Honda Shadow 125cc

Onze collega Ivan Bruggeman zocht het op :

INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU

(2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)

Punt B3 - vierde streepje


Het besturen van een voertuig van categorie A1 met rijbewijs B

— artikel 5, lid 3, onder b) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.

Onderstaand overzicht heeft alleen betrekking op lidstaten die bovengenoemd recht ingevoerd hebben en beschrijft de aanvullende eisen:

België: twee jaar praktijkervaring met rijbewijs B

Spanje: twee jaar ervaring met rijbewijs B en een theorie-examen

Frankrijk: twee jaar ervaring met rijbewijs B. Een vrijwillige training van 6 uur wordt momenteel overwogen. De training kan in de toekomst verplicht worden

Italië: het recht is als zodanig ingevoerd zonder aanvullende eisen

Oostenrijk: vijf jaar ervaring met rijbewijs B en 6 uur verplichte praktijktraining.

Nederland heeft bij mijn weten zulke uitbreiding niet ingevoerd tot op heden





hieruit maak ik op dat het : niet mag
 
Hier paar tips over het basis van stoppen, starten en schakelen.

Motorrijden instructies voor wie nog nooit op een motor heeft gezeten: STOPPEN & RIJDEN.

Volgens mij kan je wel met een 125cc 4takt blokje naar Italie rijden. Zelfs op de snelweg. Zolang je maar mensen met een caravan kan bij houden, kan alles met een hoop geduld. De regel voor de snelweg is dat je minstens 60km/h moet rijden. Je moet wel bedenken dat vrachtwagen rijders worden ongeduldig als ze inhaalverbod hebben en je met 60km/h uur voor hen rijdt. Dus ja... in het praktijk gaan ze waarschijnlijk toch inhalen wat tot gevaar kan leiden.
Op de kleine weggetjes mag je toch maar 80km/h dus daar kan je wel rustiger rijden. Als ik me niet vergies kan zo'n 125cc 4takt motortje, 105km/h halen (windmee)
2njaxjp.gif
.
Ik heb met mijn CB250 in een dag van Boedapest (Hongarije) naar Delft (Nederland) gereden. (1500km in 21 uur doorrijden in de harde regen) Ik reed meestal 110km/h. Het kan dus wel, maar ja is niet leuk om het in een keer te doen. Ik hoorde van andere mensen dat zij op de binnen weg van 9 uur 's ochtends tot 4uur 's middags reden. En om 4uur begonnen zij te zoeken naar de dichtbijste camping. Dat lijkt me veel leuker voor de volgende.
 
Laatst bewerkt:
Fuzy schreef op 10 maart 2008 @ 17:51:
Volgens mij kan je wel met een 125cc 4takt blokje naar Italie rijden. Zelfs op de snelweg. Zolang je maar mensen met een caravan kan bij houden, kan alles met een hoop geduld. De regel voor de snelweg is dat je minstens 60km/h moet rijden. Je moet wel bedenken dat vrachtwagen rijders worden ongeduldig als ze inhaalverbod hebben en je met 60km/h uur voor hen rijdt. Dus ja... in het praktijk gaan ze waarschijnlijk toch inhalen wat tot gevaar kan leiden.

ik heb er nog nooit op gelet eigelijk (omdat ik met de auto meestal meer als 130 ga op autosnelweg)
maar hoe snel rijdt een gemiddelde vrachtwagen?

de motor het aankunnen is volgens mij het minste probleem,
maar met wat ik overlaatst las moet ik zoiezo toch het A rijbewijs bezitten...

Mijn 'plan' blijft nog steeds hetzelfde,
sparen voor de 125cc, daarmee eerste jaren slijten,
terwijl voor A rijbewijs gaan, en als dan de centen er zijn,
overstappen naar een zwaardere motor :)
 
Laatst bewerkt:
Vrachtwagens mogen maximaal 80km/h (84km/h soms als ze inhalen) dat is zo'n 90km/h op je teller.

Ik vind het een prima idee. 125cc is zeer zuinig, 1op33 (3L/100km) is mogelijk. Dat scheelt als je anders toch in je eentje in de auto zit.
Ik denk de belangrijkste is om genoeg afstand te houden tussen jezelf en de voorligger. Met een tweewieler kan je minder abrupt remmen, (vooral als je niet al te veel ervaring hebt). Verder dat jezelf goed zichtbaar bent is heel belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Alleszins bedankt voor de reacties Fuzy,
het geeft toch weer wat meer moed om door te zetten :D
de zuinigheid vind ik een bonus, Het is nog altijd die kinderdroom die ik wil waarmaken.... :D
 
Ik denk als je al een paar jaar auto/verkeer ervaring hebt dan hoort het niet al te grote probleem te zijn. (het komt op neer dat je moet de eerste 2 maanden overleven en daarna komt het waarschijnlijk wel goed, dan weet wel hoe je relaxed in je eigen stijl kan rijden)

Ja de anderen hebben ook niet ongelijk een paar lessen nemen kan nooit kwaad. Omdat je al wat verkeersinzicht hebt zou het voornamelijk gaan om behendigheid (remmen, uitwijken, keren, etc... ) en kijkgedrag.

Kijk nog even rond op de forum, bij choppers -> 125cc en ook de CBR125R topic. Je kan daar ook over wat ervaringen lezen.
 
Als M3rcury dat zegt is het wel zo, mijn motor zelf heeft in hoge toeren stuk meer vermogen dan in de lage, maar misschien dat er iets gaar is met de kleppen oid (heb er totaal geen verstand van)

Ik zal hier nog ff op reageren.

Het klopt dat jou motor in hoge toeren veel meer vermogen heeft, maar onderin heeft hij dus koppel (wat je nodig hebt voor optrekken) een 2takt heeft dat niet, waardoor je hem CONSTANT (wil je een beetje vooruit komen) in hoge toeren moet rijden. een 4-takt kan je relatief rustig berijden, omdat je onderin koppel hebt.
 
Hallo Koenie

Ik ben een vrouw van 32 en kamp ongeveer met dezelfde problemen als jij (behalve dan dat student zijn lol!!!).

De negatieve reacties op een 125cc motor zijn ongelooflijk! Ik heb mijn rijbewijs voor de wagen enkele jaren maar wij hebben maar 1 wagen in ons gezin. Voor een tweede ontbreekt het geld (verzekering-taks-benzine-aankoop). Dus reed ik tot nog toe steeds met mijn peugeot zenith (bromfiets klasse b) rond als vervoer.
Als je weet dat het maximum daarbij ong. 50/u is en het brommertje nu bijna 17 jaar zou zijn...

Een goede maand geleden gaf mijn trouw beestje de pijp aan Maarten... Definitief kapot... Groot verdriet, want geen vervoer meer. Toen ik begon te denken om een nieuw te kopen hield ik mij toch ook even in, 2000€ is geen geld meer...

En toen mijn levenslange droom: een honda shadow 125... 2dehands betaal je daar ook zoiets voor en het is toch een pak sneller dan 45-50/u.

Negatieve reacties dat ik daarop gekregen heb!? Niet te geloven! "je gaat dat beu worden, das een beginnersmotootje, das willen en nie kunnen, je zou beter voor uw rijbewijs gaan,..." om er maar enkele te noemen.

Awel, ze kunnen mijn ... op!!! Sinds een week heb ik mijn Honda Shadow VT 125. Het is een zalig beestje, rijdt snel genoeg (snelheidsbeperking is toch max 120/u!!!) maar ik ben er vooral heel blij mee!

Nog nooit met een motor met versnellingen gereden, even uitleg gekregen hoe schakelen werkt, enkele missertjes daarin gemaakt... En nu rijd ik vlot en bijna zonder er nog over na te denken hoe ik moet schakelen. Het is "even moeilijk" als bij een auto. (als je dat moeilijk vindt tenminste...)

Wat betreft de motor zelf: Ze is van 2002, heeft nog net geen 10.000km en ik heb er 2000€ voor betaald. De verzekering is tussen de 200 - 300€ (beetje afhankelijk van je BM met de wagen) en de taks komt ongeveer op een 70€.

Het rijgedrag is rustig, niet aggressief maar ook geen lamzak. Ze verdraagt wel wat mishandeling (niet overdrijven natuurlijk!) zoals eens in een verkeerde versnelling zitten, te laat verleggen... Dat soort dingen. (En dat kom je sowieso wel eens tegen, al is het maar 1 keer om het daarna te weten en niet meer tegen te komen... hahaha)

Het enige nadeel is misschien (en ik bedoel misschien omdat ik zelf ook nog geen deftige antwoorden en reacties gevonden heb!) dat je geen lange trips zou kunnen doen. Maar dat moet ik dus zelf ook nog uitzoeken...

Ik zou zeggen, kom via PM even langs, ik geef je mijn email en we kunnen samen praten over de motor?

Voor de negatievelingen en voor de mensen die hier toch maar alleen kunnen zeggen dat we beter ons rijbewijs voor de moto zouden afleggen, Niet iedereen heeft daar interesse in, laat ons zelf onze ervaringen opdoen en help waar je kan, zonder daarom een ander af te breken!!! Voor de rest: geen commentaar jongens!
 
Mijn idee van 125cc blijft vast staan,
maar ben meer beginnen twijfelen tussen de 3 honda modellen....
hoeveel km/u kan je ermee halen (zonder schrik te hebben dat hij ontploft)
kan je de 120 rustig halen? (meer hoeft voor mij ook niet echt)

grootste probleem is dat ik m'n ouders moet overtuigen EN dat de 125cbr goedkoper is in aankoop.... (wat dus voor mij als student zijnde iets gemakkelijker is :p)
 
Snel cursus schakelen :9

1: Voor je linkerhand zit een hendel, knijp die in. (rechterhand is rem, dus vergis je niet tijdens het schakelen)
2: Als je je linkervoet op de voetsteun zet zit er boven je tenen een staafje dat uitsteekt. Trap je die naar beneden dan sta je in de 1ste versnelling
3: geef nu met je rechterhadn rustig een beetje gas, en laat de koppeling Rustig opkomen.
4: Feliciteer u zelf, u rijd nu
5: Geef meer gas tot dat je flink wat toeren maakt knijp dan weer de hendel bij je linker hand in (helemaal) . Til nu met je linker teen dat staafje boven je teen helemaal omhoog. Nu sta je in de 2 op die manier kan je ook omhoog schakelen.
6: Mocht je weer willen stoppen, schakel dan omlaag. Knijp de hendel in. Trap het linker pedaal omlaag en je staat weer in de 1. In begin zou ik koppeling inhouden, met rechterhand de rem inknijpen en rustig tot stilstand komen (wel langzaam rijden op dat moment voor je de rem inknijpt.). Til dan met je linkervoet je pedaal rustig omhoog. dan zie je dat er een groep lichtje gaat branden. Nu staat hij in de neutraal.
7: U staat stil

Ik hoop dat je hier iets mee kan.....

Dirk
 
Ik heb ook lang met hetzelfde probleem gezeten als jij koeno.
Ik heb rondgekeken voor een honda CBR 125 maar besloten dat dit een beetje te klein/brommerachtig zou zijn. Na een tijdje nadenken of ik dan toch niet voor men RBW zou gaan ben ik samen met men vriendin nog eens gaan zien en verliefd geworden op een honda shadow 125.
Deze heb ik dan ook gekocht. Bij mij op het werk zijn er ook ook motorrijders (harley electraglide en triump speedmaster, honda pan european en honda CB ) en ze waren allemaal enthousiast en vonden het juist goed dat ik het toch gedaan had en dat het zeker niet slecht was om met iets klein te beginnnen ookal ga ik niet lessen.
Ik heb het gekocht om met motorrijden kennis te maken zonder eerst theorie + lessen.
Als het meevalt kan ik achter af nog gaan lessen en als het tegenvalt doe ik hem gewoon weg.
Dus trek je niets aan van de negatieve kritiek want de meeste ervaren motorrijders zijn zelf zonder lessen begonnen.

BTW verzekering kostte voor mij 166€, icm autoverzekering. Mijn shadow is nog helemaal stock maar kan je nog niks vertellen over de snelheid, ben nog op men platen aan het wachten.
 
Ik ben gisteren men motor gaan halen!
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal (buiten een 50cc scooter dan) maar ik vind het echt plezant rijden. Ik kon vlot met het verkeer mee op 70/90 banen, maar kheb nog geen snelweg gedaan.
Schakelen was ik op een kwartiertje mee weg.
De top ligt denk ik rond 110 km/u op de teller, tot 100 gaat het vlot en daarna kruipt de naald nog wel verder maar dan is het volgens mij toch bijna op.
Ik hoop dat ik morgen een mooie toer kan doen want vandaag heeft het weer roet in het eten gegooid, jammer maja
 
heb nu 300km mee gereden.
om een paar antwoorden te geven op je oorspronkelijke vragen.

snelheid,
max 110, zonder al te veel wind tegen, tot 100 per uur is het allemaal best te doen. 110 haal je alleen in 5de en dan gaat het traag, tot 100 gaat het nog in 4de vitesse.

Bestuurbaarheid, ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik denk dat het zowiezo bij zo een lichte motorfiets vrij gemakkelijk is. Ik heb er zowiezo geen problemen mee (gehad).

Verbruik, kan ik ook nog niet heel veel over zeggen, ik heb hem laatst volgetankt toen ik van de dealer kwam (9 liter) en rijd daar nu al 300 km mee, zit nog niet in reserve. dus met een volle tank van 12.5 liter doe ik nu al zeker beter dan 4.2 op 100 km, maar ik vermoed dat het ergens tussen de 3 en de 4 liter per 100 km zal zijn.

Geluid het klinkt echt wel beter dan een scooter. zeker op lage toeren vind ik het een vrij vol geluid. Ik heb momenteel de standaard uitlaat dus qua decibels blijft het nog beperkt maar het is zeker geen brommer geluid.

verzekering was voor mijn 27 jaar in bonus malus 0 gekoppeld aan men auto verzekering 166€ bij DVV.
 
Koeno,
Ik heb een soortgelijk traject afgelegd, en ben sinds 4 weken de trotse eigenaar van een Honda Shadow 125.

Ik had veel soortgelijke vragen... en ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn aankoop, en ik ben er van overtuigd dat mijn shadow nog vele jaren en kilometers de mijne zal zijn ;)

over je originele vragen

Snelheid : zelfde ervaring als wimdd
bestuurbaarheid : gezien het relatief hoge gewicht ten op zicht van de cc's, is het rijgevoel erg vergelijkbaar met zijn zwaardere broertjes (750cc cruisers) (check zeker de "resources" hieronder, want het is wel wennen ;) )

verbruik : er kan 14,5 liter in (reserve meegeteld) en ik doe daar net geen 400 Km mee. (dat is dan met 98 , ik ga binnenkort eens proberen met 95 en proberen te zien hoe dit de performantie en verbruik beinvloed)

geluid : de "kenners" horen het direct... zolang hij niet draait denken ze dat het een 750 is, maar als ze het eenmaal horen weten ze het wel.
Maar dat neemt niet weg dat het zeker geen "brommer" geluid is hoor. Het is nog altijd wel een V-twin heh ;)
Ik heb al op veel plaatsen gelezen dat je dit kan aanpassen met specifieke uitlaten, maar ik ben zelf geen fan van het geluid aan te passen enkel maar om het geluid aan te passen. dus daar kan ik je niet bij helpen, ik ben er dik te vreden mee zo

Ik kan je mijn ervaringen het beste samenvatten met een leuke anekdote.
Ik had mijn shadow online te koop gevonden van een particulier.
Ik was er zelf eens naar gaan kijken, en was direkt verkocht. en afgesproken om hem te komen halen. Maar om echt helemaal zeker te zijn van mij aankoop had ik een ervaren motorrijder uit mijn vriendenkring meegenomen om hem op te halen (hij heeft 15 jaar met cruisers gereden, maar heeft zijn 1100 moeten wegdoen van zijn vrouw toen die zwanger was)
Op de weg naag ginder (was best ver rijden) krijg je dus die opmerkingen zoals in de eerste tien posts hier. "ga toch maar je rijbewijs halen, en begin tenminste met een 750" ... "het is mààr een 125 brommerke" ... "pffft, da gooien we wel rap in de koffer zalle" ...
Maar hij had zelf nog nooit zo'n 125 shadow gezien en zijn mond viel letterlijk op de grond toen hij het beestje zag staan.
En nadat hij er een testrit mee gedaan had, had hij die onmiskenbare grijns op zijn gezicht, waar ik nu ook 4 weken mee rondloop.
Het gesprek op de weg terug was heel iets anders, en meer een "trip down memory lane" waar we hadden over zijn ervaringen en leuke momenten.. anyways, you get the picture ;)

Ik denk dus niet dat je er spijt van zal hebben, maar hou wel volgende zaken in je achterhoofd
- "zwaardere" motorrijders (en dan heb ik het alleen over de cc's ;) ) zullen altijd negatieve opmerkingen geven... tot ze er eens mee gereden hebben :) maar dat is voor de meeste een stap te ver voor hun ego. Daar zul je dus mee moeten leren leven , maar ik troost mij met het feit dat ik mij zeker zo hard er mee amuseer, voor een fractie van de prijs :)
- de raad om toch lessen te volgen en voor je rijbewijs te gaan is zeker gegrond, maar niet absoluut noodzakelijk. Het is inderdaad zo dat als je er gewoon opspringt en begint te rijden, je jezelf heel veel foute dingen zult aanleren. Maar als je je goed voorbereid, veel en plichtsbewust oefent, kan je het allemaal ook gewoon op je eentje leren denk ik.

Neem bijvoorbeeld al eens een kijkje op deze twee sites, en lees ze van voor tot vanachter en heel aandachtig door.

http://www.ridelikeapro.com
Deze kerel kan zelfs de grootste moto's die er zijn probleemloos controleren alsof het een fietsje met steunwielen was.
en hij probeert je daar enkele video's over te verkopen. Maar het is niet zo'n goeie commercant, want met de info die zo op de site staan, kom je al heel ver.

The Lazy Motorbike, for Motorcycle Riders
Heel veel goeie informatie over aandachtspunten tijdens het rijden en techniek. En ook over "hoe je moet denken" op een motor, want je zal op een heel andere manier moeten deelnemen aan het verkeer. onderschat dat aspect zeker niet.

En dan een laatste tip...
oefenen , oefenen, oefenen ... op een grote verlaten parking. (ridelikeapro gaat je hier heel hard bij helpen)
vooral van heel goed traag te leren maneuvreren zal je ongelooflijk veel plezier beleven... trust me :)

ook het nood-remmen , ontwijken en andere nood-maneuvers bij hoge snelheid is iets dat je maar niet genoeg kan oefenen...

Have fun ;)

P.S. : en qua autosnelweg rijden...
ik heb dat tot nu toe niet nodig gehad... in die zin dan ik zonder problemen gewoon effe 20 kilometer rond rijd om de autosnelweg te vermijden (mijn ritten kunnen niet lang genoeg duren eigenlijk, elke keer dat ik aankom is het meer iets van... dju, tis weer gedaan ;) )
En als tweede reden rijd ik gewoon niet graag tegen volle snelheid vanwege de wind. Je zit volledig rechtop (en ik zonder windscherm, want dat "oogt" gewoon nie ;) ) dus ik neem liever dat baantje van 70-90 met veel bochtjes, dan die saaie autostrade met veel wind
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren op sportmotoren gereden en rij nu op een 125cc [motorscooter] en heb net zo veel fun als vroeger; misschien nog wel meer omdat ik nou niet meer constant de angst heb mijn rbw kwijt te raken.
Een zware motor is pas leuk bij illegale snelheden terwijl een lichte een grotere snelheidssensatie geeft dus je hoeft niet met >140 over de dijk om een kick te krijgen.
Honda Shadow 125: leuk ding en in principe snel genoeg toch!
 
Terug
Bovenaan Onderaan