Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Ik heb een 2015 model. Die teller liegt idd minstens tien procent. En de topsnelheid is ook lager. De mijne heeft nog geen 10 dkm gereden. Ik heb ook nog een 2007 versie. Die is voor mijn gevoel een stuk levendiger en ook wat vlotter. Daar knapte trouwens laatst op volle snelheid op de A1 de snaar van. Niks aan het handje, rolde gewoon uit. Voor ik daar weg was, opgesloten tussen wat snelwegen, dat is een ander verhaal. Snaar was goed kapot. Originele besteld bij Makina. Rijdt weer als nieuw. Oorzaak knappen was niet opletten en te laat vervangen.
 

Bijlagen

  • 20201119_181954.jpg
    20201119_181954.jpg
    2,7 MB · Weergaven: 15
2015 en 2016 is toch andere motor ivm upgrade half 2016 dacht ik ?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je informatie maar ik begrijp dat je zelf geen ervaring mee hebt.
Eerlijk gezegd heb ik alles origineel.

idd zelf geen ervaring met dit meek maar je zult ook erg weinig mensen vinden die er wel ervaring mee hebben, althans in nederland op dit forum, er zijn honderden zoniet duizenden van die chinese fabriekjes die motor en auto onderdelen uitspugen en de kans dat je een iemand vind die er wat van gekocht heeft is niet zo heel groot.
En als je dan iemand vind is die ervaring niet zo heel veel waard, dat iemand een goede snaar heeft gekregen wil niet zeggen dat alle snaren van zo'n fabriekje ok zijn, het probleem met chinees spul is niet zo zeer het gebrek aan kwaliteit maar aan de consistentie, de ene week productie kunnen de snaren perfect zijn en de volgende week is het bagger.
Gebrek aan kwaliteit controle enzo, dat is waar het mis gaat
Als je toevallig een goede treft die bv 20.000 km mee gaat met voortdurend in de gaten houden of het wel goed gaat, wil dat niet zeggen dat de volgende uit een andere partij ook 20.000 km mee gaat terwijl je daar dan wel eigenlijk op rekent.

beetje net zoals met de huismerk hagelslag vd supermarkt, je gokt, koopt een keer een pakje en blijkt prima, gaat weer naar de winkel en zet 3 pakken op voorraad thuis om daarna te ontdekken dat kennelijk de super op een andere leverancier is overgestapt, de verpakking alles ziet er hetzelfde uit maar de hagelslag is in ene ranzige prut geworden, geef mij dan maar gewoon altijd dat iets duurdere doosje venz of de ruiter, ik ben een beetje uitgegokt met goedkope meuk ;)
 
idd zelf geen ervaring met dit meek maar je zult ook erg weinig mensen vinden die er wel ervaring mee hebben, althans in nederland op dit forum, er zijn honderden zoniet duizenden van die chinese fabriekjes die motor en auto onderdelen uitspugen en de kans dat je een iemand vind die er wat van gekocht heeft is niet zo heel groot.
En als je dan iemand vind is die ervaring niet zo heel veel waard, dat iemand een goede snaar heeft gekregen wil niet zeggen dat alle snaren van zo'n fabriekje ok zijn, het probleem met chinees spul is niet zo zeer het gebrek aan kwaliteit maar aan de consistentie, de ene week productie kunnen de snaren perfect zijn en de volgende week is het bagger.
Gebrek aan kwaliteit controle enzo, dat is waar het mis gaat
Als je toevallig een goede treft die bv 20.000 km mee gaat met voortdurend in de gaten houden of het wel goed gaat, wil dat niet zeggen dat de volgende uit een andere partij ook 20.000 km mee gaat terwijl je daar dan wel eigenlijk op rekent.

beetje net zoals met de huismerk hagelslag vd supermarkt, je gokt, koopt een keer een pakje en blijkt prima, gaat weer naar de winkel en zet 3 pakken op voorraad thuis om daarna te ontdekken dat kennelijk de super op een andere leverancier is overgestapt, de verpakking alles ziet er hetzelfde uit maar de hagelslag is in ene ranzige prut geworden, geef mij dan maar gewoon altijd dat iets duurdere doosje venz of de ruiter, ik ben een beetje uitgegokt met goedkope meuk ;)
Dat klopt.
In het product wat we maken waar ik werk zijn er ook tientallen, honderden kopiërs, bijna allemaal Chinees, die ergens in een garage of zo een product in elkaar stoppen. Wij testen er wel eens wat en de kwaliteit kan alles zijn tussen absolute rommel en behoorlijk goed maar A-brand niveau waardig zijn we nog niet tegengekomen. En dan hebben we nog niet eens naar de constantheid van de kwaliteit gekeken.
We hebben er zelfs gevonden die ons merklogo gewoon gebruiken.
Het heeft ook geen zin om ze van de markt proberen te halen. Dat hebben we ooit geprobeerd. Als er dan al één kan worden getraceerd dan stopt die ermee en gaat in de garage ernaast gewoon door onder een andere merknaam, bijvoorbeeld.
Voor mij is het heel duidelijk. Op mijn scooter komt alleen A-brand materiaal, origineel of van een gevestigd merk en via een betrouwbaar aankoopkanaal.
 
@kojak58 is er niets aangepast qua rollen oid?

Ik heb 153 km/u op een 2017 SH300 gehaald. Moet er wel bij zeggen dat de weg ietsje naar beneden liep, maar dat is minimaal vergeleken met bergen in het buitenland, je weet hoe Nederland in elkaar zit. Trek er 8% af ofzo.

 
Ja Robber en petercc zo denk ik en velen anderen er ook over. Maar toch denk ik niet dat dezelfde rijders bv originele remblokjes die ongeveer 3 keer zo duur zijn aanschaffen. Originele remblokjes moesten voor mij bij den dealer besteld worden. Niet omdat ze op waren maar omdat ze die niet verkopen. Altijd een goedkopere vergelijkbaar type.
 
Ik heb een 2015 model. Die teller liegt idd minstens tien procent. En de topsnelheid is ook lager. De mijne heeft nog geen 10 dkm gereden. Ik heb ook nog een 2007 versie. Die is voor mijn gevoel een stuk levendiger en ook wat vlotter. Daar knapte trouwens laatst op volle snelheid op de A1 de snaar van. Niks aan het handje, rolde gewoon uit. Voor ik daar weg was, opgesloten tussen wat snelwegen, dat is een ander verhaal. Snaar was goed kapot. Originele besteld bij Makina. Rijdt weer als nieuw. Oorzaak knappen was niet opletten en te laat vervangen.
Dat is echte pech hebben. Hoeveel km is die riem nou meegegaan? Hoe heb je die binnen ruimte zo mooi gekregen ?
 
Ik weet niet precies hoeveel die riem had gelopen. Jaar of twee terug gekocht zonder onderhoudshistorie. Had iets van 32 dkm gelopen. Riem zag er nog redelijk uit. Maar goed, volgas op een warme dag was toch teveel.
Schoonmaken? Niks bijzonders. Met een kwast wat stof losborstelen en perslucht.
Grappig: Ik ben opgepikt door een familielid maar toen ik hem twee uur later uit de berm van de A1 op wilde halen, was ie weg. Ik denk: gejat. Dag later rondbellen, bleek ie bij een berger in de buurt te staan. Opgehaald in opdracht van Rijkswaterstaat.
Ik had mijn nummer op het zadel geschreven, maar ben niet gebeld. Afslepen kostte niks, dat viel mee. Service aan de belastingbetaler.
 
Mijn scarabeo 300 20000 een nieuwe riem, ook piaggio blok en andere weer 15000 km.
Ik had hem bij 21500 vernieuwd, sommige dealers doen het al bij 12000km
Ik moet zeggen dat er nog geen scheurtjes in zaten bij 21500 km, maar de riem was wel dunner geworden waardoor de topsnelheid op de teller niet verder kwam dan 137km/u, met een nieuwe riem erin haalde ik soms zelfs 150km/u
 
Even een uitleg hoe dat zit met service en veel gehoorde uitspraken.
"Bij xduizend km zag onderdeel er nog prima uit dus ik heb hem laten zitten"

het idee van regulier tijdig onderhoud is dat je onderdelen vervangt VÓÓR er iets aan te zien is dat richting catastrofale uitval gaat, als er iets aan te zien is dat vervanging noodzakelijk maakt ben je TE LAAT en zit je al ruimschoots in het risico gebied.
De bedoeling is datje onderdelen vervangt ruim voor ze catastrofaal ontploffen, je kunt remblokjes,snaren,banden en al die andere zooi waar je leven vanaf hangt niet tot op de draad op slijten, je gaat toch ook niet met gladde banden rijden omdat er nog steeds 0,2 mm rubber op zit?
 
Inderdaad.
De fabrikant zal in zijn service interval rekening houden met allerlei gebruikersprofielen en -omstandigheden en rekent natuurlijk een veiligheidsfactor in.
In de praktijk zal een onderdeel het dus altijd langer doen dan de voorgeschreven termijn en zo hoort het ook.
 
Ja ben ook iemand die het bij originele onderdelen houdt. Maar wil toch kijken naar neppe. Er zijn belangrijke onderdelen en minder belangrijke. Garage / dealers verkopen natuurlijk graag alles onder de noemer “veiligheid” . En dat klopt voor de meeste onderdelen ook. Maar ik lees hier niets over dat het grote financiële voordeel van de verkoper onder de noemer veiligheid wordt meeverkocht terwijl andere merken ook goed kunnen zijn. Ik weet zeker dat er sh rijders zijn die alleen maar over originele onderdelen praten heus wel voor de veel lagere prijs imitatie onderdelen gebruiken. Al zijn het maar de Shims / plaatjes voor het afstellen van de kleppen. Het typische is dat bv de aanbevolen Honda MB olie bij den dealer niet gebruikt wordt. Zou dat een voorbeeld kunnen zijn dat ook € een rol speelt
 
Onderdelen hoeven niet origineel te zijn, maar wel van een A-brand, met de juiste specificatie en via een betrouwbaar aankoopkanaal aangekocht.
Vb: Piaggio schrijft Eni i-Ride PG 5W-40 motorolie voor maar voegt eraan toe dat je 5W-40-olie moet gebruiken die voldoet aan de JASO MA, MA2 - API SL - ACEA A3 specificatie. Vind je die bij A-brands zoals Castrol of Motul enz voor een gunstigere prijs dan is dat ook OK.
 
Onderdelen hoeven niet origineel te zijn, maar wel van een A-brand, met de juiste specificatie en via een betrouwbaar aankoopkanaal aangekocht.
Vb: Piaggio schrijft Eni i-Ride PG 5W-40 motorolie voor maar voegt eraan toe dat je 5W-40-olie moet gebruiken die voldoet aan de JASO MA, MA2 - API SL - ACEA A3 specificatie. Vind je die bij A-brands zoals Castrol of Motul enz voor een gunstigere prijs dan is dat ook OK.
Ja maar zover ik het kan zien heeft Castrol of Motul geen olie met de SH300 specificaties.
 
Beste mensen,

Om niet alle 5 de delen te hoeven lezen een vraagje over de SH300I;

In welke modeljaren zijn er updates/veranderingen geweest? Ik weet dat er in 2015 een vernieuwd euro4 type is gekomen, maar de over de jaren ervoor kan ik weinig vinden. Graag uw expertise ;).
 
Laatst bewerkt:
Zo rond de 30.000km lijkt mij een goed moment om de riem te vernieuwen.
Iets te laat ben ik bang. Die van mij brak bij 26.000 km.
Maar ik weet eigenlijk niet of dat nog de originele was. Bij mij gebeurde het ook op de snelweg. Niets aan de hand, rolde gewoon uit een gelukkig was het vlakbij een tankstation en konden ik en de scooter door een collega met bus worden opgehaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan