Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Heren even een korte vraag. Tot mijn verbazing staat er in de handleiding dat 10W-30 motorolie als naafolie gebruikt moet worden. Kan me bijna niet voorstellen dat dat okee is. Voor de motorolie wel natuurlijk, maar in de naaf lijkt me van niet.

In bijna alle bakken gaat normaliter 75W-90 of 80W-90. Vandaar.

Welke olie gaat er bij jullie in?
 
Heren even een korte vraag. Tot mijn verbazing staat er in de handleiding dat 10W-30 motorolie als naafolie gebruikt moet worden. Kan me bijna niet voorstellen dat dat okee is. Voor de motorolie wel natuurlijk, maar in de naaf lijkt me van niet.

In bijna alle bakken gaat normaliter 75W-90 of 80W-90. Vandaar.

Welke olie gaat er bij jullie in?
MPM olie Gl5 75w85
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230422_204421_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230422_204421_Samsung Internet.jpg
    88,3 KB · Weergaven: 17
Scherm is verkocht.
 

Bijlagen

  • 20230418_074050[1].jpg
    20230418_074050[1].jpg
    116,8 KB · Weergaven: 20
  • 20230418_074333[1].jpg
    20230418_074333[1].jpg
    99 KB · Weergaven: 20
  • 20230417_204851[1].jpg
    20230417_204851[1].jpg
    82,7 KB · Weergaven: 20
  • 20230417_204834[1].jpg
    20230417_204834[1].jpg
    78,7 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Goedemiddag allen,

Ik ben op zoek naar een beenkleed en voor mijn model SH300 2007 zou dat van Tucano de R064 moeten zijn. Weet iemand of echt alleen dat typenummer erop past of zijn er alternatieven? Reden is dat de meer gangbare modellen (veelal op Vespa's) een stuk goedkoper tweedehands aan te schaffen zijn. De R064 kan ik vooralsnog alleen op de officiële kanalen vinden.
 
Laatst bewerkt:
Nou rijd ik ook wel eens lange stukken door regen en kou. Hou het dan bij een regen- broek en jasje. Meestal red ik het alleen met de regenbroek. Bovenbenen zijn op de een of andere manier het eerste de pineut met nat en kou. Het originele windscherm houdt veel tegen voor de rest. Zag wel op marktplaats onder de zoekterm beenkleed scooter veel aanbod.
 
Nou rijd ik ook wel eens lange stukken door regen en kou. Hou het dan bij een regen- broek en jasje. Meestal red ik het alleen met de regenbroek. Bovenbenen zijn op de een of andere manier het eerste de pineut met nat en kou. Het originele windscherm houdt veel tegen voor de rest. Zag wel op marktplaats onder de zoekterm beenkleed scooter veel aanbod.
Klopt er is veel aanbod maar daar zit 'm dus het ding: past alleen model R064 op de SH of kun je ook voor een ander model gaan?
 
FF oma wegduwen en gelijk een aanbieding. Ik zet hem hier maar neer, want het is specifiek voor de SH300. Ik heb een stuurslot in de aanbieding. In Zuid-Europa zie je ze veel, hier maar zelden. Deze zat op een model 2010. Is van CML Blindado. Twee sleutels er bij, ziet er puik uit. Voor bevestiging moet je even een paar iets langere M6 boutjes scoren. Verder compleet. Nieuw iets van 130 euro. Mijn prijs? Mwoah, paar tientjes. De tweede foto is - met reclame en al - van online geleend. Voor het idee hoe dat ding vast zit. Aan het einde van het stuur zit een bevestigingsnippel. Die schroef je gewoon bij de stuurgewichten aan. Ik hoor het wel. gr. Hans
 

Bijlagen

  • 20230529_180543.jpg
    20230529_180543.jpg
    454,9 KB · Weergaven: 29
  • slot2.jpg
    slot2.jpg
    49,1 KB · Weergaven: 31
Je hebt gelijk, zie je in Italië ik weet niet hoe vaak maar hier niet.

Een andere vraag: als het slot specifiek voor de SH300 is waarom staat er dan Vespa op?
 
Dat Vespa fotootje is idd alleen ter illustratie. Het systeem is universeel, maar de bevestigingsbeugel is specifiek voor het model scooter. Het past precies om de rand van de helmbak zodat het zadel gewoon dicht kan. De bevestiging is minutenwerk. Mooi systeem. Maar ik heb al een slot en wil de scooter liever zo clean mogelijk. Vandaar.
 
Goedeavond allemaal,

Ik zit met her probleem dat mijn achterremtang rammelt van de sh300 bj 2007 , waarschijnlijk de geleidepennen die door trilling speling hebben veroorzaakt in het aluminium waar ze in glijden.

Iemand een tip of idee hoe ik dit kan verhelpen ?

Groetjes uit zuiden 👌
 
Ja, volgens mij heeft @Bulldozer daar ervaring mee: was het niets iets waar jij uiteindelijk een stalen of rvs bus in geb laten persen… ? Omdat je anders die complete ophanging waar ie op zit moet vervangen? Of was dat wellicht iets anders wat ik bedoel…?
 
Ja, volgens mij heeft @Bulldozer daar ervaring mee: was het niets iets waar jij uiteindelijk een stalen of rvs bus in geb laten persen… ? Omdat je anders die complete ophanging waar ie op zit moet vervangen? Of was dat wellicht iets anders wat ik bedoel…?
Even wachten of bulldozer hierop wil reageren mits hij indd dit probleem ook had en verholpen heeft👌👍
 
Ik heb dat ook gehad met mijn 2011 SH. Ik heb een complete remklauw van een 2018 gekocht met weinig kilometers. De remklauw zelf is anders (andere zuigerdiameter), maar de alu houder is wel hetzelfde. Wellicht handig om te weten als je alleen onderdelen kunt vinden van een ander bouwjaar.
 
Ik heb dat ook gehad met mijn 2011 SH. Ik heb een complete remklauw van een 2018 gekocht met weinig kilometers. De remklauw zelf is anders (andere zuigerdiameter), maar de alu houder is wel hetzelfde. Wellicht handig om te weten als je alleen onderdelen kunt vinden van een ander bouwjaar.
Dat is indd handig om te weten , bedankt voor je feedback👌👌
 
Goedeavond allemaal,

Ik zit met her probleem dat mijn achterremtang rammelt van de sh300 bj 2007 , waarschijnlijk de geleidepennen die door trilling speling hebben veroorzaakt in het aluminium waar ze in glijden.

Iemand een tip of idee hoe ik dit kan verhelpen ?

Groetjes uit zuiden 👌
Ja, daar is wat aan te doen. Ik heb de geleide pen voorzien van een stukje krimpkous.
Daarvoor moet je eerst de geleide pen op de middelste ~75% van het deel wat in de bus komt een stuk rondom afvijlen.

Dat kan door het schroefdraad deel van de pen in de kolomboormachine in te spannen (of draaibank).
Dan over het ingevijlde stuk krimpkous van 10mm schuiven en verhitten, zodat het in het wat smallere stuk van de pen krimpt. Zo schuift de krimpkous niet van de pen af. De bus in het andere tangdeel eventueel iets groter maken door uit te boren (is die ook weer mooi recht, en zonder invreet slijtage).

Begin met beetje van de diameter van de pen af te vijlen/draaien, dan krimpkous erop, krimpen en passen in de bus.

Nadien alles invetten in de remmenvet. De bus en pen moeten vrij strak, maar soepel in elkaar glijden.
Bij mij is de rammel van de achterrem tang vooralsnog weg! :)
Kan je gas geven bij het optrekken zonder goedkope rammel…

Foto van uitgeboorde bus en pen voorzien van krimpkous:
 

Bijlagen

  • 472B2686-6FB8-4700-91C6-AFDBC294DC98.png
    472B2686-6FB8-4700-91C6-AFDBC294DC98.png
    833,6 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Ja, daar is wat aan te doen. Ik heb de geleide pen voorzien van een stukje krimpkous.
Daarvoor moet je eerst de geleide pen op de middelste ~75% van het deel wat in de bus komt een stuk rondom afvijlen.

Dat kan door het schroefdraad deel van de pen in de kolomboormachine in te spannen (of draaibank).
Dan over het ingevijlde stuk krimpkous van 10mm schuiven en verhitten, zodat het in het wat smallere stuk van de pen krimpt. Zo schuift de krimpkous niet van de pen af. De bus in het andere tangdeel eventueel iets groter maken door uit te boren (is die ook weer mooi recht, en zonder invreet slijtage).

Begin met beetje van de diameter van de pen af te vijlen/draaien, dan krimpkous erop, krimpen en passen in de bus.

Nadien alles invetten in de remmenvet. De bus en pen moeten vrij strak, maar soepel in elkaar glijden.
Bij mij is de rammel van de achterrem tang vooralsnog weg! :)
Kan je gas geven bij het optrekken zonder goedkope rammel…

Foto van uitgeboorde bus en pen voorzien van krimpkous:
Heej Bulldozer ,

Bedankt voor je fijne uitleg en de moeite daarvoor, daar heb je tenminste iets aan 👍👌.

Ik ga hier eens mee aan de slag 💪
 
Ik hou het als optie achter de hand. Ik heb gewoon een andere remklauw gekocht voor een paar tientjes. Is van een later model, maar volgens de deskundigen hier, past die ook. Ik heb hem nog niet, maar als ie er op zit ,en ik het rammelloze tijdperk inrij, zal ik dat melden.

<edit> Remklauw van 2019 model (ik heb een 2010) paste perfect. Remt goed, gerammel afgelopen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan