Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

haha.... weet je wel hoeveel dat is om allemaal te lezen?! Ik heb er heel wat avondjes voor nodig gehad om het door te lezen maar het is het meer dan waard!
Wat dat betreft ben ik (en ik denk heel veel mensen die het niet zo zullen zeggen) heel erg blij met dit topic !!
Misschien wel het langstlopende topic ever?

Inmiddels 2 dagen op de SH rondgereden en moet zeggen: "wauw", ik heb er zo'n spijt van !
Dat ik niet jaren eerder zo'n ding gekocht heb!
Ik heb een bordeaux rode 2011 SH gekocht met 25000 op de teller (een oudje dus) en dat ding gaat als de brandweer!

De historie van het onderhoudsboekje laat zien dat hij gekocht is bij Motoport Hillegom en van een monteur van Motorport Amsterdam is geweest de eerste 5 jaren. Die dus zelf het onderhoud aan zijn eigen motor heeft gedaan bij Motoport Amsterdam t/m de beurt van 22000 km in 2016. Daarna is hij verkocht en is onderhoudshistorie onduidelijk, behalve dat er dus niet veel meer mee is gereden na 2016 (+3000km in 3,5 jaar= nog geen 1000 km/jaar).
Ik verwacht dat alles en ook de distributie geheel origineel is en dat er nagenoeg niks vervangen is.
Dat klopt qua gevoel ook wel want de drukveer is echt wel aan vervanging toe (te vroeg oppakken van de koppeling, cq een bokkig karakter bij het optrekken met weinig gas)
Dus, ik heb nu besteld en is onderweg: ... nieuwe rollen 17 gram polini, nieuwe snaar, drukveer(Malossi Wit), motorolie (10W40 Motul HC-SYN MB Scooter Expert) , gearbox olie (Motul Transmissieolie Gearbox 80W90 API GL-5 )

Ik vind de scooter zoals ie nu is al bijzonder rap vergelijkend m'n zwaardere motoren van vroeger, ik bedoel: niet gedacht dat het zó vlot zou gaan met een 300, cq 279cc scooter.
Ik hoop dat de 17 grams rollen i.c.m. de witte malossi drukveer het niet té gortig gaan maken met betrekking tot het toerental. De witte drukveer is al sterker dan origineel (dus hoger toerental) en de 17 ipv 19 grams rollen heeft ook al een hoger toerental tot gevolg, maar we zullen het zien...
Tot nu toe snap ik niet dat ik niet veel eerder zo'n machine gekocht heb.

Ik was eigenlijk heel erg aan het twijfelen of het nou een 300 of toch liever een lichtere 150 moest worden omdat ik domweg nét wat méér wilde dan m'n 50cctje CPI 2 takt . Uiteindelijk besloten om toch te gaan voor een SH150 om het lekker licht en wendbaar te houdenmet tóch wat meer pit. Vroeger eigenlijk alleen zwaardere motoren gereden maar dat wil ik absoluut niet meer: liever zo licht mogelijk met wat gang erin, dat dan weer wel. Dus op zoek naar een SH150 .
Ik dacht die ook gevonden te hebben, erop geboden, mails heen en weer, prijs dit en prijs dat, overeengekomen, toen bleek bij de koop ineens dat het niet om een 150 ging maar om een 300! ..:? Het lot beslist dus blijkbaar... Ik ben er blij mee, wat een ding!
 
Ow nog iets: natuurlijk wil ik gelijk de scooter voorzien van het beste en weer helemaal tiptop maken. Dat begint al bij de olie....
Wat moet je daar nu voor gebruiken? Het manual schrijft een MB olie voor en waarom ook niet? We hebben tenslotte geen natte platen koppeling, dus toevoegingen van additieven in de olie zijn alleen maar welkom.
Maar als je op www e.d. kijkt , flikkert bijna iedereen er MA olie in. Das veilig voor motoren met natte platen koppeling maar in ons blokje kunnen veel betere oliën gebruikt worden mét additieven.
Aan de andere kant staat in "het boekje" dat dat niet gewenst is maar ik kan me niet voorstellen waarom niet? Verder is het tóch een kwestie van een simpele verbrandingsmotor die goeie smering nodig heeft, waarom dan niet gewoon moderne smeermiddelen gebruiken? Waarom staat er dan in het manual dat smeermiddelen met additieven niet nodig is? Hoe beter het smeert hoe beter toch?
Dus ik heb gekozen voor een olie mét moderne additieven (MB)
Is er iemand die me dat kan verklaren: In het boekje staat dat er een MB olie wordt voorgeschreven terwijl er ook wordt vermeld dat er géén "energiebesparende of zelfreinigende middelen" in mogen zitten.... Das nog al tegenstrijdig want juist in MB olie zitten "energiebesparende of zelfreinigende middelen" ! oftewel frictie verminderende middelen.
Komt op mij over als: je moet vegetarisch zijn maar je moet wel vlees eten.
Bij de dealer flikkeren ze erin wat ze goedkoop kunnen inkopen, ben ik van overtuigt, en dat is géén MB grade olie, daar ben ook ook vrij zeker van. Dat klopt ook wel als je ziet hoe zeldzaam Mb grade olie is. Dat zijn er niet veel voor 4t motoren, veelal natuurlijk alleen geschikt voor scooters en een paar Harley's met droge koppeling en das wel een minderheid in motorenwereld. Wie legt het me uit?
 
Een MB olie heeft ivm zijn lagere weerstand idd voordeel ten opzichte van een MA(2) olie. Dat vertaald zich in ongeveer 2% lager brandstofverbruik. in de service manual bij het olie advies staat er een MB olie gespecificeert, echter in 10W30 en geen 10W40. De transmissie olie welke je hebt is ook wat te dik; 75W85 komt qua viscociteit het meest overeen met de (onverklaarbare) geadviseerde 10W40 motorolie. (idd 10w40 ma in de transmissie en 10w30 mb in het blok volgens honda.)

ik zelf rijd met castrol 75w90 (een 75w85 heb ik niet kunnen vinden) en deze is volledig synthetisch.
jouw gekocht motul is een mineraal olie en dat zou ik toch liever niet gebruiken.
wel gebruik ik motul 10w30 mb motorolie; ook volledig syntetisch.
 
Oeps mineraal, dat heb ik niet eens in de gaten gehad. Dus eigenlijk is de "normale" 80w90 een beetje aan de dikke kant? En willen we eigenlijk een compromis tussen de veel te dunne 10w40 en de normale 80w90. Is dan Castrol Syntrans V FE 75W-80 niet nóg geschikter? Toch weer iets dunner dan 75w90, synthetisch en ook GL4. Ik heb begrepen dat het niet altijd raadzaam is om een GL5 olie te gebruiken ivm de best agressieve toevoegingen van Phosfor ed. Dan zou deze Castrol Syntrans V FE 75W-80 perfect moeten zijn?
 
In de transmissie van de SH zitten geen bronzen glijlagers/bussen voor zover mij bekend dus dan maakt het niet zoveel uit of het een API GL4/5 is maar de castrol is sowieso API GL4 en zal dus geen schade aan moeten richten. Ja 75w80; ik weet niet of dat dan misschien net te dun is. Heb destijds contact gehad met Motul en die gaf aan dat een 75w85 het meest overeenkwam met de viscositeit van een 10w40 motorolie. Ik denk dat een iets te dikke olie beter is dan een olie welke wat te dun is. Die V FE; ik weet niet wat daar anders aan is maar ik zie dat ie specifiek bedoeld is voor de VAG groep.
 
Okee nou dan houden we het daarbij: Castrol 75w90 syntetisch API GL4 .
Alleen... Alleen van die olie heb je dan óók weer verschillende versies van: syntrans longlife, Syntrans transaxle, Syntrans multivihicle, syntrax, syntec, universal, universal Plus.
Om er maar even een paar op te noemen.
Dit om aan te geven dat je op gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet en dan ineens klaar mee bent en wat besteld.
Resulterend dat je per ongeluk een minerale olie besteld en per ongeluk 10W40 aanklikt ipv 10W30 :N
 
Ik heb de syntrax transaxle; of het goed werkt? dat ga ik zien bij de volgende beurt. Scooter hebben wij nieuw gekocht met 0km op de teller, na 500km de motorolie afgetapt; vol net zilveren miniscule deeltjes. vervolgens de transaxle erin. dit na 500km wederom afgetapt, zat nagenoeg niets in , maar wel iets, wellicht van het niet mee eruit lopen van de eerste beurt. bij de volgende servicesbeurt ga ik zien of deze transmissieolie er schoon uit komt.
 
Okee nou dan houden we het daarbij: Castrol 75w90 syntetisch API GL4 .
Alleen... Alleen van die olie heb je dan óók weer verschillende versies van: syntrans longlife, Syntrans transaxle, Syntrans multivihicle, syntrax, syntec, universal, universal Plus.
Om er maar even een paar op te noemen.
Dit om aan te geven dat je op gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet en dan ineens klaar mee bent en wat besteld.
Resulterend dat je per ongeluk een minerale olie besteld en per ongeluk 10W40 aanklikt ipv 10W30 :N
Ik weet niet, maar ik vind dat toch vreemd.
Waarom zou je andere oliën gebruiken dan die die de fabrikant voorschrijft?
Ik ga ervan uit dat niemand de scooter beter kent dan de fabrikant, ttz: dan de ingenieurs van de fabrikant.
Die motoren worden langs alle kanten getest en wat er in dat handboekje komt is het beste compromis, daar ben ik van overtuigd.
Dus als de fabrikant van mijn Beverly voorschrijft: motorolie 5W40 met specificatie: JASO MA of MA2, API SL of ACEA A3 dan zal ik dat erin gooien, en niets anders.
 
Omdat de huidige milieueisen, de euro 4/5/6 norm zo zwaar is dat er bijna niet aan valt te voldoen.
er hoort motorolie in een motorblok en transmissieolie in een transmissie. Motorolie heeft totaal andere eigenschappen.

er zijn talloze voorbeelden van kapot gevreten transmissies in de SH.. voorheen werd er wel transmissie olie geadviseerd.

ander, kort, zijstapje; neem nu de DSG automaten van VW. die trekken vanuit stilstand met een slippende koppeling in zn 2 op. De eerste versnelling word amper gebruikt, alleen onder last. Gevolg is elke 60.000km versleten koppeling. Maar wel euro5. Dat dan weer wel.
 
Nou. Het zit even niet mee zeg.

Er zijn ergens in 2016 kwaliteitsproblemen geweest bij het K&N 204 filter.
Daar is een recall op geweest, en het zou verholpen zijn met de K&N 204-1. Nou. Dat was vandaag toch even niet het geval.
Het filter lekte op de puntlassen van de 17mm moer.

Het olie niveau zat nog nét boven het minimum met een druppeldikte zeg maar, dus het had niet veel gescheeld of er had serieuze motorschade kunnen optreden. Heb de olie afgetapt in een schone pan, dat kwam er schoon en zonder metaal flinters uit (morgen nog even het bezinksel bekijken). De afgetapte olie was 800ml (zonder het filter verwijder te hebben) van de normale 1200ml. Daar was dus bijna een halve liter weg!

uiteraard is het één smeerboel; de hele linker zij-achterkant zat onder de olie. En zo ook de achterband.
en tijdens het schoonmaken daarvan zag ik in de achterband iets zitten wat daar niet thuis hoort. Kak zooi.

6662FDA6-46E4-4929-A60B-3862CA0CC22B.jpeg


C0E73762-73B7-44BA-A269-E7BEAC2CF954.jpeg
 
Zou het kunnen komen door het aanhaalmoment?
Honda schrijft 26nm voor bij het plaatsen van het filter. best fors.Op de SV zit een soortgelijk K&N filter slechts vast met slechts 13nm.


edit;
CAN THE NUT ON WRENCH-OFF® OIL FILTERS BE USED FOR INSTALLATION?
No, the nut on Wrench-Off® oil filters cannot be used for installation, as doing so may cause serious damage to the filter. If you attempt to use the nut to tighten the filter on installation, you may end up over-tightening the filter or causing damage to the spot welds on the filter—which could result in cracking and leakage while the filter is in service. The nut is intended to be used for convenient removal only.

duidelijk dus. dat zal het wel verklaren dan.
En waarschijnlijk is die 13nm op de Sv tot nu toe geen probleem, maar 26 is gewoon teveel voor de laspuntjes. Nooit gelezen dat het niet mocht..
Grappige is dat hiflo RC filters ook een puntgelaste moer hebben en zij geven aan dat deze wél gebruikt kan worden tijdens montage.

conclusie is dus eigenschuld en rtfm, helaas.
Maar dat van die schroef is gewoon de schuld van de joker die m op straat heeft neergepleurd :')
 
Laatst bewerkt:
Lekker dan! Ik moet zeggen dat ik dat ook niet wist van dat je zo'n filter niet mag vastzetten met de moer. Nou heb ik daar een sleutel voor dus heb geen filters met moer. Maar das wel balen . Helemaal van die achterband! Je moet natuurlijk nooit een schroef in je band schroeven:?
(Hoewel: ik heb het bij m'n Diversion wel eens gedaan om van de zaak naar huis te kunnen rijden toen er een stuk staaldraad iod in zat: dikke schroef erin gedraaid met wat vet en zachtjes binnendoor naar huis gereden. Band was nog redelijk hard toen ik thuiskwam.)

Maar ik heb ook een probleem waar ik niet uitkom en best raar is:
Bij het rijden op rechte weg vanaf ongeveer 60kmh en als je dan over de weg gaat slingeren, ontstaat er in de slinger naar rechts, een schurend ?effect. Bij de slinger naar links verdwijnt dat. Bij een lange bocht naar rechts is het dus continue en bij hogere snelheden intermitterend.
Er moet wel gas gegeven worden want bij loslaten van het gas verdwijnt het verschijnsel nagenoeg.
Hoe hoger de snelheid , hoe groter dat effect is. Het voelt aan alsof er iets resoneert, schuurt, aanloopt. Je hoort het niet maar voelt het vooral aan je voeten.
Het is aan het stuur ook wel te voelen maar het is het ergste te voelen aan de voeten die op de voetenplaat staan.
Klein beetje remmen heeft geen invloed op het schurende effect.
Eigenlijk wel een kapot lager gevoel. Maar waarom dan alleen met het gas erop en bij gas iets loslaten niet?
Misschien een voorwiellager aan 1 kant? (denk t niet maar dat zou wel het makkelijkste zijn :|) Of juist een lager achter? Maar aan het wiel is niks te voelen.
Of toch iets in de vario omdat het juist voorkomt bij aandrijving van de vario, en het verdwijnt nagenoeg bij iets gas terugnemen.
Er zijn vario spulletjes onderweg maar vraag me nu af of ik niet gelijk de lagertjes had moeten mee bestellen.
Km stand is 25800 of zo en ik heb m nog maar een week dus zelf te weinig ervaring met deze scooter.
Wel gelezen dat de pcx veel last heeft van kapotte lagers in het koppelingsgebeuren.

Wie herkend dit verschijnsel en kan me helpen aan een idee waar het aan ligt?
 
Laatst bewerkt:
Nou. Het zit even niet mee zeg.

in de achterband iets zitten wat daar niet thuis hoort. Kak zooi.

Bekijk bijlage 1447967

Bekijk bijlage 1447968
Band ziet er verder nog goed uit, dus ik zou een parapluutje er in laten lijmen door een bandenboer.

Voor snorscooter zet ik er zelf een propje in van de buiten kant, maar met de SH300 snelheden zou ik dat niet doen maar naar de banden specilist voor een veilige paraplu of zo iets.
Maakt voor mij ook uit of het voor of een achterband is.
 
Is volgens mij hier niet mogelijk, zit aan de zijkant zowat..

@LePensZeur ; hoe bevallen die K66‘s op de SH ?
heb voorheen op de snor met heidenau gereden en dat beviel goed maar de SH is natuurlijk een heel stuk zwaarder en meer vermogen (snorretje was net geen 3 pk)
 
Lang geleden veter in de achterband van mijn sh met schroef getrokken. In de volgende 8 dkm de achterband helemaal afgereden. Was er zo tevreden over dat het stukje band nog steeds ergens in de schuur ligt. Ik zou het zo opnieuw doen.
 
Is volgens mij hier niet mogelijk, zit aan de zijkant zowat..

@LePensZeur ; hoe bevallen die K66‘s op de SH ?
heb voorheen op de snor met heidenau gereden en dat beviel goed maar de SH is natuurlijk een heel stuk zwaarder en meer vermogen (snorretje was net geen 3 pk)

ze bevielen prima, maar na een winter zonder sneeuw en nauwelijks vorst was het mooie er wel af, de kleine gleufje bij de lamellen voornamelijk.
k66 2014 1015.jpg


Ben gelijk even wezen kijken maar heb ze nog liggen :)
uit 2014 en 2015, profiel is nog niet op 75 % , je ziet dat die streepjes op de blokken wat minder geworden zijn. in zachte winter gebruikt.
alleen die zooi inpakken en wegbrengen vind ik niet zo geweldig dus bied maar inc en ex verzenden ;)
 
Ja die ribbels hebben denk ik vooral een cosmetische functie.
de K66 LT, welke er alleen in 12 inch is, heeft wel winterband zigzag lamellen in de noppen zitten.
snap niet zo goed waarom dat bij de K66 en de K66M+S niet het geval is...

waarom hebbie ze er weer afgegooid ?

heb vanmiddag de dealer gesproken; 150 euro voor én achter en dan gaan ze er gratis omheen (op losse wielen) en neem ik gelijk voor de voorkant een haaks ventiel..

de voorband is nagenoeg nieuw, 1700km, dus die gaat dan in de verkoop. Metzeler Feelfree dus.
 
De nieuwe K66 bandjes zitten erom.
Tot nu toe ziet het er nog netjes uit ;)

leuke bijkomstigheid; bij het demonteren van de achterband bleek dat de schroef niet dóór zat. De achterband is dus niet lek. En dat had ik kunnen weten als ik dat schroefje eruit had gewiebeld, alleen ging ik er vanuit als ik dat ging doen dat de band leeg zou lopen en er moest nog mee gereden worden. Uiteindelijk was het alleen een schroefkop met een korte schacht van een mm of 6/7.

dus das mooi;
Iemand nog interesse in een set metzelers voor de voor én achterkant? Nagenoeg nieuw dus; 1700km mee gereden.

6FCC74CE-7A7E-4BA9-B9DE-4E23B2A5B16D.jpeg

8AD58FAD-6F16-4746-9BCC-F2FBFD517CBF.jpeg
 
De nieuwe K66 bandjes zitten erom.
Tot nu toe ziet het er nog netjes uit ;)

leuke bijkomstigheid; bij het demonteren van de achterband bleek dat de schroef niet dóór zat. De achterband is dus niet lek. En dat had ik kunnen weten als ik dat schroefje eruit had gewiebeld, alleen ging ik er vanuit als ik dat ging doen dat de band leeg zou lopen en er moest nog mee gereden worden. Uiteindelijk was het alleen een schroefkop met een korte schacht van een mm of 6/7.

dus das mooi;
Iemand nog interesse in een set metzelers voor de voor én achterkant? Nagenoeg nieuw dus; 1700km mee gereden.

Bekijk bijlage 1449945
Bekijk bijlage 1449946
 
Mwah. Het zijn 4 seizoenen heh. Niet de M+S winter variant. Maar we gaan het zien inderdaad :Y
 
Dat zijn knappe bandjes. Afwatering genoeg i.i.g.!
Ik heb nu , in mijn korte tijd dat ik erop rij, m'n SH al een paar keer een uitstapje voelen maken, achter. Met Michelin City Grip. En dat zelfs bij vrij lage snelheden. Daar ben ik dus écht niet kapot van! Rij ik nou te wild? Op m'n Yamaha Diversion had ik Bridgestone Battlax BT45 daar kon ik echt véél meer mee bij slecht/glad weer. Op m'n 50cc scootertje reed ik altijd met winterbanden en dat was ook prima. Maar deze Michelins heb ik echt géén vertrouwen in, het minst of geringste en het breekt uit en dan doe je geeneens iets geks. De Heidenau band wordt eigenlijk door iedereen wel geprezen. Ik zet ze op m'n verlanglijstje voor kerst!! (of de kerstman meewerkt weet ik niet maar ik kan het proberen...)
 
Overigens van het weekeind m'n vario en drukgroep/koppeling gebeuren onder handen genomen en dat is wel een aanrader zeg!
De hele drukgroep gereviseerd: Nieuwe lagers, circlip, keerringen, afdichtingsringen, geleide pinnen en rolletjes, vet, een nieuwe drukveer mallossi wit en in de vario Polini rolletjes van 17 gram en nieuwe Bando vario-snaar. Het is wel ff tobben om de oude lagers eruit en de nieuwe er weer in te krijgen maar jonge jonge...Een wereld van verschil !!
De scooter pakt weer mooi en soepel op en het rijdt weer als een trein! Het bokkige karakter vooral bij zeer langzaam rijden is helemaal weg…is nu weer super-soepel! Een aanrader!
 
Laatst bewerkt:
Mwah. Het zijn 4 seizoenen heh. Niet de M+S winter variant. Maar we gaan het zien inderdaad :Y
Indd te tijd zal het leren . Ik rij zelf gewoon op de orginele Bridgestone hoop band waar ik dan zelf ook zeer tevreden over ben wat betreft de compound ligt goed en strak op de weg . Vraag me dan ook af waarom iedereen een andere band uitprobeert terwijl deze banden zijn getest tot het uiterste voor de sh300 .
 
Terug
Bovenaan Onderaan