Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Vettiger?
Enige verschil is de klopvastheid en idd geen of 5% ethanol. Het is geen diesel..
Dus wat is nu het best aanbevolen? Heb er nu 98 in maar of ik daar nu gelukkiger van word je merkt degelijk verschil in negatieve zin hij reageerd slomer minder fel.
 
Gelukkig maar, ik merk ook geen verschil tussen Euro95 en E10 tot op heden moet ik eerlijk zeggen.

Hopelijk geldt dat ook op de lange termijn met rubbers, pakkingen etc. (waarover ik las als mogelijke bijwerking) ....
 
Bedankt voor jullie info dan maar gewoon er van uit gaan dat het op lange termijn geen problemen geeft 👍😉
 
Dus wat is nu het best aanbevolen? Heb er nu 98 in maar of ik daar nu gelukkiger van word je merkt degelijk verschil in negatieve zin hij reageerd slomer minder fel.

Tank liever geen ron98, daar loopt de sh300 minder presterend op (fut is eruit). En is nog onzuinig ook.
Ik heb nu twee keer euro95 e10 getankt, en moet zeggen dat de sh het er goed op doet.
 
In de schenkkan zit de Castrol Power RS olie, ja kan best wel niet goed zijn, maar volgens de dealer is het wel goed en over een gekomen met Honda Nederland. Ik merkte dat ook op toen ik de rekening met specificatie kreeg vorig jaar. Dus doe ik er het zelfde in om geen gezeur met Motoport (=dealer) te krijgen bij problemen. Als die 4 liter op zijn gaat er goedkopere Louis MA olie in, daar heb ik al 20 jaar goed op gereden met een suzuki.
Schenkkan 1 Liter is handig, eerst 1 liter erin en dan 0.2 er achteraan, en klaar, anders moet je steeds op de fles kijken hoe veel er al uit de 4 literfles is, zo doe ik het ook bij de 50cc scooter alleen gaat daar 0.8 liter in 1 keer in. Altijd goede hoeveelheid.

Op zich geen vreemde keuze van de dealer. 10w30mb gaat maar in een beperkt aantal scooters, niet in motoren. Dus hebben ze alleen MA olie op de plank, en die verkopen ze dus aan je. Nu heb ik de afgelopen 7 jaar diverse soorten olie getest, en daarbij blijkt dat de originele olie het tot nu toe het beste doet. Waarom zou je een paar euro besparen om nog goedkopere MA olie erin te doen? Ben je arm ofzo? ;)
 
Er zijn nogal wat motor/auto rijders die denken dat ron98 gewoon betere benzine is. Dat is niet zo. Je zou kunnen kijken in je boekje waar je motor voor geconstrueerd is en de aanbevolen soort benzine voor je motor. Het kan dus zijn dat ron95 geschikter is voor je type motor dan ron98. Er zijn motoren die een soort anti pingel software hebben. Dan maakt het niet veel uit wat je tankt. Behalve dan een gering vermogen verlies. Ron98 zie je vaak voorgeschreven bij hoge compressie motoren. Ron98 heeft nl een hoger ontbranding moment. Met andere woorden ron98 ploft later dan ron95, meer druk/compressie nodig bij 98 om ideale verbranding te krijgen waar je motor voor geconstrueerd is.
 
Op zich geen vreemde keuze van de dealer. 10w30mb gaat maar in een beperkt aantal scooters, niet in motoren. Dus hebben ze alleen MA olie op de plank, en die verkopen ze dus aan je. Nu heb ik de afgelopen 7 jaar diverse soorten olie getest, en daarbij blijkt dat de originele olie het tot nu toe het beste doet. Waarom zou je een paar euro besparen om nog goedkopere MA olie erin te doen? Ben je arm ofzo? ;)
Nee niet arm, wel AOWer en heb nog ruime voorraad olie van Louis die niet snel op gaat in een 50cc snorbrommer, a 800cc/1000km.
 
Gelukkig maar, ik merk ook geen verschil tussen Euro95 en E10 tot op heden moet ik eerlijk zeggen.
(...)
Het zou pas verwonderlijk zijn moest dat wel het geval zijn want E10 is de nieuwe naam voor Euro95. Het is hetzelfde product.
Euro95 = E10 en bevat 10% ethanol (vandaar de naam E10, terwijl de oude naam Euro95 stond voor benzine met klopvastheid 95 octaangetal).
Euro98 = E5 en bevat 5% ethanol.
 
Tank liever geen ron98, daar loopt de sh300 minder presterend op (fut is eruit). En is nog onzuinig ook.
Ik heb nu twee keer euro95 e10 getankt, en moet zeggen dat de sh het er goed op doet.
Ok bedankt Bulldozer voor je reactie 👍 ja de fut is er indd uit merk je gelijk dus e10 zou gewoon moeten kunnen.
 
Er zijn nogal wat motor/auto rijders die denken dat ron98 gewoon betere benzine is. Dat is niet zo. Je zou kunnen kijken in je boekje waar je motor voor geconstrueerd is en de aanbevolen soort benzine voor je motor. Het kan dus zijn dat ron95 geschikter is voor je type motor dan ron98. Er zijn motoren die een soort anti pingel software hebben. Dan maakt het niet veel uit wat je tankt. Behalve dan een gering vermogen verlies. Ron98 zie je vaak voorgeschreven bij hoge compressie motoren. Ron98 heeft nl een hoger ontbranding moment. Met andere woorden ron98 ploft later dan ron95, meer druk/compressie nodig bij 98 om ideale verbranding te krijgen waar je motor voor geconstrueerd is.
Wat je schrijft klopt grotendeels maar niet helemaal.

De brandstoffen Euro95 en Euro98 zijn de loodvrije alternatieven voor de vroegere loodhoudende normale benzine en superbenzine. Normale benzine had ron95 en superbenzine ron98. Die ron staat voor de klopvastheid die uitgedrukt wordt ten opzichte van octaan waaraan een klopvastheid van 100 werd toegekend.

De klopvastheid van de brandstof is voor een benzinemotor een belangrijk kenmerk. Als een brandbaar mengsel van benzine en lucht wordt samengeperst zoals dat tijdens de compressieslag van de motor gebeurt dan zal dat gasmengsel opwarmen. Pers je het mengsel steeds verder samen dan komt er een punt waarbij de temperatuur zo hoog oploopt dat het mengsel spontaan ontbrandt, dat heet zelfontbranding. Bij een benzinemotor is het de bedoeling dat die spontane ontbranding of zelfontbranding niet plaatsvindt maar dat het mengsel netjes ontbrandt op het juiste moment in de cyclus van de motor en wordt ontstoken door de bougie die precies dan een vonk trekt. Vindt zo een spontane ontbranding wel plaats dan leidt dat tot een ongecontroleerde verbranding en dat is hoorbaar als een hoogfrequent geklop in de motor wat ook pingelen wordt genoemd.

Hoe hoger de compressieverhouding van een motor, hoe dichter die grens van spontane ontbranding benaderd wordt waardoor dus het risico op spontane ontbranding toeneemt. Aan de andere kant kan een motor meer vermogen leveren en wordt zijn energierendement beter naargelang de compressieverhouding hoger wordt gekozen. Het werk van de ingenieurs die een motor moeten ontwerpen bestaat eruit om voor hun motor het juiste compromis tussen die tegenstrijdige eisen te vinden.

Hoe hoger de klopvastheid van de brandstof hoe meer vermogen er uit een motor kan worden gepuurd en hoe beter zijn rendement kan zijn.
In die zin is Euro98 of E5 een "betere" brandstof.
Maar als de motor daar niet voor ontworpen werd dan zal je die voordelen niet voelen. Het instructieboekje vertelt je voor welke brandstof de motor werd ontworpen en dat is de brandstof die je best kan tanken. Is dat Euro95 of E10 dan is Euro98 of E5 alleen maar duurder en levert geen voordeel op.

Euro98 of E10 heeft een hogere weerstand tegen spontane ontbranding dan E95 of E10, maar het is niet zo dat Euro98 of E5 moeilijker ontsteekt. Als de bougie een vonk trekt dan ontbrandt een mengsel met Euro98 of E5 precies zo als één met Euro95 of E10.

Sommige motoren hebben een pingeldetector. De pingeldetector detecteert eventuele spontane ontbranding en vervroegt het moment waarop de bougie de vonk trekt om spontane ontbranding voor te zijn. Dat leidt logischerwijze tot een minder efficiënte verbrandingscyclus, dus lager vermogen en lager rendement.
 
Wie kan mijn vertellen waar ik plastic reparatie voor kuipdelen voor motorfiets kan kopen, vroeger kon je het bij Louis kopen dat was een flesje met poeder en fles met druppels dat liet het smelten tot een vaste massa scheuren enz kon je zo dicht lassen. Graag info
 
Wat je schrijft klopt grotendeels maar niet helemaal.

De brandstoffen Euro95 en Euro98 zijn de loodvrije alternatieven voor de vroegere loodhoudende normale benzine en superbenzine. Normale benzine had ron95 en superbenzine ron98. Die ron staat voor de klopvastheid die uitgedrukt wordt ten opzichte van octaan waaraan een klopvastheid van 100 werd toegekend.

De klopvastheid van de brandstof is voor een benzinemotor een belangrijk kenmerk. Als een brandbaar mengsel van benzine en lucht wordt samengeperst zoals dat tijdens de compressieslag van de motor gebeurt dan zal dat gasmengsel opwarmen. Pers je het mengsel steeds verder samen dan komt er een punt waarbij de temperatuur zo hoog oploopt dat het mengsel spontaan ontbrandt, dat heet zelfontbranding. Bij een benzinemotor is het de bedoeling dat die spontane ontbranding of zelfontbranding niet plaatsvindt maar dat het mengsel netjes ontbrandt op het juiste moment in de cyclus van de motor en wordt ontstoken door de bougie die precies dan een vonk trekt. Vindt zo een spontane ontbranding wel plaats dan leidt dat tot een ongecontroleerde verbranding en dat is hoorbaar als een hoogfrequent geklop in de motor wat ook pingelen wordt genoemd.

Hoe hoger de compressieverhouding van een motor, hoe dichter die grens van spontane ontbranding benaderd wordt waardoor dus het risico op spontane ontbranding toeneemt. Aan de andere kant kan een motor meer vermogen leveren en wordt zijn energierendement beter naargelang de compressieverhouding hoger wordt gekozen. Het werk van de ingenieurs die een motor moeten ontwerpen bestaat eruit om voor hun motor het juiste compromis tussen die tegenstrijdige eisen te vinden.

Hoe hoger de klopvastheid van de brandstof hoe meer vermogen er uit een motor kan worden gepuurd en hoe beter zijn rendement kan zijn.
In die zin is Euro98 of E5 een "betere" brandstof.
Maar als de motor daar niet voor ontworpen werd dan zal je die voordelen niet voelen. Het instructieboekje vertelt je voor welke brandstof de motor werd ontworpen en dat is de brandstof die je best kan tanken. Is dat Euro95 of E10 dan is Euro98 of E5 alleen maar duurder en levert geen voordeel op.

Euro98 of E10 heeft een hogere weerstand tegen spontane ontbranding dan E95 of E10, maar het is niet zo dat Euro98 of E5 moeilijker ontsteekt. Als de bougie een vonk trekt dan ontbrandt een mengsel met Euro98 of E5 precies zo als één met Euro95 of E10.

Sommige motoren hebben een pingeldetector. De pingeldetector detecteert eventuele spontane ontbranding en vervroegt het moment waarop de bougie de vonk trekt om spontane ontbranding voor te zijn. Dat leidt logischerwijze tot een minder efficiënte verbrandingscyclus, dus lager vermogen en lager rendement.
Één opmerking: volgens mij wordt de ontsteking verlaat ipv vervroegd wanneer pingelen optreed. Verder helemaal eens.
 
Één opmerking: volgens mij wordt de ontsteking verlaat ipv vervroegd wanneer pingelen optreed. Verder helemaal eens.
Zou goed kunnen. Het ontstekingstijdstip wordt alleszins gewijzigd. Er kunnen nog andere maatregelen genomen worden zoals verlagen van de turbodruk als de motor een turbolader heeft of de gasklep iets meer smoren.
 
Nee, maar ik zag een paar aanbiedingen waarvan sommige alleen geschikt voor het model vanaf 2015. Ik heb geen idee wat het onderscheid precies is...weet jij het?
Nee dat weet ik niet. Dan zou je het dekzeil al moeten passen. Ik trek zelf als ik een langere rit rij bij regen een regenbroek aan. Ik heb wel al een paar keer zo n origineel dekzeil / beenkleed op marktplaats zien staan.
 
Tucano urbano is een italiaans merk en niet hoe het ding heet.
Zij noemen het een thermoscud.
Er zijn er voor de sh300 >2015 twee typen de goedkope en de dure, de dure bestaat uit twee delen en daarvan kun je in de zomer 1 deel af ritsen, het tweede deel blijft en de scooter en hoef je niet te verwijderen.
Scooter & moto | Tucano Urbano

Ik heb op mijn sh150 al jaren in de winter de eenvoudige en werkt perfect, als je hem eenmaal goed hebt afgesteld met de banden is er op en eraf 3 minuten werk.
Er zijn ook andere merken maar als je bv in parijs kijkt zie je rijen en rijen met scooters met allen een tucano urbano en zeer zelden andere merken, ik gok zomaar dat de tucano de betere keuze is.
 
Laatst bewerkt:
Heeft zo n boek nou ook een ISBN nummer ?
Nee in principe is het boek alleen voor de dealers en kan de dealer er 1 voor jou bestellen. Aan een ISBN nummer zijn registratie kosten verbonden en dat is niet in het belang van de importeur, omdat die daar geen handel via de boekwinkels in wil bedrijven.
 
Tijdje opzoek geweest naar een online winkel die zowel de originele olie als filter (motor/overbrenging) en afdichtingen in het assortiment heeft ivm verzending. Uiteindelijk bij www.my-bikeshop.de terecht gekomen en pakketje in 3 dagen ontvangen. Heb een foto genomen van de artikelnummers.
IMG_20191115_093027.jpg


SH300/NF05 uit 2019:
Stk.
ProduktArtikel Nr.Einzelpreis
Preis
3​
x​
DICHTSCHEIBE, 8MM904743330002,01 EUR
6,03
EUR​
1​
x​
10W-30 MB MC ENG OIL 1 LITER08232M99K1JHE12,14 EUR
12,14 EUR​
1​
x​
10W-30 MA (MC OIL - 1L)08232M99S1LHE12,14 EUR
12,14 EUR​
1​
x​
SCHEIBE, ABLASSCHRAUBE, 12MM94109120000,62 EUR
0,62 EUR​
1​
x​
OELFILTER HONDA, SET M SCHLUESSEL15010MCEH5116,50 EUR
16,50 EUR​
1​
x​
10W-30 MB MC ENG OIL 1 LITER08232M99K1JHE12,14 EUR
12,14 EUR​
- De "MB" olie voor motor en de "MA" voor overbrenging.

- Filter is incl. sleutel
 
Terug
Bovenaan Onderaan