Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Dag allemaal, Na negen jaar met honda shi125 te hebben gereden nu ook de shi 300 aangeschaft.
Een tweedehands van 2016 met 3000 km, Ik zag hem staan voor €3700.
Ik wil het hier met jullie hebben over mijn bevindingen.
De shi 125 heeft in de 9 jaar bij mij een vlekkeloos parkour afgelegd.
Bij de nieuwe shi 300 stel ik mij enkele vragen.
Bij rustig vertrek krijg ik bij tijds een hevige trilling die zichtbaar is aan de km/teller en voelbaar aan de voetplank.
De trilling ontstaat naar mijn mening op het moment dat de clutch vast aangrijpt, en stopt onmiddellijk erna.
Wanneer er erg traag word gereden rond + - 18 a 20 km/u, het aangrijppunt van de clutch, blijven de trillingen zich herhalen.
Ik gebruik de scooter hoofdzakelijk voor rustig verkeer en rijd zelden boven de 90 km/u.
Wanneer ik nu de scooter hevig laat optrekken en even 120 Km/u ga rijden, zijn de stapvoedse trillingen zo goed als verdwenen, maar komen later weer terug als er weer rustig word gereden.
Ik hoor ook wel wat krakende en tikkende geluiden van uit de aandrijvingskast.
voor het overige niets dan lof.
Ik heb de scooter nu 6 maanden en de teller staat op 6000 km.
Tijdens mijn verlof in Spanje (hij was mee gegaan achter de camper) tekende ik een verbruik op van 1 op 40 met twee personen.
Wie weet hier meer over?
 
Ik heb zelf verleden jaar met een Yamaha Xmax250 rondgereden. (welliswaar een ander merk, maar toch even mijn verhaal)
Daarmee zo'n 14.000km mee afgelegt en met name in de ochtenden en als het wat kouder was had ik ook last van trillingen die uit het Vario gedeelte kwamen.
Die trillingen en rauw klinkend geluid duurde hooguit een paar honderd meter en was daarna weg.
Het leek alsof de boel even moest opwarmen.
Ik ben er nooit achter gekomen waar dat euvel vandaan kwam en zelfs de monteur kon het mij niet vertellen.
Wat wel heel verstandig zou zijn is dat jij het Vario gedeelte laat nakijken door een ervaren monteur, want mijn ervaring met motorscooters is wel dat doorrijden met zulke klachten doorgaans erger kan worden en zelfs tot stilstand kan leiden.( beetje lullig als dat laat op de avond ver van huis gebeurt)
Dus de boel even ophalen en nazien of alles binnenin nog wel koosjer is.
Succes.
Vr Gr
 
De koppeling en variator nakijken en goed schoonmaken wil wel eens helpen. En 1 op 40 met een SH300? Ik kan het me bijna niet voorstellen. Zeker niet met twee personen erop. Een op dertig in je eentje is al heel erg mooi. De meesten zullen dat gemiddeld niet halen.
 
Wij zijn wel geen zwaargewichten en deze cijfers heb ik enkel gehaald in het zuiden bij lange ritten en een temperatuur een stuk boven de 30° .
Mijn laatste tankbeurt thuis, korte ritten, met veel stoppen en vertrekken, was 7 liter voor 230 km.
Dit is bijna 1 op 33 (solo)
Hij is nog volledig origineel, nog niet open geweest, ik kreeg bij de aankoop ook 1 jaar garantie.
Ik ga de scooter één van de dagen op de aanhangwagen zetten en hem terug bij de dealer aanbieden, het is niet bij de deur.
Ooit jaren geleden heb ik de invoerder van Vespa moeten contacteren voordat de dealer wilde inzien dat er wel degelijk iets mis was.
En met een peugeot scooter iets gelijkaardig meegemaakt, daar had de invoerder een eigen werkplaats voor zware garantie gevallen.
Wanneer de dealer geen soelaas brengt kan dit bij Honda ook?
Op een Duits forum heb ik eens iets gelezen over de sh 300 dat in verband kan gebracht worden met wat ik gewaar word.
De versnelling curve bij vol gas begint voelbaar traag, zonder dat de motor in de toeren gaat om dan bij 30-40 per uur er als een raket van door te gaan.
 
Je verhaal is helemaal duidelijk en ik zou als ik jou was toch echt zo spoedig mogelijk een afspraak gaan maken met de dealer waar jij de garantie nog hebt lopen.
Desnoods even op voorhand een belletje of mailtje ernaartoe om helder uit te leggen wat het probleem is.
Wellicht dat ze op voorhand al een nieuwe snaar en rolletjes bestellen zodat de scooter zo kort mogelijk daar staat en jij er desnoods op kunt wachten terwijl zij de boel loshalen en inspecteren.
Ook zou ik als ik jou was van de gelegenheid gebruik maken om olie en oliefilter te vervangen/verversen.
Staat inmiddels 6000 op de klok zei je en kan je mooi van de gelegenheid gebruik maken.
Zelf rijd ik met een Yamaha Xmax400 die ik afgelopen zomer nieuw heb aangekocht en nu op 6000km staat.
Bij deze machine die onderhoudsintervallen om de 10.000km nodig heeft heb ik toch maar bij 5000km de olie laten verversen en een nieuwe oliefilter laten plaatsen.
Kan nooit kwaad en vind ze alleen maar prettig.
Succes straks met de situatie en hoop dat jouw dealer bereidwillig is om het probleem zo gauw mogelijk te tackelen.
Vr Gr
 
dag allemaal, mede dankzij jullie positieve berichten ben ik nu een paar maanden eigenaar van een nieuwe honda sh300. Voor wat betreft brandstof gebruik was ik eerst een beetje teleurgesteld (volgens boardcomputer 3,7 l /100 km oftewel 27km bereik per liter) maar na toch maar eens de bandenspanning te checken en de banden op de juiste spanning te brengen zoals in het boekje staat, is het verbruik gelijk verminderd naar 3,3 / 3,4l / 100 km of ongeveer 1:30. Ik heb zeker geen rustige rijstijl. Beetje dom maar weer geleerd hiervan.
 
Ik reken geen verbruik uit maar ik ben blij als ik 180 km op 1 (veeeels te klein) tankje doe :')

Toen ik hem net had deed ik wel eens 200-210 op een tank, nu doe ik in een haastig weekje ook wel 140 km (of minder) op een tank, het varieert nogal afhankelijk van je pols....
En ik denk dat als ik een middagje een circuit op zou gaan het wellicht met 100 km op zou zijn.
De sh300 kan heel zuinig zijn maar als je van lekker vlot en sporty houd en met 130 mee wilt op de snelweg op de linker baan is dat tankje zo leeg.

Mijn ervaring met mijn sh150 is totaal anders, ongeacht wat ik er mee doe, zuinig is 1:35, normaal/vlot/vlammen 1:30, met twee man erop en aanhanger in de ardennen 1:25.
En dat terwijl de 150 behoorlijk gesoupt is met uitlaat,rollen,vario, O2 controller,koppeling,pair valve mod en de 300 nagenoeg standaard.
Uiteraard 300=2x150 en niet vergelijkbaar maar de 150 heeft ondanks wat tuning een vrij stabiel verbruik, doorgaans 185 km op een tank van 6,5 liter= 1:28 en die 185 km haal ik vrijwel altijd.
De 150 heeft daarbij een wat piekerig karakter door de mhr vario, het motortje gilt het graag uit en doet dat ook betrouwbaar , de 300 is erg van onderuit,laagtoerig en met weinig gas spurt je al vlot weg.
 
Laatst bewerkt:
Net als Robber meet ik het verbruik niet . In de drie zomermaanden kon ik precies 5 dagen woonwerkverkeer rijden op een volle tank, voordat de meter in het rode gebied kwam. Dit is bij benadering een verschil van 7 liter. Laatst, die periode met de stevige wind, haalde ik maar vier dagen met dezelfde hoeveelheid. Dit alles met een rustige rijstijl. De afgelegde afstand in vijf dagen is ruim 210 km. Het verbruik is nooit beter dan dit geweest. Ben er dik tevreden mee. De bougiekleur is prima en de uitlaat van binnen schoon. Daar mankeert dus niks aan. Vraag me af wat de nieuwere modellen zoveel winst geeft.
 
Bartezz, ik lees dat je een nieuwe sh3OO hebt aangeschaft, wat zijn jou bevindingen aangaande trillingen enkel en alleen op het korte moment dat de clutch aangrijpt?
Soms kunnen ze echt venijnig zijn.
 
Bartezz, ik lees dat je een nieuwe sh3OO hebt aangeschaft, wat zijn jou bevindingen aangaande trillingen enkel en alleen op het korte moment dat de clutch aangrijpt?
Soms kunnen ze echt venijnig zijn.
hoi Polk, ik heb daar geen problemen mee, herken dit niet als een probleem!
 
Bedoel je dat er geen trillingen zijn of dat je geen probleem maakt van trillingen die er kortstondig zijn bij het vertrek?

Ik heb aan de dealer laten weten wanneer ze de trillingen er niet uit krijgen, ze een nieuw exemplaar mogen klaar zetten.
 
Bij mijne heb ik ook soms trillingen bij wegrijden. Lijkt dan of de snaar los zit. Maak me er niet zo druk om eigenlijk. Over 2000km krijgt hij de 2e beurt. Meld het dan en dan moeten ze maar kijken wat het is.
 
Ik heb het ook wel eens op mijn 2015 model. Inderdaad bij het wegrijden. Het is maar heel licht, volgens mij zit het in de vario. Als je de boel schoonmaakt is het weer een weekje weg. Het stoort me niet. Volgens mij kan het ook geen kwaad. Op mijn vorige 2008 model was het soms maanden weg en ineens weer even terug. Ik heb er meer dan 40 dkm mee gereden. Nooit technische ellende mee gehad.
 
Dank je wel jongens, dit is de informatie die ik nodig heb als ik me bij de dealer aanmeld.
Als we er van uitgaan dat ze het allemaal hebben zal Honda het niet in één twee drie kunnen oplossen.
Misschien dat er iemand zich meld die het niet heeft.
Komt het bij andere merken met 300cc ook voor?
Zelf heb ik 9 jaar gereden met een sh125 (24000 km)hier was nooit enige aanmerking op enkel onderhoud, niets stuk gegaan.
 
Bij mijn Kymco Downtown 350i heb ik al sinds het begin in februari 2016 (nu 21.000 km) de beschreven trillingen bij het wegrijden. Bij koude motor iets meer. Ik dacht dat dit dus alleen voor kwam bij de Kymco's. Niet dus. Niks om je zorgen over te maken, al heb ik wel gelezen over mensen die met Dr Pulley spullen het trillen er helemaal uit kregen.
 
Bartezz, ik lees dat je een nieuwe sh3OO hebt aangeschaft, wat zijn jou bevindingen aangaande trillingen enkel en alleen op het korte moment dat de clutch aangrijpt?
Soms kunnen ze echt venijnig zijn.

Probeer de koppelingschoentjes even op de koppelingsbel te laten inslijten, door stilstaand achterrem in te knijpen en dan gas geven. Laat de koppeling slippen gedurendende 4 seconden tot totaal aangrijppunt. Dan paar km rijden om de zaak af te laten koelen. Kijken of de koppeling milder oppakt, anders herhalen. Ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Vwb het verbruik rijd ik altijd 1:19, behalve bij groepsritjes over de dijken dan wordt het 1:28. O-)
 
Op een Duits forum heb ik eens iets gelezen over de sh 300 dat in verband kan gebracht worden met wat ik gewaar word.
De versnelling curve bij vol gas begint voelbaar traag, zonder dat de motor in de toeren gaat om dan bij 30-40 per uur er als een raket van door te gaan.

Heeft hij dit traag op toeren komen ook als je volgas geeft met de motor op de middenbok?
Zo nee, dan zou ik een zwaardere drukveer in de vario monteren. Of je vario moet versleten zijn (>30k oud).
Natuurlijk doet een Malossi mhr vario ook wonderen! Helpt geen van bovenstaande dan is de nieuwe euro4 SH300 een traag ding geworden. Voorwiel moet loskomen zo nu en dan, bij het optrekken vanuit stilstand (wel met mhr vario).
 
