Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Ik zie van Castrol alleen de Castrol POWER RS Scooter 4T 5W-40 die heeft wel de JASO MB specificatie inderdaad maar geen 10W30, nu zal dat wel loslopen alleen idd wel een MB olie erin als dat hoort.

Voorlopig laat ik het de eerste 2 jaar aan arie molenaar motors over, die mag het uitzoeken binnen de garantie.
 
Ik was pas geleden bij Goedhart in Bodegraven. Vroeg of ze 10w30 hadden. Hadden ze niet. Ze deden er gewoon 10w40 in. Ik zei waarom schrijft Honda dan 10w30 voor. Zei hij geen idee moet ik maar aan Honda vragen :?
 
Die grote motorzaken lijken wel een houding te hebben van die motorscooters doen we erbij omdat het moet maar eigenlijk hebben we er geen interesse in.

Zowel bij Goedhart Bodegraven als bij Hans van Wijk Zoetermeer kreeg ik een zeer lage inruilprijs voor de SH150i waarbij de laatste het echt bont maakte met 750 piek.
 
Waar in zuid-holland kan ik voor een redelijke prijs de Honda 10W30 olie kopen?

Of is het voordeliger via een web-winkel? (welke)
 
Laatst bewerkt:
@Kees Vetje: Dacht ook aan de drukveer, heb je die vervangen? En hoe rijd het nu?
Ik leg bij montage van de drukveergroep, de vario op de grond, knietje erop en linker hand om koppeling vlak op de vario naar beneden te duwen. Je heb nu de tijd om met rechterhand de moer een paar slagen erop te draaien. De rest op moment vastzetten met het vasthoud tooltje op de werkbank.

Nee, de drukveer is niet vervangen. Zal best slapper zijn geworden door de jaren heen en daarmee minder makkelijk de schijven naar elkaar drukken.
De scooter voldoet aan mijn verwachting qua verbruik, acceleratie en kruissnelheid en daarom zie ik er geen directe reden toe.

540.jpg

540.jpg
 
~
Die Honda 10W30 kan ik niet vinden maar belangrijkste is dat het een MB specificatie olie is.
/quote]

Daar zijn de meningen nogal verschillend wat MA en MB type, zie onderstaand

full


MA is dus belangrijk voor een natte koppeling, bij een droge maakt het niet uit.
 
Heb nu twee jaar Helix 10 W 40 in mijn scooter. Toen gekocht omdat het een aanbieding was. Dat gaat goed onder alle omstandigheden door de seizoenen heen. Bij het kleppen stellen vorige week geen slijtplekken of rare vlekken op de nokkenas gezien. Neem daarom aan dat het goed zit. Bij koude start is het olielampje meteen uit na een paar krukasomwentelingen. Geen gerammel bij het heetste weer van afgelopen weken. 6000 km mee gereden en nu tijd voor verversen. Er komt MPM olie in. Halfsyntheet 10 W 40 Jaso MB. Inderdaad.... was in de aanbieding.
 
Sinds ik nieuwe banden onder mijn SH heb, leef ik in onmin met de voorvork. De banden laten lekker stuurwerk toe (achterband benut tot aan de rand, voor hou ik iets over). Steeds gooit de vork roet in het eten. Vooral de demping schiet te kort. Heb er vorig jaar 20 W olie in gedaan. Soms slaat de vork zelfs door op slecht wegdek. Een Andreani-set wordt me te gek. Kan dan beter een fatsoenlijke motorfiets kopen. Zit na te denken over een buitenliggende demper zoals mijn ruim 60 jaar oude Heinkelscooter heeft. Echt waar: die vork verteert het wegdek beter, ondanks het kleine 10" wieltje.
 
tijd voor verversen. Er komt MPM olie in. Halfsyntheet 10 W 40 Jaso MB. Inderdaad.... was in de aanbieding.

Zag ik ook in de aanbieding bij Heuts voor 30 euro /5L , zal zeker een goede olie zijn, toch mag het van mij nog iets goedkoper.
Betaalde vorig najaar bij Louis.de 15 euro /4L ook 10w40 1/2 syntheet van Procycle
 
Ook al maakt het niet uit, Honda schrijft een JASO MB olie voor dus waarom die er niet in doen.

En over het tientjes werk voor een 5 liter kan olie terwijl je met 2 liter een wissel kunt doen met reserve... je koopt een scooter voor 6000 euro, wat maken die tientjes dan nog uit?
 
Ik vind dat altijd mooie discussies, je rijdt mooi spul wat geld kost, dan ook gewoon de kleine kosten erbij nemen.

Zie nooit mensen met hun nieuwe S klassen of 7-serie bij de witte pomp staan eerlijk gezegd 8-)
 
Hoe lang houdt de batterij van de afstandbediening van keyless go het eigenlijk vol, weet iemand dat?
 
Lees net het verhaal van de eindoverbrenging, kan me niet voorstellen dat er af fabriek 10W40 in zit als het er pas na 2 jaar (samen met de remvloeistof) uit moet. Lijkt mij dat Honda er gewoon 80W90 in stopt direct.
 
Lees net het verhaal van de eindoverbrenging, kan me niet voorstellen dat er af fabriek 10W40 in zit als het er pas na 2 jaar (samen met de remvloeistof) uit moet. Lijkt mij dat Honda er gewoon 80W90 in stopt direct.


Correct, er zit geen 10W40 in af fabriek, er zit 10W30 in.
 
Lijkt mij vrij apart.. waarom zetten ze dan wel in het onderhoudschema dat bij 1000km de motorolie en filter vervangen moet worden en niet meteen de transmissie olie?

Ik zal het bij molenaar motors vragen als ie over 2 weken zijn 1000km beurt moet.
 
Laatst bewerkt:
Omdat honda er waarschijnlikk van uit gaat dat die vertragingskast onverwoestbaar is en met 10w30 haal je net weer iets zuiniger verbruik, daardoor minder co2 en word de hele scooter groener.
Wat er in de boekjes staat is pure willekeur, volgens verschillende boekjes mag er jaso ma of mb in en 10w30 of 10w40 maar 90w mag ook...

Overigens is “advies” vragen over een scooter aan een motoport zaak verspilde moeite, je vraagt iets aan een keten van bedrijven die uitspraken doen als
“scootertjes balanceren we nooit”.
“Scootertjes” worden in de gemiddelde motoport vestiging niet echt serieus genomen.
 
Laatst bewerkt:
Had het idee dat ze er bij Arie Molenaar Motors (IJsselstein) wel meer moeite voor deden en meer met motorscooters deden dan een Goedhart/Hansvanwijk maar ben benieuwd naar hun verhaal.

Loopt het stuk binnen 2 jaar of 24.000km hebben ze er zelf de ellende van.
 
Groen of niet groen, na de 1000 beurt gaat er gelijk 80w90 GL5 in de eindtransmissie, daar heb ik veel meer vertrouwen in dan 10w30.
Baat het niet dan schaad het zeker niet.
Buiten de garantie mag de klant de schade betalen.
 
Hoe lang houdt de batterij van de afstandbediening van keyless go het eigenlijk vol, weet iemand dat?
Langer dan 1 jaar en korter dan 2 jaar volgens een verkoper (die ook adviseerde de beide afstandbedieningen na 1/2 jaar te wisselen), plak een reserve knoopcel in je topkoffer voor het geval dat.
 
Nieuwe honda X-ADV van 2018 heeft ook 2 a.b's, terwijl X-ADV model 2017 maar 1 a.b heeft.
Kennelijk bij jullie dus het zelfde?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan