Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Kan ik hier wellicht ook vragen: wat is nu een goede set om de variateur mee te overhalen? Ik houd de motor uitlaat etc. Gewoon origineel. Zou echter wel van die terugval in toeren af willen bij optrekken. Welke gewichtjes heb ik daarvoor nodig? Als ik een nieuwe variateur plaats, wat is prijs kwaliteit de beste keuze? Zelfde voor de koppeling aan de achterzijde? En is die J-Costa iets om te overwegen? (Erg duur vind ik) ben erg nieuwsgierig naar de mensen met wat ervaring.
Welkom!

Er is al veel kennis in dit topic over opvoeren/onderhoud/storingen/verfraaien enz. van de SH300
Dat inzakken van het toerental is te verhelpen door het meteen goed aan te pakken.
(Je gaat hiermee de SH350 voorbij.. 148km gps, en 0-100km/h in 7,45sec).

Nodig:

Malossi MHR (!) vario met 12 gr rollen.
Nieuwe ventilvar (Malossi of origineel)
Malossi witte drukveer achter.
Originele koppeling met originele veren.
Originele Honda riem (richting bij nieuwe riem niet belangerijk, als hij daarna maar altijd in dezelfde richting wordt gemonteerd)

Doe idd ook je torque driver, 80w90 hypo gl4-5 transmissie olie, koppelingschoenen opfrissen, bel...
Kijk of de achter vario niet meer slijtage heeft door de riem dan 0,35mm per pulley helft.
Andere setup kan ook, maar al uitgezocht: dat gaat minder...
Lees deel 3 t/m het laatste deel van dit topic en je weet bijna alles over de SH300.
(Gebruik de zoekfunctie binnen het topic)

Succes!
 
De terugval in toeren bij het optrekken is waarschijnlijk eerder de koppeling dan de vario, er is voor de koppeling van mallosi een verensetje met rode ,groene en zwarte veertjes, je neemt de middelste(ik dacht de rode?) het briefje bij de veertjes verteld je het.
Je verlegt het aangrijppunt daarmee dus de koppeling gaat iets langer slippen bij optrekken en daarmee komt ook meteen het nadeel: de koppeling laat ook eerder los(bij een hogere snelheid) als je het gas los laat.
Als je de zwaarste veertjes monteert resulteert dat er in dat je op vrijwel iedere rotonde freewheelend de rotonde overmoet omdat onder bv 30 kmh de koppeling loslaat, bij de middelste veertjes ligt dat op ik dacht 24 kmh en bij de lichtste veertjes op 20 kmh, standaard is het iets van 15 kmh?, kun je zelf proberen, laat het gas los en kijkmop je teller waneer de koppeling los laat.
Veertjes kosten vrijwel nix en doen wel wat, let wel, met een meer slippende koppeling neemt ook de slijtage wat toe.
Vario?, ik dacht 14 gram, nog lichter verhoogt wel het toerental maar geeft niet meer koppel en hij gaat er ook niet harder van trekken, sterker nog, de eerste paar meters is een stock sh vrijwel onverslaanbaar zo rap als het ding van zijn plek gaat, wat je er ook aan doet; die eerste paar zeer indrukwekkende meters ruil je in tegen wat vlotter rijgedrag zodra je aan de koppeling en vario zit.
Ventilvar is goedkoper en prima, mhr is ook ok en goedkoper, slijt ietsje sneller, er zitten rolletjes en een andere (witte) achter vario veer bij, je moet de veer er bij gebruiken om een linear verloop te krijgen van je vario, ik dacht dat er 12 gram rollen bij zitten maar de hele vario is anders met een andere veer dus niet te vergelijken en daarom moet er in een stock vario iets van 14 gram, standaard is 19 gram.

(edit) tegelijk typen :+
Rene (bulldozer) doet nooit de koppelings veertjes, dat kan, het is vanuit slijtage ook niet zo best maar wel een hele makkelijke goedkope mod om een standaard vario op te peppen, als je het geld kunt uitgeven zou ik voor een mhr gaan en idd even wachten met de veertjes, kan je later altijd nog doen.
 
Welkom!

Er is al veel kennis in dit topic over opvoeren/onderhoud/storingen/verfraaien enz. van de SH300
Dat inzakken van het toerental is te verhelpen door het meteen goed aan te pakken.
(Je gaat hiermee de SH350 voorbij.. 148km gps, en 0-100km/h in 7,45sec).

Nodig:

Malossi MHR (!) vario met 12 gr rollen.
Nieuwe ventilvar (Malossi of origineel)
Malossi witte drukveer achter.
Originele koppeling met originele veren.
Originele Honda riem (richting bij nieuwe riem niet belangerijk, als hij daarna maar altijd in dezelfde richting wordt gemonteerd)

Doe idd ook je torque driver, 80w90 hypo gl4-5 transmissie olie, koppelingschoenen opfrissen, bel...
Kijk of de achter vario niet meer slijtage heeft door de riem dan 0,35mm per pulley helft.
Andere setup kan ook, maar al uitgezocht: dat gaat minder...
Lees deel 3 t/m het laatste deel van dit topic en je weet bijna alles over de SH300.
(Gebruik de zoekfunctie binnen het topic)

Succes!
Jeetje, u alterego is Obiwan Kenobi? 🤪 super bedankt voor deze info! Ik ga lezen en aan het werk.
 
Kan ik hier wellicht ook vragen: wat is nu een goede set om de variateur mee te overhalen? Ik houd de motor uitlaat etc. Gewoon origineel. Zou echter wel van die terugval in toeren af willen bij optrekken. Welke gewichtjes heb ik daarvoor nodig? Als ik een nieuwe variateur plaats, wat is prijs kwaliteit de beste keuze? Zelfde voor de koppeling aan de achterzijde? En is die J-Costa iets om te overwegen? (Erg duur vind ik) ben erg nieuwsgierig naar de mensen met wat ervaring.
Malossi mhr vario met 12grams rollen en witte drukveer geeft de beste setup naar mijn mening.

Te koop bij easyparts voor kleine 150 euro voor de hele set incl. 12 grams rollen en witte drukveer.👍😉

 
deze set is ook goed. Het is wel zo, heb ik dan weer gemerkt, dat deze set zorgt voor iets meer toeren en sneller slijt. Ik hou het liever bij zogenaamde oem / origineel Honda.
 
deze set is ook goed. Het is wel zo, heb ik dan weer gemerkt, dat deze set zorgt voor iets meer toeren en sneller slijt. Ik hou het liever bij zogenaamde oem / origineel Honda.
Dat klop deze set zorgt indd voor meer toeren dat komt omdat je altijd in het piekvermogen zit met deze set daar is de mhr ook op ontwikkelt , al is dat in begin ff wennen 😉 kwa slijtage kan ik niet zeggen dat dit heel snel slijt de rollen zijn nog mooi rond en geen extra slijtage te zien in de rolbanen en ook niet op het vlak waar de riem overheen loopt en heb deze set er nu circa 18.000 opzitten. Ik maak wel alles schoon om de 3 a 4000 ff opnieuw glijbusxinvetten en met perslucht erdoorheen al stof verwijderen dat scheelt natuurlijk al heel veel kwa levensduur👍
 
Volgens mij niet want ze hebben vanaf het 2016 meer ruimte onder het zadel gecreëerd; ook is het kuipwerk rondom de bak wat anders en ik dacht dat ook het frame iets langer geworden was.
 
Laatst bewerkt:
Welkom!

Er is al veel kennis in dit topic over opvoeren/onderhoud/storingen/verfraaien enz. van de SH300
Dat inzakken van het toerental is te verhelpen door het meteen goed aan te pakken.
(Je gaat hiermee de SH350 voorbij.. 148km gps, en 0-100km/h in 7,45sec).

Nodig:

Malossi MHR (!) vario met 12 gr rollen.
Nieuwe ventilvar (Malossi of origineel)
Malossi witte drukveer achter.
Originele koppeling met originele veren.
Originele Honda riem (richting bij nieuwe riem niet belangerijk, als hij daarna maar altijd in dezelfde richting wordt gemonteerd)

Doe idd ook je torque driver, 80w90 hypo gl4-5 transmissie olie, koppelingschoenen opfrissen, bel...
Kijk of de achter vario niet meer slijtage heeft door de riem dan 0,35mm per pulley helft.
Andere setup kan ook, maar al uitgezocht: dat gaat minder...
Lees deel 3 t/m het laatste deel van dit topic en je weet bijna alles over de SH300.
(Gebruik de zoekfunctie binnen het topic)

Succes!

En wat denken jullie over de vario afstelling incl een powercommander fc voor de sh300?
 
Heel goed filmpje om te horen waarom ik dus een blerpijp op een scooter niks vind.. dat monotone geluid van 20 naar 100km.. pff.. haha..
Ja ik zal gerust veel mensen tegen me hebben ermee maar ik vinnet echt helemaal niks *D
 
Heel goed filmpje om te horen waarom ik dus een blerpijp op een scooter niks vind.. dat monotone geluid van 20 naar 100km.. pff.. haha..
Ja ik zal gerust veel mensen tegen me hebben ermee maar ik vinnet echt helemaal niks *D
Ach maakt toch niet uit. We hebben allemaal wel iets wat we niks vinden. Zo vind ik dat Haagse dialect niet om aan te horen.
 
Heel goed filmpje om te horen waarom ik dus een blerpijp op een scooter niks vind.. dat monotone geluid van 20 naar 100km.. pff.. haha..
Ja ik zal gerust veel mensen tegen me hebben ermee maar ik vinnet echt helemaal niks *D
Sport uitlaat op een scoot vind ik idd ook erg een soort gebrom monotoon idd, maar goed vroeger vond ik het wel gaaf misschien.
Rij ook best stukken constante snelheid veel polder en n wegen dan is het ook minder leuk dan steeds optrekken bij stads stoplichten.

Mijn sh staat nog bij de dealer, ze moesten nog het een en ander fixen voor ik hem op kon halen.

Mijn sixteen staat wel te koop, mijn sv mag ook weg, ga voor een ander vervoermiddel die handiger is voor me.
 
Vandaag de nieuwe helm opgehaald.Het is de airoh hunter geworden.
Heb deze voor een mooi bedrag van 80 euro kunnen aanschaffen.
Meteen even getest in de windtunnel bij onze lokale louis winkel.
Maak een stuk meer herrie met 140 op de teller ha ha.Deze wordt dan ook echt voor de stads ritjes in de zomer.
Ook meteen even olie besteld voor de onderhoudt beurt die we aankomende week gaan uitvoeren.
Iedereen nog bedankt voor de tips en advies
 

Bijlagen

  • 20210526_215035.jpg
    20210526_215035.jpg
    79,4 KB · Weergaven: 27
  • 20210526_193220.jpg
    20210526_193220.jpg
    160,4 KB · Weergaven: 26
Welke luchtfilter kopen jullie hier altijd.Ben een beetje aan het kijken en er is nogal wat prijsverschil online tussen verschillende merken.
K&N 65 euro,Hilfo 5,95 euro,champion 23 euro.
Wil niet teveel betalen maar 5,95 lijkt me nu ook wel erg goedkoop.
Mensen hier ervaring met het merk Hilfo?
 
Hilfo is een prima filter, gewoon als origineel.

K&n zijn uitwasbaar en hoef je dus nooit meer te vervangen maar wel te reinigen en impregneren.
 
Hilfo is een prima filter, gewoon als origineel.

K&n zijn uitwasbaar en hoef je dus nooit meer te vervangen maar wel te reinigen en impregneren.
Daar hadden we het een tijdje terug net over... (klik op de link, tekst klopt niet in onderstaande preview)
 
Laatst bewerkt:
Daar hadden we het een tijdje terug net over...:
Oke, die hiflo filters rij en race is al 15jaar mee, is ook zo test ergens geweest en ze zijn prima.
K&n ben ik niet zo fan van ga dan meer voor bmc of pipecross die zien er net wat beter uit, passen beter en nooit problemen mee gehad naast de hiflo filters.
 
De k&n heb ik eruit gemikt.. pasvorm niet perfect.. luchtfilterhuis gaat niet meer helemaal dicht, blijft een kiertje tussen beide kunsstofdelen,… zou bij origineel of hiflo blijven,,..
 
De niet originele filter filteren misschien voldoende, maar de airflow heb ik nog niet op nivo van de originele gezien. En dan haal je het max vermogen niet meer, of branstof verbruik gaat omhoog is mijn ervaring. Ik heb ook een K&N luchtfilter erin, en die past wel goed met een kitrandje strip-calk van 3M. En werkt goed na modificatie van de inlaat aanzuigbuis.
 
Vandaag het onderhoud uitgevoerd in het zonneke8-)
Was wel even schrikken toen ik de luchtfilter demonteerde,halve Sahara achter de filter.
Vorige monteur de o-ring niet netjes geplaatst.
Hopelijk valt de schade mee inwendig.
De variateur goed schoongemaakt,rollen waren nog netjes en weinig ingesleten.
Kom toch best veel zooi uit zo`n ding.
Daarna nog even lekker test ritje gereden. Toch weer genieten met dit prachtige weer.
Heeft weer lang genoeg geduurd dat klote weer.
Honda is er klaar voor en blij dat ik het zelf heb gedaan het onderhoud. Viel zeker niet tegen en nu weet ik hoe hij erbij staat.
20210528_102711.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan