Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

gisterenavond klein testritje gedaan met de mivv uitlaat,
en hoorde bij het gas lossen een geluid dat klonk alsof er ergens een lek was....
ook merkte ik dat hij niet zo vlot optrok....
terug naar huis gereden en ja, onderdaan de demper zit een gaatje, slechte las
van in de fabriek, sluit niet mooi aan........grrrrrrrrrrrr :-(
allee we kunnen terug waarschijnlijk alles terugsturen nu, de verkoper is op de hoogte en gaat mivv contacteren, en afwachten nu,
fotootje van het probleem ;

https://i62.servimg.com/u/f62/16/01/74/07/img_2020.jpg

ja, minder goed nieuws dus, is er dan geen eind controle als die dingen de fabriek verlaten .....
 
Mooie uitlaat nibbler1963! Staat goed bij de grijze SH300. Wel jammer dat er nu net bij jouw uitlaat een slecht afgemaakte las is. Het geluid zal dan anders zijn met een nieuwe dichte uitlaat. Ben benieuwd...
 
De scooter is een mooi vlot en ook handelbaar concept. Waarom moeten de decibels verhoogd worden door allerlei ingrepen? Een mooie uitlaat begrijp ik maar niet zaken die alleen maar meer overlast geven. Er zijn al zat motoren die al veel te veel herrie geven. Kan iemand mij dat uitleggen?
 
Ik heb een piaggio 300 blok en daar komt veel meer geluid uit het blok dan van de honda. En uit de uitlaat komt ook meer geluid zodat ik geen behoefte heb aan een andere uitlaat.
Ik heb een keer op de honda sh 300 een proefrit gemaakt en soms dacht ik dat dat de motor was afgeslagen, ik hoorde hem stationair bijna niet zo stil als dat motortje liep.
Misschien dat ze daarom liever een andere uitlaat erop willen, met wat meer geluid.
 
Merken als Yamaha, Kymco en Piaggio ontlopen elkaar niet heel veel qua geluid. Yamaha loopt motorisch wel stil en heeft qua engineering de naam oo nummer 1 te staan al zijn dr anderen ook gord. De scooters van Honda zijn inderdaad erg stil. Ook in de transmissie overigens, een Kymco of Piaggio wil vooral als hij koud is nog wel eens een rammel uit de CVT geven bij wegrijden. Bij Honda gaat dat zijdezacht qua geluid en ook zonder horten of stoten. Dit is mijn ervaring op basis van wat ik heb gereden, want ik ken ook niet alle modellen.

Van mij hoeven die open uitlaten ook niet (meer). Iets meer open kan maar hoeft niet ook niet op een Honda, maar helemaal open vind ik vooral bij een scooter irritant door de CVT.

Ik zie het ook meer als het merk scooter waarvoor je kiest. Wil je soeplesse dan zou ik voor Honda gaan. Wil je veel pk voor je geld zou ik voor Kymco gaan (al zijn die ook in prijs gestegen). Wil je technische perfectie zou ik voor Yamaha gaan, maar daarmee zeg ik niet dat de anderen slecht zijn. Wil je Italiaans design zou ik voor Piaggop gaan, die blokjes zijn ook prima.
 
mijn keuze om een andere uitlaat te plaatsen is 50%looks en 50% geluid, ik verlies iets zwaarder geluid, de sh300 is echt wel stil , ik vond de turbokit uitlaat zelfs wat de luid,
nu de mivv is perfect voor mij, gewoon wat dieper,en voller,
db killer zit vastgelast, maar is bijzaak, rijden zonder db killer zou ik niet doen.

@ bulldozer; het geluid is raar maar waar hetzelfde met de gaatje in de demper,
ik heb het afgedicht door het eens tijdelijk af te dichten, en geluid is idem , het is enkel verschil bij het gas lossen dat er duidelijk verschil in geluid is (die er niet thuishoort), kan het moeilijk beschrijven maar je weet vast wel waarover ik het heb.

dan nog vraagje, waar het plastieken beschermkapje zit die boven de buis van de uitlaat zit,
dus waar de vuldop zit om olie bij te doen, daar zag ik gisteren een klein beetje olie
op het blok zitten, ik ben er even gaan onderliggen, en er zit daar een klein gaatje onderdaan,
weet iemand wat dit is ? is de eerste keer ik dit zie, ( indien niet duidelijk zal ik een foto nemen...)
groeten
Nico
 
Heeft iemand hier ervaring met een andere middenbok dan origineel Honda? Bijvoorbeeld Buzzetti? Of heeft iemand een middenbok over?
 
@nibbler1963: Ik zou niet weten welk gaatje je bedoeld, zeker niet als er ook nog olie uit kan komen. Fotootje?
 
mijn keuze om een andere uitlaat te plaatsen is 50%looks en 50% geluid, ik verlies iets zwaarder geluid, de sh300 is echt wel stil , ik vond de turbokit uitlaat zelfs wat de luid,
nu de mivv is perfect voor mij, gewoon wat dieper,en voller,
db killer zit vastgelast, maar is bijzaak, rijden zonder db killer zou ik niet doen.

@ bulldozer; het geluid is raar maar waar hetzelfde met de gaatje in de demper,
ik heb het afgedicht door het eens tijdelijk af te dichten, en geluid is idem , het is enkel verschil bij het gas lossen dat er duidelijk verschil in geluid is (die er niet thuishoort), kan het moeilijk beschrijven maar je weet vast wel waarover ik het heb.

dan nog vraagje, waar het plastieken beschermkapje zit die boven de buis van de uitlaat zit,
dus waar de vuldop zit om olie bij te doen, daar zag ik gisteren een klein beetje olie
op het blok zitten, ik ben er even gaan onderliggen, en er zit daar een klein gaatje onderdaan,
weet iemand wat dit is ? is de eerste keer ik dit zie, ( indien niet duidelijk zal ik een foto nemen...)
groeten
Nico

Lek gaatje vd waterpomp?
De sh150 heeft een lekgaatje tussen waterpomp en blok , als het daar gaat druppelen weet je dat je waterpomp lek is en vervangen moet, ik gok dat de 300 ook zon gaatje heeft...

Buzzetti standaard is redelijk, ik heb er eentje op mijn 150, simpel gemaakt en redelijk robuust en goedkoop.
 
Laatst bewerkt:
@ robber 57 en bulldozer

hier foto van het gaatje,

https://i62.servimg.com/u/f62/16/01/74/07/img_2021.jpg

en

https://i62.servimg.com/u/f62/16/01/74/07/img_2024.jpg

is mij opgevallen sinds ik de mivv uitlaat had gemonteerd, (deze is nu terug gestuurd naar de fabriek in italie voor de slechte las te maken........)


vandaag de scooter even buitengehaald, en zag terug een klein beetje olie hangen ( nog geen druppeltje maar gewoon klein beetje verspreid )
........

echt geen idee wat dit kan zijn..........

grt
nico
 
Laatst bewerkt:
zojuist dit gevonden in de service manual,

https://i62.servimg.com/u/f62/16/01/74/07/naamlo10.jpg


daar spreken ze van dat het kan dat daar wat 'weeping' uitkomt.......maar ja, wat is goed en wat is teveel, zolang er geen druppels onder het blok hangen zal het wel ok zijn ?

bij mijn vorige sh300 nooit iets van gemerkt......

ik ga het in de gaten houden en zien of het zo blijft en indien het erger word
toch even bij de dealer gaan met de sh300

grt
Nico
 
Laatst bewerkt:
Nu is het duidelijk welk gaatje je bedoeld. Er mag wat vloeistof uit ‘zweten’ maar dus niet teveel, anders waterpomp reviseren.
Bij de SH300’s die ik heb gezien was er geen sprake van lekkage. Idd schoonmaken en in de gaten houden.
 
Lek gaatje vd waterpomp, het is de ruimte tussen de olie seal en water seal, uit het gaatje kan dus of olie of koel water komen afhankelijk van welke afdichting lekt, dat mag idd een paar druppels zijn die er af en toe aan hangen, als het zo veel word dat je niveau zakt moet je reviseren.
De meest voorkomende is dat de mechanische seal vd waterpomp lek raakt omdat deze gevoelig is, de afdichting zijn twee zeer vlakke keramische plaatjes die over elkaar glijden, beetje zoals de afdichting van een keramische bad/waterkraan.
Maar de olieseal kan uiteraard ook lek...
 
Laatst bewerkt:
@ bulldozer en robber57

bedankt voor de uitleg, ik merk toch elke ritje ik maak hangt er een klein druppeltje
onder , mja, ik denk dat het de oilseal is die lekt aangezien het olie is ipv koelvloeistof,

ik heb er dit over gevonden ; ook iemand met een zelfde probleem, forza 300

The Honda PCX / Honda Forza / SH Forums • View topic - Warranty Claim - water pump oil seal 2014 Forza 300

ik weet niet of ik dit zelf ga kunnen doen / herstellen, ik heb gezien zo een setje van buzzetti ,
maar vraag is of het zelf te doen is of niet, ik kan er niet sebiet een diy uitleg vinden
om dit zelf te doen, en honda dealer die gaat natuurlijk de nodige eurootjes vragen hiervoor....

we zullen zien,

grt Nico,
 
Dat is wel even een klusje! Mogelijk gaat het ook door alleen de waterpomp cover te verwijderen. Daarna de impeller, en dan zou je de oil seal eruit kunnen trekken. Daarna nieuwe afdichting erin tikken met zelf te maken tooltje (wel even de waterpomp as chekken op beschadigingen) , en klaar ben je. Lukt het niet, kan je verder sleutelen om alsnog de complete zijkant vd motor eruit te sleutelen.
 
kleine update ;
de uitlaat mivv is teruggekomen van de fabriek ;, en ze hebben gewoon een nieuwe demper
opgestuurd ( ipv de oude te lassen) , ondanks mivv eerst zei dat ze dit gingen herstellen
dus ik ben tevreden dat ze een nieuwe demper hebben opgestuurd !

dan betreft het mini olie verlies door het gaatje waar de waterpomp zit,
toch maar de scooter binnen gedaan bij de honda dealer deze week,
dealer zei is helemaal niet erg, komt bij sommige voor , bij andere dan totaal niet.....
gisteren de scooter terug gaan ophalen, gans het boeltje is vervangen, dichtingen, keeringen, alsook het asje, en de dealer heeft mij enkel de seals doen betalen en half van het werk, asje is op kosten van honda ;-) alsook 50% van de werkuren,( nu ja ik ben er ook al bijna 28 jaar klant ....we kennen elkaar nog van in de schooltijd :-) tijdperk van 50cc honda mbx'en honda camino's ;-)

nu, dealer denkt dat de keering uitgedroogd is door dat de scooter zo weinig
heeft gereden en waarschijnlijk lange tijd heeft stilgestaan ? ja kijk 2600km in 9 jaar .....
dat stilstaan moet wel juist zijn want voor en achterband waren slecht, niet het profiel
maar ze liepen niet mooi rond meer, ineens ook maar 2 nieuwe banden gestoken en laten uitlijnen,
en kleine trillingen die ik had zijn ineens ook weg

dealer vertelde ook is niet altijd goed dat een motorblok lang stilstaat,beter dat een blok draait dan stilstaat....
maar maakt niet uit, we kunnen terug rijden zonder
olieverlies, hoe weinig het ook was, ik hou er niet van dat er ergens olie wegloopt ook
al is het een minidruppel ........

morgen proberen we de mivv city er terug onder te zetten, deze morgen de malossi mhr besteld,
vroeg mij af welke gewichtjes er standaard bij de mhr worden geleverd , 12 gram ?
ik heb de vario besteld op ebay italie, goedkoper dan de malossi store,
135 betaald incl verzending,

nu ongeduldig afwachten tot als de mhr hier is ;-) ben echt benieuwd naar het resultaat,
tot nu altijd met dr pulley sliders 16gr en 17gr gereden ,geduldig afwachten nu
 
Top service nibbler1963! Zowel van Mivv als je dealer. Het zal idd de lange stilstand zijn, ik ben het nog niet tegen gekomen.
De Mhr vario wordt standaard met 12gram geleverd. Italië is wel een land met koopjes, net als Griekenland.

Vandaag ook de mhr vario vervangen door nieuwe mhr, evenals het ventilatie deel. Ook de riem vervangen. Alles weer schoon en in het vet. Doet het weer prima! Nu witte veer erin ipv rode voor de test. En standaard 12gr rollen, bijgeleverd met vario.
21k met de setup gedaan, deed het nog prima verder. Vario helften waren slechts 0,3mm max. ingesleten.
Mhr vario gaat vermoedelijk 40k mee, voordat het echt tijd wordt om te vervangen.
 
Hoi SH 300 eigenaren . Ik heb een vraag betref. een SH 300 I ABS b.j 2012 van een kennis van mij .Het gaat zich om 3 aanhaal koppels ; 1e) voorste poelie moer - 2e) achterste poelie moer 3e) achterwiel as moer ? Bij voorbaat dank namens mij en de kennis . Gr. jowie57 .
 
Terug
Bovenaan Onderaan