Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

@Bulldozer was dat met die Cauberg met een originele SH of met een aangepaste SH ?
als ik in de buurt ben zal ik het ook uittesten. Ik moet zeggen dat ik met mijn volledige originele SH zo door bv de Eifel heen qua bochten toch aardig in de top 2 zat met snelheid tussen de “ echte” motoren in. Maar na de bochten en dan stevige hellingen moest ik echt ver achterblijven bij de motoren ook bij de lichtere pakweg 500-600 cc. Bij bochten kon ik dan weer bij trekken.
 
Kerel`s wilde even wat advies vragen aan jullie.
Merk bij het optrekken met mijn scooter dat hij net na het aangrijppunt van de vario hij soms wat trilt met wegrijden.
Trilling is maar heel even in het begin de rest van de acceleratie gaat vlekkeloos.
Zou dit nu duiden op slijtage van de rollen of kan dit iets anders zijn.
Zijn het de rollen welke nieuwe rollen(gram en merk) adviseren jullie dan om te plaatsen in de originele vario.
Al vast bedankt :t
 
Kerel`s wilde even wat advies vragen aan jullie.
Merk bij het optrekken met mijn scooter dat hij net na het aangrijppunt van de vario hij soms wat trilt met wegrijden.
Trilling is maar heel even in het begin de rest van de acceleratie gaat vlekkeloos.
Zou dit nu duiden op slijtage van de rollen of kan dit iets anders zijn.
Zijn het de rollen welke nieuwe rollen(gram en merk) adviseren jullie dan om te plaatsen in de originele vario.
Al vast bedankt :t
De vario is altijd verbonden, vast aan de motor.
Die draait dus altijd als de motor draait. Maar bij stationair vooraan op de laagste stand en achteraan op de hoogste zodat het toerental achteraan in de centrifugaalkoppeling te laag wordt om de trekkracht van de veren te overwinnen. De centrifugaalkoppeling is dan vrij.

Het is de centrifugaalkoppeling die aangrijpt bij het vertrek. Dus lijkt het me een geval van wat stick-slip wordt genoemd waarbij een koppeling kort opeenvolgend aangrijpt en weer slipt. Dat wijst meestal of op versleten voeringen op de schoenen in de koppeling of 1 of meer versleten veren waardoor één van de schoenen te vroeg aangrijpt. Eenmaal het toerental hoog genoeg blijft de koppeling sowieso vast en heb je er geen last meer van.

Ik zou eerst de centrifugaalkoppeling nakijken. Voeringen, draaipunten en veren. Ook de trommel goed bekijken.
 
YouTube filmpje over gps bevestiging op SH.
Hij gebruikt nou niet echt het goedkoopste navigatie systeem van Garmin.
 
Nog een vraag: heb je dat probleem altijd bij vertrek of bijvoorbeeld alleen wanneer de motor nog koud is of juist wanneer hij warm is?

Bedankt voor de uitleg.
Het probleem doet zich het meest voort bij koude motor.Als hij is opgewarmd wordt het een stuk minder.
 
bastistuta mijn ervaring is hetzelfde geweest. En dat gepiemel begint rond de 25 DKM beetje afhankelijk van rijstijl. Als je de hele zaak, veertjes, blokjes, trommel vernieuwd denk ik dat je origineel 4 a 5 honderd euro kwijt bent. Maar dan rijdt ie weer wat dat betreft als nieuw. Je kunt wellicht ook voor minder euro niet origineel vernieuwen of misschien alleen de veertjes of blokjes. Als je iets pittiger en optrekt heb je er wat minder last van maar het wordt toch langzaam maar zeker erger. SH zie je vaker rond de 20-30 DKM te koop staan waarschijnlijk dat dit meespeelt.
 
bastistuta mijn ervaring is hetzelfde geweest. En dat gepiemel begint rond de 25 DKM beetje afhankelijk van rijstijl. Als je de hele zaak, veertjes, blokjes, trommel vernieuwd denk ik dat je origineel 4 a 5 honderd euro kwijt bent. Maar dan rijdt ie weer wat dat betreft als nieuw. Je kunt wellicht ook voor minder euro niet origineel vernieuwen of misschien alleen de veertjes of blokjes. Als je iets pittiger en optrekt heb je er wat minder last van maar het wordt toch langzaam maar zeker erger. SH zie je vaker rond de 20-30 DKM te koop staan waarschijnlijk dat dit meespeelt.

De mijne heeft nu 11dkm gelopen.
Bij mij is het nog niet heel storend maar constateer het wel.
Zal hem straks in de winter maanden eens demonteren en kijken wat er precies aan de hand is.
Heb het werkplaatsboek van de startpost eens door genomen en daar staat perfect beschreven waaraan hij moet voldoen.
Kan ik meteen de service limit eens meten om te zien of hij daadwerkelijk compleet aan vervangen toe is.
Bedankt voor de hulp
 
Forum ervaring leert dat trillen meestal een klacht is bij een nieuwe sh en na inslijten weg gaat, of niet.
Veel sh staan idd te koop met zon 30k er op, reden is meestal niet trillen maar omdat idd wel de hele vario set vervangen moet worden, de achter vario is dan de dure die de rekening ik dacht zon 400-500 omhoog schopt, meestal word dan besloten maar in te ruilen.
De slijtage is meestal de schijf vlakken die weg gesleten zijn.
 
@Bulldozer was dat met die Cauberg met een originele SH of met een aangepaste SH ?
als ik in de buurt ben zal ik het ook uittesten. Ik moet zeggen dat ik met mijn volledige originele SH zo door bv de Eifel heen qua bochten toch aardig in de top 2 zat met snelheid tussen de “ echte” motoren in. Maar na de bochten en dan stevige hellingen moest ik echt ver achterblijven bij de motoren ook bij de lichtere pakweg 500-600 cc. Bij bochten kon ik dan weer bij trekken.

Met iets aangepaste SH300. De rode malossi drukveer, MHR vario met 13,4gr rollen, DNA luchtfilter.
Ben benieuwd waar je op de Cauberg met jouw standaard SH300 op uit komt. :Y
 
Bedankt voor de uitleg.
Het probleem doet zich het meest voort bij koude motor. Als hij is opgewarmd wordt het een stuk minder.
Ik heb een ander probleem, een klein ongemak eigenlijk, meer iets wat ik opmerk. Ook met de koppeling en alleen bij koude motor.

Bij koude motor blijft de centrifugaalkoppeling iets te lang hangen, iets te lang gekoppeld, bij vertragen tot stilstand. De motor heeft dan even de neiging om te willen bokken omdat het toerental te laag wordt vooraleer de koppeling vrijkomt. Bij warme motor, in feite al na enkele km, is dat volledig weg. Dat voel ik al een tijdje. Toen ik hem kocht op 9000km was dat er niet.
Volgende week gaat hij binnen voor het 15.000 km onderhoud. Een groot onderhoud. Dan worden ook de riem en de rollen van de vario vervangen. Ik zal vragen dat ze de koppeling ook bekijken. Misschien doen ze dat al standaard bij een groot onderhoud.
 
De mijne heeft nu 11dkm gelopen.
Bij mij is het nog niet heel storend maar constateer het wel.
Zal hem straks in de winter maanden eens demonteren en kijken wat er precies aan de hand is.
Heb het werkplaatsboek van de startpost eens door genomen en daar staat perfect beschreven waaraan hij moet voldoen.
Kan ik meteen de service limit eens meten om te zien of hij daadwerkelijk compleet aan vervangen toe is.
Bedankt voor de hulp
Lijkt me een prima plan.
 
Met iets aangepaste SH300. De rode malossi drukveer, MHR vario met 13,4gr rollen, DNA luchtfilter.
Ben benieuwd waar je op de Cauberg met jouw standaard SH300 op uit komt. :Y
Even een ander vraagje tussendoor, waarom gebruik je de rode(sterkste) drukveer ? Op een standaard setup verlies dan toch alleen maar vermogen in de overbrenging ?
 
Ik heb een ander probleem, een klein ongemak eigenlijk, meer iets wat ik opmerk. Ook met de koppeling en alleen bij koude motor.

Bij koude motor blijft de centrifugaalkoppeling iets te lang hangen, iets te lang gekoppeld, bij vertragen tot stilstand. De motor heeft dan even de neiging om te willen bokken omdat het toerental te laag wordt vooraleer de koppeling vrijkomt. Bij warme motor, in feite al na enkele km, is dat volledig weg. Dat voel ik al een tijdje. Toen ik hem kocht op 9000km was dat er niet.
Volgende week gaat hij binnen voor het 15.000 km onderhoud. Een groot onderhoud. Dan worden ook de riem en de rollen van de vario vervangen. Ik zal vragen dat ze de koppeling ook bekijken. Misschien doen ze dat al standaard bij een groot onderhoud.

Heb je dit probleem alleen als je vanuit rijdend tot stilstand komt of ook bij het wegrijden? Mijn PCX heeft dit gehad, maar dan bij wegrijden. Het toerental zakt dan zover dan de motor bijna afsloeg. Nieuw vet in de koppeling bracht de oplossing (tijdelijk). Na 4000km trad het probleem opnieuw op en wederom was nieuw de oplossing. Ben nu weer ongeveer 4000km dus benieuwd of het probleem voor de 3e keer de kop opsteekt.
 
Even een ander vraagje tussendoor, waarom gebruik je de rode(sterkste) drukveer ? Op een standaard setup verlies dan toch alleen maar vermogen in de overbrenging ?

Je verliest idd wat meer vermogen dan met de witte drukveer. Het feit dat hij nu bij vol gas erop sneller ‘terug schakelt’ maakt hem wel sneller, en daar ging het om.:]
 
Heb je dit probleem alleen als je vanuit rijdend tot stilstand komt of ook bij het wegrijden? Mijn PCX heeft dit gehad, maar dan bij wegrijden. Het toerental zakt dan zover dan de motor bijna afsloeg. Nieuw vet in de koppeling bracht de oplossing (tijdelijk). Na 4000km trad het probleem opnieuw op en wederom was nieuw de oplossing. Ben nu weer ongeveer 4000km dus benieuwd of het probleem voor de 3e keer de kop opsteekt.
Nee, bij het wegrijden werkt de koppeling prima, zowel koud als warm, grijpt netjes aan zoals het hoort. Het is alleen bij het afremmen tot net geen stilstand dat ik het merk, en alleen als de motor nog koud is, de eerste paar km.

Als ik dan vanuit een zijstraat een grotere weg naar rechts wil opdraaien en dan vertraag tot 10 of zo tot ik zicht heb op het verkeer dan bokt de motor even. Is er niemand en ik draai de hoofdweg op en ik geef opnieuw gas bij dan merk ik dat de motor eigenlijk vanaf een te laag toerental herneemt. Hetzelfde doet zich voor als ik aan een rood licht probeer te vermijden dat ik voet aan de grond moet zetten en afrem tot bijna stapvoets en het licht dan op groen springt.
Het voelt aan zoals bij een auto als je iets te laat je koppeling indrukt bij afremmen tot stilstand en de motor onder stationair dwingt.
Het zal inderdaad wellicht met wat smering eenvoudig op te lossen zijn.

Maar dus alleen tijdens de eerste kilometers. Nu maak ik meestal tochtjes van 20 - 80km dus is het geen probleem maar apparaten moeten voor mij werken zo zoals het bedoeld is.
Afin, ik laat toch eens naar die koppeling kijken.
 
Nee, bij het wegrijden werkt de koppeling prima, zowel koud als warm, grijpt netjes aan zoals het hoort. Het is alleen bij het afremmen tot net geen stilstand dat ik het merk, en alleen als de motor nog koud is, de eerste paar km.

Als ik dan vanuit een zijstraat een grotere weg naar rechts wil opdraaien en dan vertraag tot 10 of zo tot ik zicht heb op het verkeer dan bokt de motor even. Is er niemand en ik draai de hoofdweg op en ik geef opnieuw gas bij dan merk ik dat de motor eigenlijk vanaf een te laag toerental herneemt. Hetzelfde doet zich voor als ik aan een rood licht probeer te vermijden dat ik voet aan de grond moet zetten en afrem tot bijna stapvoets en het licht dan op groen springt.
Het voelt aan zoals bij een auto als je iets te laat je koppeling indrukt bij afremmen tot stilstand en de motor onder stationair dwingt.
Het zal inderdaad wellicht met wat smering eenvoudig op te lossen zijn.

Maar dus alleen tijdens de eerste kilometers. Nu maak ik meestal tochtjes van 20 - 80km dus is het geen probleem maar apparaten moeten voor mij werken zo zoals het bedoeld is.
Afin, ik laat toch eens naar die koppeling kijken.

petercc zei het al, het vet in de "koppeling" alleen er zit geen vet in de koppeling,dat is de torque driver, een aantal geleidende gleuven die de snaarwielen onder veerspanni g open en dicht laten gaan, als dat schuiven zwaar gaat blijft de motor in een te hoge versnelling hangen bij afremmen, als je dan weer op wilt pakken bokt ie, warm komt er weer wat vet tussen de geileiding en doet ie het weer goed, je vet is verouderd.
 
Klopt helemaal, is inderdaad het vet van de torque driver die ik vervangen heb. Bij mijn pcx openbaarde dit zich bij wegrijden. Ik vond wel vreemd dat dit probleem op het pcx forum nog niet was voorgevallen. Eerste keer dat dit optrad was bij 24000km.
 
En als je de torquedriver niet goed gesmeerd is krijg je scherpe slijtranden in de geleidebanen. Dan hapert het samenspel van krachten en krijg je dat je achtervario blijft ‘plakken’. Scherpe randjes in de baan evt voorzichtig wegslijpen met dremel.

Verder zou ik als de zaak toch open ligt, alles schoonmaken, controleren en voorzien van nieuwe vetten.
Voorvario ook schoonmaken, en controle op platte kantjes van de rollen.
Controleer de riem op ouderdom, en specificatie’s.
Vervang de drukveer indien ouder dan 5 jaar.
Controleer koppelingsschoenen op voering slijtage, en schuur voorzichtig evt. bruine/zwarte verglazing weg.
De koppelingsbel controleren op diepe groeven, evt. schuren met korrel 180.
Controleer de voorvario op slijtage van de vlakken die de riem raken. 0,35 mm ingesleten is wel het maximum per vlak (vario en vetilatie deel)
 
Laatst bewerkt:
petercc zei het al, het vet in de "koppeling" alleen er zit geen vet in de koppeling,dat is de torque driver, een aantal geleidende gleuven die de snaarwielen onder veerspanni g open en dicht laten gaan, als dat schuiven zwaar gaat blijft de motor in een te hoge versnelling hangen bij afremmen, als je dan weer op wilt pakken bokt ie, warm komt er weer wat vet tussen de geileiding en doet ie het weer goed, je vet is verouderd.
Zou heel goed kunnen. Mijn Beverly is van 2012, 8 jaar oud. Ik heb hem vorig jaar met 9000km gekocht, en heeft nu 15000km bereikt. Dus nu na 8 jaar zal er voor het eerst onderhoud gedaan worden aan de vario.
 
Terug
Bovenaan Onderaan