Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Bedankt Disaster-Master! :}
Nu kan ik inderdaad zien dat het zoals het bij mij zit, niet zit zoals het hoort te zitten. Dat dacht ik ook al want de metalen gedeeltes van die bushing moeten nu zowat tegen elkaar aanzitten, dat kan niet anders.
Ik kwam her en der ook al diverse aanbieders tegen die nu juist specifiek die "swingrod" aanbieden en zelfs een leverancier van de bushings die erin zitten, om alleen de bushings te kunnen vervangen en niet de hele swingrod . Maar die levert weer niet aan Nederland
:?
Wel raar dat het specifieke ding zo veel wordt aangeboden en er dus problemen mee moeten zijn ! maar niemand er ervaring mee heeft?
Dat dingetje kost een vermogen (€ 175,00). Maar goed ik heb hem in bestelling dus ja. Alleen nog uitvogelen of ik het kan inbouwen zonder de hele motor te moeten scheiden van het frame, ik ben bang van niet omdat de bovenste 2 bouten er niet uit kunnen omdat dan de cilinder "in de de weg" zit. Als het toch gescheiden moet worden dan is het weer jammer dat ik niet gelijk de lagers en bushings van de rest van de ophanging heb mee-besteld; als je het tóch uit elkaar hebt dan kan je net zo goed gelijk alles van de ophanging vervangen, gemiste kans misschien maar we zien wel...
Wordt vervolgd
Graag gedaan. Je kunt de rest altijd nog na bestellen heh. Ben je hoogstens 7 euro aan porto extra kwijt, precies om de reden die je zelf al aangeeft; als je dan toch bezig bent...l
 
Hallo, vandaag weer het zelfde probleem als ik rij en stop blijf hij soms in de versnelling staan dus geen vrijloop hij blijft aangrijpen. wat kan het zijn snaar rolletjes enz vervangen
Dat lijkt me een probleem met je koppeling.

Die SH heeft toch een centrifugaalkoppeling, volgens de klassieke scooteraandrijving, dus eerst de motor - dan de poelies van de variabele transmissie - dan de centrifugaalkoppeling - dan de eindoverbrenging naar het achterwiel.

Er is een vaste overbrenging tussen je koppeling en je achterwiel. Onder een bepaalde snelheid van je scooter, dus toerental van je achterwiel, dus toerental van je koppeling worden de centrifugaalkrachten van de wrijvingsschoenen in de koppeling te klein om de trekkracht van de veren te overwinnen die de schoenen naar binnen trekken en ontkoppelt de koppeling.
Blijkbaar blijven de wrijvingsschoenen bij jou hangen of plakken.
 
Dat lijkt me een probleem met je koppeling.

Die SH heeft toch een centrifugaalkoppeling, volgens de klassieke scooteraandrijving, dus eerst de motor - dan de poelies van de variabele transmissie - dan de centrifugaalkoppeling - dan de eindoverbrenging naar het achterwiel.

Er is een vaste overbrenging tussen je koppeling en je achterwiel. Onder een bepaalde snelheid van je scooter, dus toerental van je achterwiel, dus toerental van je koppeling worden de centrifugaalkrachten van de wrijvingsschoenen in de koppeling te klein om de trekkracht van de veren te overwinnen die de schoenen naar binnen trekken en ontkoppelt de koppeling.
Blijkbaar blijven de wrijvingsschoenen bij jou hangen of plakken.
Bedankt voor je uitleg ga als ik de demontage tool binnen heb alles uitelkaar halen en kijken wat er defect is misschien iemand tips of heb iemand nieuwe schoentjes en trekveren ter overname liggen mail effe 600xte@gmail.com
 
@temp512 , als je stil staat zou de v-snaar niet mogen draaien ofwel zo langzaam dat de koppeling niet pakt, dus
of de rolletjes zijn te zwaar of het stationair toeren tal is te hoog. Of zoals al gezegt de koppeling werkt niet goed.
 
Het kan ook aan de draai-punten van de schoenen liggen die heb ik ook wel eens vast zien zitten, los halen schoon maken en
minimaal vet erop en de schoenen zelf met een groen scotch pannen ding opschuren.
 
als je stil staat zou de v-snaar niet mogen draaien ofwel zo langzaam dat de koppeling niet pakt, dus
of de rolletjes zijn te zwaar of het stationair toeren tal is te hoog. Of zoals al gezegt de koppeling werkt niet goed.

Als je stilstaat draait de "v-snaar" wel gewoon hoor.
De rolletjes zijn onlangs vervangen, waarschijnlijk door het originele gewicht of lichter. (Niemand zet zwaardere rollen in z'n vario, wel lichtere.) Dus daar kan het probleem ook niet vandaan komen.
Het probleem moet wel bij de koppeling vandaan komen waarvan waarschijnlijk een trekveer gebroken is. Dan slingert een koppelingsschoen al bij het minst of geringste toerental naar buiten en grijpt aan op de bell en wil de scooter in stationair toerental al wegrijden.
De scooter is van 2016 dus vastzittende koppeling scharnierpunt lijkt me niet. Dat zou érg vroeg zijn voor vervuiling/ corrosie oid waardoor het vast zou zijn gaan zitten. In 3 jaar tijd gaat dat nog echt niet vastzitten. Ik zet m'n geld op een gebroken of losgeschoten trekveer! ;) Nu ik er over nadenk kán losschieten helemaal niet dus hij móet wel gebroken zijn....
Dan zal je de koppeling eruit moeten halen en ook de koppeling zelf moeten (kunnen) demonteren. Daar heb je een beste bahco of dop 41 voor nodig.
Voor info en een idee hoe dat werkt:
(Dit is van een 50cctje denk ik maar het principe is hetzelfde en de "Bahco-methode" werkte altijd goed bij mij. Ik maak wel altijd een kras in zowel de moer als de kopplingsbehuizing voor het vastzetten en zet 'bij montage de moer dan nét een mm of zo, vaster dan dat hij zat, omdat ik geen momentsteutel kan gebruiken omdat ik de dop niet heb en dus de "Bahco-methode" toepas.)

Ik heb nog gekeken wat het ordernummer is voor nieuwe trekveertjes maar kon dat niet vinden voor een 2016 sh300
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan. Je kunt de rest altijd nog na bestellen heh. Ben je hoogstens 7 euro aan porto extra kwijt, precies om de reden die je zelf al aangeeft; als je dan toch bezig bent...l

Sterker nog: inmiddels alles al besteld. Ik dacht eerst dat ik de swingrod er wel tussen gefrommeld zou kunnen krijgen, zonder de motor te moeten scheiden van het frame maar de bovenste 2 bouten van de swingrod kan je er niet uithalen omdat de cilinder en zo in de weg zit, We gaan dus de hele ophanging reviseren:)
En die verzendkosten/orderkosten interesseren me niet maar de prijzen van lullige bushes en lagertjes tellen wel op! Afgezien van de 175 voor de swingrod komt er nu wéér 120 euro bij voor slijtage delen van de ophanging. Das al bijna 300 euro aan onderdelen alleen voor de ophanging.
Ik bestel overigens bij cmsnl . Die lijken het goedkoopste en originele onderdelen en hebben gewoon alles (tot nu toe) alleen duurt het even voor je het in huis hebt. Maar tot nu toe zijn alle vergeleken sites een stuk duurder.
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog: inmiddels alles al besteld. Ik dacht eerst dat ik de swingrod er wel tussen gefrommeld zou kunnen krijgen, zonder de motor te moeten scheiden van het frame maar de bovenste 2 bouten van de swingrod kan je er niet uithalen omdat de cilinder en zo in de weg zit, We gaan dus de hele ophanging reviseren:)
En die verzendkosten/orderkosten interesseren me niet maar de prijzen van lullige bushes en lagertjes tellen wel op! Afgezien van de 175 voor de swingrod komt er nu wéér 120 euro bij voor slijtage delen van de ophanging. Das al bijna 300 euro aan onderdelen alleen voor de ophanging.
Ik bestel overigens bij cmsnl . Die lijken het goedkoopste en originele onderdelen en hebben gewoon alles (tot nu toe) alleen duurt het even voor je het in huis hebt. Maar tot nu toe zijn alle vergeleken sites een stuk duurder.
Mijn ervaring is dat voor Suzuki CSML wel duurder is.. meestal bestel ik onderdelen gewoon bij de dealer.. geen porto kosten.. je kan voor dr volgende keer ook ff kijken bij het duitse kfm motorräder. Heb daar een aantal keer onderdelen voor de sv besteld toen ie in puin lag..
 
Hallo " Buldozer " , jij schijnt het technische brein van de Honda Sh300i te zijn daarom heb ik een vraag aan jou : Haal je een hogere topsnelheid alleen met een snellere nokkenas of zorgt een andere vario ook behalve voor een snellere sprint ook voor een hogere topsnelheid ?
Ter verduidelijking , mijn Sh300i is van 2016 en is dus al Euro 4.
Ik heb pas een Rapid Easy box gemonteerd om hem enigszins te kunnen afstellen ; ik had de laatste tijd namelijk steeds meer last van heel slecht op gang komen tijdens de opwarmfase. De koude start verloopt altijd prima maar na ongeveer 1km rijden of soms al na zo'n 200 meter wilde ie heel slecht op gang komen.
De motor heeft nu zo'n 21000 km gelopen en ik heb ook weer een origineel luchtfilter gemonteerd want bij het KN-filter werd de motorloop er niet beter op.
Groetjes , Raymond.
 
Als je stilstaat draait de "v-snaar" wel gewoon hoor.
De rolletjes zijn onlangs vervangen, waarschijnlijk door het originele gewicht of lichter. (Niemand zet zwaardere rollen in z'n vario, wel lichtere.) Dus daar kan het probleem ook niet vandaan komen.
Het probleem moet wel bij de koppeling vandaan komen waarvan waarschijnlijk een trekveer gebroken is. Dan slingert een koppelingsschoen al bij het minst of geringste toerental naar buiten en grijpt aan op de bell en wil de scooter in stationair toerental al wegrijden.
De scooter is van 2016 dus vastzittende koppeling scharnierpunt lijkt me niet. Dat zou érg vroeg zijn voor vervuiling/ corrosie oid waardoor het vast zou zijn gaan zitten. In 3 jaar tijd gaat dat nog echt niet vastzitten. Ik zet m'n geld op een gebroken of losgeschoten trekveer! ;) Nu ik er over nadenk kán losschieten helemaal niet dus hij móet wel gebroken zijn....
Dan zal je de koppeling eruit moeten halen en ook de koppeling zelf moeten (kunnen) demonteren. Daar heb je een beste bahco of dop 41 voor nodig.
Voor info en een idee hoe dat werkt:
(Dit is van een 50cctje denk ik maar het principe is hetzelfde en de "Bahco-methode" werkte altijd goed bij mij. Ik maak wel altijd een kras in zowel de moer als de kopplingsbehuizing voor het vastzetten en zet 'bij montage de moer dan nét een mm of zo, vaster dan dat hij zat, omdat ik geen momentsteutel kan gebruiken omdat ik de dop niet heb en dus de "Bahco-methode" toepas.)

Ik heb nog gekeken wat het ordernummer is voor nieuwe trekveertjes maar kon dat niet vinden voor een 2016 sh300
Ik heb nieuwe koppeling besteld een veer kapot en schoentjes bijna aan de slijt grens, zo zie je v snaar nieuwe rolletjes nu nieuwe koppeling. beter was als in en keer vervangen nu weer wijze les geleerd. Bedankt voor de tips
 
Mijn ervaring is dat voor Suzuki CSML wel duurder is.. meestal bestel ik onderdelen gewoon bij de dealer.. geen porto kosten.. je kan voor dr volgende keer ook ff kijken bij het duitse kfm motorräder. Heb daar een aantal keer onderdelen voor de sv besteld toen ie in puin lag..

Ik heb vergeleken met KFM met de onderdelen die ik onlangs besteld heb maar dan zijn ze toch een stuk duurder dan cmsnl.
laatste bestelling bij cmsnl:€ 117,62 en bij KFM: € 140,64. incl. btw en verzending.
Voor 2 lagers, 4 rubber ringen, 2 inner bushes en 2 outer bushes... scheelt toch...
 
Hallo, ik kan een koppeling en belt krijgen van polini nieuw in doos is dit te vergelijken met orgineel ? Die van mij is namelijk ver op zijn eind . Groetjes👍
 
Ik heb nieuwe koppeling besteld een veer kapot en schoentjes bijna aan de slijt grens, zo zie je v snaar nieuwe rolletjes nu nieuwe koppeling. beter was als in en keer vervangen nu weer wijze les geleerd. Bedankt voor de tips
OK, dat lijkt een duidelijke oorzaak. Nieuwe koppeling erin en het probleem zou opgelost moeten zijn.
Hoeveel km heb je met die koppeling gedaan?
 
OK, dat lijkt een duidelijke oorzaak. Nieuwe koppeling erin en het probleem zou opgelost moeten zijn.
Hoeveel km heb je met die koppeling gedaan?
Bij mij is de koppeling nu ook aan vervanging toe en dat bij een km stand van 27000
 
Hallo, ik kan een koppeling en belt krijgen van polini nieuw in doos is dit te vergelijken met orgineel ? Die van mij is namelijk ver op zijn eind . Groetjes👍
Polini is duidelijk minder van kwaliteit dan Malossi of origineel (gewoon het beste).
Betaal dan ook niet teveel.

vwb de olie in de SH300, is het met de verkrijgbaarheid van originele 10w30MB van Honda slecht gesteld. Dit omdat ze ook al geen brommers meer verkopen in nl. Nu is er dus geen Honda brommer dealer meer te vinden, dus ook geen/weinig org.olie.
Wel ben ik momenteel de Motul 10W30MB scooter power vol syntheet aan het proberen, maar die zit er net een paar honderd km in. Wordt dus vervolgd. Anders kan er ook Castrol MB scooter olie in.
 
Al een tijdje niets van me laten horen, dat neemt niet weg dat ik mn handen vol heb aan mn sh’s.

ondertussen een motor revisie verder, nieuwe banden, r-remhandel krom, winter beschermings vet test, force masterinjectie controller afgekoppeld, o2 sensor weer aangesloten, nieuwe cylinder +zuiger enz.gekocht ivm nog steeds olie verbruik 0,8L/1k. 1xop zn kant gelegt....
Teveel, aangezien ik ook nog de griep kreeg... :W
 
Hallo " Buldozer " , jij schijnt het technische brein van de Honda Sh300i te zijn daarom heb ik een vraag aan jou : Haal je een hogere topsnelheid alleen met een snellere nokkenas of zorgt een andere vario ook behalve voor een snellere sprint ook voor een hogere topsnelheid ?
Ter verduidelijking , mijn Sh300i is van 2016 en is dus al Euro 4.
Ik heb pas een Rapid Easy box gemonteerd om hem enigszins te kunnen afstellen ; ik had de laatste tijd namelijk steeds meer last van heel slecht op gang komen tijdens de opwarmfase. De koude start verloopt altijd prima maar na ongeveer 1km rijden of soms al na zo'n 200 meter wilde ie heel slecht op gang komen.
De motor heeft nu zo'n 21000 km gelopen en ik heb ook weer een origineel luchtfilter gemonteerd want bij het KN-filter werd de motorloop er niet beter op.
Groetjes , Raymond.

Wat vooral een hogere topsnelheid geeft, is de Forcemaster 2 injectie controller. Die verlegt nl. het toerental naar 10000rpm. Daarmee heb ik de 162km/h gehaald op de teller. Wel moet de vario en riem ed. vrij nieuw zijn, anders zakt de topsnelheid in.
Met de Malossi MHR vario haal je de hoogste topsnelheid.

Belangerijker vind ik niet die paar km topsnelheid winst (daar pak ik een andere motor voor), maar de acceleratie.
Daarbij is het van belang dat je qua toerental op max vermogen gaat ziten wat het blok levert. 8700rpm
En dat gaat het beste met een Malossi mhr vario met 12gr rollen erin, en witte drukveer achter. En de rest origineel, maar wel in goede conditie. Simpel dus... Ik heb een paar jaar met de forcemaster 2 en Malossi powercam gereden, dat doet het vanwege het constant afstellen op optimum niet veel beter... (ok, top van 162km/h, en 0,4 sec beter naar de 100 dan de Malossi mhr setup) En dan hebben we het niet over het brandstofverbruik van 1:18. en het olie verbruik op termijn van 0,9L/1000km.

Met 21k bij jou op de teller, zet ik in op een nieuwe MHR vario en witte drukveer, en de riem, de rest standaard, en schoon en in het vet (lagers vario). En nieuw bougietje en org. luchtfilter!

Bij de euro3 uitvoering ga je dan max. in 7,4sec naar de 100km/h, en een top van max. 147km gps.

Hoewel je de euro4 uitvoering hebt, die zowiezo al minder vermogen heeft, en mss minder makkelijk op te voeren (normaal maakt het niet veel uit of je een k&n of orginineel luchtfilter hebt).

succes!
 
Weet iemand hoelang de remschijven meegaan orginele heb nu 26000 km erop zitten en de blokjes zijn aan vervanging toe heb dan ook de orginele besteld maar twijfel beetje of de schijven nog 1 ronde meekunnen echte diepe groeven heb ik niet maar wel een minimaal randje. Bedankt alvast voor jullie reactie 😉👍

Bij 45k is de achterremschijf gemiddeld aan vv toe. De voorschijf houd het langer vol, ongeveer 55k.
Afhankelijk van je rijstijl natuurlijk....
 
Al een tijdje niets van me laten horen, dat neemt niet weg dat ik mn handen vol heb aan mn sh’s.

ondertussen een motor revisie verder, nieuwe banden, r-remhandel krom, winter beschermings vet test, force masterinjectie controller afgekoppeld, o2 sensor weer aangesloten, nieuwe cylinder +zuiger enz.gekocht ivm nog steeds olie verbruik 0,8L/1k. 1xop zn kant gelegt....
Teveel, aangezien ik ook nog de griep kreeg... :W

Die griep is de grote boosdoener, de door jou omschreven klussen doe je (als je je kwaad maakt) in een weekendje :+
 
Bij mij is de koppeling nu ook aan vervanging toe en dat bij een km stand van 27000
Ik heb de gebruikershandleiding van mijn BV300 nagekeken.
De wrijvingsschoenen van de koppeling lijken niet direct als slijtonderdelen te worden beschouwd, tenminste, ik kan toch geen vast voorgeschreven vervangingstermijn vinden. Er staat alleen in dat ze moeten vervangen worden als de voering dunner is dan 1mm.
 
Ik heb de gebruikershandleiding van mijn BV300 nagekeken.
De wrijvingsschoenen van de koppeling lijken niet direct als slijtonderdelen te worden beschouwd, tenminste, ik kan toch geen vast voorgeschreven vervangingstermijn vinden. Er staat alleen in dat ze moeten vervangen worden als de voering dunner is dan 1mm.
Ok bedankt voor je info. Heb zojuist nieuwe koppeling en koppelingbelt geplaatst en moet zeggen toch echt weer een groot verschil ondanks dat de oude schoenen nog 2 mm waren . Slipt minder heb ik het gevoel watgeen je weer terug ziet op de snelheidsmeter 🤣🤣
 
Wat vooral een hogere topsnelheid geeft, is de Forcemaster 2 injectie controller. Die verlegt nl. het toerental naar 10000rpm. Daarmee heb ik de 162km/h gehaald op de teller. Wel moet de vario en riem ed. vrij nieuw zijn, anders zakt de topsnelheid in.
Met de Malossi MHR vario haal je de hoogste topsnelheid.

Belangerijker vind ik niet die paar km topsnelheid winst (daar pak ik een andere motor voor), maar de acceleratie.
Daarbij is het van belang dat je qua toerental op max vermogen gaat ziten wat het blok levert. 8700rpm
En dat gaat het beste met een Malossi mhr vario met 12gr rollen erin, en witte drukveer achter. En de rest origineel, maar wel in goede conditie. Simpel dus... Ik heb een paar jaar met de forcemaster 2 en Malossi powercam gereden, dat doet het vanwege het constant afstellen op optimum niet veel beter... (ok, top van 162km/h, en 0,4 sec beter naar de 100 dan de Malossi mhr setup) En dan hebben we het niet over het brandstofverbruik van 1:18. en het olie verbruik op termijn van 0,9L/1000km.

Met 21k bij jou op de teller, zet ik in op een nieuwe MHR vario en witte drukveer, en de riem, de rest standaard, en schoon en in het vet (lagers vario). En nieuw bougietje en org. luchtfilter!

Bij de euro3 uitvoering ga je dan max. in 7,4sec naar de 100km/h, en een top van max. 147km gps.

Hoewel je de euro4 uitvoering hebt, die zowiezo al minder vermogen heeft, en mss minder makkelijk op te voeren (normaal maakt het niet veel uit of je een k&n of orginineel luchtfilter hebt).

succes!
Bulldozer bedankt voor je reactie !!
Ik heb inderdaad een euro-4 uitvoering die volgens mij ook wat begrensd is in zijn toptoerental.
De reden dat ik pas zo'n Rapid Bike Easy module heb gekocht is omdat er voor dit model geen powercommander leverbaar is , de stekkers van de injector en
die van de lambda zonde zijn weer net even anders dan die van japanse versies en deze euro-4 versie wordt in Italië geproduceerd .
Dus of een Forcemaster 2 injectiecontroller past daar heb ik zo mijn twijfels over.
Je hebt het over de Malossi MHR vario met 12 gr rollen en witte drukveer , waar kan ik deze dingen het beste kopen ?

En dan nog een hele andere vraag : volg je ook al het Honda nieuws op de voet ?
Er is nu namelijk een nieuwe Honda SH150i en die moet nu natuurlijk voldoen aan de euro-5 norm en daarom hebben ze hier een heel nieuw blok
voor ontwikkeld die zelfs 1kW meer vermogen heeft , zo zoiets ook bij de SH300i kunnen gebeuren op korte termijn ?
 
De malossi mhr is te koop bij easyparts.nl voor een kleine 148 euro. En dit zeer zeker de moeite waard, naar advies van bulldozer destijds ook gekocht en gemonteerd met 12 grams rollen en zeker de witte bijgeleverde drukveer veranderen voor het beste resultaat. Bij mij zaten ook 14 grams rollen in pakket ook uitgeprobeerd iets minder hoogtoerig maar ook minder snel met optrekken . Tot nu toe de beste upgrade en je krijgt voor die prijs zeker weten wat voor terug 😉👍
20200105_155116.jpg
20200105_155116.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan