Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Dat haal je nooit. Ik heb nu 1x de tank bijna leeg gereden en toen had hij ongeveer 1 op 30 km verbruikt. Rustig rijden ivm inrijden.
 
35,1 op 1liter 300km op 1 tank is dus mogelijk
Maar dan moet je wel rustig aan doen en een groot hart hebben
computer van de sh klopt aardig met de werkelijkheid
ik tank zelfs met woon werk verkeer nooit eerder dan bij de 200km
en mijn ervaring is dat als hij is ingereden nog zuiniger wordt
 
Laatst bewerkt:
1 op 41 zal zijn denk als je constant 60km/u rijdt.
Hij zal wel minder verbruiken dan de eerste modellen van de sh 300 met 27 pk aangezien ze de nieuwe geknepen hebben naar 25,2pk
Maar de nieuwere motor hebben ze nog eens wat wrijving uit weten te halen, (wat alle fabrikanten doen)
Maar niet dat ze uitblinken in minder verbruik ten opzichte van andere merken.
 
Honda timmert toch behoorlijk aan de weg qua zuinigheid. Mijn PCX-je, de NC/NX750,
de CBR500 zijn modellen waarvan ik weet dat deze geen grootverbruikers zijn. Alles valt of staat natuurlijk met de rechterhand.
Als dezelfde strategie bij de SH wordt toegepast, kan deze aan bovenstaand rijtje worden toegevoegd.
 
Honda timmert toch behoorlijk aan de weg qua zuinigheid. Mijn PCX-je, de NC/NX750,
de CBR500 zijn modellen waarvan ik weet dat deze geen grootverbruikers zijn. Alles valt of staat natuurlijk met de rechterhand.
Als dezelfde strategie bij de SH wordt toegepast, kan deze aan bovenstaand rijtje worden toegevoegd.
Die modellen die je noemt zijn inderdaad zuinig, ik heb weleens een nieuwe sh 150 gekocht, die haalde vaak de 1 op 30 niet alleen als je heel rustig reed dan kwam 1 op 34 uit de bus, maar volgas wat wel nodig is met dat ding 1 op 29.
Mijn scarabeo 300 rijdt altijd boven de 1 op 30 maar daar rij ik dan ook stukken 140 mee.
Als ik niet harder rij dan 120 komt ook 1 op 34 uit de bus.
De sh 300 zover ik weet lust een slok meer benzine, misschien dat de nieuwe sh 300 het zelfde vebruik heeft als mijn aprilia scarabeo 300. Maar die van mij is nu precies 8 jaar oud.
 
Honda had een paar jaar terug het omgekeerde. Diverse modellen wisten behoorlijk raad met brandstof. Misschien dateert het motorontwerp van de SH uit die tijd.
Zoals eerder geschreven is de bestuurder van grote invloed op het brandstofverbruik. Daarnaast speelt de staat van onderhoud een rol.

Zijn trouwens nette verbruikscijfers van de Scarabeo. Is dat kenmerkend voor de Scarabeo of weet je scooter op een brandstofgunstige manier door het verkeer te loodsen?
 
de Scarabeo 300 is gewoon zuinig. de aprilia sr-max 300 en gilera nexus 300 ook.
ik zag bij een Franse site dat de zuinigste kwa verbruik waren de 50cc 100cc 125cc en de eerste met een grotere motor die het minste verbruikte was de gilera nexus 300. maar de Vespa 300 verbruikt wel meer.
.Maar de nieuwste sh 300 zal best stukken minder verbruiken dan de eerste sh 300.
 
Het brandstofverbruik ligt in eerste plaats aan de bestuurder, in tweede plaats het vermogen van de motor. :$
Eigenlijk kun je zeggen:

brandstof verbruik = beheersing rechterhand X maximale km/l. die fabrikant opgeeft ;)
 
Ik zal bij de volgende tankbeurt eens kijken wat het verbruik is. Kan de tank nu precies zo vullen als hij was. Er zit trouwens wel een grote afwijking in de snelheidsmeter van de sh en de gps. Als ik gps precies 100km rij dan staat de teller al op 110. Was bij mijn vorige sh300 niet. Toen bijna geen afwijking.
 
Bij mijn model 2008 is er een verschil van ongeveer 2km/u en gereden km's gps; 134,8km en scooter teller; 135.6km dus ook geen groot verschil , laatst ritje gedaan en 1l op 30km gereden (niet boven de 110 geweest )

Ik zal bij de volgende tankbeurt eens kijken wat het verbruik is. Kan de tank nu precies zo vullen als hij was. Er zit trouwens wel een grote afwijking in de snelheidsmeter van de sh en de gps. Als ik gps precies 100km rij dan staat de teller al op 110. Was bij mijn vorige sh300 niet. Toen bijna geen afwijking.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn model 2008 is er een verschil van ongeveer 2km/u en gereden km's gps; 134,8km en scooter teller; 135.6km dus ook geen groot verschil , laatst ritje gedaan en 1l op 30km gereden (niet boven de 110 geweest )met de "winter"ruit er op ;)
full
 
Heb vandaag weer getankt. Verbruik is 1 op 30,2 km. Rustig gereden. Ben benieuwd of het na de inrijperiode gunstiger wordt.
 
Nette waarde hoor.
Mijn Yamaha Xmax250 van 2012 verbruikt met diezelfde rijstijl rond de 1 op 29.
Als ik aan het gas ga lurken dan daalt dat al snel naar 1 op 26.
Denk dat het wel uitmaakt met welke buitentemperatuur we rondrijden.
Ik heb het idee dat met temperaturen onder de 10 graden de scooters een hoger benzineverbruik hebben dan met aangenamere temperaturen zoals 20 graden.
Zal vast geen boel kilometers schelen, maar dat zal ik aankomende zomer eens in de gaten gaan houden.
Vr Gr
 
Ook de eind overbrenging zal wat langer nodig hebben om op te warmen. En zo zullen er nog wat zaken zijn. Alleen op de lange ritten zo je weinig verschil zien denk ik.
 
Koud weer zorgt voor een iets langere opwarmperiode van het blok. Verder maakt het verbruik dan toch niet uit t.o.v. een 20 graden situatie?
mijn Scarabeo 300 rijdt in de winter met een niet rustige rijstijl 1 op 30, en bij 20 Celsius graden 1 op 32 a 32,5 en bij een toertocht met snelle motoren 1 op 34.
Na het opwarmen van de motor vindt de motor lucht temp van een graad of 20 a 25 ook erg fijn.
koude lucht zorgt denk toch voor een wat rijker benzine mengsel.
Lucht met een temperatuur van 35 graden vind de motor minder fijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan