Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Iemand een uitleg of remvloeistof makkelijk zelf te vervangen is ? En hoe te beginnen en op te letten bij de sh300 met c-abs. Bedankt alvast 👍
 
Niets speciaals aan toch? Kwestie van doorspoelen.. je hoeft in principe niet te ontluchten als je alleen doorspoelt en het reservoir op niveau houd zodat je geen lucht aan zuigt.
 
-O-

ze passen niet ;(

Ze worden verkocht als Forza 300 hendels en technisch gezien passen ze prima op de remcilinders van de SH, het zijn dezelfde onderdeelnummers, probleem zit hem in het kuipwerk. Dat bied niet genoeg ruimte voor deze hendels vanwege de verstellers die eraan zitten. Optie is om het plastic wat open te werken en dan kan het wel maar daar kon ik me niet toe zetten om dat te gaan doen.. dat word niet mooi denk ik... dus ik heb de originele hendels weer teruggeplaatst.. '(

Ai, das jammer. Het zou er ook niet zo mooi uitzien met de verstellers half onder het kuipwerk.
 
Ziet er goed uit met die kleur. Staat deel I kenteken op 2020 ?
Dank je omnibus. Echt veel keus in kleur is er niet meer. Het was deze of de Matt cynos. Sommige dealers hebben echter nog een paar andere mooie kleuren op voorraad staan. Zou me toch niet verbazen als dit model volgend jaar uit de prijslijst verdwijnt. Ik begreep dat Suzuki volgend jaar ook nog maar 1 motorscooter in euro 5 levert. De rest wordt geschrapt . Kenteken heb ik nog niet gezien. Was nog niet aangevraagd volgens de verkoper. Kan hem pas over anderhalf week ophalen. (Mits ze open blijven door de Corona) zou je net zien dat de boel op slot moet😩. Ben helaas niet heel technisch maar leuk om op dit forum te lezen. Staan echt veel nuttige tips op. Het is de bedoeling om de sh toch wel wat jaartjes te houden. Denk dat ik z’on 4000 km per jaar rijd.
 
Zou iig in overleg met je dealer ivm garantie proberen af te stemmen dat ze de motorolie van de transmissie vervangen voor GL4 / GL5 transmissie olie. Dat zal de levensduur ten goede komen. Zat voorbeelden te vinden met kapot gelopen eindoverbrengingen.
 
Niets speciaals aan toch? Kwestie van doorspoelen.. je hoeft in principe niet te ontluchten als je alleen doorspoelt en het reservoir op niveau houd zodat je geen lucht aan zuigt.
nee maar ik dacht dat ivm met de abs pomp je op het een en ander moest letten vandaar. en dot5 gebruiken neem ik aan , heb het ooit eens gedaan bij de scooter en wanneer zie je tot je alles opnieuw door hebt geduwd? bedankt voor de info
 
Dot5 is op silicone basis en mag alleen gebruikt worden waar voorgeschreven.
veelal Harley/Buell. De Honda is Dot4 óf 5.1.

en wanneer het schoon is zie je aan de kleur.
 

Zou iig in overleg met je dealer ivm garantie proberen af te stemmen dat ze de motorolie van de transmissie vervangen voor GL4 / GL5 transmissie olie. Dat zal de levensduur ten goede komen. Zat voorbeelden te vinden met kapot gelopen eindoverbrengingen.

Dank voor de tip. Heb het even terug gelezen over de kapotte eindoverbrenging. Kreeg vandaag bericht dat de sh volgende week klaar staat . Ik ga morgen even contact met dealer zoeken hierover. Lijkt mij inderdaad een stuk verstandiger om het blok gelijk van de goede olie te voorzien. Ben benieuwd wat ze zeggen. (Wordt vervolgd)😊
 
Ik ook... meeste dealers volgen voorschrift fabrikant ivm garantie claims. Zo ook mijn dealer. Maar dan vervolgens wel bij de servicebeurt 10w40 jaso MA semi syntheet erin mikken :')
Voorschrift is 10w30 jaso MB. Heb het dus ook gewoon vervangen voor 10W30 MB en gelijk volsyntheet.
 

geen Honda SH maar principe hetzelfde.
bedankt voor het filmpje. vandaag aan de klus begonnen en dot5.1 erin gedaan . alleen kwam ik tot de ontdekking dat aan de voorklauw zowel leiding loopt van de VOOR als ACHTERREM door het gecombineerd abs systeem en je dus even moet kijken welke bij welke hoort . alles is weer kraakhelder en de remkracht is fors toegenomen .
 
bedankt voor het filmpje. vandaag aan de klus begonnen en dot5.1 erin gedaan . alleen kwam ik tot de ontdekking dat aan de voorklauw zowel leiding loopt van de VOOR als ACHTERREM door het gecombineerd abs systeem en je dus even moet kijken welke bij welke hoort . alles is weer kraakhelder en de remkracht is fors toegenomen .
Ja gelukkig zijn ze daar bij het 2016 model vanaf gestapt :t
Ik zou in het vervolg echter kiezen voor DOT4 ipv 5.1. Fijn dat het nat/droog kookpunt van 5.1 hoger ligt dan bij een DOT4 maar 5.1 is meer hygroscopisch dan 4 en de SH is uiteraard geen racer.

DOT4 heeft een vervangingsinterval van 2 jaar, DOT5.1 weet ik niet precies. Ik vermoed echter wel dat het korter is.
 
Laatst bewerkt:
Ja gelukkig zijn ze daar bij het 2016 model vanaf gestapt :t
Ik zou in het vervolg echter kiezen voor DOT4 ipv 5.1. Fijn dat het nat/droog kookpunt van 5.1 hoger ligt dan bij een DOT4 maar 5.1 is meer hygroscopisch dan 4 en de SH is uiteraard geen racer.

DOT4 heeft een vervangingsinterval van 2 jaar, DOT5.1 weet ik niet precies. Ik vermoed echter wel dat het korter is.
ok dat is fijn om te weten ik heb namelijk aan 1 kant dot 4 gebruikt en andere kan 5.1 dus die duw ik morgen dan ff door met dot 4 . de reden dat ik 2 veschillende heb is dat het flesje was ongevallen en alleen dot 4 te verkrijgen was nog bij het tankstation.
 
ok dat is fijn om te weten ik heb namelijk aan 1 kant dot 4 gebruikt en andere kan 5.1 dus die duw ik morgen dan ff door met dot 4 . de reden dat ik 2 veschillende heb is dat het flesje was ongevallen en alleen dot 4 te verkrijgen was nog bij het tankstation.

haha.. tja... kluns ? :')
zou idd niet de 2 verschillende vloeistoffen combineren. De voorrem staat bij dit gecombineerde systeem altijd in verbinding met de achterrem.. al zal het niet heel veel uitmaken in de praktijk denk ik, ze zijn beide op glycol basis (ipv dus silicone bij DOT5)..
 
Dank je omnibus. Echt veel keus in kleur is er niet meer. Het was deze of de Matt cynos. Sommige dealers hebben echter nog een paar andere mooie kleuren op voorraad staan. Zou me toch niet verbazen als dit model volgend jaar uit de prijslijst verdwijnt. Ik begreep dat Suzuki volgend jaar ook nog maar 1 motorscooter in euro 5 levert. De rest wordt geschrapt . Kenteken heb ik nog niet gezien. Was nog niet aangevraagd volgens de verkoper. Kan hem pas over anderhalf week ophalen. (Mits ze open blijven door de Corona) zou je net zien dat de boel op slot moet😩. Ben helaas niet heel technisch maar leuk om op dit forum te lezen. Staan echt veel nuttige tips op. Het is de bedoeling om de sh toch wel wat jaartjes te houden. Denk dat ik z’on 4000 km per jaar rijd.
Ik hoop niet voor jou dat ze failliet gaan. Zou zo maar kunnen in deze Corona tijd. Ja hier in nl hebben ze 2 kleuren met dat nieuwe model. In Duitsland stuk of 7 of 8 kleuren. Maar ja dat is meestal ook zo met nieuwe auto’s. Ik zie dat ze in Breda, Assen en Zelhem nog een nieuwe sh hebben staan. Wellicht moet jouw nieuwe daar vandaan komen.
 
haha.. tja... kluns ? :')
zou idd niet de 2 verschillende vloeistoffen combineren. De voorrem staat bij dit gecombineerde systeem altijd in verbinding met de achterrem.. al zal het niet heel veel uitmaken in de praktijk denk ik, ze zijn beide op glycol basis (ipv dus silicone bij DOT5)..
Nee ze zijn niet gemengt heb de 2 systemen apart gedaan en het betreft dan ook een andere rem cilinder op de voorste klauw. Tja kan gebeuren indd maar maak er morgen fijn dot4 van aan de voorrem daar zit nu de dot 5.1 in. Neem aan dat ieder reservoir zijn eigen leiding heeft of word dit nog vermengt in de abs pomp?
 
Of zou ik het zo kunnen laten en over anderhalf jaar gewoon alles opnieuw maar dan alles dot4?
 
Disaster Master vraagje. Waar zijn ze 2016 vanaf gestapt ? Van dat gecombineerde rem systeem ?
Ja.
Nee ze zijn niet gemengt heb de 2 systemen apart gedaan en het betreft dan ook een andere rem cilinder op de voorste klauw. Tja kan gebeuren indd maar maak er morgen fijn dot4 van aan de voorrem daar zit nu de dot 5.1 in. Neem aan dat ieder reservoir zijn eigen leiding heeft of word dit nog vermengt in de abs pomp?
Ik heb geen idee, hier een schema van een GL. Zal bij de SH wel enigsinds gelijk zijn maar het is complexer als ik dacht.
FD5A98FA-837D-4EA9-A200-427CCCA05A2B.gif


Of zou ik het zo kunnen laten en over anderhalf jaar gewoon alles opnieuw maar dan alles dot4?
vast wel.
 
Hoi allemaal👋
Heb in een ver verleden wel eens iets op het motorforum geplaatst maar lees heel graag mee op het sh forum. Mijn naam is Mirko. Ik rijd al 22 jaar motorscooter. Gestart in 1998 met een 100 cc speedfight daarna een 150 cc honda Dylan. 2x een 150 cc Suzuki sixteen . Een 150 cc Honda ps. Een sh300 in 2015 (deze verkocht aan gespierde spijker)en daarna een xMax 300. In 2018 een Honda crf 250 gekocht. Prachtige fiets maar miste het gebruiksgemak van de automaat. Vandaag ingeleverd met 766 km op de teller en mezelf weer getrakteerd op een nieuwe sh 300. Lang zitten twijfelen tussen een Vespa gts 300 hpe. Maar toch voor de Honda gegaan.Bekijk bijlage 1474928
Mooie scooter hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan