Honda Shadow 1100 (1993) ploft en mist vermogen

Crank

MF'er
10 apr 2013
93
0
Goedemiddag,

We zitten met een Honda shadow 1100 uit 1993 (Amerikaanse versie) die maar niet lekker wil lopen. Na wat stellen hebben we hem wel zo ver dat hij stationair goed loopt, maar zodra je een beetje gas geeft pakt hij niet helemaal op zoals zou moeten. Hij ploft wat in de uitlaat en loopt wat rauw, mist ook wat vermogen tijdens het rijden. Het rijdt verder wel maar niet ideaal.

Na wat zoeken zagen we een lege vacuum aansluiting op de rechter carburateur, daarmee dachten we het probleem te hebben gevonden. De aansluiting is een aluminium nippel net boven het rubberen spruitstuk. De linker carb heeft deze aansluiting ook, maar daar is hij dichtgegoten. Naast de rechtercarb zit een kunststof tonnetje (ik vermoed een vacuum klepje o.i.d.?) waar bovenop een dun slangetje los zat. Dus die zal daar wel op horen, maar het probleem is daarmee niet opgelost. Onderop het tonnetje zaten 2 slangen, één gaat naar een kunstofstof nippel die tussen de carbs naar beide carburateuren gaat (ik denk de ontluchting van de vlotterbakken?) de andere hangt los onder de motor (bij het zadel)

Aan de carburateur is verder niet zoveel te zien, wel zit er nog een losse slang die hangt bij de carburateur, deze gaat naar het koolstoffilter die onder de radiator aan het blok hangt. We kunnen voor deze alleen geen aansluiting vinden. De andere twee slangen van het koolstoffilter hangen ook los (misschien ooit iets weggehaald)

De bougies zien ook niet ideaal uit. De bougie van de voorste cilinder is het kermische puntje wit, het metalen boogje is grijs. De bougie van de achterste cilinder is grijs met wat grijze aanslag. De linker carburateur is wel wat af te stellen met de luchtschroef, maar de rechter carburateur reageert niet op de luchtschroef. Valse lucht kan ik verder ook niet vinden (stationair loopt de motor prima, toerental is stabiel)

Iemand misschien enige ervaring met dit soort problemen, en waar we het wellicht kunnen zoeken? Ik ben wel erg benieuwd wat dat kunststof tonnetje die aan de rechtercarb hangt doet, of die zo goed zit, en waar de lege slang van het koolstoffilter zou moeten horen.

Misschien dat iemand met een eenzelfde motor eens zou willen kijken, verder zijn alle suggesties welkom waar het misschien aan zou kunnen liggen.
 
Oké. Schijnbaar heeft de garage alleen geen kaas gegeten van California models en emisiesystemen, anders was dit topic er denk ik niet geweest.

Ik denk dat de garage er verder niets mee heeft gedaan, en gewoon de meter heeft aangesloten en de gaskleppen gesteld. (even voor de duidelijkheid, dit probleem was er ook al voor hij naar de garage ging)

Al vraag ik me af hoe goed je een motor synschroon stelt als je een vacuüm lek hebt. (tenzij hij misschien juist die nippel heeft gebruikt voor de meter)

Maar goed dat systeem zal de garage niet verwijderd hebben, maar een vorige eigenaar.

Ik kan hem altijd nog zelf eens synchroon stellen (ik heb zelf een carbtune), maar dat heeft nu niet zoveel nut voordat het probleem is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Volgens Zot (1 van de sleutels hier) kun je kleine vacuumlekjes compenseren met synchroniseren. Symptoombestrijding noemde hij dat.
Losliggende slangen gaat natuurlijk niet werken, lijkt mij.
Een doorlekkend vacuumklepje zal waarschijnlijk wel weer lukken om te compenseren. Of gedeeltelijk zodat de klachten minder of niet echt merkbaar worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan