Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Dit is het dan..........:Z

312718_2021_HONDA_SH350i.jpg
86C8B295-D25E-4989-AF01-96AC6FFD6524.jpeg
936C326F-6A90-42C6-96E2-CC8CD1F3D223.jpeg
 
Laatst bewerkt:
En in plaats van 350cc, 330cc. Het zelfde dus als de Beverly 350, alleen die tovert wel meer vermogen uit die 330cc. Aan de andere kant heeft de SH350 meer koppel en een lager rijklaargewicht. Anyway, de SH300 reed al niet verkeerd, dus de SH350 zal dat ook zeker niet minder doen.
 
Vind die nieuwe forza toch wel een stoer ding.. zal ook wel een dito-stoer prijskaartje bij horen dan...
 
Nieuwsmotor heeft toch wel bijzonder veel uitgebreide technische details en spreekt idd ook over een 330cc blok. Alleen die 179 had natuurlijk 279 moeten zijn. Typo;


Dankzij de extra 50 cc (van 179 cc naar 330 cc, zonder toenemend rijklaar gewicht) produceert de vloeistofgekoelde, SOHC-motor met vier kleppen een piekvermogen van 21,5 kW @ 7.500 tpm, ten opzichte van 18,5 kW bij het vorige model. Maximaal koppel is 31,5Nm bij 5.250 tpm. De grafiek van de rollenbank schetst het volledige plaatje en toont dat zowel vermogen als koppel aanzienlijk stijgen vanaf 3.500 tpm.

In het dagelijkse leven vertaalt zich dat in een hogere topsnelheid, 137 km/u (8 km/u meer) en in een snellere acceleratie. Vanuit stilstand legt de Forza 350 de eerste 200 m af in 10,4 seconden, 0,7 seconden sneller.

De extra cc’s komen vanuit een grotere boring, van 72 mm naar 77 mm en een grotere slag, 70,7 mm. De compressieratio is 10.5:1. Om de grotere capaciteit ten volle te benutten werden de lengte en timing van de klepverplaatsing geoptimaliseerd. Ten opzichte van het vorige model zijn het sluiten van de inlaatklep en de open/sluittijd van de uitlaatklep met 5° vertraagd. De klep opening werd ook 0,3 mm vergroot. De inlaatkleptiming blijft onveranderd.
oont dat zowel vermogen als koppel aanzienlijk stijgen vanaf 3.500 tpm.

In het dagelijkse leven vertaalt zich dat in een hogere topsnelheid, 137 km/u (8 km/u meer) en in een snellere acceleratie. Vanuit stilstand legt de Forza 350 de eerste 200 m af in 10,4 seconden, 0,7 seconden sneller.

De extra cc’s komen vanuit een grotere boring, van 72 mm naar 77 mm en een grotere slag, 70,7 mm. De compressieratio is 10.5:1. Om de grotere capaciteit ten volle te benutten werden de lengte en timing van de klepverplaatsing geoptimaliseerd. Ten opzichte van het vorige model zijn het sluiten van de inlaatklep en de open/sluittijd van de uitlaatklep met 5° vertraagd. De klep opening werd ook 0,3 mm vergroot. De inlaatkleptiming blijft onveranderd.



 
Nieuwsmotor heeft toch wel bijzonder veel uitgebreide technische details en spreekt idd ook over een 330cc blok. Alleen die 179 had natuurlijk 279 moeten zijn. Typo;

Nieuwsmotor doet gewoon een copy-paste van de Honda press website;

En dat 179cc foutje zit ook in die originele tekst op de Honda-site. Denk een kwestie van dikke vingers en niet aan proeflezen doen. :)
Snap trouwens die USB-C aansluiting onder het zadel niet, maar volgens mij had ik dat al gezegd. Leuk als je een iPhone hebt. Mag je dus van USB-C naar lightning. Of een smartphone met micro-USB. Doe gewoon USB-A, dan stop je daar gewoon de USB-kabel in die bij je telefoon hoort.
 
Nou we gaan er een klein beetje op vooruit: Anderhalf klikowatje t.o.v het pre 2015 model.
Helaas wel weer wat zwaarder geworden: rijklaar nu 174 t.o.v. 169 van het post 2015 model.
Qua vermogen / gewicht ratio zitten we nog steeds op winst (al zullen twee dagen zwaar tafelen met de kerst en vervolgens een serieuze obstipatie, dit dan wel weer tenietdoen)

maar, voor 6658 euro weet je alles😉 (200 pleuro meer😱)

Onderstaand nog wat gegevens van pre en post 2015 model.
C5D87BAA-1A5E-4B1A-BA5F-907F62AA6C2F.png
 
Laatst bewerkt:
Honda speelt wel heel erg op safe hoor. Qua vormgeving is er weinig vernieuwends aan het model.
Het begint een beetje de Volkswagen Golf onder de scooters te worden.
 
Nu begin ik bijna warm te lopen voor de nieuwe SH350. Extra vermogen en koppel, en ziet er goed uit!
Dat extra vermogen staat mij wel aan, zei het niet dat ik al eens proefgereden heb op een Beverly 350. En dat viel wat tegen. De wegligging was beter dan de oudere SH300’s maar de acceleratie/motorvermogen viel mij tegen. Nu hoop ik dat het motorkarakter van de nieuwe SH350 meevalt en hij standaard in 8 seconden naar de 100 gaat. Ook hoop ik dat de Malossi MHR vario in de nieuwe SH350 past om hem nog sneller te maken! :Y De tijd zal het leren... :]
 
Laatst bewerkt:
De verleiding naar de Forza 350 is er. Maar vooral het vooraanzicht lijkt op een “echte motor”. Met de SH kan ik af en toe stiekem / onopvallend in steden door het centrum rijden waar dat eigenlijk niet mag. Tussen de bromscooters valt de sh niet zo op. En de Forza is toch alweer onhandig zwaarder. Ik ben ook benieuwd wat de sh350 hier in het land gaat doen.
 
Nu begin ik bijna warm te lopen voor de nieuwe SH350. Extra vermogen en koppel, en zier er goed uit!
Dat extra vermogen staat mij wel aan, zei het niet dat ik al eens proefgereden heb op een Beverly 350. En dat viel wat tegen. De wegligging was beter dan de oudere SH300’s maar de acceleratie/motorvermogen viel mij tegen. Nu hoop ik dat het motorkarakter van de nieuwe SH350 meevalt en hij standaard in 8 seconden naar de 100 gaat. Ook hoop ik dat de Malossi MHR vario in de nieuwe SH350 past om hem nog sneller te maken! :Y De tijd zal het leren... :]
Steeds meer vermogen, dat is voor niets nodig.
Mijn Beverly 300 met zijn 16.5kW / 22.2pk gaat er bij elk stoplicht als een haas vandoor, meer dan snel genoeg. Met standaard vario.
Het groot onderhoud op 15.000km met vernieuwing van de rollen en de riem heeft hem goed gedaan. Gaat er nu nog flukser vandoor dan tevoren.
 
Nou beetje meer vermogen / koppel vind ik toch wel nodig bij het oprijden van bergen / hellingen. Zeker als je met 2 erop zit.
 

heeft iemand ervaring met de kwaliteit van deze riem ?
Nee, dat niet, ik heb wel eens overwogen wat er zou kunnen gebeuren als je snaar bij 120 op de snelweg breekt en de achtervario blokkeert op die gebroken snaar , je neemt een gokje om een paar tientjes te besparen met als inzet je leven. :/
In snaren zitten kevlar vezels, ik heb een paar keer een gebroken snaar gehad met brommers, het resultaat was een enorme kluwen met kevlar vezels die overal tussen zaten en kevlar is enorm sterk, 8x sterker dan staal, je hebt niet meer dan een paar strengen nodig om een drijfwerk stil te zetten:


bij mijn derbi 50cc brak de krukas en verder nix, de tweede keer sneuvelde de ingaande versnbak as keerring, tussen je achter vario zal niet zo heel snel gebeuren maar ik neem de gok liever niet, stil vallen op de snelweg is geen pretje en als je levend de vluchtstrook bereikt kun je nog transport naar huis gaan regelen, ik sla dat liever over.
Je bespaart al heel veel geld als je onderhoud zelf doet, probeer niet het onderste uit de kan te krijgen want je kunt het deksel op je neus krijgen, koop origineel en gebruik ordentelijk gereedschap en je bent nog steeds veel minder kwijt als bij de dealer.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je informatie maar ik begrijp dat je zelf geen ervaring mee hebt.
Eerlijk gezegd heb ik alles origineel.
 
Ik heb geen ervaring met de alibaba riem. En dat hoop ik zo te houden.
Neem Bando of origineel! Daar heb ik wel ervaring mee: ze doen het probleemloos.
 
Hoi , Heb juist de Sh van 2008 met 22000km ingeruild voor een 2016 model met 7500km. Ondervind dat de nieuwe wel vlotter rijd in optrekken MAAR het oude model reed ik tot 153km/u (147km/u GPS (5% verschil ongeveer en groot scherm) en dan sloeg de begrenzer aan , de nieuwe gaat tot 135km/u (125 km/u GPS liegt dus ongeveer 10% !!! en origineel Honda scherm) en geraak waarschijnlijk niet aan de snelheid voor de begrenzer om te reageren . De nieuwe gaat ongeveer bijna 20km/u trager !!! , de dealer zegt dat hij nog gaat loskomen omdat de vorige eigenaar rustig heeft gereden ??? . Als je op autostrade aan 120 rijd geeft hij een verbruik aan van 7.1l/100km !!!! , ben heel nieuwsgierig als ik binnenkort ga tanken . Al bij al rijd hij vlotter , veel minder trilling en heeft een betere ,hogere zitpositie .
IMG_20201118_112731.jpg
Heeft er iemand dezelfde ervaring zoals ik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi , Heb juist de Sh van 2008 met 22000km ingeruild voor een 2016 model met 7500km. Ondervind dat de nieuwe wel vlotter rijd in optrekken MAAR het oude model reed ik tot 153km/u (147km/u GPS (5% verschil ongeveer en groot scherm) en dan sloeg de begrenzer aan , de nieuwe gaat tot 135km/u (125 km/u GPS liegt dus ongeveer 10% !!! en origineel Honda scherm) en geraak waarschijnlijk niet aan de snelheid voor de begrenzer om te reageren . De nieuwe gaat ongeveer bijna 20km/u trager !!! , de dealer zegt dat hij nog gaat loskomen omdat de vorige eigenaar rustig heeft gereden ??? . Als je op autostrade aan 120 rijd geeft hij een verbruik aan van 7.1l/100km !!!! , ben heel nieuwsgierig als ik binnenkort ga tanken . Al bij al rijd hij vlotter , veel minder trilling en heeft een
betere,hogere zitpositie .Heeft er iemand dezelfde ervaring zoals ik Gelieve op dit bericht te reageren want op kojak1958 kan ik niets doen ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan