Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Vreemd. Ik heb mijn sh in februari gekocht. Neem aan dat dat toch dezelfde is als degene die nu verkocht worden ;) . Er zitten wel 2 sleutels bij de koffer. Kan nergens in instruktieboekje vinden dat er 2 ab bij de scooter zitten.
 
Kennis van me heeft vorig jaar een nieuwe sh150 gekocht en daar zat ook maar 1 ab bij.
 
De 2e afstandbediening stond idd uit, led je rood. Dus lekker uit laten staan en wellicht na een jaar de 1e op non actief zetten (ingedrukt houden tot rood ledje) en de 2e activeren.

Ik had in de SH150i 75W140 in de eindoverbrenging gedaan zag ik, dat moest dus eigenlijk 80W90 zijn?
 
De 2e afstandbediening stond idd uit, led je rood. Dus lekker uit laten staan en wellicht na een jaar de 1e op non actief zetten (ingedrukt houden tot rood ledje) en de 2e activeren.

Ik had in de SH150i 75W140 in de eindoverbrenging gedaan zag ik, dat moest dus eigenlijk 80W90 zijn?

Kan/mag, viscositeit is ook een compromis, dunner is minder weerstand dus meer vermogen en minder verlies maar meer slijt, dikker is minder slijt maar meer weerstand en dus vooral bij korte stukjes rijden met een koude vertragingsbak meerbrandstof verbruik en minder vermogen, tis maar net wat je wilt/doet.
Als hoofdzakelijk korte stukjes rijd zou 75w90 een goede zijn, rijd je langere snelweg ritten dan is 70-80-90/140 wellicht een betere keuze.
Doe je alleen 3 minuten boodschapjes er mee dan zou dunne motorolie goed kunnen.
Als je iig gruis in je olie ziet is wat je er in hebt zitten te dun.
 
Laatst bewerkt:
Kan/mag, viscositeit is ook een compromis, dunner is minder weerstand dus meer vermogen en minder verlies maar meer slijt, dikker is minder slijt maar meer weerstand en dus vooral bij korte stukjes rijden met een koude vertragingsbak meerbrandstof verbruik en minder vermogen, tis maar net wat je wilt/doet.
Als hoofdzakelijk korte tot middel lange stukjes rijd (zeg tot +/- 45 minuten oid)zou 75w90 een goede zijn, rijd je langere snelweg ritten dan is 70-80-90/140 wellicht een betere keuze.
Doe je alleen 3 minuten boodschapjes er mee dan zou dunne motorolie goed kunnen.
Als je iig gruis in je olie ziet is wat je er in hebt zitten te dun.
 
Ik breng hem voor onderhoud naar de motorzaak. Kijk er verder nooit naar om. Al vijf jaar starten en rijden maar weer. Snel en zuinig, leuk voor plezier en woon werkverkeer. Zeker voor het woon werkverkeer is de SH300 een zeer geschikte zuinige motorscooter. Hij kan mee in onze Peugeot Expert, eind deze maand naar de Cotswolds in Engeland. Kijk er al weer naar uit. Op naar Oxford etc.
 
Hij gaat de 22e voor de 1000km beurt. Ze hebben meer van SH150 en SH300 in onderhoud maar gaat allemaal Castrol 10W40 in, halfsyntheet. Verhaal MA of MB ging hij uitzoeken, denk dat ze er gewoon MA in stoppen maar ik kan het niet helemaal plaatsen. Oke Honda schrijft 10W30 MB voor, als dat 10W40 is helemaal niet erg, iets dikker voor hoge temperaturen maar er zit toch geen olie bij de (natte platen die hij ook niet heeft) koppeling dus in feite maakt MA of MB daarin niet uit.

Transmissie olie moet na de garantie dan, nu 2 jaar fabrieksgarantie dan laat ik die 10W30 er wel in zitten waar hij af fabriek mee geleverd is.

Dus ja.. 10W30 vol syntheek MB volgens Honda en 10W40 halfsyntheet MA volgens de dealer die een aantal motorscooters in onderhoud heeft....
 
Laatst bewerkt:
Ik rij met Motul 10W30 MB in het blok, en sinds vervangen van de lagers GL5 in de transmissie.

Motorolie 10W30 1 liter Motul SYN MB Scooter Power

"Speciaal voor moderne 4-takt scooters (50-850 cm) met vier of twee kleppen per cilinder, waarbij de fabrikant, zoals Honda een volledig synthetische olie met een lage wrijving viscositeit SAE 10W-30 in combinatie met de JASO MB voorschrijft.

JASO MB staat voor een 2% lager brandstofverbruik, in vergelijking met een andere motorolie."

Dat brandstofverbruik boeit me dus totaal niet, als het maar goed smeert. Zelfde met auto/bmw daar gaat tegenwoordig 5W30 in, als je echt vlot rijdt of een uurtje circuit pakt is dat flinterdun en doe je veel beter met een 5W40 of 10W40 of zelfs een W50 olie.
 
Nou ja, dat is wat de marketing afdeling op het etiket zet. Dit is de voorgeschreven olie qua specs, dus dat doe ik erin.

Bij een motorzaak zal er MA ingaan omdat dat makkelijker/goedkoper te verkrijgen is, meest motoren hebben een natte koppeling. MB lijkt mij beter omdat daar smering verbeterende toevoegingen in kunnen zitten die niet in een MA kunnen zitten.
 
Ben op dit moment bezig met onderhoud. Nieuwe bougie, want de oude is na 19.000 km duidelijk gesleten. Voornamelijk aan de middenelektrode. Die oude bougie gaat voortaan mee onder het zadel als reserve. Verder nieuwe olie en oliefilter. Klepspeling gecontroleerd en de remvloeistof vervangen. Veel werk om het stuur te ontdoen van alle troep. Lees: spiegels, scherm (erg omslachtig) en navigatiesteun. Om eenvoudig bij de achterremklauw te kunnen, moet de uitlaat gedemonteerd worden. Meteen mijn nog nettte demper vervangen door een andere originele met roestig oppervlak want ik ben van plan de hele winter door te rijden. Daarom ook handvat verwarming op de scooter gezet. Wat een kleine ramp om een draad netjes van het stuur langs de kabelboom naar de accubak te trekken. Het verwijderen van de plastic panelen blijf ik lastig en zeer tijdrovend vinden. Gelukkig heb ik voor het aansluiten van de schakelaar en relais waardevolle tips van Jan "Webengine" gekregen. Die tweede uitlaat heb ik onlangs via Marktplaats gekocht. Beetje uit voorzorg om lang met de scooter te kunnen doen. Daarom wil ik hier en daar onderdelen voor een nette prijs scoren. Is ook gelukt met een Givi scherm dat mijn eigenbouw scherm gaat vervangen.
 
Lekker bezig kees vetje! :Y

O, ja eea werkt anders of niet op het nieuwe forum, meer mensen last van? Of wordt ik te oud? ;)
Mis vooral mn favorietenlijstje, waarin je zo kon zien of iemand gereageerd had, nieuwste topics met nieuwe reactie bovenaan rood gemarkeerd, oudere zakken vanzelf ongemarkeerd naar beneden.
Verder zijn er veel verbeteringen.
 
Hey Bulldozer,

om het makkelijk te maken kun je ook rechts boven het eerste bericht op de pagina bij "Volg" aanvinken of je een email wil hebben als er een nieuwe melding in jou favoriete topic is geplaatst.
Werkt prima en je zit als je de smartphone in de broekzak hebt zitten altijd op de eerste rij met een evt. reactie op een vers verzonden bericht door een van de andere topic deelnemers.
In je email zie je ook nog eens het desbetreffend bericht weer gegeven.

Kon trouwens bij het oude forum ook al, alleen nu komt het misschien voor sommige wat beter/makkelijker uit om het alsnog te gaan gebruiken.


Screenshot - 11-9-2018 , 19_26_05.png


Mvg. Jan
 
Hoi Jan,

Ik heb het gezien, maar ben niet van plan om mijn e-mail box volgespamd te krijgen met MF mededelingen.
On line favorieten werkte prima, nu zoekplaatje hoe je alles netjes in een lijstje krijgt wat nieuw is in de topics van voorkeur.
Nog eens tijdje aanzien hoe het wel praktisch en makkelijk wordt.
 
Voor degene die ook vind dat de remlichtschakelaars bij de SH300 te snel stuk gaan, een modificatie met foto’s om de levensduur flink te verbeteren: Honda PCX 125/150 deel 5

Edit: Een paar jaar terug was mijn rechtsvoor schakelaar na twee maanden al (weer) defect. Ik dacht: Dat kan niet! Er is wat mis met de switch. En idd.contactje heeft te kort ruimte om met kracht te schakelen, en ook nog eens op de rand van de contactpuntjes. En (ook nog!) het geveerde contactje schuift niet tijdens contact maken. Gelukkig gemeenschappelijk probleem, ff contactje bijbuigen en je hebt een schakelaar zoals het bedoeld is. Bijzonder vreemd dat Honda dit niet heeft opgemerkt. De rechter remlichtschakelaar van de SH300 wordt in vele motoren gebruikt. Ook imitatie heeft vaak hetzelfde probleem. Het zal wel een verdienmodel zijn bij Honda.... Ik rijd nu al paar jaar in weer en wind met de gemodificeerde schakelaar en geen enkel probleem tot nu toe. *O*
 
Laatst bewerkt:
"Speciaal voor moderne 4-takt scooters (50-850 cm) met vier of twee kleppen per cilinder, waarbij de fabrikant, zoals Honda een volledig synthetische olie met een lage wrijving viscositeit SAE 10W-30 in combinatie met de JASO MB voorschrijft.

JASO MB staat voor een 2% lager brandstofverbruik, in vergelijking met een andere motorolie."

Dat brandstofverbruik boeit me dus totaal niet, als het maar goed smeert. Zelfde met auto/bmw daar gaat tegenwoordig 5W30 in, als je echt vlot rijdt of een uurtje circuit pakt is dat flinterdun en doe je veel beter met een 5W40 of 10W40 of zelfs een W50 olie.

2% beter! :+
 
Beste SH`ers,

Volgens mij is het al eerder aan bod gekomen als topic maar wil het nogmaals aanstippen: de stekker van de spanningsregelaar! deze is na verloop van jaren gevoelig voor regen/pekel omdat deze "open" staat. ik kwam er dus heel on-aangenaam achter dat deze bij mijn SH uit 2007 doorgerot was. kwam terug van vakantie en toen starten ze slecht, dacht oke accu is al weer een paar jaar oud, er kan best een nieuwe in.zo gezegd zo gedaan. Maar na een paar ritjes van huis naar werk en terug stond ik dus plots stil op de grote weg met een platte accu :( Bulldozer maar eens ge-contact of de spanningsregelaar o.i.d. kapot kon zijn.
ik had intussen ook nieuwe achterveren gemonteerd en dacht, daar moet dus wat fout gegaan zijn met een kabel o.i.d. De zij-kap los maar weer los gehaald en ja hoor daar hing een rode draad los uit de stekker (doorgerot). De stekker open gezaagd en weer gesoleerd *D Probleem verholpen en start weer als een tierelier.

Een gewaarschuwd mens telt dus voor .......
 
(quote) De zij-kap los maar weer los gehaald en ja hoor daar hing een rode draad los uit de stekker (doorgerot). De stekker open gezaagd en weer gesoleerd *D Probleem verholpen en start weer als een tierelier.

Een gewaarschuwd mens telt dus voor ....... (/quote)

Hallo ED71 kan je iets duidelijker zijn waar de stekker precies zit dan ga ik die in het vet zetten.
 
@draaiman

Ondanks dat je een vers exemplaar SH300 hebt zal de locatie van de spanningsregelaar/gelijkrichter nog op de zelfde plek zitten.
Dus achter de rechter zijkap.

Tip: maak ook een mof rond de connectors, dit kun je b.v. maken van een oud stuk fiets binnenband die je dan aan beide zijde met tie-wraps afsluit.

Screenshot - 18-9-2018 , 12_51_09.png


Mvg. Jan
 
Om de serie compleet te maken:
Je zag het niet, maar de rode stekker bleek losgerot te zijn toen ik de stekker wilde inspuiten tegen corrosie.
918DF9D2-D36F-4C8D-A693-86F81FCF5082.jpeg
 
Goeie avond SH 300 i rijders ,

Hierbij mijn vraag als nieuwkomer op dit forum van de SH 300 i , vorig weekend kocht ik een exemplaar aan uit 2007 met 12700 km op de teller en er zit een alarm op gemonteerd , zijn er bepaalde eigenschappen waar ik moet op letten ? Alsook zondag heb ik deze een flinke poetsbeurt gegeven en wat ik vervelend vond was dat telkens ik het voorwiel ronddraaide , of het stuur bewoog of iets aanraakte zoals het zadel omhoog deed hing telkens het alarm af die erop gemonteerd is , en moest ik dan het contact aanleggen waardoor het licht aanhing vooraan alsook het achterlicht , en dit liet ik dan even opstaan om verder te kunnen poetsen , toch stelde ik maandagmorgen vast dat toen ik de sleutel in het contact deed het licht aanhing zoals normaal en de startknop ook werkte maar niet genoeg stroom kreeg om te starten , zou de SH 300 i daar gevoeilig aan zijn ? Ik heb gisteren dan de batterij opgeladen en deze morgen starte deze motorscooter direct bij de eerste toets , ik ga even langsgaan bij de dealer hier in de buurt van Honda om het alarm uit te schakelen , want vind dat hij erg gevoelig is , en wat betreft het rode lampje die knippert in de telleruniet van het HISS systeem ? Stopt dit zoals bij andere motoren na bepaalde tijd ( 24 uur ) of zoiets , of Kan dit uitgeschakeld worden eventueel ? Of is dit stroomverbruik miniem laag van de batterij voor dit rode knipperend lampje van HISS ? Graag had ik van jullie geweten op welke punten ik aandacht moet schenken of zeker in de gaten moeten gehouden worden , ik kocht deze motorscooter aan om vlot door de stad te rijden met het drukke verkeer hier , want met mijn huidige Yamaha FJR gaat dit moeilijker om in de stad door files door te manoeuvreren

Bedankt alvast voor de antwoorden die eraan gaan komen , kunnen een grote hulp zijn

Mvg Panky
 
Terug
Bovenaan Onderaan