Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Zondag mooi begonnen met jaarlijkse olie verversen.
Boek erbij momentsleutel 25 Nm, nieuwe koperen-ring en de zelfde olie die mijn dealer er ook in doet.

Img_0458.jpg
 
Zondag mooi begonnen met jaarlijkse olie verversen.
Boek erbij momentsleutel 25 Nm, nieuwe koperen-ring en de zelfde olie die mijn dealer er ook in doet.

Bekijk bijlage 1435529
Ja en dan doet de dealer dus de verkeerde olie in want het hoort volgens voorschrift 10w30 te zijn.
Daarbij is dit een JASO MA2 olie. Zitten geen antifrictie middelen in. De SH zou met een JASO MB olie (dus met antifrictie middelen) iets zuiniger lopen. Veel is het niet. Scheelt een paar%. En nodig is het ook niet; er zit immers geen koppeling welke meedraait in carter.

Wat hebbie in die schenkkan zitten?
 
Ja en dan doet de dealer dus de verkeerde olie in want het hoort volgens voorschrift 10w30 te zijn.
Daarbij is dit een JASO MA2 olie. Zitten geen antifrictie middelen in. De SH zou met een JASO MB olie (dus met antifrictie middelen) iets zuiniger lopen. Veel is het niet. Scheelt een paar%. En nodig is het ook niet; er zit immers geen koppeling welke meedraait in carter.

Wat hebbie in die schenkkan zitten?
In de schenkkan zit de Castrol Power RS olie, ja kan best wel niet goed zijn, maar volgens de dealer is het wel goed en over een gekomen met Honda Nederland. Ik merkte dat ook op toen ik de rekening met specificatie kreeg vorig jaar. Dus doe ik er het zelfde in om geen gezeur met Motoport (=dealer) te krijgen bij problemen. Als die 4 liter op zijn gaat er goedkopere Louis MA olie in, daar heb ik al 20 jaar goed op gereden met een suzuki.
Schenkkan 1 Liter is handig, eerst 1 liter erin en dan 0.2 er achteraan, en klaar, anders moet je steeds op de fles kijken hoe veel er al uit de 4 literfles is, zo doe ik het ook bij de 50cc scooter alleen gaat daar 0.8 liter in 1 keer in. Altijd goede hoeveelheid.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier inmiddels sinds ik mijn SH eerder dit jaar kocht genoeg gelezen over onderhoud /olie en bij dealers opgedane ervaringen om daar geen grenzeloos vertrouwen in te hebben.

Wil de mijne komend voorjaar verwennen met een grote beurt (klinkt wat raar haha), maar ga dan eerst nog eens heel goed kijken waar en bij wie.

Vind het wel topdingen trouwens hoor!
 
Ik heb hier inmiddels sinds ik mijn SH eerder dit jaar kocht genoeg gelezen over onderhoud /olie en bij dealers opgedane ervaringen om daar geen grenzeloos vertrouwen in te hebben.

Wil de mijne komend voorjaar verwennen met een grote beurt (klinkt wat raar haha), maar ga dan eerst nog eens heel goed kijken waar en bij wie.

Vind het wel topdingen trouwens hoor!
Gewoon zelf doen, gezien de uurlonen van de dealer is een boek en wat gereedschap in 1 beurt zo terug verdiend. Zo bijzonder is zo SH uiteindelijk ook niet,lijkt heel erg op een bromscooter en dan is hier ook nog veel kennis op het forum voor te raad plegen.
 
Ik heb hier inmiddels sinds ik mijn SH eerder dit jaar kocht genoeg gelezen over onderhoud /olie en bij dealers opgedane ervaringen om daar geen grenzeloos vertrouwen in te hebben.

Overkamp in Delft, is een zeer goede Honda dealer. Als je daar je beurt laat doen, dan weet je zeker dat het goed gedaan is.
 
Overkamp in Delft, is een zeer goede Honda dealer. Als je daar je beurt laat doen, dan weet je zeker dat het goed gedaan is.
Helemaal eens, Overkamp Delft is een klein bedrijf met super service en heel veel kennis en ervaring. Je kunt er ook voor andere Japanse merken terecht voor onderhoud.
 
Bedankt voor de tip heren, van dit soort bedrijven krijg ik een goed gevoel (ben niet zo van die grote "glaspaleizen").
Ik ga daar dus zeker langs en een verkennend praatje maken als ik binnenkort in de buurt ben!
 
Beste SH fans,

Wanneer ik mijn SH300(2008) met koude motor start en wegrijdt, houdt deze wat in/ stottert licht. Na ongeveer 1-1,5km is het weg.
Waar zou dit aan kunnen liggen? Scooter heeft 3000km geleden een grote beurt gehad.

Alle suggesties worden gewaardeerd.
 
Beste SH fans,

Wanneer ik mijn SH300(2008) met koude motor start en wegrijdt, houdt deze wat in/ stottert licht. Na ongeveer 1-1,5km is het weg.
Waar zou dit aan kunnen liggen? Scooter heeft 3000km geleden een grote beurt gehad.

Alle suggesties worden gewaardeerd.
Denk dat de mengselverrijking niet goed werkt. Meestal is de oorzaak dan een sensor. Maar of het bij jou die van het koelwater is? Ergens in die richting moet je zoeken.
 
Hoera! het service boekje was binnen. Ja; boekje. Het telt slechts 50 pagina’s en een elektrisch schema.
Wat blijkt; artikel 62K5301Z is het juiste boekje voor de 2018+ SH300A/AS-K.

Echter gaat het hier om een Addendum op het originele boek van 2016.
Nu staat er echter in deze addendum dat deze gebruikt zou moeten worden icm artikel 62K5300 voor de SH300A-F en artikel 62K530Z voor de SH300A/AS-J.

Dus ik ga nog even bellen met de dealer, want nu lijkt het haast dat ik 2 boeken zou moeten bestellen.
Want ik lees het niet zó dat ze bedoelen het ene boek voor dit type of het andere boek voor het ander type.

Wat denken jullie?

2644F7BC-2730-473A-8C96-716D4B9B3966.jpeg


678B5E47-38E6-4B3B-9AC6-6DF2FD36EF15.jpeg


D0E7B9BD-4026-45D3-8417-F18B0C2B0C4F.jpeg
 
Blijkbaar geen dingen doen waar DANGER bij staat want dan garandeert Honda blijkbaar de dood. Maar ga je dan dood door iets met de scooter te doen of sturen ze iemand langs om je te elimineren ? :+
 
Blijkbaar geen dingen doen waar DANGER bij staat want dan garandeert Honda blijkbaar de dood. Maar ga je dan dood door iets met de scooter te doen of sturen ze iemand langs om je te elimineren ? :+
Dan zal dat aanvullings boekje ook niet veel kosten als mijn komplete +/-300 pagina boek 65 euro kost.
 
Denk dat de mengselverrijking niet goed werkt. Meestal is de oorzaak dan een sensor. Maar of het bij jou die van het koelwater is? Ergens in die richting moet je zoeken.

Dank je Kees!

Zijn er andere verdachte sensoren, in het koudstart circuit zoals bijvoorbeeld de temperatuursensor, tps...?
 
Hallo, de dagen zijn geteld voor euro 95 e5
Waardoor deze vervangen is voor euro 95 e10 maar is deze wel zo goed voor het motorblok? Alternatief is euro 98 e5 maar hier heb ik ook mijn twijfels over omdat deze wat vettiger is en wat of dit wel ten goede komt van het motorblok.
Iemand advies of ervaringen hiermee?

Bedankt alvast voor eventuele reactie.

😉👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan