Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Nou ben ik zelf niet zo’n fan van after-market filters…
Heb op de SV altijd met K&N lucht en oliefilters gereden.. daar tot tevredenheid.. maar ik ben er vanaf gestapt.. gebruik nu alleen nog maar oem..

Op de SH300 luchtfilter van K&N gehad; na paar 1000km eraf gemikt.. pasvorm was niet zo perfect als het originele filter.. had ook een klein kiertje op de behuizing van het luchtfilter. Kwam allemaal troep in te zitten. Dichte verder inwendig wel af maar zag er niet goed uit.. Olie filter k&n 2x lekkage gehad… 1x op een puntlas van de wrench-off moer.. en tweede keer op de afdicht seal zelf.. dat tweede filter moest blijkbaar strakker aangedraaid, maar omdat de seal dunner is dan het best wel dikke vierkantige seal van het honda filter kraste de behuizing van het k&n filter op de buitenzijde van het loopvlak op de motor.. lekkage was wel weg maar die kras kwam als verrassing tevoorschijn bij demontage..

ik zag later deze video.. als je ziet hoe de constructie is van het honda filter in begin, direct achter de afdichting het filter in ipv langs een dun kiertje rondom een metalen plaat (zoals bij o.a. de hiflo) en een echt goede preasure release veer heeft mij besluiten voor wat filters betreft niks anders meer dan oem te gebruiken..

Honda in t begin 6e minuut.. hiflo op minuut 18.. zoek de verschillen.. voor het geringe prijs verschil zou ik het laten..,


Overigens las ik toen niet heel veel later van een paar mensen op het skoda forum met (k&n) olie-luchtfilters in auto’s (ik had in mijn octavia 3 ook k&n geplaatst toen ik nog fan was) dat dat problemen kon geven op de luchtmassameter.. daar zit een naaldje welke als voeler dient en die brand kort roodgloeiend schoon na de rit.. en de olie van het filter welke mee gezogen kan worden met de lucht slaat dan neer op dat naaldje en kan dan inbranden met als gevolg een storing op de LMM..

Edit; paar typo’s weggehaald..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier nog een topkoffer voor een eerste generatie SH300. Heb 'm zelf nooit gebruikt want meteen een 47 liter Givi gekocht. Deze is dus nog in nieuwstaat. Anyone?

IMG_0122.jpeg
 
Iemand hier nog tips om op te letten bij aankoop sh300 bj. 2006 ? Waar moet ik op letten en wat is zijn zwakke punten ?
 
Iemand hier nog tips om op te letten bij aankoop sh300 bj. 2006 ? Waar moet ik op letten en wat is zijn zwakke punten ?
Echt zwakke plekken ken ik niet, de SH is zeer goed gebouwd. Maar na 17 jaar kan er van alles aan de hand zijn. Haal alle kappen er vanaf en inspecteer alles rondom de motor en de koeling. Het is vrij lastig om nog aan een goede radiator te komen. Allerlei beugeltjes rondom het blok kunnen roesten. Check de voorvork op lekkage.
 
We zijn hier met zovelen.
We moeten Theemaks toch goed advies kunnen geven.
Misschien niet specifiek over een SH 300 maar in het algemeen: waar moet je op letten als je een tweedehands scooter koopt.

Het gaat over een SH 300 van 2006. 16 jaar oud. Die leeftijd hoeft geen probleem te zijn indien goed onderhouden.

Laat mij beginnen en vullen anderen aan:
Wie is de verkoper: is dat een particulier of een motorzaak of een tweedehandshandelaar?
Ik zou om te beginnen willen weten wat de geschiedenis is van de scooter en wat er aan onderhoud werd gedaan.

Nu aan jullie.
 
mensen bedankt voor jullie berichten, hier kan ik zeker wel wat mee en klinkt allemaal best wel positief.
Zelf onderhoud uitvoeren is geen probleem voor me onderhield ook altijd mijn Tmaxen. Heb nu ongeveer 2 jaartjes niet meer gereden sinds verkoop Tmax en kriebelt toch wel weer en wilde eigenlijk geen Tmax meer want deze is mij eigenlijk telkens de baas kwa snelheid, reed er alleen maar steeds veel te hard mee en daagde mij telkens uit. Deze SH300 zal wat rustiger gedrag bij mij veroorzaken verwacht ik, die Tmax is echt een race-scooter kwa wegligging en acceleratie. Nu even afwachten dat het weer iets beter wordt en dan binnenkort eens een proefritje maken, ben benieuwd.
groetjes Theemaks.
 
Als je zelf het onderhoud uitvoert, zou ik voor het modeljaar 2014 of 2015 kiezen.
Dit was nog zonder keyless starten en stop/start systeem, dus geen overbodige electronica.
In 2015 werd het 'nieuwe' model ook al verkocht, het verschil is echter gemakkelijk te zien aan de wielen.
En doordat een Sh 300 minder vermogen heeft dan een Tmax, zal je inderdaad (meestal) rustiger rijden O-).

Oude model:

a531b3e3-b8e7-4b37-8ecc-0ff1e266d733


Nieuwe model:

e86f5dbf-fc64-4e15-b8ee-1dd3db1313f6
 
Dat start stop was toch alleen voorbehouden aan de 150cc..?

Mijn 2019 300 had iig geen SS..
En dat keyless is ideaal. Daar heb je geen onderhoud aan afgezien van een batterijtje in de AB eens in de zoveel tijd..
 
Ik ging ervan uit dat start/stop ondertussen op bijna alle scooters zat, blijkbaar is dat niet zo.
Keyless is misschien wel handig, maar betekent toch extra electronica en dat heb ik liever niet.
 
Ik heb een 2009 model en nog geen kosten aan gehad behalve het voorgeschreven onderhoud . Ik rij dagelijks en ook in de winter . Wat ik minder vind aan dit model is het voorvork dat te slap staat . Let bij aankoop op de banden of deze een goed dot jaar hebben en of de batterij recent vervangen is . Indien rond de 24.000km zou je kunnen vragen of de riem en rollen mee vervangen zijn .
 
Ik ben aan het kijken voor een zwaardere motorscooter dan mijn 150cc dylan en de sh300 vind ik wel geschikt. Mijn vriendin moet er woon/werk mee rijden, 50km perdag. Stuk A7,A8 de coentunnel door.
Hij moet dus niet te duur en zuinig zijn.
Zelf vind ze een kymco downtown 300 mooi maar ik ben toch meer een honda man.

Wat verbruikt de sh300?
 
Ik ben aan het kijken voor een zwaardere motorscooter dan mijn 150cc dylan en de sh300 vind ik wel geschikt. Mijn vriendin moet er woon/werk mee rijden, 50km perdag. Stuk A7,A8 de coentunnel door.
Hij moet dus niet te duur en zuinig zijn.
Zelf vind ze een kymco downtown 300 mooi maar ik ben toch meer een honda man.

Wat verbruikt de sh300?
Zeer afhankelijk van rijstijl gemiddeld 1 op 23. Het geheel ligt tussen de 1 op 18 en 1 op 28. Dat is mijn ervaring na 3 SH ‘s.
 
Ze mag overal maar 100 dus dat zal wel meevallen maar op 1:22 vind ik niet erg zuinig. Ik had meer richting 1:30 verwacht.
Maar het grote en koffer zal het verbruik wel flink beïnvloeden
 
Zelf vind ik verbruik minder belangrijk, betrouwbaarheid is mij belangrijker. Hoe zit het met benzinepomp van deze scoots ? bij al mijn Tmaxen 3x pomp moeten vervangen en is duur geintje en ff arbeid. Zijn al deze modellen met injectie of kwam dit later pas ?
 
De betrouwbaarheid is juist waarom ik een honda wil hebben, mijn 2006 dylan heeft nu 53k gelopen en staat altijd buiten op straat en mankeert nog steeds niks. Nou ja , de uitlaat word wat slechter geworden maar starten lopen. Het verbruik vind ik wel belangrijk want dat loopt toch op met 250km per week woon/werk.
 
Ze mag overal maar 100 dus dat zal wel meevallen maar op 1:22 vind ik niet erg zuinig. Ik had meer richting 1:30 verwacht.
Maar het grote en koffer zal het verbruik wel flink beïnvloeden
Ja waar hebben we het dan over kwart liter zuiniger dat zijn circa 50 cent op 22 km , verbruik is niet zo belangrijk ding , oerdegelijk daarintegen zijn ze zeker , als die Japanners iets kunnen is het motoren maken 😎👌👍 daar kan weinig merk tegenop. En ter info ik ben 1.98 weeg 118 kilo met koffer 😉 dus daar moet ie ook wat voor doen indd 😎
 
Oh, mijn vriendin is 1.65 en weegt 65kg dus dat scheelt ook wel. Ze wil niet op een echte motor woon-werk rijden maar die houden voor de plezier ritjes.
 
2014 2015 model komt helaas boven mijn budget, moet helaas bouwjaar 2005 2007 kijken, hopelijk ga ik een goeie vinden, heb geen haast. Neem aan dat dit model van Honda toch ook niet slecht hoeft te zijn bij deze leeftijd.
Ik weet niet wat je budget is, maar misschien moet je ook eens over de grens kijken.
De prijzen in Duitsland zijn schappelijker en de scooters worden er beter onderhouden omdat ze jaarlijks naar de keuring moeten.
Sh 300's in Duitsland
Kosten voor invoeren zijn vaak te verwaarlozen:
Importeren van motor(scooters)
Had bijna een Sh in Aachen gekocht, maar hij had nog geen 6.000 op de teller, waardoor hij als een "nieuwe" scooter aanzien werd en invoeren te duur werd.

Motor importeren uit een EU land

Het spreekt natuurlijk wel voor zich dat een motor importeren van binnen de eu wat eenvoudiger en minder omslachtig is dan een motor uit van buiten de eu uit bijvoorbeeld Amerika. Zo krijg je niet te maken met typegoedkeuringen, verschepen, invoerrechten en in de meeste gevallen niet met de btw.
  • Typegoedkeuring: Koop je een motor die geleverd is binnen de EU dan beschikt deze al over een Europese typegoedkeuring. Dit is nodig om een Nederlands kenteken aan te kunnen vragen zonder een uitgebreide keuring te ondergaan.
  • Transport: Een motor die je in bijvoorbeeld in Duitsland koopt is eenvoudig zelf op te halen doormiddel van een aanhanger of een busje, ook als je ervoor kiest de motor te laten transporteren zullen de kosten alles meevallen.
  • Invoerrechten: Bij het importeren van een motor uit een ander eu land hoef je geen invoerrechten te betalen.
  • BTW: Bij import uit de EU hoef je in de meeste gevallen niet nogmaals de BTW te betalen, Er zijn echter enkele uitzonderingen. Koop je een motor die jonger is dan 6 maanden of die minder dan 6000km heeft gelopen dan ziet de belastingdienst deze als nieuw voor de BTW en moet je dus BTW betalen. In dit geval moet je er dus voor zorgen dt je de motor ex btw kunt kopen in het buitenland.
  • BPM: Bij het importeren van een motor ontkom je helaas niet aan de BPM. ook hier moet je even opletten, is je motor jonger dan 3 maanden of heeft deze minder dan 3000km gelopen dan ziet de belastingdienst je motor als nieuw voor de BPM. Is je motor ouder of heeft hij meer gelopen dan mag je de BPM op verschillende manieren afschrijven.
  • RDW keuring: Als het goed is heeft je motor een Europese typegoedkeuring, in dit geval doet het RDW geen technische keuring maar alleen een identiteitscontrole.
 
Mensen, nog even vraagje. Ik zit nog te twijfelen tussen 150 en de 300, zit er veel verschil tussen dan alleen gewicht en snelheid ? Of is de 300 toch iets forser kwa grootte ? Welke keuze zal ik maken ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan