Honda Shadow VT 700 start niet

Jewelis

Rookie
5 mei 2023
5
0
Mijn vader is een beetje ten einde raad wat te doen met zijn motor. Hij is al een behoorlijke tijd aan het sleutelen om te achterhalen wat er precies mis is, maar zoals vele van jullie wellicht een keer hebben meegemaakt is dat een nieuwe en frisse blik weleens kan helpen.
Mijn vader is zelf geen computer techneut en zou zijn weg hier niet kunnen vinden, vandaar dat ik een forum open.
Ik zal jullie zo veel mogelijk informatie geven.

Vaders heeft de motor voor een behoorlijk lange tijd stil laten staan, accu vertoonde behoorlijk wat problemen. Ik weet zelf niet helemaal wat hij precies heeft gedaan, maar het was hem gelukt de motor weer aan de praat te krijgen. De motor kwam alleen niet op toeren.
Inmiddels heeft vaders de brandstofpomp nagekeken. Accu is gemeten, die is goed.
De brandstofpomp lijkt geen brandstof te pompen naar de cilinders, deze blijven droog. Bougies geven een kleine vonk. De motor maakt ook contact. Verlichting doet het ook.
Vaders heeft de brandstofpomp meegenomen naar een motorshop om na te gaan of er wellicht een nieuwe kan worden aangeschaft, maar de orginele worden niet meer gemaakt en de medewerker gaf aan niks verkeerds te zien aan de brandstofpomp.

Hopelijk willen jullie met ons meedenken!
Ik vind het zelf lastig inschatten welke informatie jullie waardevol vinden, mocht er informatie missen dan horen wij jullie vragen graag
 
Carbs ultrasoon reinigen…. En verse benzine erin. En nieuwe accu erin.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb het voorgelegd aan mijn vader, hij geeft het volgende aan (corrigeer mij als ik het fout heb, ik ben zelf geen echte motor kenner en ik kan de kennis van mijn vader niet inschatten): wanneer hij contact maakt zou er benzine in het slangetje moeten zitten tussen de benzinepomp en de carbateur, maar hier zit niks in. Het komt voor ons erg over alsof er überhaupt niks wordt gepompt
Zou je het misschien kunnen toelichten of was dit missende informatie?
 
Check eerst ff de benzinekraan en de pomp op hun werking alvorens je écht moet gaan sleutelen.
Bedankt voor de input!
De benzinekraan werkt, vaders geeft aan dit te hebben gecheckt. De pomp lijkt juist het probleem te zijn.
Even voor mij kennis (Google verwijst mij voornamelijk door naar auto's): hoe controleer je een werking van een brandstofpomp?
 
Als je de pomp eraf hebt werkt het allemaal iets makkelijker. Ff een fles met benzine vullen, dan de slang van de aanzuigkant van de pomp in de fles hangen. Uitgaande slang ook in die fles hangen. 12V op de pomp zetten en een paar x goed tikken tegen de pomp. Die kan ook vast zitten. Desnoods een scheutje parafine (lampolie) bij de benzine in doen. In deze opstelling kan je de pomp lekker laten draaien zonder dat ie droog komt te staan.
 
Laatst bewerkt:
Als pomp kapot blijkt: Honda heeft die pomp in heel veel modellen gebruikt (k heb hier 3 verschillende typen Honda, met allemaal dezelfde pomp). Het hoeft dus geen type-specifieke te zijn. Bij motoronderdelen-leveranciers (bijv Baboon) heb je garantie, voor t geval hij na korte tijd kapot zou gaan (t ligt daar ook droog op de plank). Er is ook imitatie te koop voor ca €80. Succes!
 
Als je de pomp eraf hebt werkt het allemaal iets makkelijker. Ff een fles met benzine vullen, dan de slang van de aanzuigkant van de pomp in de fles hangen. Uitgaande slang ook in die fles hangen. 12V op de pomp zetten en een paar x goed tikken tegen de pomp. Die kan ook vast zitten. Desnoods een scheutje parafine (lampolie) bij de benzine in doen. In deze opstelling kan je de pomp lekker laten draaien zonder dat ie droog komt te staan.
Bedankt voor de toelichting
We zullen dit proberen, al weet ik nog niet wanneer. Ik zal feedback sturen als er weer meer bekend is
 
Als pomp kapot blijkt: Honda heeft die pomp in heel veel modellen gebruikt (k heb hier 3 verschillende typen Honda, met allemaal dezelfde pomp). Het hoeft dus geen type-specifieke te zijn. Bij motoronderdelen-leveranciers (bijv Baboon) heb je garantie, voor t geval hij na korte tijd kapot zou gaan (t ligt daar ook droog op de plank). Er is ook imitatie te koop voor ca €80. Succes!
Bedankt! Het is dan alleen nog even uitvogelen welke het zal moeten zijn
 
Haal de slang die van de pomp naar de carburateurs gaat er eens af en stop hem in een fles of pot.
Als je de sleutel nu op contact zet, of op de startknop drukt zou er benzine uit moeten komen, anders inderdaad de pomp maar eens bekijken.
Vaak zitten de contactpunten onder de rubberen dop vast of verroest.
 
Als die een behoorlijke lange tijd stil heeft gestaan is er niks mee om de carbs evengoed te reinigen, nieuwe rubbers erin en alles weer lekker schoon. Die grote rubbers ee n nachtje in warm water met wat afwasmiddel, die zijn meestal knalhard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan