaat ook zowat (op mijn sixtteen gehad ), deze vernietigd zichzelf , maar ook het vertrouwen in giannelli ! Foei wat een rommel . Heb hem destijds toen hij spontaan uit elkaar viel zo de kliko in gemikt .

Ik was er al bang voor bij Giannelli, moest verboden worden!
 
Kijk en huiver,
mijn MiVV zag er nog ver binnen het jaar zo uit.
De carbon beugel, was ook al eens onder garantie vervangen, maar mocht niet baten want die was ook alweer binnen 24 uur naar de galamiezen.

Na demontage en uitlaat op zijn kop houden kwam de losse rommel er zo uitvallen, de rest is er denk ik uitgefikt.
full


Ik reed eigenlijk gewoon rond met een sambabal, het leek wel een koker vol met rijst qua geluid.

Voor mij geen MiVV meer van circa 400 euro.
Puur weggegooid geld.
 
Laatst bewerkt:
Niks waard die uitlaten, is gewoon pakketje bij elkaar gepopte plaat, gevuld met kippenveren. -O-


Dat dus.
Het zijn ook "race" dempers alleen word dat er tegenwoordig niet meer expliciet bij vermeld omdat er een cee keurtje op zit.
Voorheen werden perfo dempers ook zo verkocht, met grote waarschuwings texten dat het een " performance" product is en dat derhalve er alleen " beperkte garantie" is oftewel "limited waranty" omdat de levensduur en prestaties sterk afhankelijk zijn van wat je er mee doet.
Voor de mensen die dat niet wilen is er immers ook de range " vervangings dempers" , min of meer een kloon van het originele ontwerp, dus helemaal in elkaar gelast en geen perfo ontwerp maar een resonantiekamer ontwerp( zonder perfo buis en glaswol).
En dan ook nog in rvs, er is een reden dat 99% van alle uitlaten gewoon van staal is en gelast, als je al "rvs" dempers en uitlaten origineel aantreft is dat meestal een gewone stalen uitlaat met daaroverheen een rvs mantel voor de sier.
Gepopte Rvs uitlaten scheuren altijd enrammelen altijd uit elkaar...
 
Laatst bewerkt:
Zit te dubben of ik het einddemper pakket met eoa kit kan insmeren (vloeibare pakking?) voor het monteren en poppen, of fikt het eruit, moet mss nog eens los? Is ie wel gasdicht en opgevuld antirammel? (Heb helaas niet de temperatuur opgemeten aan achterkant demper..) Is rvs ringetje plaatsen aan uiteinde popnagel slim? (groter draagvlak popnagel, trek je hem er minder doorheen?)
 
Ik vergroot standaard altijd het draagvlak d.m.v. een ringetje bij een popnagel, dan wel alleen aan de kant waar de popnagel uitzet.
Maar hoe wilde je dat dan doen terwijl de uitlaat al in elkaar zit dat is immers nog voor je begint met popnagels aanbrengen?
Ringetjes eerst voor het gat er in lijmen ofzo aan de binnenkant, bedoel je dat?

Aan de buitenkant hoef je het mij inziens niet te doen, daar doet die rvs strip ook dienst als draagvlak vergroter.

Laat me later even weten of het een beetje te doen is, ik bedoel rvs nagels poppen, ik heb er geen ervaring mee, en het zal best wat zwaarder gaan dan alu nagels?

Over die kit, bij mij zie ik dat er wel een soort kit heeft gezeten
maar dat werd zo te zien alleen gebruikt om het dempings materiaal op zijn plek te houden. maarja ook dat heeft niet gewerkt, want alles wat er uitkwam zie je op de foto en er moet toch echt meer in hebben gezeten?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
@WebEngine: ik dacht idd de ringetjes eerst aan de binnenkant gat te lijmen (oppassen dat je dit niet doet met 2 componentenlijm, dat fikt eruit en je hebt meteen speling tussen ringetje en plaatmateriaal. Het moet dus mechanisch niet te sterk zijn, maar voldoende om de zaak voor poppen in elkaar te zetten, bv bisonkit) Met je mivv demper was het wel droevig gesteld zeg! Mn Akra doet het beter, die zit nog vol glaswol.

Foto (let op hoe de popnagels de band hebben doorgesleten):
full
 
Mijn yasuni(sh150i) heeft er ondertussen zo'n 50-60.000 op zitten en geen rammeltje te bekennen *D

Leovince: rammelen en scheuren,
Acrapovic: rammelen en scheuren,
Mivv: rammelen en scheuren
-O-

Ik denk dat ik ook maar een yasuni ga kopen voor de 300 :9


Ben overigens onderweg naar belgique wel mijn db killer verloren :( , ik had hem vastgezet met 4 windingen rvs borgdraad van 0,8 mm maar dat heeft niet mogen baten, ergens bij utrecht was het in ene rooooonkerdebombom en ( dat dan weer wel) 5 km topsnelheid erbij :')

De db killer zit in yasunis vast gelast met een paar tig hechtjes, als je hem er een keer uitsloopt kun je hem dus daarna niet meer vast schroeven dus ik had drie gaatjes geboord en geborgt maar dat was dus kennelijk niet genoeg, ik wilde hem er deze vakantie in hebben vanwege evt overlast op de camping, ik wil deze keer op een stil achteraf plekje staan en dan kun je het eigenlijk niet maken om met een romberdebombom scooter aan te komen.
Afijn ik heb wat te knutselen :+

Is je uitlaat toch uit elkaar gerammeld.. :+ Heb je hem gevonden, of ga je wat nieuws verzinnen?
 
Aha vandaar dat je nieuwe band hebt besteld.
Bij mij zijn de popnagels en band denk ik het sterkst geweest want daar mankeert niets aan....terwijl het bij jou is gaan kruipen en uitruimen door het loszitten.
Was ook een flinke lange boor sessie bij die poppers in den MiVV, m'n boortje heeft het op 6 poppers net gered.

Wat betreft lijmen voelen we elkaar dan idd. aan.
Beetje Bison of druppie krachtlijm, als het maar even houd.

je weet wel dat we toen in Noordwijkerhout bij die Jos op de bank zijn geweest dat de vlammen er uitkwamen, dat heeft de boel aardig doen wegfikken aan de binnenkant.

Ga hem voor de gein nog eens opknappen, ik wil er keramische demper wol inzetten dat kost aan 390x610x10mm een tientje.
En dan moet ik wel nog wat verzinnen voor dat gaas wat er om die binnendemper zit, dat weet ik nog niet waar te halen.
Poppers in rvs kan ik denk ik hier wel bij een ijzerwinkel krijgen.
En nieuwe beugel van gewoon simpel metaal met rubber heeft Bolski in VelsenNoord wel liggen.
 
Nee, mijn db killer zal nu ongetwijfeld ergens plat gewalst op de A1 liggen, op de snelweg weg=weg.

Ik heb nu het plan om hier ergens en 1duims bspt (conísche bsp draad) verloop ring naar 3/8 bsp te zoeken en die in de demper tebeuken met wat gepast geweld, bspt 1 duims loopt conisch van 29,5 naar 33,3 en het gat is 30 mm dus met wat mazzel kan ik die vernauwing er in schroeven/rammen en ben ik gered, zo,n verloopring is standaard loodgieter spul dus zou wel te vinden moeten zijn.
 
Bij de Mivv demper zit de eindkap met een serie eigen popnagels vast, vlak naast de ring met nagels voor het dempergedeelte. Kan je dat bij de Akra ook zo maken? Lijkt me duurzamer, want dat is het enige dat nog heel is.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat niet Kees, constructie laat dit niet toe. Ik overweeg nog of ik het eindstuk pakket in de uitlaat ga lijmen. Dit zal zeker helpen kiertjes te voorkomen zodat heet uitlaatgas niet via het carbonstuk naar buiten kan. Nadeel: Als het nog een keer los moet kan dat ernstige problemen geven. Je kunt bij het uit elkaar halen weinig kracht zetten op het carbon deel nl.

Ik wacht nu op onderdelen, en ga de uitlaat temperatuur nog meten ivm evt lijmen eindstuk.
Popnagels zijn trouwens in gasdichte uitvoering slecht te verkrijgen, ben naar groothandel gegaan, die moesten ze bestellen.
 
Jongens jongens jongens het draadje lijkt wel een overleg tussen techneuten te worden. Popnagels in gasdichte uitvoering, 1 duims bspt, jullie waren mij al kwijt bij het eerste lidwoord hoor :-)

ik lees overigens dat Robber57 geen problemen kent met zijn uitlaat gedurende 50 a 60.000 km.... is dat wellicht omdat je zonder db killer rond rijd?
 
Volgens mij heeft robber57 zijn yasuni uitlaat alleen GEEN last gehad met de popnagels die rammelen. :X

@pipo: Zo technisch is een uitlaat toch niet voor een clown? (12 houtschroeven, kippenveren vulling met conservenblikken buitenkant). ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat is er nou eigenlijk mis met een originele uitlaat.
Ik moet er niet aan denken s'morgens vroeg met z'n blérpijp naar mijn werk te gaan.
En mijn motto is hoe stiller hoe liever (maar niet elektrisch dat is weer te stil)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan