Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

De malossi koppeling heeft wat nadelen: afstellen kan lastig zijn, en hij piept/zingt, als een bel.
Originele Honda koppeling en bel gebruiken, dat werkt het beste is mijn ervaring.

Verder wel de witte Malossi drukveer gebruiken.
Dat de bel blauw van de hitte ziet, wil niet zeggen dat hij vervormt is.
Ik heb veel blauwe bellen gezien, maar geen trilling daardoor.
Een blauwe bel krijg je o.a. door idioot vaak achter elkaar in korte tijd volgas op te trekken O-)
 
Als de de bel nog netjes is, zonder diepe groeven, hoef je die niet te vervangen in eerste instantie, wel ff opschuren met korrel 400.
Koppelingsschoentjes vervangen is een goed idee bij oververhitte bruine schoentjes.
Let op dat er na 2008 een nieuw model koppelingsschoen is, welke niet uitwisselbaar is met het oudere type.

Met de witte veer bedoel ik de vario-drukveer achter.
De veer die ik bedoel is van Malossi en houd de riem wat strakker (tegen klapperen/vibreren van de riem).
Deze witte veer wordt ook bij de MHR vario geleverd.
 
Ik heb inmiddels aardig wat motoren verkocht omdat de verzameling (oud ijzer) echt te groot werd, maar de SH mis ik toch wel van tijd tot tijd hoor.
Zo klote dat de transmissie stuk gegaan is en het repareren niet hielp , verder veel plezier mee gehad..
Ergens zit ik nog wel te denken over een SH150 , de 300 reed ik toch bijna als een motor en de acceleratie was wel wat minder maar voor de rest leek het vaak op 'ride it like you stole it' waardoor ik ook bang ben een sh150 helemaal snel kapot te rijden.

Iemand de afgelopen 2 a 3 jaar nog vaker wat gelezen over defecte transmissies ?
 
Te Koop ; DEZE Post mag verwijderd worden als het kan door de beheerders:) 😉
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bulldozer, bedankt voor je reactie. Ik zal 'm volgende week nog eens uit elkaar halen en goed bekijken. Dus volgens jou de witte veer los bestellen en niet de MHR vario (vorige post) i.c.m. de originele schoentjes. en dan het huis even laten voor wat het is. Klopt het wat ik nu zeg?
Verder nog tips?
Ja, de MHR vario bestellen, heb je meteen de witte drukveer.
 
Ik heb inmiddels aardig wat motoren verkocht omdat de verzameling (oud ijzer) echt te groot werd, maar de SH mis ik toch wel van tijd tot tijd hoor.
Zo klote dat de transmissie stuk gegaan is en het repareren niet hielp , verder veel plezier mee gehad..
Ergens zit ik nog wel te denken over een SH150 , de 300 reed ik toch bijna als een motor en de acceleratie was wel wat minder maar voor de rest leek het vaak op 'ride it like you stole it' waardoor ik ook bang ben een sh150 helemaal snel kapot te rijden.

Iemand de afgelopen 2 a 3 jaar nog vaker wat gelezen over defecte transmissies ?
Nee, je bent één van de weinigen..
Ik zou voor de SH300 gaan ipv de 150. De SH300 is toch wat steviger gebouwd.
 
Komt dat tegen , zet scherm te koop op Facebook
en krijg melding dat mijn advertentie verwijderd is omdat er SEXUELE PRODUKTEN te koop worden gezet , ga moeten opletten dat ze me onderweg niet tegenhouden voor ongewenst sexueel gedrag met de Forza 350
sexy pig GIF
8)7:]*O*
 
Laatst bewerkt:
Vraagje!

Ik wil de vario en koppeling demonteren van mijn SH300 uit 2016 (NF05 model). Heeft iemand de aanhaalmomenten (Nm) van de bouten van dit type?

Of weet iemand of deze aanhaalmomenten dezelfde zijn als het model voor 2015?

Bedankt.
 
Iemand de afgelopen 2 a 3 jaar nog vaker wat gelezen over defecte transmissies ?
Nee. Ik heb me er de laatste weken flink in verdiept, Nederlandse, Engelse en. Duitse sites bezocht. Gekeken bij zowel SH 300 als 150 en daarbij ook de Honda PCX meegenomen aangezien de transmissie hetzelfde is.

Niets dat duidt op een toename van transmissieschade (zou je verwachten naarmate de modellen ouder worden en de kilometerstanden oplopen). Daar waar ik het tegenkom en de draadjes volg wordt (met name in NL, motorforum) de conclusie getrokken dat de transmissieolie beter door GL4 of 5 vervangen kan worden (i.p.v. Motorolie zoals Honda zelf aanbeveelt).
Ik heb (nog) geen aantoonbare oorzaken kunnen vinden bij de gevallen waarbij wél transmissieschade is ontstaan.
 
Aanvullend: sorry, ik dacht dat dit het 150 topic was. Bovenstaande geldt dus voornamelijk voor de 125 en 150. Ik heb wel zijdelings gekeken naar de 300 maar daar ik een 150 wilde kopen heb ik daar dieper op ingezoomd.
 
Tja het kan meerdere oorzaken gehad hebben en misschien dat er meer dan 1 aan de hand was.
Ik denk persoonlijk dat gezien de meeste olien elkaar deels overlappen qua multigrades etc het niet zo gek veel uitmaakt, als motorolie sae 30 uit mn hoofd of de 10w30 die voor het blok ook gebruikt word ? voldoende is.
Toen ik het voor het eerst demonteerde had in ieder geval 1 vd 2 assen merkbare schade op de schuine tandwielen en helaas de andere van die 2 besteld dus uiteindelijk beiden vervangen en alle lagers waar die en andere tandwielen in rond draaiden.
misschien dat daar iets mis mee is gegaan , verkeerde montage door mijzelf, niet eerder zoiets gedaan. Maar toen liep de riem stuk en had 1 vd schalen? van de achtervario verbrijzeld en toen besloot ik dat het maar klaar moest zijn.
Los van een defecte klepspie in mijn R1 2004 waarbij het blok er uitmoest en de kop eraf, de enige 2 grote schades in 20+ jaar motorrijden.

Automatische transmissie rijd lekker makkelijk , maar nu zoek ik iets kleins en lichts en zou het een pluspunt zijn als die offroad kon en echt steil ga je niet gauw met een vario en dan is een ketting en tandwiel vervangen toch wel erg eenvoudig.
Maar ik ben er nog niet uit ;)
 
Bij de SH300 is motorolie gebruiken in de eindreductie toch geen goed idee.
Je ziet dat er schade ontstaat doordat er metaalslijpsel in de motorolie komt.
Hier ben je vanaf met GL5 80/w90. Dus schade beperkend, en kleine moeite.
Denk dus dat het in soortgelijke motoren zoals de SH150 het ook slijtage beperkt.
 
Ik heb ondertussen met mijn 350i (bijna 1000 km) en ik merk dat t.o.v mijn vorige 300i vanuit de transmissie
merkelijk meer "geklapper" komt. Ik rij met het originele windscherm dat het windlawaai goed wegneemt.
Het is best te horen tussen 60 en 70 km/u en bij lichte belasting.
Het valt natuurlijk ook meer op omdat de Euro 5 uitlaat weeral wat stiller is geworden denk ik.
Het motorblok zelf draait trouwens als een "naaimachientje" :-)
Moest het conceptgebonden zijn en geen technisch probleem dan blijft het wel een hinderlijk lawaai.
Bij het 1000 km onderhoud volgende week ga ik er mijn dealer zijn mening over vragen.
Is er iemand met een 350i met dezelfde ervaring?
Hoi, ik ben eigenlijk benieuwd naar wat jou dealer er over te zeggen had (kan het niet terugvinden)

Ik heb een ADV 350 en ervaar de zelfde geluiden namelijk, soms best irritant
 
Ik herken die geluiden ook. Heb er zelf geen maar heb er onlangs op gereden en veel over gesproken met de eigenaar. Ik denk dat het een producteigenschap is. En m.i. komt het niet uit de tandwieloverbrenging in de transmissie maar is het eerder een soort resonantie ergens in de variomaat.
 
De technieker deed een proefrit en zei dat hij niets abnormaal kon horen. "Case closed" voor de dealer. Ik hoor het wel nog en ik vermoed dat het de riem is die bij een bepaald toerental en belasting begint te trillen als een snaar en zo dat klappergeluid veroorzaakt.
Mijn SH300i had dat alleszins niet.
 
Hallo SH300 rijders,

Is het aan te raden om een SH300 te kopen met 20.000 km. Op de teller, of kan je beter voor één gaan met minder km’s ?
 
Hallo SH300 rijders,

Is het aan te raden om een SH300 te kopen met 20.000 km. Op de teller, of kan je beter voor één gaan met minder km’s ?
Ik heb er een gekocht met 48000 km, als die juist onderhoud heeft gehad zie ik het probleem niet.
Met 20k is die net ingereden 😉
 
Hallo SH rijders,
Ik heb afgelopen week ook een SH 300 aangeschaft In de kleur mat cynos grey
model 2019 met 4000km. op de teller en een jaar garantie.
Mede door de postieve bijdragen op dit forum heb ik er een aangeschaft en hoop er veel plezier mee te hebben.
Kan hem eind deze maand ophalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan