Honda Shadow vt500 word te heet

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Ik heb er een digitale koelvloeistof temperatuur meter op, waarmee ik de temperatuur nauwkeurig kan aflezen.
Heb nu ook de thermostaat eruit gehaald, rij dus zonder thermostaat.
Op de snelweg blijft die net onder de 100 graden.
In de bebouwde kom, loopt die verder op naar de 107 graden tijdens het rijden, en gooit de vloeistof eruit bij het overloop tankje.
De ventilator gaat aan bij +/- 97 graden.
Alle slangen worden warm, en zie nergens lekkage.
heb het systeem ook al doorgespoeld.

Dan kan ik mij 2 dingen bedenken, pomp kapot of lucht in het systeem :?
Kan je de waterpomp controleren zonder die eruit te halen?
 
Laatst bewerkt:
Heb je zo'n sproeiflacon van bijvoorbeeld Glassex? Vul die met leidingwater en sproei water tegen de warme radiateur en kijk goed og het overal even snel verdampt. Als een deel nat blijft zit daar een verstopping.

Een motor wordt te heet door een probleem met het koelsysteem, bijvoorbeeld een waterpomp waarvan de impellor niet in orde is, een deels verstopte radiateur of ergens anders een verstopping.

Andere oorzaken zijn een te arm mengsel of de ontsteking te laat omdat bijvoorbeeld de vervroeger vast zit.
 
Heb je zo'n sproeiflacon van bijvoorbeeld Glassex? Vul die met leidingwater en sproei water tegen de warme radiateur en kijk goed og het overal even snel verdampt. Als een deel nat blijft zit daar een verstopping.

Een motor wordt te heet door een probleem met het koelsysteem, bijvoorbeeld een waterpomp waarvan de impellor niet in orde is, een deels verstopte radiateur of ergens anders een verstopping.

Andere oorzaken zijn een te arm mengsel of de ontsteking te laat omdat bijvoorbeeld de vervroeger vast zit.
Heb net met glassex spuit op de radiator gespoten, het verdampten overal, radiator voelt ook heet aan overal.
Stationair overhit die niet, als de ven aangaat zakt de temperatuur van 99 naar 97 graden.
Heb naar de bougie's gekeken, de bougie van de ene cilinder ziet prima uit, de andere cilinder ziet er wit uit, dus ga daar is een grotere in zetten.
Aangezien die alleen overhit raakt tijdens het rijden, denk ik dat het opgelost is met een grotere sproeier
 
Heb net gereden er zat sproeier maat 122 in, ik had niet kleiner liggen dan maat 137,5 die heb ik er dus in had gedaan :)
Een beetje stotteren, sproeier natuurlijk veel te groot, maar zolang ik geen volgas gaf kon ik er mee rijden om te testen.
Temperatuur tijdens het rijden bleef nu 85 graden, dus het lijkt opgelost met een iets grotere sproeier, nu ik toch moet gaan afstellen zet ik er gelijk pods op die heb ik nog liggen.
 
Koelvloeistof word er nog steeds uitgegooid.
Ook met een andere dop erop.
Ik frees inderdaad een beetje voor de koppakking.
Ik zie ook af en toe luchtbellen in de koelvloeistof, maar dat kan ook zijn omdat die net gevuld is, en nog verder ontlucht moet worden, daar ga ik morgen mee verder
 
Kwam er achter dat de bedrading slecht contact maakt van de ventilator, ging aan uit als ik aan de bedrading zat.
Heb er ook een nieuwe dop op gezet van 1.1 bar.

Heb een half uur gereden, en een kwartier stationair laten draaien.
Er word geen koelvloeistof meer eruit gegooid, en blijft op temperatuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan