Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Als we het over accus hebben vermeld dan tenminste welk soort accu erin zit. Lood, agm, gel of lithium.
Is nu appels met peren vergelijken.

Lang stilstaan zonder druppellader gaat je bijv nooit lukken met een conventionele accu. Met een Lithium misschien wel.

Het advies is om een goede acculader te hebben en de accu altijd onder spanning te zetten als je hem langer niet gebruikt. Als je in de winter hem niet gebruikt haal hem dan uit de scooter en druppellader erop liefst bij een kamer temperatuur, is voor de levensduur veel beter.
 
Zelf plaats ik altijd Yuasa accu’s bij al mijn motoren die ik heb gehad en nog heb.
Hoef je de eerste 7 jaar zeker geen een nieuwe accu.
Als acculader gebruik ik de CTEK MXS 5.0 Test & Charge
Accu voor een Yamaha FJR 1300 10 jaar voor er een nieuwe inkwam.
Honda Deauville zelfs 12 jaar.
Rij nu het hele jaar door motor en scooter.
Als je de scooter een maand of 2 stil laat staan. Winterperiode dan niet achter een druppellader maar gewoon op het moment jij hem weer gaat gebruiken achter een goede acculader.
Voor 24 uur.
Yuasa accu in de Beverly, en CTEK MXS 5.0 zoals jij.
Goede combinatie, lijkt me.
Mijn accu is nog steeds de originele 2012 af-fabriek batterij. Doet het prima.
 
CTEK MXS 5.0 en de Yuasa loodaccu’s zijn gewoon het beste wat je kunt krijgen.
Je betaald dan wel iets meer maar
De CTEK MXS 5.0 en de CTEK MXS 5.0 Test & Charge zijn 2 verschillende laders.
Test & Charge zijn acculaders om accu, dynamo en startmotor te testen verder zit er een RECOND deze gebruik je als je de motor / scooter lang stil laat staan. CTEK zelf geeft advies om de RECOND eens per jaar gebruiken.
Heb ook wel eens een accu gekocht anders dan van Yuasa voor de FJR. De reden was kon in Corona tijd geen Yuasa accu krijgen.
Na twee jaar moest ik een nieuwe accu. De laatste keer dat ik voor de FJR een nieuwe accu kocht was bij Louis Duitsland in Paderborn.
Via de website op motortype de accu gezocht kreeg een paar accu’s te zien die voor mijn motor geschikt zou zijn.
Ben totaal 3X bij Louis langs geweest omdat ik steeds de verkeerde accu kreeg. De accu’s zelf waren wel goed maar hadden niet genoeg spanning om de motor te starten.
Heb hier op het forum wel het een en ander over geschreven.

Zal niet zeggen dat je een accu niet achter een druppelader moet doen. Dat moet iedereen zelf weten.
Mijn ervaring is bij een nieuwe Yuasa accu dat je een de eerste jaren in de winter niet hoeft bij te laden.
Staat de scooter een paar maanden stil dan kun je beter eens per 2 weken de accu laden met een goede lader bijvoorbeeld een CTEK dan met RECOND stand laden de lader schakelt automatisch over in druppelladen mocht je vergeten zijn om de lader er af te halen.
Nu rij ik over het algemeen het hele jaar motor en scooter.
Als ik dan rij dan gemiddeld 100 km per keer.
Bij ons staan ze nooit langer stil dan een week.
 
CTEK MXS 5.0 en de Yuasa loodaccu’s zijn gewoon het beste wat je kunt krijgen.
Je betaald dan wel iets meer maar
De CTEK MXS 5.0 en de CTEK MXS 5.0 Test & Charge zijn 2 verschillende laders.
Test & Charge zijn acculaders om accu, dynamo en startmotor te testen verder zit er een RECOND deze gebruik je als je de motor / scooter lang stil laat staan. CTEK zelf geeft advies om de RECOND eens per jaar gebruiken.
(...)
Hierbij een foto van mijn CTEK.
Die RECOND functie zit er op. (nooit gebruikt)
CTEK.jpg
 
Dealer belde net sh300 is klaar. Ze zeggen inlaat kleppen moet 17 zijn en zo is die op afgesteld? Maar in manual staat 16.
 
Inlaat moet tussen de 0.13mm en de 0.19mm liggen.
Uitlaat tussen de 0.19mm en de 0.25mm.

Als ik ze open heb liggen en ze gaan richting een randwaarde stel ik ze het liefst tussen de waardes in, dan zit je altijd goed. Dus liefste ongeveer inlaat 0.16mm en uitlaat 0.22mm.

0.17mm inlaat is dus prima.
 
Inlaat moet tussen de 0.13mm en de 0.19mm liggen.
Uitlaat tussen de 0.19mm en de 0.25mm.

Als ik ze open heb liggen en ze gaan richting een randwaarde stel ik ze het liefst tussen de waardes in, dan zit je altijd goed. Dus liefste ongeveer inlaat 0.16mm en uitlaat 0.22mm.

0.17mm inlaat is dus prima.
Ooh top dank voor de uitleg. Dan is het idd prima.
 
Hoe stonden de kleppen voor het stellen? Aangezien je toch een tijdje een smering tekort hebt gehad (brandend oliedruk lampje).
Ben toch wel benieuwd, zou dan een te grote speling verwachten.
 
Hoe stonden de kleppen voor het stellen? Aangezien je toch een tijdje een smering tekort hebt gehad (brandend oliedruk lampje).
Ben toch wel benieuwd, zou dan een te grote speling verwachten.
Uitlaat stond keurig.
Inlaat stond te wijd
Hij zei heel weinig hoeven te stellen.
Verder alles keurig.
 
Zijn er hier (recente) ervaringen met de Multivar? Ergens lijkt het me wel leuk om zo'n ding te monteren, maar ik wil niet het karakter van de scooter teniet doen.
Ik rij sinds een paar jaar met een Multivar. Wel met zwaarde rolletjes, ik dacht 16 gram. Er zitten 12 en 14 gram rollen bij de set, maar ik vond dat veel te hoogtoerig. Met 16 gram is het qua toerental dichtbij origineel, maar veel minder dip bij optrekken en hij "schakelt" soepeler op en neer. Ik vind het een verbetering. Op de snelweg draait ie ook minder toeren dan voorheen, ik kan relaxed met ~120kmh op de teller rijden met een mooi toerental. Qua verbruik merk ik geen verschil (altijd 1 op 28/29).
Dit is natuurlijk in vergelijking met wat er voor de ombouw op zat. Een oude originele vario met licht afgeplatte rollen, maar ik had wel de voorste variohelft al eens glad afgedraaid (was wat ingesleten zoals gebruikelijk), een nieuwe riem geplaatst en de vario achter had ik eerder al eens netjes schoongemaakt en zuinig ingevet op de juiste plekken.

Geen nadelen? Ja toch wel een beetje. Bij langzaam rijden (bijv. druk verkeer in de stad, 30-40kmh oid) blijft ie iets meer toeren draaien dan origineel maar dan heb ik het wel over de spreekwoordelijke fornicatie met bepaalde insecten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Lastig nu alles digitaal is, maar ik bewaar wel de pdf van de aankoop.

Maar wat zetten de meeste zelf in de SH-300i voor merk accu

MotoBatt MBTX9U sinds 2022. Nooit aan de druppellader gehad, maar ik rij niet in de winter en dan haal ik de accu er uit. Werkt prima tot zover en makkelijk te plaatsen. 2 jaar zegt nog niet veel over de levensduur, maar ik had er goede verhalen over gelezen en was niet duur.
 
Ik rij sinds een paar jaar met een Multivar. Wel met zwaarde rolletjes, ik dacht 16 gram. Er zitten 12 en 14 gram rollen bij de set, maar ik vond dat veel te hoogtoerig. Met 16 gram is het qua toerental dichtbij origineel, maar veel minder dip bij optrekken en hij "schakelt" soepeler op en neer. Ik vind het een verbetering. Op de snelweg draait ie ook minder toeren dan voorheen, ik kan relaxed met ~120kmh op de teller rijden met een mooi toerental. Qua verbruik merk ik geen verschil (altijd 1 op 28/29).
Dit is natuurlijk in vergelijking met wat er voor de ombouw op zat. Een oude originele vario met licht afgeplatte rollen, maar ik had wel de voorste variohelft al eens glad afgedraaid (was wat ingesleten zoals gebruikelijk), een nieuwe riem geplaatst en de vario achter had ik eerder al eens netjes schoongemaakt en zuinig ingevet op de juiste plekken.

Geen nadelen? Ja toch wel een beetje. Bij langzaam rijden (bijv. druk verkeer in de stad, 30-40kmh oid) blijft ie iets meer toeren draaien dan origineel maar dan heb ik het wel over de spreekwoordelijke fornicatie met bepaalde insecten.
Kijk, wat een goede review! Ik ga het in overweging nemen.
 
Ik had oude posts gelezen dat @Bulldozer met een Multivar wel een paar seconden sneller op de 100 zat. Maar het is ook weer zonde als de scooter daardoor minder prettig rijdt. Misschien begin ik wel met een nieuwe koppeling, soms is hij wat bokkig als ik bij hele lage toeren wil optrekken. Qua verbruik zit ik tussen de 1:22 en 1:25, dus dat is al niet superzuinig.

Als deze scooter weggaat komt er sowieso weer een motorfiets, maar voorlopig liggen de prioriteiten even anders.
Dat was een Malossi MHR vario, ook zuinig te rijden (met fluwelen rechterhand).
Gaat 3,5 sec. sneller dan standaard naar de 100km/u (7,4sec).
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt te mooi om waar te zijn, 3.5 sec van de tijd afsnoepen met enkel een sportvario. Dat is +-30% sneller. Heb je geen verdere modificaties gedaan? Koppelingstrekveren of drukveer? Uitlaat?

Hoe heb je dat gemeten, (welke app) misschien eens leuk om de eigen scoot te meten om zo de verschillen te zien.

Standaard 10.9 seconden klinkt wel vrij traag voor 0 naar de 100, is dat dan gps gemeten of op de teller?
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt te mooi om waar te zijn, 3.5 sec van de tijd afsnoepen met enkel een sportvario. Dat is +-30% sneller. Heb je geen verdere modificaties gedaan? Koppelingstrekveren of drukveer? Uitlaat?

Hoe heb je dat gemeten, (welke app) misschien eens leuk om de eigen scoot te meten om zo de verschillen te zien.

Standaard 10.9 seconden klinkt wel vrij traag voor 0 naar de 100, is dat dan gps gemeten of op de teller?
Dat klinkt te mooi om waar te zijn, 3.5 sec van de tijd afsnoepen met enkel een sportvario. Dat is +-30% sneller. Heb je geen verdere modificaties gedaan? Koppelingstrekveren of drukveer? Uitlaat?

Hoe heb je dat gemeten, (welke app) misschien eens leuk om de eigen scoot te meten om zo de verschillen te zien.

Standaard 10.9 seconden klinkt wel vrij traag voor 0 naar de 100, is dat dan gps gemeten of op de teller?
Klinkt inderdaad mooi, ik heb alleen de vario vervangen door een Malossi MHR vario (met 12 gram rollen) En de originele drukveer vervangen door een witte Malossi veer. Snelheid gemeten op de teller (=+4%)
 
Terug
Bovenaan Onderaan