Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

De SH300 is denk ik precies goed op elkaar afgestemd. Ga je iets veranderen dan zal het ten koste gaan van iets anders. Het is natuurlijk net wat je wil.
Ik heb ook zoiets dat er hier en daar net iets minder is dan ik had gewild. En dan is er de sh350i .......
 
die 350 heeft te opzichte van de 300 niet heel veel meer vermogen; slechts 4,22 pk.
Hij zal door zijn hogere koppel en die 4 pk wel wat vlotter zijn en harder kunnen maar evengoed zal het geen racer zijn..

wat cijfers;
SH300: 279cc, 18,5 kW (25,20 pk) en 25,5 nm koppel. 169 kilo rijklaar; 0,109 kW (0,15 pk) per kilo gewicht.
SH350: 329cc, 21,6 kW (29,42 pk) en 32,0 nm koppel. 174 kilo rijklaar; 0,124 kW (0,17 pk) per kilo gewicht.
 
Een andere vario gaat er niet veel aan helpen, die andere vario heeft dezelfde diameter en dus zal de transmissie factor niet verandere.
Wat je wilt is een andere verhouding tandwielen in je eindoverbrenging en die zijn er niet voor een sh300, helaas, voor de oude sh150 zijn ze er wel, ik heb ze er in, 120kmh met windje in de rug en weinig toeren :]
 
die 350 heeft te opzichte van de 300 niet heel veel meer vermogen; slechts 4,22 pk.
Hij zal door zijn hogere koppel en die 4 pk wel wat vlotter zijn en harder kunnen maar evengoed zal het geen racer zijn..

wat cijfers;
SH300: 279cc, 18,5 kW (25,20 pk) en 25,5 nm koppel. 169 kilo rijklaar; 0,109 kW (0,15 pk) per kilo gewicht.
SH350: 329cc, 21,6 kW (29,42 pk) en 32,0 nm koppel. 174 kilo rijklaar; 0,124 kW (0,17 pk) per kilo gewicht.
Ja dat dacht ik ook met “slecht 4,22 pk” meer zal het niet veel uitmaken. Maar in de praktijk blijkt het met die vier paarden en nog een sterk veulen voor de kar toch wel een aanzienlijke verbetering te zijn. Ik las dit op nieuwsmotor.nl en ook forumleden schrijven er zo over. Inderdaad geen racemotor dan zouden er nog een een kleine 200 pk bij moeten. Maar eerlijk gezegd vind ik het toch weer heel knap wat Honda met die luttele 30 pk 1 cilinder op de weg zet. Ik vind het in deze klasse de topper.
 

Bijlagen

  • 099F4DF2-B861-46A2-8559-94F76F3F9297.png
    099F4DF2-B861-46A2-8559-94F76F3F9297.png
    98,8 KB · Weergaven: 22
  • 38AD2176-0496-44BC-A696-55EAEA39A798.png
    38AD2176-0496-44BC-A696-55EAEA39A798.png
    116,7 KB · Weergaven: 23
  • 7DE3D125-F837-43B0-8C99-A5906556BB9D.png
    7DE3D125-F837-43B0-8C99-A5906556BB9D.png
    152,7 KB · Weergaven: 26
Een andere vario gaat er niet veel aan helpen, die andere vario heeft dezelfde diameter en dus zal de transmissie factor niet verandere.
Wat je wilt is een andere verhouding tandwielen in je eindoverbrenging en die zijn er niet voor een sh300, helaas, voor de oude sh150 zijn ze er wel, ik heb ze er in, 120kmh met windje in de rug en weinig toeren :]
In een SH150?
 
In een SH150?
Ja, het zijn malossi tandwielen, ze verlengen de eindtransmissie iets van 6%.
Er is ooit een italiaan (Dario)op een italiaans sh forum geweest die een kleine serie tandwielen heeft laten maken voorde sh300, ik pieste net naast de pot en was er net te laat voor en waren alle setjes verkocht.'(
Hij had een sh300 opgeleukt naar 330 cc met een kawa zuiger en uitgeboorde cilinder, vergroot gashuis, kleppen etc, eigenlijk gedaan wat je nu als sh350 kunt kopen.
Als je de 300 harder ilt laten lopen is er eigenlijk maar 1 mogelijkheid en dat is met een fuelcontroller zoals die van malossi of twobros het maximale toerental ophogen wat tricky is want je kunt zwevende kleppen krijgen als je de klepveren niet verzwaard.
 
Goedeavond.

Heb nu een soes sixteen 150 maar ga deze week voor een sh300, 2010 met 49k kijken.

Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten?

Als het goed is zijn ze wat betrouwbaarder en beter de de sixteen scooters.
 
Goedeavond.

Heb nu een soes sixteen 150 maar ga deze week voor een sh300, 2010 met 49k kijken.

Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten?

Als het goed is zijn ze wat betrouwbaarder en beter de de sixteen scooters.
In ieder geval een proefrit over de snelweg tot de topsnelheid zou ie niet mogen trillen. Stevige remproef. Succes.
 
Ja, het zijn malossi tandwielen, ze verlengen de eindtransmissie iets van 6%.
Er is ooit een italiaan (Dario)op een italiaans sh forum geweest die een kleine serie tandwielen heeft laten maken voorde sh300, ik pieste net naast de pot en was er net te laat voor en waren alle setjes verkocht.'(
Hij had een sh300 opgeleukt naar 330 cc met een kawa zuiger en uitgeboorde cilinder, vergroot gashuis, kleppen etc, eigenlijk gedaan wat je nu als sh350 kunt kopen.
Als je de 300 harder ilt laten lopen is er eigenlijk maar 1 mogelijkheid en dat is met een fuelcontroller zoals die van malossi of twobros het maximale toerental ophogen wat tricky is want je kunt zwevende kleppen krijgen als je de klepveren niet verzwaard.
Het maximale toerental ophogen lijkt me niet zo zinvol. Ik verwacht niet dat de motor er meer vermogen door zal leveren. Zijn vermogencurve zal al wel aan het aftoppen zijn bij het huidige maximumtoerental.
 
@PeterCC , (Max) toerental, Max snelheid, Max vermogen niet door elkaar gooien. Heeft wel met elkaar te maken. Als ik met mijn autootje van Luik richting st Vith - Trier rij dan rij ik berg op en berg af maar over dat hele end meer berg op. Berg op schakel ik terug van 5 naar 4 en dan haal ik weer 120 km/h dat ik berg op niet in de 5 kan halen.
Er zijn hier op dit SH300 forum techneuten, een soort van scooter chirurgen die dit minstens 3 keer beter kunnen uitleggen dan ik. Maar ja sommigen zijn volgens mij al een tijdje op “forumpensioen”. 😴🦜
 
Goedeavond.

Heb nu een soes sixteen 150 maar ga deze week voor een sh300, 2010 met 49k kijken.

Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten?

Als het goed is zijn ze wat betrouwbaarder en beter de de sixteen scooters.
Ik zou even de olie bekijken in de eindtransmissie.
als je dat opvangt in een schoon potje kun je het er gewoon weer terug ingieten.

omdat honda een 10w30 motorolie ipv een 75w85 (GL4) transmissieolie voorschrijft zijn er wel voorbeelden van een kapot gelopen transmissie. Sowieso advies om die olie te vervangen voor een transmissie olie.

ook de ophanging achter verdient wat aandacht van tijd tot tijd. Iets met een rubber dat met speciaal vet moet worden ingesmeerd. Of was het nou de ophanging van de achter remklauw? Weet t ff niet meer. Iig iets aan nabij of aan de achterkant met een rubber wat langzaam vergaat. Als daar speling op komt gaat er het e.a. stuk… exacte verhaal weet ik ff niet maar het komt van iemand van dit topic vandaan (of van t 150 deel misschien) dus wellicht kan die persoon het nog even toelichten :t
 
Dus met je SH 150 haal je 120kph met die aangepaste tandwielen?
Ja, en nog wel harder voordat de begrenzer ingrijpt, met de lange tandwielen kan ik nabij de heuvels van Luik bergje af over de 130 gps halen, die begrenzer is zo geen issue meer.
Uiteraard heeft de 150 niet voldoende vermogen om dat ook daadwerkelijk op een rechte weg te halen.
Met de standaard tandwielen loopt de 150 bij 115-120 op de teller tegen de begrenzer aan , als je vario wat versleten raakt gebeurt dat steeds eerder.
Je moet dus je vario regelmatig vernieuwen om topsnelheid te kunnen halen.
Met de lange tandwielen kan ik met een gaar versleten vario nog steeds topsnelheid halen, met windje in de rug is dat zelfs wat hoger terwijl met wind tegen je de snelheid haalt die je anders ook zou halen, dus bv zwaar wind tegen=95 kmh, beetje wind tegen=105kmh.
Nadeel: je verzet is langer dus je trekt behoorlijk langzamer op, vooral bij het stoplicht weg trekken gaat wat langzamer.
Ander voordeel, verbruik is op de snelweg lager geworden, ik rijd met aanhanger,volle bepakking, twee man erop continu volgas niet lager dan 1:27 en haal altijd 185-210 km op een tankje.
 
In ieder geval een proefrit over de snelweg tot de topsnelheid zou ie niet mogen trillen. Stevige remproef. Succes.
Proefrid gedaan.

Leuke fiets, had er iets meer van verwacht maar gaat goed zan zijn plek en top van zo 135 en 125wind tegen.
Remmen als een tiet met de abs ook nog veilig.
Wel een beetje trillen als die stationair staat, weet niet of dat gewoon is, mijn sixteen 150 is dan gewoon stil.

Sh heeft net zijn grote beurt gehad en nieuwe banden dus voorlopig geen onderhoud en 3 maanden garantie.

Nog even nachtje over slapen, hoop dat de sh net zo zuinig als de sixteen dus makkelijk 1:30.
 
@PeterCC , (Max) toerental, Max snelheid, Max vermogen niet door elkaar gooien. Heeft wel met elkaar te maken. Als ik met mijn autootje van Luik richting st Vith - Trier rij dan rij ik berg op en berg af maar over dat hele end meer berg op. Berg op schakel ik terug van 5 naar 4 en dan haal ik weer 120 km/h dat ik berg op niet in de 5 kan halen.
Er zijn hier op dit SH300 forum techneuten, een soort van scooter chirurgen die dit minstens 3 keer beter kunnen uitleggen dan ik. Maar ja sommigen zijn volgens mij al een tijdje op “forumpensioen”. 😴🦜
Een motor heeft een koppelcurve en een vermogencurve.
koppel-vermogen-curve.jpg


Hierboven een typische koppel- en vermogencurve van een benzinemotor.
Je ziet dat de koppelcurve al eerder aftopt dan de vermogencurve. De curves leren dat als je enkel het motortoerental verhoogt je geen vermogenwinst hebt maar vermogenverlies.
De verklaring is dat de gasflow in de motor en de snelheid van de verbranding dat hogere toerental niet meer kunnen volgen.
 
Ja, en nog wel harder voordat de begrenzer ingrijpt, met de lange tandwielen kan ik nabij de heuvels van Luik bergje af over de 130 gps halen, die begrenzer is zo geen issue meer.
Uiteraard heeft de 150 niet voldoende vermogen om dat ook daadwerkelijk op een rechte weg te halen.
OK dat is duidelijk.
Nu, de fabrikant kiest een eindoverbrenging die volgens hem het beste compromis is om in alle omstandigheden het beste te voldoen.
En dus niet om bergaf de hoogste snelheid te halen.
 
Gisteren naar goedhart motoren geweest, scherm 1000 km beurt nu nog wachten op de topkoffer. Maar vond het originele scherm te hoog en lelijk, dus deze mooie Givi scherm.
 

Bijlagen

  • 20210507_090302.jpg
    20210507_090302.jpg
    294,6 KB · Weergaven: 33
OK dat is duidelijk.
Nu, de fabrikant kiest een eindoverbrenging die volgens hem het beste compromis is om in alle omstandigheden het beste te voldoen.
En dus niet om bergaf de hoogste snelheid te halen.
Het is een compromis en daar hoef je het niet mee eens te zijn, bij mijn 150 ruil ik graag wat optrek snelheid in om de immer slijtende vario te compenseren, als de vario versleten raakt haalt hij niet meer het einde, de buitenkant vh snaarwiel, daardoor haalt de motor niet meer zijn topsnelheid en loopt hij bij bv 110 al tegen zijn begrenzer aan, zolang het spulletje allemaal nieuw is gaat het wel goed, die tandwielen lossen dat probleem op.
Verder heeft/had mijn 150 wat mods, uitlaat,fuel controller, licht bewerkt inlaat kanaal, iets verzet ontstekingstijdsstip, en wat meer cc's (nu niet meer), hogere compressie,daardoor komt er gok ik 1-2 pk meer uit en trekt/trok hij die lange tandwielen met wat meer topsnelheid,
Op die snelweg van luik naar stVith (zit een hele aardige honda dealer die mij ooit hielp met een gratis teller kabel) haalde ik 145 kmh teller en 120 heuvel op :]
op nl snelweg deed hij gemiddeld zo'n 120 km.

bij de 300 zou een iets langere overbrenging kunnen schelen, ook de driehonderd heeft last van dat versleten vario syndroom waardoor hij bij wat meer slijt (vooral de snaar) heel vlot tegen de begrenzer aan loopt, een paar procent meer overbrenging zou dat kunnen verhelpen tegen een fractie lagere optrek snelheid.
Maar das theorie want die tandwielen zijn er niet.
Als alternatief zou je verschillende banden kunnen proberen, niet alle banden zijn exact even hoog....
En dan idd ook, met een flink windje tegen is er niet genoeg vermogen om die hogere topsnelheid te halen, alleen bij rustig weer of een windje in de rug zul je die hogere top kunnen halen.
 
Ik zou even de olie bekijken in de eindtransmissie.
als je dat opvangt in een schoon potje kun je het er gewoon weer terug ingieten.

omdat honda een 10w30 motorolie ipv een 75w85 (GL4) transmissieolie voorschrijft zijn er wel voorbeelden van een kapot gelopen transmissie. Sowieso advies om die olie te vervangen voor een transmissie olie.

ook de ophanging achter verdient wat aandacht van tijd tot tijd. Iets met een rubber dat met speciaal vet moet worden ingesmeerd. Of was het nou de ophanging van de achter remklauw? Weet t ff niet meer. Iig iets aan nabij of aan de achterkant met een rubber wat langzaam vergaat. Als daar speling op komt gaat er het e.a. stuk… exacte verhaal weet ik ff niet maar het komt van iemand van dit topic vandaan (of van t 150 deel misschien) dus wellicht kan die persoon het nog even toelichten :t
Bedankt voor je punten.

Heb hem gekocht, ze kijken hem nog eens goed na, had nog wat puntjes.
Zal over een week of wat gereed staan.

Nu nog mijn 150 sixteen verkopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan