Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Ik hoop dat ik nog lang kan rijden zonder start stop systeem op een eventuele nieuwe scooter (euro5) Ik wordt van dat systeem helemaal tureluurs. Als ik weet dat ik ergens wat langer moet stilstaan zet ik zelf de motor wel uit. Bovendien wat zou het nou schelen aan brandstof. 2 liter op een jaar of zo. Ja oké alle kleine beetjes helpen met het CO2 verhaal. Nou kun je meestal met een knopje uitzetten maar dat moet je dan wel iedere keer doen als je begint met een rit. Wat een onding.
Zelf vind ik stop-start een enerverend systeem. Ik bepaal zelf wanneer de motor draait en wanneer niet. Op mijn Beverly zit het niet, maar op mijn auto wel en ik moet het elke keer bij herstart uitschakelen, wat ik ook systematisch doe. Dat is ondertussen een automatisme geworden.

Het is niet zo dat alle kleine beetjes helpen met het CO2-verhaal. Dat is een idee wat ons al jaren bijna elke dag wordt voorgehouden, maar het klopt niet: alle kleine beetjes samen blijven een klein beetje, een verwaarloosbaar klein beetje. Het is een idee waar we vanaf moeten.
 
Kun je dat startstop permanent uitschakelen ?

Er is al vaker onderbouwt aangetoont dat ss op lange termijn meer milieu schade geeft dan geen ss.
De brandstof besparing( en dus uitlaatgassen) is minimaal maar daar staat tegenover een start installatie die ipv 5000-10000 schakelingen mee kan gaan een aantal 100.000 schakelingen mee zal moeten gaan, duurdere startmotor, relais, bendix, accu en dat duurder vertaalt zich in meer hightech.
Hightech kost veel milieuschade en de hightech zelf is niet recyclebaar, veel betere onderdelen kosten veel meer CO2 om te maken maar leveren bij recycling geen meerwaarde, een oude accu word niet meer waardevol omdat het een gel/agm accu is maar heeft bij productie wel veel meer CO2 gekost.
Het zou niet meer dan logisch zijn dat je als je het niet wil dat je het dan permanent kan afzetten. Maar dat is zonder de euro-normen en de homologatie gerekend. De fabrikant haalt in de standaard testcyclus een beter verbruikscijfer omdat die standaardcyclus veel stilstand bevat en daarop is de homologatie gebaseerd, maar in de dagelijkse praktijk maakt het nauwelijks verschil.
Echt nadelig is het ook niet, maar ik vind het enerverend.
 
Echt nadelig is het ook niet, maar ik vind het enerverend.

ok, ik heb vd week de derde nieuwe dure agm accu in mijn bus vd zaak moeten laten zetten, de bus is 7 jaar oud...
Iedere keer hetzelfe, ss werkt niet meer omdat accu in te slechte staat is en apk vereist dat het werkt.
Ook de startmotor bendix begint kuren te vertonen met slecht pakken van de krans en zal vermoedelijk binnenkort er uit moeten.

het wel of niet hebben van een dyna-start (gecombineerde startmotor/dynamo) heeft niets van doen met een start/stop systeem, ook mijn sh heeft een dynastart zonder ss systeem dus die voordelen van minder onderdelen hebben werkelijk niets te doen met het ss systeem maar zijn gewoon algehele techniek die er ook is (en al tientallen jaren was) zonder ss.

het punt is dat je het start systeem veel en veel zwaarder belast en gebruikt en dus zal alles veel zwaarder moeten worden, van beter materiaal en meer ontwikkelt, ook een dynastart heeft een levensduur waarna de wikkelingen doorbranden,de lagers verrot raken etc, dat kost allemaal co2 en energie en de winst er tegenover is zoals hierboven ook al gesteld marginaal tot niets afhankelijk van rijstijl ed.
Dat verzin ik niet maar is uitgezocht door mensen die daar verstand van hebben, dat is wat anders dan denken "ik geloof niet dat het zo is"
dit soort voorzieningen zijn er gekomen om een theoretisch voordeel te halen op de eurostar rang, praktisch doet het weinig tot niets, de hele winst van een start stop systeem van een maand rijden doe je zo teniet door 1 keer het gas goed goed in te trappen voor een paar seconden.

langzamerhand begint het ook door te dringen dat voormalig bejubelde energiewinst van veel zaken veel complexer ligt dan uitsluitend te rekenen met wat er uit een apparaat komt, je moet de hele keten van de fundering af gaan bekijken van ontwerp tot aan end-of-life en werkelijk iedere cent gaan rekenen tot een totaal bedrag.

het bekenste voorbeeld zijn de windmolens, ook in academische kringen, de industrie en overheden begint langzaam duidelijk te worden dat het niet zo'n uitgemaakte zaak is dat windmolens helemaal onderaaan de berekening een voordeel zouden opleveren voor het millieu.
Al die windmolens komen een keer aan hun end-of-life en dat ligt er een zwaar gewapend betonblok van 1500 ton met 40 meter diepe funderingspalen in een weiland (of op de zeebodem 30 meter diep) dat verwijdert of vernieuwt moet worden om nog maar niet te spreken van de 1000 liter versnbakolie die jaarlijks gewisselt word, de co2uitstoot van het maken van al dat beton, de energie impact van ettelijke tonnen koper per molen, alle niet recyclebare hightech, polyester wieken die om de zoveel jaar vervangen moeten worden en niet recyclebaar zijn, de zwavelgassen die In de trafo's zit, enz enz, de lijst is bijna oneindig en de millieu impact van al die dingen die voorheen gewoon aan de kant werden geschoven met als verantwoording "dat zal wel meevallen" blijkt bewezen hoger dan voorheen gedacht (gegokt) werd.
Led lampjes en startstop systemen in autos brengt nix behalve extra inkomen voor de fabrikant, al die "blue tech" is er om de regels te omzeilen en niet om jouw protemonee of het millieu te sparen.
Injectie en de geregelde katalysator zijn de laatste "uitvindingen" die werkelijk zoden aan de dijk zetten, de rest is allemaal regeltjes flauwekul of een kekke hippe gimmick.

een mooi voorbeeld daarvan is ammoniak gas dat vroeger gebruikt werd in koel installaties, ammoniak is enorm giftig en werd derhalve ergens in de jaren 80-90 uitgefaseerd, nu 40 jaar later en veel voortschrijdend inzicht verder zijn we tot de ontdekking gekomen dat ammoniak als totaal beeld in millieu impact vele malen gunstiger is dan de "millieu vriendelijke" freon mengsels die we nu gebruiken, als je helemaal van onderaf tot bovenaan de keten uitrekent is de millieu impact van ammoniak vrijwel nihil en dus zijn we nu na een verbod van 40 jaar weer vrolijk koelhuizen op ammoniak aan het bouwen.
Het zal mij niets verbazen als we over een jaar of twintig met het schaamrood op de kaken al die windmolens weer platgooien en buiten werk stellen en al die "blue tech" gimmicks weer verdwenen zijn.
 
Laatst bewerkt:
ok, ik heb vd week de derde nieuwe dure agm accu in mijn bus vd zaak moeten laten zetten, de bus is 7 jaar oud...
Iedere keer hetzelfe, ss werkt niet meer omdat accu in te slechte staat is en apk vereist dat het werkt.
Ook de startmotor bendix begint kuren te vertonen met slecht pakken van de krans en zal vermoedelijk binnenkort er uit moeten.

het wel of niet hebben van een dyna-start (gecombineerde startmotor/dynamo) heeft niets van doen met een start/stop systeem, ook mijn sh heeft een dynastart zonder ss systeem dus die voordelen van minder onderdelen hebben werkelijk niets te doen met het ss systeem maar zijn gewoon algehele techniek die er ook is (en al tientallen jaren was) zonder ss.

het punt is dat je het start systeem veel en veel zwaarder belast en gebruikt en dus zal alles veel zwaarder moeten worden, van beter materiaal en meer ontwikkelt, ook een dynastart heeft een levensduur waarna de wikkelingen doorbranden,de lagers verrot raken etc, dat kost allemaal co2 en energie en de winst er tegenover is zoals hierboven ook al gesteld marginaal tot niets afhankelijk van rijstijl ed.
Dat verzin ik niet maar is uitgezocht door mensen die daar verstand van hebben, dat is wat anders dan denken "ik geloof niet dat het zo is"
dit soort voorzieningen zijn er gekomen om een theoretisch voordeel te halen op de eurostar rang, praktisch doet het weinig tot niets, de hele winst van een start stop systeem van een maand rijden doe je zo teniet door 1 keer het gas goed goed in te trappen voor een paar seconden.
(...)
Ik ben het met je eens. Het levert nauwelijks iets op en als de fabrikant zijn batterij en startapparatuur niet navenant versterkt kost het uiteindelijk meer.

Mijn eerste twee Mercedes'sen C met stop-start hadden een aparte batterij onderin de koffer om dat systeem te voeden. Bij de derde en de vierde was die extra batterij ineens niet meer nodig want die was er niet meer. Ik heb er geen last van gehad omdat ik het systeem sowieso altijd uitschakel.
 
En Robber57, gas gestookte elektrischiteitscentrales erbij bouwen om elektrische auto's op te laden. Als er geen wind staat en de zon is onder moet het toch ergens vandaan komen.
Volgens mij kan je dan beter gelijk op gas gaan rijden.
Kernenergie is niet rendabel te krijgen, in Engeland gingen ze een kerncetrale bouwen voor 10 miljard pond, maar het werd uiteindelijk 23 miljard pond.
Kunnen ze nooit meer terug verdienen.
 
En Robber57, gas gestookte elektriciteitscentrales erbij bouwen om elektrische auto's op te laden. Als er geen wind staat en de zon is onder moet het toch ergens vandaan komen.
Volgens mij kan je dan beter gelijk op gas gaan rijden.
(...)
We zitten hier wel off topic en de invloed van scooters op de opwarming van het klimaat is totaal verwaarloosbaar, laat dat duidelijk zijn.

Maar toch even off topic over die voeding van elektrische auto's:
Die gas gestookte centrales is een realiteit, ongeacht of er wind staat en of er zon is of niet.
Als je van vandaag op morgen een extra elektriciteitsverbruiker op het net aanschakelt, bijvoorbeeld een elektrische auto, waar gaat uiteindelijk die elektrische energie vandaan komen?
Niet van zonnepanelen of windmolens want die 2 slagen er nauwelijks in om, wat is het, 15% van het huidige elektriciteitsverbruik te voeden.
Niet van kerncentrales want die draaien nu al volle bak, als ze mogen draaien.
De enige centrales die kunnen opschalen, die extra behoefte aan elektriciteit kunnen dekken, zijn fossiel gevoede centrales zoals gascentrales. Dat is de realiteit.

Is een elektrische auto nu dan helemaal onzin? Ook weer niet, maar de winst is gering.
Zo een ding verbruikt iets van een 20kWh/100km.
1kWh elektriciteit met een gascentrale produceert een 500g CO2.
20kWh/100km komt overeen met 10.000g CO2.
1 liter diesel verbranden produceert 2640g CO2.
Die 20kWh/100km komt dan overeen met 3,8l/100km diesel.

Dat is minder dan wat een vergelijkbaar voertuig met diesel verbruikt want die zit ergens tussen 5 en 6l/100km.
Je kan zeggen:"dat is toch een winst van 30%" en dat is ook zo, maar gezien het beperkte aandeel van auto's in de uitstoot van broeikasgassen, iets van een 10%, betekent het niet veel als de doelstelling een overall reductie van 80% is.

(en kom niet af met vele kleintjes maken een groot want dat is niet zo)

Tot daar off-topic.
 
Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel kleintjes er in die ene grote gaan. Als er genoeg kleintjes zijn kan dat 1 grote zijn. 😇
 
Niet van zonnepanelen of windmolens want die 2 slagen er nauwelijks in om, wat is het, 15% van het huidige elektriciteitsverbruik te voeden.

Nog erger, het is slechts 7%....
Thats right, al die moeite en kosten en nog geeneens 10%

en ondertussen worden wij als consument opgezadeld met nodeloze hightech die buiten frustratie en hoge kosten weinig meerwaarde heeft.
 
Nog erger, het is slechts 7%....
Thats right, al die moeite en kosten en nog geeneens 10%

en ondertussen worden wij als consument opgezadeld met nodeloze hightech die buiten frustratie en hoge kosten weinig meerwaarde heeft.
Inderdaad, duur en wellicht mooi speelgoed, maar veel meerwaarde is er niet.
 
Ik ben het met je eens. Het levert nauwelijks iets op en als de fabrikant zijn batterij en startapparatuur niet navenant versterkt kost het uiteindelijk meer.

Mijn eerste twee Mercedes'sen C met stop-start hadden een aparte batterij onderin de koffer om dat systeem te voeden. Bij de derde en de vierde was die extra batterij ineens niet meer nodig want die was er niet meer. Ik heb er geen last van gehad omdat ik het systeem sowieso altijd uitschakel.
Leuk om nog eens te lezen van een mb 190 C (in die tijd eerste baby Benz genoemd) rijder. Ik had rond 1985 een 2.5 diesel. Geweldige auto / baby benz. Toen natuurlijk nog niet met start stop systeem.
 
De geweldige 2,5 liter 5-cilinder. Nu, zover in de tijd gaan mijn Mercedessen C niet terug. De eerste was bouwjaar 2012. Een C180CDI break. Aangename auto maar een beetje een luidruchtige motor. De derde en de vierde, bouwjaar 2016 en 2018, hadden de 1,6liter diesel van Renault. Die waren de aangenaamste en een heerlijk stille motor.
 
Het enige wat volgens mij verbeterd zou kunnen worden aan de Honda sh300i is de achtervering - demping . Vooral in bochtige wegen vertoont de sh beetje dweil gedrag. Ik denk dat inderdaad het niet af geveerde gedeelte in verhouding tot het af geveerde gedeelte wat zwaar is.
 
Een lampje voor je “reserve” benzine zou ook geen kwaad kunnen, zit op iedere chinese scooter.
Een handrem zoals op de oude sh150 is ook errug handig.
Een “rvs” uitlaat, dus niet alleen de bocht is ook wel lekker.
Een betere koffer latch waarbij je niet aan de sleutel hoeft te trekken waardoor deze breekt.
Rvs zuigers in de remtangen.
Betere constructie achterrem tang die niet opgegeten word.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan...
 
Ja robber, zeker. Ik heb me eigenlijk niet goed uitgedrukt. Ik bedoelde eigenlijk dat als ik 1 punt zou mogen kiezen ter verbetering dan zou ik voor die zwabberende achtervering gaan.
 
Als meneer Honda wederom leentjebuur gaat doen, en dan nu bij de Forza 350, dan zal het gaan neerkomen op 329.6cc.
Hm, dus wederom bedrog, als jij of ik naar de winkel zouden gaan voor een liter melk en bij thuiskomst ontdekte dat het niet 1000 cc maar 950cc terwijl het pak 1000cc zegt ga je naar de politie aangifte van bedrog doen, ik zie dit eigenlijk niet anders, het verschil is zo'n 5% en daarmee linearecta 5% minder koppel en vermogen dan je zou verwchten van een echte 350cc motor.
Ze hadden het ding ook gewoon de sh330 kunnen noemen....

ja, ik ben een azijnpisser, het glas is bij mij altijd half leeg 😉
 
Is dat dan een echte 350cc of net zoals de "300"(279cc) een 304cc oid?

Het probleem is dat (bijna?) elke fabrikant dat doet. En als eentje dat doet, dan moet de rest wel mee, anders verkopen ze misschien minder voertuigen, omdat de concurrent zogenaamd wel meer cc's heeft. Kymco is daar ook goed in.. een Agility 200 heeft maar 165cc. Dat kan echt niet.
Bij Honda dus de SH300 die maar 279cc is, Vespa 300's ook zoiets. Piaggio Beverly 350 is maar 330cc. BMW C400-serie is maar 350cc. De SH350 zal dan vermoedelijk ook 330cc zijn. Yamaha doet het dan weer andersom, de YZF-R3 en MT-03 (2e model, die met ABS) zou je misschien 300cc of minder verwachten en die is weer 321cc. We gaan het zien, heb nog geen verdere specs kunnen vinden.
 
Na 30.000 km nog 997 gram origineel.
 

Bijlagen

  • F6BD7637-3078-4A02-96D7-A06959FF2AD1.jpeg
    F6BD7637-3078-4A02-96D7-A06959FF2AD1.jpeg
    1 MB · Weergaven: 14
Hoe kan ik het beste de Tupperware verwijderen om bij de remvloeistof potjes te komen ? Het lijkt erop dat ik plastic gewoon moet los trekken.
bvd.
 

Bijlagen

  • 3D8165A8-5C7C-418A-84B1-A35B531ED13E.jpeg
    3D8165A8-5C7C-418A-84B1-A35B531ED13E.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 11
  • 2901146F-56B1-4638-BF88-286A4F7ADB92.jpeg
    2901146F-56B1-4638-BF88-286A4F7ADB92.jpeg
    1 MB · Weergaven: 11
Dus als ik het goed zie dan zijn bovenstaande montage instructies voor het monteren / plaatsen van het originele windscherm. Maar dan kom je vanzelf uit bij de remvloeistof potjes. Dat komt dan goed uit want moet windscherm ook nog plaatsen. Bedankt voor de info.
 
Dat heb jij helemaal juist :t

ik heb de andere 2 pagina’s t.b.v. het windscherm erbij gezet.
Ga je het originele honda scherm monteren? Is wel het mooiste met die beugels; die steunen op spiegels met dan die rubbers er zo half boven omdat die dan niet meer passen vind ik echt géén porum..

ik heb die bouten waarmee de steunen vast zitten geborgd met blauwe loctite gezien daar toch steeds door de wind aan getrokken/geduwd gaat worden. En de metalen clips van de plastic kappen heb ik voor montage eerst voorzien van een likje montagevet; dan wil dat spul er gewoon makkelijker op én af.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan