Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Man, dat ding is van 2008. Zo verpletterend ingewikkeld is onderhoud nu ook weer niet. Als je de kappen er heel af krijgt is de rest kinderspel ;-)
 
Ha Ha ha ha, denk dat we het samen NIET eens gaan worden.
Kappen er netjes afhalen kan mijn dochter van 14 ook wel.
Maar specifiek onderhoud uitvoeren aan een Yamaha Xmax 400 van 2018 en dan hebben we het over zaken zoals rolletje en Vario vervangen dat is toch wel heel andere koek hoor.
Maar we zullen dit Topic verder maar niet vervuilen.
Vr Gr
 
Ik doe alles zelf en heb met twee sh150’s en 1 sh300 bij elkaar 90.000 km gereden zonder echt dure grapjes, twee remschijven op de 300 en 1 voorremschijf bij de 150, een setje schokbrekers op de 150, en nog wel wat geneuzel met rem schakelaartjes,krukas keerringen,maar allen een reparaties van een paar tientjes, de rest vind ik onder regulier onderhoud vallen (of opvoeren) en als je dat zelf doet valt het allemaal erg mee.

Wat irriteert is de slechte kwaliteit van de uitlaat van zowel 150 als 300 (roest gevoelig)en het gegeven dat vrijwel iedere rvs vervanger vroeger of later scheurt,meestal net naast een las, of inwendig kapot rammelt.
Het rvs dat gebruikt word bij de vreemd merk uitlaten kan slecht tegen heat cycles, dus herhaald opwarmen en afkoelen, er vormen zich hastalloys/stellieten in het rvs tussen de kristal grenzen, dat worden spanningsconcentraties op de kristal vlakken waardoor deze inscheuren, het materiaal word steeds brosser en gevoeliger voor trillingen, er vormen zich micro barstjes en dat is het begin vh eind vd levensduur.

Dan de remmen, ze doen het wel goed maar hebben veel liefde en aandacht nodig, zeker als je het hele jaar door rijd, de zuigers zijn vernikkeld staal en met een beetje pekel er bij rot het nikkel laagje er vrij snel vanaf en heb je putjes in je zuigers, als zo’n beschadiging langer is dan dat het afdichtingsrubbertje breed is heb je een lek van binnen naar buiten.
De ophangpunten in de remtang zelf slijten uit waardoor de tang gaat rammelen.
Het aluminium vd remtang kan niet goed tegen pekel, ik heb vd 150 al 1 remtang in de bak gegooid vanwege een doorgerotte afdichting kamer en ik zag laatst dat de nieuwe tang ook al weer aan het doorrotten is, ondanks een dikke laag vet,
Rotte versnellingsbak kan een prijzige zijn als je de pech hebt en geen garantie en komt nogal eens voor, ook de mijne heeft rotte lagers, de tandwielen zijn nog ok, als je zoiets moet laten doen bij de dealer dan is de lol er snel af.
 
Hoi hoi.
Net even lopen zoeken naar de factuur, maar kan em helaas niet meer vinden.
Weet nog wel dat het zo'n 60 euro per uur is ex BTW.
En denk inderdaad dat je gelijk hebt dat het ongeveer de helft was aan arbeidsloon.
Ze waren in elk geval wel een hele dag zoet met de scooter en dat vreet dus tijd.
Vr gr
 
Het gaat ook meer om het idee;
Laten we zeggen 450 eu en bij een kleine beurt €150.
Per jaar 1 grote en 2 kleine beurtjes maakt €750 arbeidsloon dat uit te sparen is.(als je het hele jaar door rijd +/- 10-15k/jaar).
Als je van plan bent om je scooter zeg een jaartje of 3 te houden en beslist je eigen onderhoud te gaan doen kun je dus lachend naar je lokale proffesionele gereedschaptoko gaan en je uitleven, een gevulde gereedschapwagen van goede kwaliteit, wat je maar wilt en en nog genoeg geld over voor een compressortje,olieopvangbakjes,trechters,vul-kan,papierrol-houder aan de muur,brandvrije prullebak etc etc, multimeter?, compressietester?
Voor €2250 kun je een schuurtje leuk inrichten, nog een originele service manual erbij(kun je gewoon kopen bij de dealer) en wat voorraad slijtdelen zoals remblokjes,snaar,olie,filters,bougie,luchtfilter etc en je kunt los.
Na drie jaar heb je de investering er uit en bespaar je daarna ieder jaar een paar duizend euro aan arbeidsloon :9

Wat ik zou doen bij een nieuwe scooter/garantie weet ik niet, ik koop zelden nieuw, er is genoeg leuk geprijst met weinig km’s.
Wat over blijft is voldoende kennis van zaken hebben.
Dat is praktisch te zien als; je moet de service manual kun lezen, begrijpen en uitvoeren, moet toch wel te doen zijn?, tis maar 1 boek en het hoofd onderwerp staat in je schuur?
 
Laatst bewerkt:
Ik doe het ook zo de 1e 1000 km heb ik laten doen en de volgende beurt zal een jaarlijkste worden omdat ik niet zoveel km rijdt.
Mocht er echt iets aan de motor gaan mankeren binnen de 2 jaar zal ik echt wel naar de dealer stappen. De olie is echt wel goed die ik er in doe, zo ook de filters die voor de SH300 gemaakt zijn.
Indien de dealer het er niet mee eens is en daar de schuld aan geeft, leven we in Nederland waar geldt: dat hij die eist, bewijst.
Het zou lastig kunnen worden, maar dan is er nog de rechts-bijstand verzekering.
Met de auto heb ik reeds een geschil kunnen winnen van de dealer voor een kosteloze reparatie a 3200 euro.
 
iemand nog interesse in 2 knappe Metzler feel free wintec
winter banden met nog genoeg profiel voor de sh300 ze zijn van 2014 en 2015 ze mogen weg voor 50,-
 

Bijlagen

  • IMG_20181022_172930703.jpg
    IMG_20181022_172930703.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 15
  • IMG_20181022_172943094_HDR.jpg
    IMG_20181022_172943094_HDR.jpg
    548,4 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20181023_174330752.jpg
    IMG_20181023_174330752.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 17
  • IMG_20181023_174340104.jpg
    IMG_20181023_174340104.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 17
  • IMG_20181023_174420064.jpg
    IMG_20181023_174420064.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Wat is het max aantal gereden kilometers met een in volledig originele staat zijnde onversleutelde Sh300i zonder grote kosten voor het moment :)
mijne heeft nu een 13500km en is van 2008
Bekijk bijlage 1335396
die van mijn heeft nou 60.000km bj2011 en rijdt nog super en die van mij collega die heeft 81.000km bj 2007 en rijdt ook nog perfect dus voorlopig kan hij wel even mee mits je hem wel knap onderhoud
 
Ik heb een SH300 met 67k op de teller, die gaat de 100k wel halen. Daar zijn de schaamranden breed genoeg voor... :Y
(voordat er vragen komen, daar rijd ik dus zelf niet op rond. :N)
 
iemand nog interesse in 2 knappe Metzler feel free wintec
winter banden met nog genoeg profiel voor de sh300 ze zijn van 2014 en 2015 ze mogen weg voor 50,-

Ik ga altijd voor nieuwe banden, maar waarom gebruik je ze zelf niet?
Hoeveel mm profiel zit er nog op? Is de achterband een radiaal of diagonaal band?
Wel een topband voor de winter (en zomer!) vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik zit te kijken hoe ik makkelijk een druppelaar aan kan sluiten. Is niet echt handig om bij de accu te komen. Zijn er handige oplossingen voor de SH300? Het stopcontactje in het opbergvak werkt volgens mij niet. Dan zou er misschien een draadje met een contrastekkertje van de accu naar dat opbergvak kunnen? Of naar het kleine vakje linksvoor? Iemand al wat moois bedacht? Ben benieuwd..
 
Bij de optimate laders zit een verloopkabeltje, welke je aan de ene kant aan je accu aansluit en aan de andere kant zit een connector die onder je buddyseat oid kan monteren. Daarop kan je makkelijk de optimate aansluiten.
 
Ik ga altijd voor nieuwe banden, maar waarom gebruik je ze zelf niet?
Hoeveel mm profiel zit er nog op? Is de achterband een radiaal of diagonaal band?
Wel een topband voor de winter (en zomer!) vind ik.
ik doe ze weg omdat ik 2 st nwe Michelin city grip kon overnemen van iemand die de verkeerde maten besteld had,en zodoende kon ik ze voor een leuke prijs overnemen en die zitten nou op mijn sh300 en aangezien ik toch niet in de winter en met regen rijd met de sh300 toen dacht ik van misschien kan iemand ze wel gebruiken voor de winter maanden nu het profiel nog goed is,ze zijn voor de rest nog perfect (foto's komen nog)
 
Bij de optimate laders zit een verloopkabeltje, welke je aan de ene kant aan je accu aansluit en aan de andere kant zit een connector die onder je buddyseat oid kan monteren. Daarop kan je makkelijk de optimate aansluiten.
Precies zo heb ik het gedaan, dank je!
 
Ik heb in dat kleine voorste kastje links een kontakt-doos van Conrad type Baas BS11 Bikestart max 90 A ingebouwd, kan ik over laden, maar ook over starten. Aangesloten met 4 x 2,5 mm2 direkt aan de accu (2 x - en 2 x +) en gezekerd met 2 x 20 Ampere in de +.
Had ik op mijn vorige motor ook gemonteerd heeft mij 2x geholpen met starten onderweg en 1x heb ik in Oostenrijk iemand met een lege accu laten starten zodat hij naar de dealer kon komen.
Ik kon verder ook niets verzinnen wat ik anders met dat mini kastje kon doen in de SH300 NF05.
 
@draaiman: Leuke optie voor de SH300! Hoewel ik de accu kap standaard los heb, kan je zo bij de accu...
Handige jongen jij als zendamateur!
 
als test hou ik een tijdje het benzineverbruik van de sh300 (model 2018 / ongeveer 2400 km gereden) in de gaten. Zien jullie op de boardcomputer nu ook een hoger verbruik door het koudere weer?
1. wekenlang gaf de computer rond de 3,7 l per 100 km aan (oftewel 1l op 27 km).
2. Toen ik de bandenspanning op het goede nivo bracht nam het gemiddelde verbruik vrij direct af naar 3,4 l per 100 km. Dit bleef een paar weken zo (3.3 / 3.4).
3. De laatste twee weken ging het verbruik opeens zonder oorzaak naar 3.8 l per 100 km en blijft op dit getal ongeacht rijstijl. Dit bij ongewijzigde bandenspanning.
Merken jullie dit ook rond deze tijd?
In vergelijking met mijn auto benzine verbruik gaat dit natuurlijk nergens over maar wellicht wijst het op een ander probleem.
 
Als dat met mijn sh150 gebeurt ga ik de remmen checken en blijkt er meestal wat vast te staan.
 
Als dat met mijn sh150 gebeurt ga ik de remmen checken en blijkt er meestal wat vast te staan.

Het verbruik neemt iets toe, dat merk je pas na een week
Ook mijn idee en wel hierom:

(tekst van Robber)
Dan de remmen, ze doen het wel goed maar hebben veel liefde en aandacht nodig, zeker als je het hele jaar door rijd, de zuigers zijn vernikkeld staal en met een beetje pekel er bij rot het nikkel laagje er vrij snel vanaf en heb je putjes in je zuigers, als zo’n beschadiging langer is dan dat het afdichtingsrubbertje breed is heb je een lek van binnen naar buiten.
De ophangpunten in de remtang zelf slijten uit waardoor de tang gaat rammelen.
Het aluminium vd remtang kan niet goed tegen pekel, ik heb vd 150 al 1 remtang in de bak gegooid vanwege een doorgerotte afdichting kamer en ik zag laatst dat de nieuwe tang ook al weer aan het doorrotten is, ondanks een dikke laag vet,


De drie zuigers van mijn voorste remtang waren aangetast. Ze zijn gepolijst op een draaibank. Omdat daarmee de laag nikkel is gereduceerd tot 0, heb ik ze teruggeplaatst en het deel tussen het remblokje en de rubber afdichtring volgesmeerd met siliconenvet als bescherming.
Dat gaat het grootse gedeelte van de tijd goed.
Soms is ineens weerstand van de voorrem voelbaar. De schijf is dan lauw/warm na een rit. Omdat de remmen vele kilometers lang niks hoeven te doen bij bijvoorbeeld snelwegritten.
Even de klauw terugdrukken (0.1mm?) aan het eind van een rit met een lichte druk van je schoen is voldoende. Als ik intensief stadsverkeer rijd en vaak rem, heeft de remklauw nergens last van "blijven plakken". Gebruiken is dus beter stilstaan, maar dat weten we ondertussen.
 
Ik zou nieuwe zuigers monteren, dan ben je icm vet op de zuigers er voorlopig af.
 
De SH300 verbruikt in de winter bij temperaturen onder de 10’C meer benzine.
Het omschakelpunt is bij de <2016 model goed merkbaar. Boven de 10’C minder vermogen en zuinig, daaronder meer pit, en meer benzine verbruik. Vreemd genoeg kun je dit omschakelpunt niet beinvloeden door de temperatuursensor in het gasklephuis te foppen.
 
De SH300 verbruikt in de winter bij temperaturen onder de 10’C meer benzine.
Het omschakelpunt is bij de <2016 model goed merkbaar. Boven de 10’C minder vermogen en zuinig, daaronder meer pit, en meer benzine verbruik. Vreemd genoeg kun je dit omschakelpunt niet beinvloeden door de temperatuursensor in het gasklephuis te foppen.
Thx! ik blijf het verbruik volgen... de afgelopen dagen is omgevingstemperatuur rond 14 graden maar verbruik blijft gemiddeld die 3,8l per 100km, ongeacht snelweg of stadsverkeer. Wordt vervolgd
 
Terug
Bovenaan Onderaan