Laatst bewerkt:
Het voorwiel mag van mij gerust op de grond blijven bulldozer.
Zoals ik al zegde hij is nog in dealer garantie (1 jaar bij aankoop tweede hands 2016 en 3000 km)
Dit wil zeggen dat ik er zelf niets aan ga doen.
Ik heb mijn licht al opgestoken bij verschillende andere Honda dealers.
Wat ik hierbij heb ondervond is dat zij het achterste van hun tong niet laten zien.
In eerste instantie word het probleem volledig onderkend.(ook bij Honda zelf)
Wanneer ik verwijs naar forum leden komen de tongen iets losser.
Plots kent één dealer toch een sh300 met trillingen, maar na grondig onderzoek niets gevonden en nu zijn de trillingen weg volgens die dealer.
Hij vroeg naar mijn km stand? nu 6000.
Waar wacht hij op? dat de gewichtjes afslijten en minder gaan wegen.
Het is de bedoeling dat ik 100% geïnformeerd ben voor ik hem terug naar de dealer breng waar ik heb gekocht.
 
Ik denk dat je om eea te bespoedigen de koppeling inslijt procedure zoals eerder beschreven kan proberen.
Lukt het daarmee niet, dan moet er serieus naar gekeken worden.
 
Wat is het max aantal gereden kilometers met een in volledig originele staat zijnde onversleutelde Sh300i zonder grote kosten voor het moment :)
mijne heeft nu een 13500km en is van 2008
11-04-2018 (8).JPG
 
Grote kosten alszijnde een grote onderhoudsbeurt zat ik aan te denken dat hij wellicht bedoeld.
Verleden jaar mijn Yamaha Xmax250 voor een grote beurt weggebracht.
Moet wel zeggen dat er veel aan was gebeurd, dus op kleppen stellen na behoorlijk veel dus ook rolletjes en snaar vervangen, remblokken en banden voor en achter + de rest wat nodig was voor een grote beurt. ( olie en vloeistoffen en filters )
Mocht nadien aftikken: 820 euro..........
Werd gematst met 100 euro korting dus bleef steken op een bedrag van 720 euro.
Dat benne flinke grote kosten lijkt me.
En ik werd eerlijk gezegt ietwat wit om de neus van zo'n bedrag.
Vr gr
 
Het loont zeker om een werkplaatsboek te kopen en zoveel mogelijk zelf te doen. Bovendien heb je het zelf in de hand om de onderdelen zo voordelig mogelijk in te kopen. Dan spaar je zo wie zo het uurloon van de monteur uit.
 
Ik geef jou grotendeels gelijk.
Maar......er zitten zoals jij ook weet wel een aantal kanttekeningen aan het zelfsleutelverhaal.
Ten eerste moet er de mogelijkheid zijn om prettig aan de machine te kunnen sleutelen.
Zoiets op straat doen voor het huis is niet echt prettig te noemen, en al helemaal niet in de winterperiode.
Los daarvan zit je eventueel ook nog eens met een garantie-verhaal.
Om maar even een goed voorbeeld te noemen: mijn van de zomer aangekochte Yamaha Xmax400 van bouwjaar 2018 was dus hagelnieuw.
Heb die een 1000 service beurt laten geven en bij de 5000km op eigen initiatief een olie en oliefilter wissel.
Straks bij de 10.000km moet zij weer een onderhoudsbeurt krijgen.
Stel, nou zal ik dat grotendeels zelf gaan doen.
En stel, dat er binnen de garantietermijn van 2 jaar mechanisch iets kapot gaat.
Iets dat uiteraard bij elk motormerk ongeacht de prijs kan voorkomen.
Dan heb ik dus een mechanisch mankement aan mijn machine en zal dan terug gaan naar de dealer waar ik de machine gekocht heb en waarbij de machine dan nog steeds in de garantie zit.
Hoe denk jij dan dat die dealer zal reageren?
Ik weet eigenlijk het antwoord al en hoogstwaarschijnlijk zal zijn reactie dan ook nog eens terecht zijn.
Dus het zelf sleutelen aan een motorfiets om op die manier met name het arbeidsloon van de monteur uit te sparen en via het internet goedkopere onderdelen bij elkaar zoeken is helaas niet altijd verstandig.
Vr Gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan