Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

De klepspeling is gecontroleerd bij mijn SH300, bij een km-stand van 23.300.
Het was niet nodig om kleppen te stellen.
Wel de opmerking gehad dat het balhoofdlager aan vervanging toe is.
En lees net op dit forum (van feb 2016) dat deze lagers schijnbaar vaak te vast aangedraaid worden.
Vervanging kost ongeveer 200 euro.
 
De klepspeling is gecontroleerd bij mijn SH300, bij een km-stand van 23.300.
Het was niet nodig om kleppen te stellen.
Wel de opmerking gehad dat het balhoofdlager aan vervanging toe is.
En lees net op dit forum (van feb 2016) dat deze lagers schijnbaar vaak te vast aangedraaid worden.
Vervanging kost ongeveer 200 euro.
200 euro voor een setje balhoofdlagers is behoorlijk aan de prijs.. denk dat je even verder moet kijken..
 
Monteur vertelde dat de lagers een euro of 30 zijn.
Dus vond het al vrij veel aan arbeidskosten.
Ben bij Ad van Gils in Breda geweest.
Als er iemand een goed adres weet in deze omgeving...
 
Bij de SV heb ik dat gewoon zelf gedaan. Enige wat ik heb laten doen is van de stuurpen het lagerschaaltje laten trekken puur omdat ik geen lager trekker heb en de boel niet wilde slopen met schroevedraaiers etc..
 
Hallo allemaal, ik heb een vraag wat betreft eind overbrenging aan de stift waar de koppeling zit daar heb ik minimale speling in de verticale beweging is dit normaal heb er 80w90 gl5 inzitten of moet ik me hier zorgen over gaan maken ? Bedankt alvast voor eventuele reacties. 👍😉
 
Hallo allemaal, ik heb een vraag wat betreft eind overbrenging aan de stift waar de koppeling zit daar heb ik minimale speling in de verticale beweging is dit normaal heb er 80w90 gl5 inzitten of moet ik me hier zorgen over gaan maken ? Bedankt alvast voor eventuele reacties. 👍😉

Eh ja, daar zou ik me wel zorgen om maken. Een lager heeft altijd minimale speling, maar dit zou je nauwelijks tot niet moeten voelen.
Als je voelbaar radiale speling hebt is er een lager versleten. Doorrijden kost je op den duur 1 of meer tandwielen.
Bij axiale speling is er iets anders aan de hand, dit zou eigenlijk niet kunnen aangezien de lagers op deze as vastgeperst zitten.

Tap de olie eens af om te kijken of er metaalgruis in zit.

1568883102841.png
 
Ik heb bij een motorzaak in Roosendaal opgevraagd, wat het bij hen kost om het balhoofdlager te vervangen.
Breda noemt een prijs van ongeveer 200 euro, Roosendaal 350 euro !
 
Eh ja, daar zou ik me wel zorgen om maken. Een lager heeft altijd minimale speling, maar dit zou je nauwelijks tot niet moeten voelen.
Als je voelbaar radiale speling hebt is er een lager versleten. Doorrijden kost je op den duur 1 of meer tandwielen.
Bij axiale speling is er iets anders aan de hand, dit zou eigenlijk niet kunnen aangezien de lagers op deze as vastgeperst zitten.

Tap de olie eens af om te kijken of er metaalgruis in zit.

Bekijk bijlage 1428916
Ok bedankt voor je reactie. Het gaat indd om radiale speling minimaal dus dan toch maar ff laten nakijken en maken. Het is niet zo datchet lager in de variokap deze speling op zich neemt ? Zal indd de olie eens aftappen en eens kijken of er metaalgruis inzit 👍😉
 
“krukas moer is dolgedraaid waardoor de variateur er niet afgehaald kan worden waardoor de V-snaar niet verwisseld kan worden.”
Gewoon een moer oplassen en losdraaien en vervangen? Kan die “monteur“ dat niet bedenken?
 
“krukas moer is dolgedraaid waardoor de variateur er niet afgehaald kan worden waardoor de V-snaar niet verwisseld kan worden.”
Gewoon een moer oplassen en losdraaien en vervangen? Kan die “monteur“ dat niet bedenken?
Of met een moersplijter de moer splijten en eraf halen, maar ook de krukasschroefdraad kan kapot zijn en dan moer er een nieuwe krukas in.
 
Na 2 jaar met plezier te hebben rondgereden op een Suzuki Sixteen 150 de overstap gemaakt naar een SH300. Deze is qua formaat redelijk vergelijkbaar maar voor wat betreft prestaties een flinke stap vooruit. Ik heb een mooi exemplaar gekocht in Duitsland en inmiddels zijn de invoerformaliteiten met RDW en belastingdienst achter de rug hetgeen zeer vlot en zonder problemen verliep.
Ik heb veel op het forum bestudeerd. Zo blijken er veel uitlaten te worden vervangen. Ik wil de mijne liever origineel houden. Het metalen hitteschild van mijn uitlaat is helaas wat gedeukt, heeft er iemand nog zo'n plaatje misschien ter overname beschikbaar ?

Dan heb ik veel gelezen over de motorolie en transmissieolie. Is er inmiddels een soort van consensus over gewenste olie?
 

Bijlagen

  • 20190817_141913.jpg
    20190817_141913.jpg
    351 KB · Weergaven: 18
  • 20190817_141846.jpg
    20190817_141846.jpg
    366,5 KB · Weergaven: 17
Na 2 jaar met plezier te hebben rondgereden op een Suzuki Sixteen 150 de overstap gemaakt naar een SH300. Deze is qua formaat redelijk vergelijkbaar maar voor wat betreft prestaties een flinke stap vooruit. Ik heb een mooi exemplaar gekocht in Duitsland en inmiddels zijn de invoerformaliteiten met RDW en belastingdienst achter de rug hetgeen zeer vlot en zonder problemen verliep.
Ik heb veel op het forum bestudeerd. Zo blijken er veel uitlaten te worden vervangen. Ik wil de mijne liever origineel houden. Het metalen hitteschild van mijn uitlaat is helaas wat gedeukt, heeft er iemand nog zo'n plaatje misschien ter overname beschikbaar ?

Dan heb ik veel gelezen over de motorolie en transmissieolie. Is er inmiddels een soort van consensus over gewenste olie?
Gefeliciteerd met de aankoop. Ik heb een complete, nette uitlaat met bocht liggen voor een SH 300. Heb je daar belangstelling voor?
 
Na 2 jaar met plezier te hebben rondgereden op een Suzuki Sixteen 150 de overstap gemaakt naar een SH300. Deze is qua formaat redelijk vergelijkbaar maar voor wat betreft prestaties een flinke stap vooruit. Ik heb een mooi exemplaar gekocht in Duitsland en inmiddels zijn de invoerformaliteiten met RDW en belastingdienst achter de rug hetgeen zeer vlot en zonder problemen verliep.
Ik heb veel op het forum bestudeerd. Zo blijken er veel uitlaten te worden vervangen. Ik wil de mijne liever origineel houden. Het metalen hitteschild van mijn uitlaat is helaas wat gedeukt, heeft er iemand nog zo'n plaatje misschien ter overname beschikbaar ?

Dan heb ik veel gelezen over de motorolie en transmissieolie. Is er inmiddels een soort van consensus over gewenste olie?
Motorblok nieuw? Dan 10W30 JASO MB volledig synthetisch. Motorblok al ruim 50.000km gelopen op semi syth? Dan daarbij blijven, ook JASO MB.

Transmissie; ja motorolie eruit. En transmissie olie erin, API GL4, 75w85. Deze 75w85 transmissie olie komt wat viscositeit het beste overeen met de 10w30 motorolie die honda voorschrijft. 75w90 kan ook; maar die dus bij warm net ff wat dikker.
 
Motorblok nieuw? Dan 10W30 JASO MB volledig synthetisch. Motorblok al ruim 50.000km gelopen op semi syth? Dan daarbij blijven, ook JASO MB.

Transmissie; ja motorolie eruit. En transmissie olie erin, API GL4, 75w85. Deze 75w85 transmissie olie komt wat viscositeit het beste overeen met de 10w30 motorolie die honda voorschrijft. 75w90 kan ook; maar die dus bij warm net ff wat dikker.
Hartelijk dank, dat is nu dus duidelijk.
Mijn SH heeft nu ruim 8400 km op de klok. Ga dus naar de 10 W 30 en zal op de onderhoudsfactuur kijken welke transmissieolie erin zit.
 
Met 8400km zou ik het wel aandurven om te wisselen naar volledig synthetisch, eventueel 1000km later opnieuw wisselen icm filter, Volledig synthetisch heeft een meer reinigende werking dan half syntheet, de het opgehoopte vuil zal dan loskomen. Momenteel rijd ik op Motul Scooter Power. Kan ik nog vrij weinig over zeggen, het zit er kort in.

Service interval zegt elke 2 jaar transmissie olie te verversen, staat echter geen km interval bij; alleen 2 jaar.
Dus of dat nou 5000km is of 20.000km maakt honda blijkbaar niet uit. Vreemd.

Maar goed; met 8400km grote kans dat de reguliere motorolie er nog in zit. Ik zou dat vervangen/spoelen, en nogmaals vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een nieuwe koppeling set van 2007 moet deze orgineel zijn of zijn er ook goede aftermarket merken die bewezen zijn?
 
Met 8400km zou ik het wel aandurven om te wisselen naar volledig synthetisch, eventueel 1000km later opnieuw wisselen icm filter, Volledig synthetisch heeft een meer reinigende werking dan half syntheet, de het opgehoopte vuil zal dan loskomen. Momenteel rijd ik op Motul Scooter Power. Kan ik nog vrij weinig over zeggen, het zit er kort in.

Service interval zegt elke 2 jaar transmissie olie te verversen, staat echter geen km interval bij; alleen 2 jaar.
Dus of dat nou 5000km is of 20.000km maakt honda blijkbaar niet uit. Vreemd.

Maar goed; met 8400km grote kans dat de reguliere motorolie er nog in zit. Ik zou dat vervangen/spoelen, en nogmaals vervangen.
Dank voor je advies. Ik heb vandaag de werkplaatsfacturen van de Duitse dealer erop nageslagen. Motorolie is tot nu 10 w 40 halfsynthetisch. Eindaandrijving wordt alleen duidelijk dat de olie is gewisseld maar niet het soort olie. Wel prettig trouwens dat ik bij de scoot de gehele onderhoudshistorie meekreeg. Volgens het boekje onderhoud gehad.
De olie die er nu in zit is van 2 jaar geleden en dient dus om die reden te worden ververst.
 
Dank voor je advies. Ik heb vandaag de werkplaatsfacturen van de Duitse dealer erop nageslagen. Motorolie is tot nu 10 w 40 halfsynthetisch. Eindaandrijving wordt alleen duidelijk dat de olie is gewisseld maar niet het soort olie. Wel prettig trouwens dat ik bij de scoot de gehele onderhoudshistorie meekreeg. Volgens het boekje onderhoud gehad.
De olie die er nu in zit is van 2 jaar geleden en dient dus om die reden te worden ververst.
Ja met reguliere motorolie bedoelde ik de motorolie die gebruikt word in de transmissie; die zou ik dus vervangen. Honda schrijft voor in de transmissie een 10w40 motorolie toe; maar zoals vele voorbeelden en adviezen is het beter daar gewoon een API GL4 75w85 of 75w90 transmissie olie in te doen.
 
Dealer belde; leverancier had gebeld. Boek staat in backorder. Schatting leverdatum 25 oktober. Ben benieuwd. Prijs nog niet bekend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan