Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Nee, hoor. Dit komt omdat het een overjarig showmodel is. De SH300 komt uit 2019 waardoor de fabrieksgarantie is komen te vervallen, blijft de 1 jaar garantie vanuit de dealer over. Echt een goede deal, maar ik ben toch voor de 350 gegaan. Klopt dat Honda de garantie heeft verlengd, prima.

OK, de SH300 jou aangeboden is eigenlijk een 2019 model. Dan zit er logica in.
 
Jep, even zo goed geen slechte deal voor een nieuwe 300. Betekent liefde van Italië dat er meer SH's 300 worden verkocht dan Vespa's?
 
hallo hallo, weet niet of het hier mag.

maar ik heb ook een sh300 gekocht met diefstal schade.
ik ben opzoek naar onderdelen (kappen etc)

weet iemand mij hier in de juiste richting te helpen? liefst 2e hands.

mvg louis
 
Hoi mish, de SH350 is eigelijk de SH300 met wat meer longinhoud.
Tot dusver is de SH350 dus te lezen in het SH300 topic.
Vraag is: Is het een andere motor dan de SH300, en een eigen topic waardig?
Toch wel wat wezenlijke onopvallende verschillen bulldozer. Van euronorm4 naar 5.
De wielbasis is iets langer waardoor de kofferruimte onder zadel iets groter is en makkelijker een helm inpast.
De topsnelheid ligt ongeveer 8 km/uur hoger tov de sh300 maar vooral het vermogen/koppel is wat krachtiger. Niet veel maar toch merkbaar. Dat merk ik dat ie op een snelweg helling beter snelheid vasthoudt. Al met al inderdaad geen grote verschillen. En of het prijsverschil het waard is is persoonlijk. Voor mij zeker wel.
 
Laatst bewerkt:
Toch wel wat wezenlijke onopvallende verschillen bulldozer. Van euronorm4 naar 5.
De wielbasis is iets langer waardoor de kofferruimte onder zadel iets groter is en makkelijker een helm inpast.
De topsnelheid ligt ongeveer 8 km/uur hoger tov de sh300 maar vooral het vermogen/koppel is wat krachtiger. Niet veel maar toch merkbaar. Dat merk ik dat ie op een snelweg helling beter snelheid vasthoudt. Al met al inderdaad geen grote verschillen. En of het prijsverschil het waard is is persoonlijk. Voor mij zeker wel.
Mooie vergelijking met de SH300. T.o.v. de Beverly 350 is de vermogen afgifte vergelijkbaar, misschien een haartje in het voordeel van de Beverly. Ook het verbruik is vergelijkbaar. De SH300 is in de handeling een stuk lichter en de instap is makkelijker. De topkoffer is zo mooi geïntegreerd, die laat ik er altijd opzitten. Het past ook wel bij het model en je been hoeft niet over het zadel gezwaaid te worden, dit maakt het een stuk makkelijker. Mijn werkpaardje gaat richting 1000 km, tijd voor het eerste beurtje. Mish
 
Bij de eerste beurt dient ook de transmissie olie vervangen te worden.. ben eigelijk benieuwd hoe die eruit ziet., zouden ze bij Honda inmiddels wat geleerd hebben..? Of zou t er nog steeds gitzwart uitkomen met minieme metaaldeeltjes erin..

jij hebt gewoon 5 jr garantie op deze fiets, dus zou lekker fabrieksvoorschrift volgen.. neem aan dat je daarom de beurt ook láát doen?
 
Bij de eerste beurt dient ook de transmissie olie vervangen te worden.. ben eigelijk benieuwd hoe die eruit ziet., zouden ze bij Honda inmiddels wat geleerd hebben..? Of zou t er nog steeds gitzwart uitkomen met minieme metaaldeeltjes erin..

jij hebt gewoon 5 jr garantie op deze fiets, dus zou lekker fabrieksvoorschrift volgen.. neem aan dat je daarom de beurt ook láát doen?
Klopt, ik laat alle beurten doen zodat ik gebruik kan maken van de 5 jaar garantie. Ik ben benieuwd, zal er naar vragen. Gr. M
 
De eerste langeduur artikel over de Honda SH bij Scooter & Bike Express ingeleverd. Ondertussen heb ik de buddyseat van de SH350 aan laten passen. Niet dat de buddy slecht was, maar eigenlijk zit ik nooit super lekker op een standaard buddy (eerste lichting Beverly350 uitgezonderd). Marcel Baak uit Wormerveer is een vakman, ik ga de buddy vandaag ophalen en later een artikeltje hieraan wijden. :)
IMG_6580.jpg
8A897E4F-ADB6-4797-B522-F4B0CB892952.JPG
 
Eigenlijk hetzelfde materiaal dat wat aan zijkant zit. Met een motief en een bewerking tegen het wegglijden.
(...)
Daar zit niets van een extra vulling in?
Ziet er inderdaad goed uit en vooral origineel en goed geprofileerd.

Hier een dorp verder is er een zaak die op maat motorzadels maakt. Een kleine zaak. Ooit begonnen met het maken van zadels voor paarden, dan uitgebreid naar motorzadels. Hij is vooral met zadels voor choppers en zo bezig.

Misschien zuiver uit interesse toch eens gaan kijken wat die zoal kan aanbieden. Alhoewel ik niet te klagen heb over het zadel van de Beverly.
 
Vandaag de led lampen maar eens geïnteresseerd.

Moet vaak over donkere polder wegen en op een of andere manier wordt ik nog wel eens over het hoofd gezien ofzo.

Gaan eens kijken of het bevalt met de donkere dagen, is de koplamp met de stads verlichting geworden.

20221125_164649.jpg20221125_164635.jpg20221125_164657.jpg
 
jij zal er in t donker vast meer mee zien maar je verblind je tegengangers.. mán wat een bak strooilicht komt eruit zeg B|
 
jij zal er in t donker vast meer mee zien maar je verblind je tegengangers.. mán wat een bak strooilicht komt eruit zeg B|
Strooilicht valt reuze mee, je lamp schijnt altijd naar rechts de berm in, en hij schijnt lager dan de ingestelde waarde volgens het boekje.
Op de foto lijkt het ook erger dan in het echt.
Als je er voor staat zie je die vlek niet zeg maar, pas als je helemaal bukt zie je de reflectie van de lamp.
 
Hier in het donker, zoals je ziet binnen 3m al geen vaag beeld meer naar de zijkant en mooi strak beeld.

20221125_180921.jpg

Foto is slechter dan in het echt, op de scooter is het nog beter.
 
En al dat licht wat links op je muur zit bij de overdag foto wat gewoon zowat 2 meter hoog is, en wat je dus rechts ziet op je avond foto noem jij geen strooilicht? Die hele muur is verlicht.. :?
Ik hoop overigens voor je dat je “stadslicht” lampen wat nu verkapte mistlampen zijn (met echt een totáál verkeerd lichtbeeld) niet wegsmelten.. daar hoort 5w5 in.? Of t10..? iig een 5 Watt lampje vermoed ik.. die leds met zoveel lichtopbrengst kunnen flink heet worden..
 
Onze SH350i staat eigenlijk al 2 maanden stil maar wilde hem even bijladen. Heb nog een oude Optimate III sp, staat in de specs niet voor dry-cell accu's maar is dat echt zo'n drama en moet ik er een nieuwe optimate 3 of 4 voor aanschaffen die zelf schakelt tussen standaard, agm en gel accu?

Zag ook nu ik de vloer open had dat het koelvloeistoftankje niks in te zien was, apart, hebben ze bij de jaarbeurt 400km geleden niet eens naar gekeken blijkbaar. Via de zijstandaard zie je 2 streepjes op de achterkant van het tankje staan, neem aan dat dat min en max zijn. Wat gaat hierin, weet iemand dat zo? Neem aan de nieuwe rode/roze koelvloeistof.
 
De accu is gewoon een AGM type. De lader zou daar geschikt voor moeten zijn. AGM accus moeten namelijk geladen worden met 14,7 volt. De meeste laders doen 14,4 Volt en dat is dan net effe niet genoeg om de accu volledig op te laden wat dan weer resulteert in capaciteitsafname.

Voor wat betreft de koelvloeistof; deze dien je te meten bij warme motor. Dat is wat ongebruikelijk, maar het staat bij de Sh300 iig zo vermeld in het boek. En inderdaad; dan is het niveau hoger. Zou dat eerst nog even controleren. Het is echtet slechts een expansie reservoir. Bijvullen kan. Bij voorkeur met wat er nu in zit. Anders gewoon bij de dealer een fles halen. Zijn de kosten niet echt. Ja het kan met de action voor 3 euro.. maar moet je dat willen? Als je alles gaat vervangen tzt dan kun je elk merk wel monteren maar als het om bijvullen gaat zou ik kiezen voor hetgeen wat er in zit.1

Volgens mij Het heet inderdaad ProHonda HP. Dit is een silicaatvrije koelvloeistof met Organic Acid Technology (OAT).
In prinicpe zou dus elke OAT silicaatvrije koelvloeistof volstaan. Maar: zoals aangegeven; ik zou niet verschillende merken mixen.
 
Onze SH350i staat eigenlijk al 2 maanden stil maar wilde hem even bijladen. Heb nog een oude Optimate III sp, staat in de specs niet voor dry-cell accu's maar is dat echt zo'n drama en moet ik er een nieuwe optimate 3 of 4 voor aanschaffen die zelf schakelt tussen standaard, agm en gel accu?

Zag ook nu ik de vloer open had dat het koelvloeistoftankje niks in te zien was, apart, hebben ze bij de jaarbeurt 400km geleden niet eens naar gekeken blijkbaar. Via de zijstandaard zie je 2 streepjes op de achterkant van het tankje staan, neem aan dat dat min en max zijn. Wat gaat hierin, weet iemand dat zo? Neem aan de nieuwe rode/roze koelvloeistof.
In de gebruiksaanwijzing van de Optimate III sp staat uitdrukkelijk vermeld die enkel te gebruiken voor lood-accu's en niet voor andere batterijtypes: https://accumate.co.uk/Optimate 3 Instructions.pdf
Ik weet niet wat er dan mis gaat maar wellicht moet er toch een goede reden voor zijn, anders zou het niet zo uitdrukkelijk vermeld worden.

Wat de koelvloeistof betreft: kijk er de gebruikershandleiding op na.
 
Tja. Volgens de handleiding is dat ding geschikt voor AGM. Maar: maximale laadspanning is 14,5 volt. Dat is net ff te weinig. Dus feitelijk niet geschikt voor AGM maar wel zodanig verkocht.

Dan nog iets:
Charging time: The time required for the OptiMate 3 to complete a charge on a flat but otherwise undamaged battery is roughly equal
to the battery’s Ah rating, so a 10Ah battery should take no more than about 10 hours to progress to Step 4. Deep-discharged batteries may
take significantly longer.


Ok.. dus het compleet opladen van een 10Ah batterij zou niet langer moeten duren dan 10 uur..
Haaa! hoe dan? het ding laad 0,8 Ah per uur, das na 10 uur laden 8Ah, dan mis je nog 2 Ah en dan het verlies/weerstand niet meegerekend.. kunnen ze nie rekenen daaro bij Tecmate |(

Tweede punt van kritiek: de regel is een beetje dat acculaders en stroomsterkte moeten afgeven welke overeenkomt met 10% van de accu capaciteit.. volgens de handleiding kun je er tot 50 Ah accu's mee laden (duurt dan ruim 2 en halve dag).. wat een onzin.. daar is zo'n 0,8 lader totaal niet geschikt voor..

Ik heb het niet zo op Tecmate/optimate.. als je wat anders gaat kopen: C-Tek.
 
Laatst bewerkt:
Oke, thx voor de info. Koelvloeistof heb ik niet het idee dat ze bij een motorzaak alles hebben staan, die gooien toch ook gewoon wat gangbaars (rood) erin, net zoals olie uit het vat?

Zou een Optimate 4 canbus kopen voor de SH350i en de BMW F900R als ik nu moest kiezen (75 euro bij bol), wat is de c-tek gangbare tegenhanger daarvan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan