Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Ik zat even te kijken op my-bikeshop.

Daar staat dus nu het laatste boek op voor 2016-2018. Maar uiteraard Duitstalig.
Ik heb dat partnummer vervolgens opgezocht bij CMSNL. En ik denk nu het juiste part nummer van de Engelse service manual te hebben gevonden;

Bij CMSNL staat namelijk de tekst SM SH300 A16 vermeld. Wat staat voor Shop Manual SH300 Ab (Vanaf) 2016. Hier op veder gezocht levert het volgende lijstje op;
64K53000 is “SM SH300 A 16 DE” > Deutch
6LK53000 is “SM SH300 A 16 IT” > Italiano
62K5300 is “SM SH300 A 16 E” > English

62K5300 is dus degene die ik hebben moet. En het engelse part nummer is dus met één 0 minder :?
 
Laatst bewerkt:
Ik zat even te kijken op my-bikeshop.

Daar staat dus nu het laatste boek op voor 2016-2018. Maar uiteraard Duitstalig.
Ik heb dat partnummer vervolgens opgezocht bij CMSNL. En ik denk nu het juiste part nummer van de Engelse service manual te hebben gevonden;

Bij CMSNL staat namelijk de tekst SM SH300 A16 vermeld. Wat staat voor Shop Manual SH300 Ab (Vanaf) 2016. Hier op veder gezocht levert het volgende lijstje op;
64K53000 is “SM SH300 A 16 DE” > Deutch
6LK53000 is “SM SH300 A 16 IT” > Italiano
62K5300 is “SM SH300 A 16 E” > English

62K5300 is dus degene die ik hebben moet. En het engelse part nummer is dus met één 0 minder :?
Lijkt mij ook het goede boek, maar wat een hoop geld voor een paperback boekje he?
en dan is het elektrische schema zonder uit te vergroten niet leesbaar.
maar ja met 1 reparatie of onderhoud is die terug verdiend.

Jammer dat die niet online ergens staat.
 
Lijkt mij ook het goede boek, maar wat een hoop geld voor een paperback boekje he?
en dan is het elektrische schema zonder uit te vergroten niet leesbaar.
maar ja met 1 reparatie of onderhoud is die terug verdiend.

Jammer dat die niet online ergens staat.
Ja ze zijn prijzig. Bij de oosterburen iets goedkoper maar heb nog niet gekeken wat de verzending kost..
 
Ja ze zijn prijzig. Bij de oosterburen iets goedkoper maar heb nog niet gekeken wat de verzending kost..
Vaak 10 euro verzendkosten, ik bestel dan vaak andere dingen erbij zoals lucht en olie filters zodat het totaal redelijk goedkoop is. Ze durven bij motoport 13 euro voor een oliefilter te vragen, daar heb je in Duitsland er 2 voor.
 
Eerst de motor reviseren (zuigerveren, klepveren, klepseals, klepzittingen opfrissen, cylinder honen, ontkolen..).
Mij genoeg werk aan de winkel, ik heb er zin in... :N
Mocht je nog iets nodig hebben... ik heb nog een bijna compleet motorblok liggen. Er is alleen een stuk alu uit het carter gebroken vlakbij de eindoverbrenging en de eindoverbrenging zelf heb ik gedemonteerd. Maar krukas, cilinder, kop etc. is nog prima voor zover ik weet. Het is het oude blok van LePensZeur.
 
Off-topic...maar voor iedereen die zijn ervaringen postte m.b.t de vario van de SH300i: BEDANKT!
Na het lezen van jullie ervaringen in div topics de Malossi MHR vario gemonteerd. Eerst met 12 gr. ( te hoogtoerig naar mijn smaak) , nu met 14 gram. Dit rijd erg soepel, beter dan ooit en accelereren van b.v 80 naar 130 gaat nu heel snel. Precies wat ik zocht!
Dankzij jullie posts rijd ik met nog meer plezier op mn trouwe SH. 👍
 
Klinkt goed! Hoe is het toerental bij constant rijden met de 14 grams rollen vergeleken met de originele vario?

Ik heb afgelopen week de voorvork geupgrade met een YSS PD valve (type PD265). Ik had deze modificatie in het Forza 300 topic voorbij zien komen, en de SH300 heeft dezelfde diameter voorvork dus ik dacht dat het wel zou passen. En het past inderdaad :)
In mijn SV650 die ik vroeger had had ik ook zo'n soort cartridge, en dat beviel ook erg goed. Het werkt net als een Racetech cartridge emulator. Dit rijdt echt een stuk beter, ik had vooral last van harde klappen op oneffenheden. Het comfort op slecht wegdek is nu echt stukken beter, zonder dat de vork te slap is geworden.
Ik heb er nu 15W olie in en 2 slagen voorspanning op de stelveer (standaard instelling volgens de bijsluiter).

10049127.jpg

IMG_1423.JPG
 
Klinkt goed! Hoe is het toerental bij constant rijden met de 14 grams rollen vergeleken met de originele vario?

Ik heb afgelopen week de voorvork geupgrade met een YSS PD valve (type PD265). Ik had deze modificatie in het Forza 300 topic voorbij zien komen, en de SH300 heeft dezelfde diameter voorvork dus ik dacht dat het wel zou passen. En het past inderdaad :)
In mijn SV650 die ik vroeger had had ik ook zo'n soort cartridge, en dat beviel ook erg goed. Het werkt net als een Racetech cartridge emulator. Dit rijdt echt een stuk beter, ik had vooral last van harde klappen op oneffenheden. Het comfort op slecht wegdek is nu echt stukken beter, zonder dat de vork te slap is geworden.
Ik heb er nu 15W olie in en 2 slagen voorspanning op de stelveer (standaard instelling volgens de bijsluiter).

10049127.jpg

Bekijk bijlage 1396060
Dat is goed nieuws. Van die cartridges had ik veel eerder moeten weten. De werking van de voorvork is inderdaad een minnetje op de lijst met verder pluspunten voor de SH 300. Sta nu op het punt om mijn scooter te gaan verkopen en daarvoor in de plaats een kleine auto aan te schaffen. Vond het afgelopen winter niet alles om elke dag woon/werkverkeer te moeten rijden. En dat was niet eens een "echte" winter waarbij zenuwachtig wordt gespeculeerd over een elfstedentocht.
 
Ja die had ik gevonden. Maar dat de montage los leverbaar is lijkt mij wel toch? Gezien Givi aangeeft je de originele honda fixing kit moet gebruiken.
Inmiddels begrepen dat het scherm alleen compleet te verkrijgen is. Blijkbaar was het in het verleden wel los leverbaar maar nu niet meer en ook het was in het verleden duurder en nu iets goedkoper vandaar dat alles gewoon in een keer besteld moet worden. Aldus het antwoord van dealer / Honda.

Ik ga het bestellen, even zoeken waar het goedkoopst is. Tot nu toe bij kfm-motorraeder (124,23)
 
Ik heb reeds 24000 km op de klok staan en volgens het onderhoudschema zouden de kleppen gesteld moeten worden.

Nu is mijn vraag is dit zelf te doen ? Is het nodig? En zoja hoe moey ik hieraan beginnen ben zelf wel technisch alleen nog nooit gedaan 😁 .
 
Dat is heel goed zelf te doen. Meestal blijft het bij controleren, want de speling verloopt niet snel.
Laat een ervaren iemand meekijken, daarna kan je het voor altijd zelf.
 
Ik heb reeds 24000 km op de klok staan en volgens het onderhoudschema zouden de kleppen gesteld moeten worden.

Nu is mijn vraag is dit zelf te doen ? Is het nodig? En zoja hoe moey ik hieraan beginnen ben zelf wel technisch alleen nog nooit gedaan 😁 .


Begin eens met een service manual door lezen , daar staat het in uitgelegd wat je moet doen, hoe, wanneer en welk gereedschap je nodig hebt.
 
Begin eens met een service manual door lezen , daar staat het in uitgelegd wat je moet doen, hoe, wanneer en welk gereedschap je nodig hebt.

Dat staat niet in de service manual, zoals u daar schrijft. Er staat alleen bij welke km stand de klepspeling gecontroleerd moet worden. Meer niet.
 
De service manual is iets anders dan de owners manual, de owners manual is wat je bij de motor krijgt, een service manual zul je zelf moeten aanschaffen/lenen/downloaden.
In de service manual staat iedere handeling die moet gebeuren in het kader van service en onderhoud uitvoerig beschreven.
Er zwerft er op dit forum eentje(ik dacht op pagina 1 van dit topic) , een digitale pdf van de service manual, het bouwjaar kan niet juist zijn maar dat maakt voor de service doorgaans niet zo veel uit tenzij je een zeer recente sh300 hebt want die hebben een ander blok.
 
Een stukje over klepspeling uit mijn service manual, let op vanaf bouwjaar 2015 (dacht ik,of 2016?) is het blok ingrijpend anders (feitelijk het blok van de Forza 300) en denk ik dat de info hieronder niet meer geld.

1397226

1397227

1397228
 
Laatst bewerkt:
De service manual is iets anders dan de owners manual, de owners manual is wat je bij de motor krijgt, een service manual zul je zelf moeten aanschaffen/lenen/downloaden.
In de service manual staat iedere handeling die moet gebeuren in het kader van service en onderhoud uitvoerig beschreven.
Er zwerft er op dit forum eentje(ik dacht op pagina 1 van dit topic) , een digitale pdf van de service manual, het bouwjaar kan niet juist zijn maar dat maakt voor de service doorgaans niet zo veel uit tenzij je een zeer recente sh300 hebt want die hebben een ander blok.

U heeft helemaal gelijk, het is het ene woord, dat ik verkeerd gelezen heb. De onderstaande afbeeldingen, maken veel duidelijk. Ik rij zelf een Xmax 300 uit 2018.

Groeten Eip.
 
het mooiste vond ik dat je de arm die de klep bedient opzij kan duwen en zo de shim vervangen voor de juiste , dus geen gedoe met nokkenas(sen) los halen en timing die verloopt.
voor iemand die regelmatig sleutelt is het een leuke uitdaging , als je nog nooit klepspeling hebt gedaan.
Als je zover komt is het stellen geen probleem vanwege wat hierboven beschreven staat. allleen een kwestie van de goede shim hebben.
 
Gister even bij Pels Scooters en Motoren (bij Utrecht in de buurt) op een SH300 van 2017 gereden met 12.000km op de klok. Dat loopt echt wel lekker! En op de snelweg 130km/u met half gas oid. Als het blok van de Forza 300 in gebruik is sinds 2015/2016, wat hierboven staat, is er dan nog een groot verschil met de modellen daarvoor? Meer/minder pk's? Ik snap nu wel dat de SH300 erg populair is in Italie. Alleen beetje jammer dat de ruimte onder het zadel echt minimaal is, al komt daar die topkoffer bij kijken. Ben een beetje aan het kijken naar wat vlotters dan mijn 113cc Suzuki motorscooter. :+
 
Gister even bij Pels Scooters en Motoren (bij Utrecht in de buurt) op een SH300 van 2017 gereden met 12.000km op de klok. Dat loopt echt wel lekker! En op de snelweg 130km/u met half gas oid. Als het blok van de Forza 300 in gebruik is sinds 2015/2016, wat hierboven staat, is er dan nog een groot verschil met de modellen daarvoor? Meer/minder pk's? Ik snap nu wel dat de SH300 erg populair is in Italie. Alleen beetje jammer dat de ruimte onder het zadel echt minimaal is, al komt daar die topkoffer bij kijken. Ben een beetje aan het kijken naar wat vlotters dan mijn 113cc Suzuki motorscooter. :+
he wat leuk monomuis ik ben 3 jaar geleden overgestapt van een suzuki sixteen 150 naar de sh 300 en heb er nog steeds geen spijt van(ik zeg doen)
 
he wat leuk monomuis ik ben 3 jaar geleden overgestapt van een suzuki sixteen 150 naar de sh 300 en heb er nog steeds geen spijt van(ik zeg doen)

Het is voor erbij, hoewel zo'n ding prima volstaat als enige vervoersmiddel op twee wielen. Ik kan alleen geen afscheid nemen van mijn ER-6N. :)
Andere potentiële opvolgers zijn de NMAX 155 (heb ik al opgereden, voor binnendoor in principe voldoende pit), SH300, Beverly 350 (nog niet op gereden), XMAX 250 (300 nog te duur). Aprilia Sportcity 300 heb ik ook nog op gereden, die zit wat relaxter dan de SH300, maar heb het idee dat de SH300 wat meer punch heeft en ook op de snelweg meer over heeft. Dat blijkt ook wel, want de SH kon ik tot +/- 155km/u krijgen, waar de Aprilia bij 143km/u het leuk genoeg vond (wat 127km/u op GPS was). Ik hoef niet knetterhard, maar 130km/u met het gas niet eens vol tegen de stuit is wel prettig. Een NMAX 155 gaat natuurlijk geen 155, maar 120km/u max (met wind mee).
 
Het Honda windscherm zit erop. Moest even kijken hoe het nu zat met al het kuipwerk om dat los te krijgen.. ik dacht dat het met L-haakjes in elkaar geschoven zat maar het zit dus allemaal vast met V-klik "pinnen" dus je kunt het eigenlijk gewoon zo los trekken zonder dat je bang hoeft te zijn dat je wat afbreekt. Ik dacht eerst ook nog toen ik nog niet door had hoe makelijk het los kwam dat dat spul voor de remvloeistof er elke 2 jaar af moet.. dat zou dan wel snel beschadigen dacht ik. Maar nee dus.

Goed. Het scherm zit er dus op. Ik wilde perse de honda montage beugels omdat ik die spiegel montage schermen er gewoon echt niet uit vind zien.. maar; het scherm van honda dat is me toch wat te groot. ik ga er zaterdag even mee rijden (200km snelweg moet ik) dus fijn dat ie erop zit maar het kortere Givi ruitje is al besteld samen met de 75w90 syntrans transxle van Castrol. Ik ga dat toch gewoon vervangen.

Zal tzt eens een filmpje maken met geluid van hoe het wiel nu loopt en als het vervangen is tzt.

Verder staat er nu bijna 500km op. De tweede tank zit er inmiddels in en vanwege de korte ritjes kwam het verbruik op 1 op 25 uit.


Heb alleen bij dat honda scherm niet ook de handkappen gemonteerd. MIsschien leuk voor de winter, maar ik vin ze maar spuuglelijk :Y


IMG_3100.jpeg
 
Ik zat even te kijken op my-bikeshop.

Daar staat dus nu het laatste boek op voor 2016-2018. Maar uiteraard Duitstalig.
Ik heb dat partnummer vervolgens opgezocht bij CMSNL. En ik denk nu het juiste part nummer van de Engelse service manual te hebben gevonden;

Bij CMSNL staat namelijk de tekst SM SH300 A16 vermeld. Wat staat voor Shop Manual SH300 Ab (Vanaf) 2016. Hier op veder gezocht levert het volgende lijstje op;
64K53000 is “SM SH300 A 16 DE” > Deutch
6LK53000 is “SM SH300 A 16 IT” > Italiano
62K5300 is “SM SH300 A 16 E” > English

62K5300 is dus degene die ik hebben moet. En het engelse part nummer is dus met één 0 minder :?
Volgens mij is 64K5300Z het boek voor het 2018 model in het duits.
Volgens CMSNL namelijk "SM SH300A/AS 2018 DE " als omschrijving. Nog even verder nazoeken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan