Honda Shadow vt700

jgpeggeman

MF veteraan
Donateur
4 jun 2020
1.229
2.545
Kampen
Instagram
Voor een bekende, ga ik een Honda Shadow 700 weer rijdend maken. Zijn hobby is het verbouwen van motoren, maar electra en motor technisch is die niet zo handig.
Maar gelukkig heb ik met de verbouwing van mijn Virago de nodige ervaring opgedaan.

Het leek me wel leuk om hier een project topic van bij te houden

Aflevering van de machine:
AP1GczOGIfAQICBRegM2mD51WHJ7sD0lnKUq5a8G3wjD-TYwn1WS04QKiVuQlUIzOJTJbnHC_smj9sAJ4ODqr3gdHVR1gsBLk1MOSKUIQ8yFQPo2Cx9RyZKydc7QAQf8Hlk60r-UmYih4LQ3XXAxKjI_MSX80A=w1265-h949-s-no

AP1GczNe5lPA8Uxjd5GjhmXjJNhntBgP_EiDDZ_ldwdTfvSyaRQ_M3uyCk3QNhErZZXAT7m32aZcaZ4ZJMbv2EoOvh6UbmC3hP2Duv0buhebJdtLrgWlD63p7uEWX46FZPHbbqJz3WH5VrYwYb9aeIm4h9DN7w=w1265-h949-s-no

Best goed gelukt qua looks, al zeg ik het zelf. Hele bijzondere stijl... Alleen is die zo dood als een spreekwoordelijke pier...

AP1GczNtS7bnZrKR9egJOs_XaZHc7i0pKRrHl8tXWWQIF6pi7qUuod9iFEhA66CX4BWZutia6wYeVImHTEgokkbKVncFCOvV_lQJJwykPaM8Q7hu_k4QsH2r-M4dSPYof2n3RFqp_SuK_Kac3TDj3jYw_tUKlA=w1265-h949-s-no

Dan maar eens gaan beginnen... Eerst de tank en zo gedemonteerd, om bij de bedrading te komen

AP1GczOs6Q27UUFF3pnJ7qd80IuElaxeHpTs4VXnxVgLHadPOAzZ2CCHP68jyW1ePrY7yzNSA_90eUHbVpQ76AOjOV4egEA6oB4i9Re5RNWbvRJ1cNORgNbOeKFI3bl3nwX70hEniLyEMoixBoGe3p7ncAdHrQ=w1265-h949-s-no

Vervolgens alle bedrading uitleggen, en met behulp van een bedradingsdiagram gaan uitzoeken wat nu wat is, en wat er nog werkt en wat niet. En als alles naast de motor hangt, is het ook makkelijker om de nieuwe en aangepaste kabelbomen te maken.

AP1GczO2iTnKd_cc41LBNNxNN1X-12eX7cpMqTWh0iIczjT53kDRQ6AAHs4cwVOmiBwFj8dlKv9aaGtivA5RrLAcCJmgtXD2qYB8qWNblm0sf2RNQ7wi4EhdbiJH-BUU5cVutUQEKlcHGMN2ACSqte_9RncoYA=w1265-h949-s-no

En na een paar uurtjes puzzelen, hebben we het oude dashboard weer werkend, en doet ie al heel wat meer dan toen ik hem binnen kreeg

AP1GczMrSW7CJcB8-C_A9tu-l34pFL3Y1yqKphPHnSVi1X6GLhAie80E8peVSGpwVKv08RMPXZYDvoUJI1KO9RfJ8wd7x4VtKd4LaqE_mfptrnXQwugSXHEoirBS8iXPI6sB5Kp8t3bSq-BklmPC-_n-jSvobg=w712-h949-s-no

En waarempel, de startknop werkend (en zelfs vonken op de bougie)

De meeste bedrading heb ik nu ontcijfert, zodat ik de verlichting, knippers en starten / stoppen daadwerkelijk aan kan gaan sluiten. Hiervoor ga ik een nieuwe / aangepaste kabelboom maken.

Updates volgen...

Leuke klus! Maar, waarom een nieuwe kabelboom? Wat is er dan mis met de bestaande (los van dat er nu zaken nog niet werken)?

Leuke klus! Maar, waarom een nieuwe kabelboom? Wat is er dan mis met de bestaande (los van dat er nu zaken nog niet werken)?
Nou niet echt een compleet nieuwe kabelboom, alleen het stuk richting het stuur. Veel bedieningselementen zitten niet meer op het stuur, net als de klokken en indicators.

De eigenaar wil zo minimaal mogelijk. We zijn vanavond weer een stuk opgeschoten, en een update volgt nog

Gisteren weer bezig geweest met de Shadow. Het eerste doel is om alles wat we werkend willen hebben, ook daadwerkelijk werkend te krijgen. Dit zodat we een beeld krijgen van welke kabels waar moeten komen. Om dit te realiseren, 'knopen' we eerst alles aan elkaar met kroonsteentjes.

Gisteren hebben we in ieder geval de voorzijde van de motor werkend gekregen. Moeten nog wel iets sjieks verzinnen als koplamp schakelaar. Maar verder hebben we de knipperlichten (met DRL) werkend gekregen op de 'fancy' aliexpress schakelaar, en is de DRL en de verlichting van het dashboard nu te schakelen via een knop op de eerder genoemde aliknopjes. Omdat de knipperlichten nu led zijn ipv gloeilampjes, krijg je uiteraard het weerstand 'probleem', waardoor de lampjes wat ADHD gedrag gaan vertonen (als ze uberhaupt al aan gaan, gezien de relais word geactiveerd door weerstand). Tijdens het testen en uitzoeken konden we dit tijdelijk ondervangen door er een extra knipperlicht tussen te zetten. Ik bedacht me dat ik nog hele sjieke indicator lampjes had liggen, en besloten dat die er ook maar op moesten. Dit zijn 'officieel' 24volt lampjes, en deze blijken voldoende weerstand te hebben, dat de knipperlichten enigszins acceptabel knipperen qua snelheid. Dit was een leuke meevaller, want nu hoeven we er geen extra weerstanden tussen te knopen.

nog wat plaatjes bij het praatje....

work in progress...
AP1GczPVoM2_WCq73Idp59ymlqurVWzt0xzvmKS2CCftbOLIvi3RJ30ZaRBajILsd6etQ_olTp1fsUio-yzXRQhGXjTeqjrH_FAA_-NI1wi6QFrKfNeRm_3YSS8j4bUFNbhnZVPyd1IgkqA-LAC9D4nbiPGULQ=w1288-h966-s-no

fancy knipperlichtindicatoren monteren:
AP1GczN8vhHo5FErb1KjFPTcRv5L1_GonA8h7D_RS2Sblfp_aqx39FUsjgJrDhBJeNUv2EGPPQASS1Kvu-LHHPrY_5v5u7U8ip9mHqXRNi0l7-hQb6NK5HVs8yBnBAXmk7DJ4yq-k7LjmBIgIDYYHZJkhwLAcg=w1288-h966-s-no

alle kabeltjes aansluiten, om een werkend geheel te krijgen:
AP1GczP2tO4f99I0c5rtbq8rPwGMNcMqeZ1HbX2MiPG6jW5UU36xn7Sk5aMkXICL1tBprRPCEp_sOy8VO8YobHZwFTbTazkvRvN-dpVuswSgiqTm2-d2qbOw-NbhKD9rKwRpKdVBIl1fTVGF9TQzNeOfeaMr2w=w725-h966-s-no

en een filmpje van de werkende knipperlichten: (het aan en uit gaan van beide knipperlichten, is dus het schakelen van de DRL)

de kabelwirwar is een stuk minder geworden nu:
AP1GczMGPr6SpQnX-n5mGDFEtSg9D2imHf8G-hlRS2qP3M-4CxhqZRNcPobbQb_n2dcmdjnM9I8LCN3KuQ06HngyIG8K44PvFS-_e6ZpbjjGeOBmlC23iEAEE728vT1fTcwcTmsvMWfao38eiOe8aFuQrx8tbQ=w1288-h966-s-no

de bekabeling die niet meer nodig is, hebben we inmiddels weggehaald. In het 'dashboard' komt nog een neutraal lampje bij.

Volgende stap word de verlichting aan de achterkant werkend maken, en dan het fabriceren van de kabelbomen. De kroonsteentjes worden vervangen door soldeerverbindingen.

Gisterenavond weer wat progressie geboekt met de bekabeling van de Shadow... Het voorste gedeelte van de kabelboom is zo goed als af. ER moet alleen nog een kabel (met schakelaar) komen voor de koplamp. Verder begint het er weer aardig als een echte kabelboom uit te zien, zeker nu de kroonsteentjes zijn vervangen door soldeerverbindingen, met krimpkous eromheen

AP1GczO1IehilP0KohR-Zkyf4QWAejOz-lhUk_vPKJp2yoPrYUuI0LLAwyH37plpw_GfqBxcXALvsdH6gmUy-hNJ2ZXWAbIr0AjxOHGfHwP7sEP1p9B_jY1HtzAja2qH2Bzovr0ETXxqO4X956B1aiUZJdSITw=w1265-h949-s-no

Volgende stap voor dit gedeelte, is de kabelboom voorzien van wat bescherming (vulkaniserende tap of zoiets), en de voorgenoemde koplamp schakelaar aansluiten.

Leuk! Ik volg!

Dit is die van mij dus jullie hebben het wel iets beter gedaan:
Bekijk bijlage 2019886
zo te zien is die van jou rijdend... die wij hebben staan doet nog niet veel, behalve dan dat we nu een soort van werkende verlichting hebben. Het is een project van iemand anders, dus dat is altijd spannend en vol met verrassingen.

p.s. die van jou heeft wel een tof kleurtje! ik denk dat mevrouw peggeman dat ook wel mooi vind

Terug
Bovenaan Onderaan