Honda Shadow 125cc

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.454
170
Oost-Vlaanderen/België
zoals ik in mijn voorstelling vermelde (Koeno Stelt voor...\


Ik heb momenteel enkel een rijbewijs B, maar in Belgie volstaat dit om met een 125cc te rijden.

Nu had ik mijn oog laten vallen op een Shadow 125cc.

nu heb ik bitterweinig verstand van motoren.
en wou hier de mening van anderen horen.

ik weet zeer goed dat het GééN race-machine is, en dat het licht is.
Maar dat kan mij niet schelen.
Momenteel kan ik nog helemaal geen motor rijden, kan ook niet schakelen (als iemand daar schriftelijke uitleg over heeft.....)

ik ben van plan enkele jaren met deze motor te rijden en dan voor mijn rijbewijs te gaan (als ik dus werk en geld heb lol)

maar zijn er mensen met enige ervaring met deze 125cc?
ik bedoel hiermee bv:
Snelheid (ik hoor van sommige max 70per uur, anderen 140per uur)
Bestuurbaarheid
verbruik
geluid (minder belangrijk, maar ik hoop toch op een minder scooter geluid natuurlijk)
en dergelijke meer.

Kan iemand mij helpen?

Groeten

ps, voor de belgen die mij mss kunnen helpen met hoeveel het kost deze motor op verzekering te zetten? of taxen of wie weet wat
 
Ik zou gewoon lekker mijn motor rijbewijs gaan halen en een mooie (zwaardere) motor uitzoeken als ik jou was. Leer je ook meteen goed rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ga jij het lekker voor me betalen? :)

ik vind mijzelf te jong voor veel zwaarder spul (klinkt dom weet ik wel)
en met zo'n 125 leer ik toch de basis al...
en kan ik wat geld sparen voor het rijbewijs en zwaardere motor gebeuren.

maar spijtig genoeg was dit eigelijk toch de vraag niet
 
Laatst bewerkt:
maar het is zeker het juiste antwoord, al is het alleen maar het tweede deel: Leer je ook meteen goed rijden.
 
Voor zover ik weet:

Snelheid
+- 100? Misschien harder, maar met iemand van +- 80 kilo erop red je het moeilijk

Bestuurbaarheid
Die dingen zijn superlicht, dus zeer goed te besturen

Verbruik
1 op 30 moet makkelijk kunnen

geluid
Best hoog geluid, als je die 250 cc hoort dan moet deze net een toontje hoger zijn. Gooi er andere uitlaat onder en je hebt een minder erg scooter geluid (lijkt mij)

---
Ik ben geen expert op dit gebied, maar dit is wat ik vermoed/ hoor.
---
Conclusie: Ga je rijbewijs gewoon halen en stap in met een 250/ 400/ 600 cc fiets! 10 keer leuker
 
Laatst bewerkt:
Ga jij het lekker voor me betalen? :)

ik vind mijzelf te jong voor veel zwaarder spul (klinkt dom weet ik wel)
en met zo'n 125 leer ik toch de basis al...
en kan ik wat geld sparen voor het rijbewijs en zwaardere motor gebeuren.

maar spijtig genoeg was dit eigelijk toch de vraag niet

Wat denk je zelf? Maar als jij meteen zonder enige vorm van kennis (je weet nog niet eens hoe je moet schakelen? :X ) op zon ding wilt stappen be my guest. Ik zou dat geld voor die motor liever aan de lessen besteden maar ja, wie ben ik.
 
mjah, mijn nonkel gaat het me wel leren,
maar als je in belgie voor je a rijbewijs gaat moet je minimum 6u rijles volgen bij een erkende rijschool, das direct flappen neertellen...

dus als mijn nonkel mij leert rijden op de 125 moet ik enkel de 125, de benzine, en verzekeringen betalen... komt voor de eerste jaren veel goedkoper uit als

rijbewijs a halen, zwaardere (dus meestal duurdere) kopen, duurdere verzekering betalen.
mjah,
 
iemand anders die deze regel uit belgie niet ook ABSURD vind???

autorijbewijs wil echt niet zeggen dat je kunt motorrijden ook al is het maar 125cc.

En leren zonder begeleiding is net als brommerrijden (nu nog) je leert je allemaal foute dingen aan.
en dat is een stuk gevaarlijk op de weg als op een fietspad.
 
iemand anders die deze regel uit belgie niet ook ABSURD vind???

autorijbewijs wil echt niet zeggen dat je kunt motorrijden ook al is het maar 125cc.

En leren zonder begeleiding is net als brommerrijden (nu nog) je leert je allemaal foute dingen aan.
en dat is een stuk gevaarlijk op de weg als op een fietspad.

Ben ik met je eens. :Y
 
man mag ik mij hier ff verdedigen :)

ik ga dus niet zonder ervaring op een motor springen he,
ik ben geen volkomen idioot.

mijn nonkel leert mij alles wat ik moet weten voor er voorzichtig mee om te springen.

nu hoop ik toch nog reacties te krijgen op mijn 1e post,
Al 1 echt antwoord :)

groeten
 
man mag ik mij hier ff verdedigen :)

ik ga dus niet zonder ervaring op een motor springen he,
ik ben geen volkomen idioot.

mijn nonkel leert mij alles wat ik moet weten voor er voorzichtig mee om te springen.

nu hoop ik toch nog reacties te krijgen op mijn 1e post,
Al 1 echt antwoord :)

groeten

Tadaa! Soort van antwoord van Rutg3r

Voor zover ik weet:

Snelheid
+- 100? Misschien harder, maar met iemand van +- 80 kilo erop red je het moeilijk

Bestuurbaarheid
Die dingen zijn superlicht, dus zeer goed te besturen

Verbruik
1 op 30 moet makkelijk kunnen

geluid
Best hoog geluid, als je die 250 cc hoort dan moet deze net een toontje hoger zijn. Gooi er andere uitlaat onder en je hebt een minder erg scooter geluid (lijkt mij)

---
Ik ben geen expert op dit gebied, maar dit is wat ik vermoed/ hoor.
---
Conclusie: Ga je rijbewijs gewoon halen en stap in met een 250/ 400/ 600 cc fiets! 10 keer leuker
 
Je onkel (oom neem ik aan) is ook geen rijinstructeur en ik denk dat die paar dingetjes wat hij je probeert te leren op geen enkele manier vergeleken kan worden met rijles.
Ik wil je niet bashen ofzo maar ik vind het gewoon geen prettige gedachte dat er mensen op de openbare weg rijden die niet eens een rijbewijs ervoor hebben.

Om dan even antwoord te geven op je vragen.


Snelheid (ik hoor van sommige max 70per uur, anderen 140per uur)

11kw op 165kilo+plus bestuurder=circa 230 kilo
140 is extreme onzin. ik zou uitgaan van een zeer krappe 100.

Bestuurbaarheid

Chopper stijl je moet er van houden.

verbruik

voldoet aan de Euro-1 norm dus daar hoef je je denk ik niet echt zorgen om te maken.

geluid (minder belangrijk, maar ik hoop toch op een minder scooter geluid natuurlijk)
en dergelijke meer.

' En om dit geheel af te werken produceert het mooi gechromeerde 2-in-1 uitlaatsysteem een diep en krachtig V-twin geluid dat de Shadow 125 nét dat ietsje meer geeft.'

Dit wordt er beweerd maar daar geloof ik niet zoveel van.

Uiterlijk(eigen toevoeging)

Door de minibandjes en de twee 62,5cc cilinders ziet het eruit als een brommerproject gone bad. (mijn mening he)

Prijs

bijna 5000,00 euro voor een brommer vind ik wel erg veel.

Edit: www.google.nl 1 search en je hebt alle informatie :P
 
Laatst bewerkt:
Ik wil toch met klem adviseren om een paar echte motorrijlessen te nemen: een motor moet je echt leren beheersen en een aantal rij/kijktechnieken leer je niet uit jezelf of van een oom.

Buiten dat: ook met een 125cc zul je een hoop fun beleven en er zijn genoeg 125cc'ers die verdomd snel zijn [Cagiva mito/Aprilia 125RS] maar dat zijn dan ook echte sportfietsen.

Ik zou nog eerder voor een All-road kiezen [bijv. Kawa KMX125] dan voor een chopper want choppers zijn relatief slecht handelbaar en eigenlijk meer voor de show om naar te kijken dan om mee te rijden.
Ook dat zul je ervaren mocht je motorrijlessen gaan nemen.

En realiseer je: ook met 100km/u kun je een behoorlijke smakker maken ;) .
 
Je hebt je oog laten vallen op een motor. Ik geef toe, het ziet er grappig uit. Het lijkt me echter niet fijn rijden, maar.. ik zeg: ga eens proefrijden op deze fiets en probeer ook andere fietsen. Volgens mij mag je ook op een CBR125R rijden? Of je ze mooi vindt is een tweede, maar hoe het rijdt is ook belangrijk toch? ;)
 
Scooter geluid ? Een Shadow is een 4 takt. En wat betreft het verschil tussen 250cc of 125cc hoger/lager is natuurlijk bullshit. Heb je een goeie demper op een motor, dan hoor je echt niet of dit een lichte motor is. Ik ken 50cc'ers die een dieper geluid maken dan een 1-pitter 350cc.
Met een juiste uitlaat kan je dus deze V-Twin ook leuk laten klinken, ook al geloven mensen hierboven dat niet. Blijkbaar nooit interesse gehad in lichte 4 takt motoren met net even de juiste dempers.

Qua top zal zo'n Shadow denk ik rond de 100-110 zitten. Er zijn 4 takt 125cc'ers die ook wel 120-130km/u kunnen, maar daar valt de Shadow niet onder. Dan heb je echt wel een watergekoeld blokje nodig en een blok wat gericht is op snelheid, plus een motor die niet veel weegt. Bijv. de CBR125 dus (26kg lichter dan de Shadow 125), daar heb ik 120km/u op gehaald op een vlakke weg. Een goede kruissnelheid was 110km/u. Ook de MZ RT125 kan 120-130km/u, maar weegt dan ook minder dan de Shadow.


Voor de mensen die de regel in Belgie absurd vinden; alsof 16-jarige jongeren met 50cc niet absurd zijn die gewoon op de weg moeten ipv op het fietspad.


Het enige wat ik de TS aan kan raden: zo lang je geen baan hebt, zou ik lekker een 50cc brommertje kopen en daar op leren schakelen en rijden. Bevalt het je, dan lekker voor je motorrijbewijs gaan. Al ben ik niet tegen die 125cc / rijbewijs B regel. Ik wou dat ze dat hier ook in gingen voeren met verplicht theorie examen en 2 praktijklessen ofzo.
 
schakelen is heel erg simpel:

normaal staat ie in z'n neutraal. als je naar z'n 1 wilt, dan druk je de pedaal omlaag totdat je een "klik" hoort. daarna, is het steeds een tikje omhoog naar 2, 3 enz. wil je terug naar 1, dan geef je steeds een tickje naar beneden. bijvoorbeeld, als ie in z'n 4 staat en je wilt naar 1, dan ga je 1, 2, 3 omlaag. dan staat ie in z'n 1, om naar neutraal te gaan ga je heel erg zacht omhoog met die pedaal. niet te hard, want dan zet je hem in zijn 2. da's ook een tip, van 1 naar 2 harder omhoog tikken want dan weet je zeker dat ie in z'n 2 staat en niet in neutraal.

kortom, neutraal -> naar 1 = 1 keer omlaag
naar 2, 3, 4, 5 en 6 = steeds eentje omhoog.
terug naar 1 = steeds eentje omlaag.
in z'n 1 naar neutraal = zacht omhoog
in z'n 1 naar 2 = hard omhoog.

na een half uur oefenen is het game over, ken je het uit je hoofd, het wordt een reflex.

enjoy!
 
schakelen is heel erg simpel:

normaal staat ie in z'n neutraal. als je naar z'n 1 wilt, dan druk je de pedaal omlaag totdat je een "klik" hoort. daarna, is het steeds een tikje omhoog naar 2, 3 enz. wil je terug naar 1, dan geef je steeds een tickje naar beneden. bijvoorbeeld, als ie in z'n 4 staat en je wilt naar 1, dan ga je 1, 2, 3 omlaag. dan staat ie in z'n 1, om naar neutraal te gaan ga je heel erg zacht omhoog met die pedaal. niet te hard, want dan zet je hem in zijn 2. da's ook een tip, van 1 naar 2 harder omhoog tikken want dan weet je zeker dat ie in z'n 2 staat en niet in neutraal.

kortom, neutraal -> naar 1 = 1 keer omlaag
naar 2, 3, 4, 5 en 6 = steeds eentje omhoog.
terug naar 1 = steeds eentje omlaag.
in z'n 1 naar neutraal = zacht omhoog
in z'n 1 naar 2 = hard omhoog.

na een half uur oefenen is het game over, ken je het uit je hoofd, het wordt een reflex.

enjoy!

Ik zou 'm toch aanraden dat hij de koppeling erbij moet gebruiken, anders flikkert ie van de motor af doordat ie naar voren schiet.
 
oh ja... koppeling gebruiken wanneer je schakelt. en laat de gas hendel los. dus gas los, koppeling in, daarna volg je de bovenste stappen.
 
oh ja... koppeling gebruiken wanneer je schakelt. en laat de gas hendel los. dus gas los, koppeling in, daarna volg je de bovenste stappen.

Je kan toch ook schakelen zonder gas los te halen? Meestal is het een kort 'tapje' (als je optrekt)
 
ik kon niet iedereen quoten die ik antwoord wou geven, maar goed ik zal het zo oplossen:

mijn oom/nonkel heeft zijn zoon leren moto rijden, (toen kon het wel nog) zijn zoon heeft nooit een ongeluk gehad... en kan heel soepel moto rijden (ben ik al getuige van geweest)
hiermee wil ik zeggen: mijn oom leer niet enkel schakelen, maar ook hoe reageren op dingen, en legt altijd nadruk hoe 'zwak' je als motorrijder bent,
nu goed, dit is verschil in meningen, mijn pa heeft mij leren autorijden, en ik heb nog nooit een ongeluk of probleem gehad.


de snelheid is voor mij niet van belang, of ik met een cbr rijd die 120 kan, of een shadow die maar 100 kan, op die 20 per uur maakt het voor mij geen verschil, in belgie steenwegen genoeg om op te rijden en dan maar autosnelwegen ontwijken....


het schakelen had ik al in theorie zo vernomen (ook al gereden op een 50cc met 3 versnellingen (wel zonder ontkoppelen) ) maar ik had dus wel al door dat ontkoppeling nodig was enzo,
ik bedoel, kheb nog nooit een motor in praktijk bereden.


ik heb wel al geweldige antwoorden nu gehad om mijn vragen en veel tips,
en geloof me vrij wat iedreen hier post, of het mij nu afbreekt of niet, ik hou er zeker en vast rekening mee, daar jullie er enorm veel meer verstand van hebben.


ik hoop dat er toevallig een shadow 125 rijder dit topic tegenkomt en zijn bevindingen wilt posten.
maar nog meer reacties zijn zeker welkom

groeten
 
ik wou even aanvullen op foto moet ik gelijk geven dat de shadow weinig impressionant is :p
maar ben vandaag met een vriend langs honda garage gereden,
en daar ziet hij er toch een stuk stoerder uit als op foto

nujah, ok, hij lijkt niet op een 700cc logisch ook...
de kans wordt toch groter om groter dat die motor het wordt...


dus in mijn ogen is het zeker geen scooterproject gone bad...
 
Koop dan een brommer |(

11 kw. Met wind mee haal je net de 90. Beetje bagage en je mag achter een vrachtwagen gaan rijden om nog vooruit te komen.

Je schrijft dat 6 uur les te veel flappen kost. Geen idee van de prijzen in Belgie maar dat is dan zo'n 300 euro. Als dat er niet voor over hebt, begin er dan maar niet aan. Dat kost alleen een beetje helm al.

Spaar liever een beetje meer en ga goed lessen en koop dan een leuke motor. Een beetje shadow van 750 cc heb je al voor 3000 euro.

Toevoeging: met een goede rijopleiding geniet je ook veel meer van het motorrijden :Y

omdat je niet iedere bocht in je broek schijt omdat je bang bent op je plaat te gaan. :]

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan