Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'


Rollen lagers op de nokkenas :9

Dat betekent dat je er waarschijnlijk iedere (goedkope) moderne auto olie in kan kieperen zonder dat je nokkenas en slepers worden opgevreten, het "energy conserving" low s.a.p.s verhaal.(dat mag dus niet in het oude sh blok)

Alle moderne auto olie mag niet in het oude type blok omdat deze oliën een laag sulphated ash-fosfor-zwavel gehalte hebben om de geregelde drieweg katalysator ( of roetfilter in een diesel) heel te houden, door deze low saps vreten nokkenassen met slepers kapot, alle moderne automotoren hebben dus geen slepers maar rollen en nu deze sh ook.

JASO mb is eigenlijk een verouderde technologie olie ( je verwacht het niet) omdat motorfiets motoren relatief hoge toerentallen draaien en slepers lichter zijn dan rollen, dus zit er in nogal wat motorfietsen de relatief oude technologie van slepers die een relatief oude technologie olie vereist.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga die van mij verkopen. Geen woon-werk verkeer meer voor mij. Nieuw gekocht augustus 2013, altijd onderhouden bij de dealer en nu 21.200 km gereden. Vraagprijs € 2.950,00. Anndrijfriem etc. laten vervangen bij 18.000 km. Alle bonnen heb ik erbij. Iemand interesse? 06-16750339
 

Bijlagen

  • F6B4BA2E-7124-4DCE-9C7D-3DF18A552C87.jpeg
    F6B4BA2E-7124-4DCE-9C7D-3DF18A552C87.jpeg
    163 KB · Weergaven: 19
  • C57BC1CB-D5FF-4FF0-B805-BCD81959BCE0.jpeg
    C57BC1CB-D5FF-4FF0-B805-BCD81959BCE0.jpeg
    226,3 KB · Weergaven: 22
  • 4A93FC40-8A72-409C-9702-FC0C9CB2DDF9.jpeg
    4A93FC40-8A72-409C-9702-FC0C9CB2DDF9.jpeg
    233,4 KB · Weergaven: 22
  • 8CFDD003-9350-4449-B694-54C22F970F30.jpeg
    8CFDD003-9350-4449-B694-54C22F970F30.jpeg
    142,3 KB · Weergaven: 21
Rollen lagers op de nokkenas :9

Dat betekent dat je er waarschijnlijk iedere (goedkope) moderne auto olie in kan kieperen zonder dat je nokkenas en slepers worden opgevreten, het "energy conserving" low s.a.p.s verhaal.(dat mag dus niet in het oude sh blok)

Alle moderne auto olie mag niet in het oude type blok omdat deze oliën een laag sulphated ash-fosfor-zwavel gehalte hebben om de geregelde drieweg katalysator ( of roetfilter in een diesel) heel te houden, door deze low saps vreten nokkenassen met slepers kapot, alle moderne automotoren hebben dus geen slepers maar rollen en nu deze sh ook.

JASO mb is eigenlijk een verouderde technologie olie ( je verwacht het niet) omdat motorfiets motoren relatief hoge toerentallen draaien en slepers lichter zijn dan rollen, dus zit er in nogal wat motorfietsen de relatief oude technologie van slepers die een relatief oude technologie olie vereist.

Ieder jaartal SH300 heeft rollenlagers op de tuimelaars. Zelfs A merk auto olie gaf bij mij problemen, sindsdien jaso mb 10w30 erin. Probleem opgelost.
 
To reset the oil change indicator, press and hold both the trip switch and clock switch for more than 2 seconds while odd meter indicated at ignition switch. The indicator will disappear
 
Zoek de verschillen :)
Door de pekel waren de voorpoten niet helemaal fris meer, gelijk de rest ook maar aangepakt..
 
Thanks, ben er ook wel content mee.
Ze is van 2007 dus loopt al weer ff mee. Maar zonde als het van je af loopt.
 
Thanks, ben er ook wel content mee.
Ze is van 2007 dus loopt al weer ff mee. Maar zonde als het van je af loopt.

Je moet die van mij eens zien, ik heb hem nu precies 1 jaar dagelijks gebruikt, gewoon als een auto, dus onderhoud en af en toe is in de wasbox, het gaat erg hard van je af als je ze niet dagelijks vertroetelt.
 
Klopt, ik rij woonwerk tot het door gladheid of sneeuw niet meer gaat. pak dus ook geregeld gepekelde wegen mee en die slopen de boel wel.
Maar zoals als Bulldozer al vaker heeft aangekaart op het forum "goed invetten" doet een hoop. Alleen was er bij mij via de voorpoot ringen/rubbers toch zout tussen gekomen en de lak kapot gesprongen.
Maar we kunnen weer ff vooruit zo :]
 
Hallo allemaal, ik heb een vraag ia het mogelijk om de klepspeling zelf te cotroleren heb nu 25000 km erop zitten en volgens boekje moet dat gecontroleerd worden bij 24000. Is dat te horen of moet ik hiervoor naar de motorwinkel?

Bedankt alvast 👍
 
Dat kun je ook zelf. Mits juiste kennis en spullen. Kleppendeksel eraf, zuiger op TDC en dan controleren wat de speling is. Weet niet wat dat mag zijn, ik gok op 0.10 in en 0.15 ex ?
 
Ik ben nog steeds bezig met mn 2019 service boek zoektocht.

Heb al even contact met een aardige dame van Honda Europe via de mail; ze heeft nu de vraag neergelegd in Japan. Maar die geven tot op heden nog geen antwoord. 2018 boek is er dus wel. Ook in het engels. Vrij recent. Dus kan zijn dat er nog geen 2019 boek is. Maar als ik 80 euro ga uitgeven aan een boek wil ik er wel een die aansluit op mijn SH.

Wil gewoon een boek waar de tractie controle en de draadloze sleutel bediening van de topkoffer in staat. Zal toch ergens sensoren, zekeringen hebben etc. En anders is het even wachten totdat dat boek wel uit is. Veel onderhoud hoef ik vooralsnog niet te doen; staat pas 1400km op ;)
 
Laatst bewerkt:
Antwoord van Honda Japan; onderdeel 62K5301Z is de code voor het engelstalige 2019 boek. Kan door een dealer met Genpo code 231 worden besteld.

Ik ben benieuwd.
 
Antwoord van Honda Japan; onderdeel 62K5301Z is de code voor het engelstalige 2019 boek. Kan door een dealer met Genpo code 231 worden besteld.

Ik ben benieuwd.
Ik hoop dat je een dealer vind die het voor je wilt bestellen, ze zijn hier in nederland niet erg mee werkend wat service boeken betreft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan