Honda Shadow VT700c Stroomprobleem

Patrickb1984

Rookie
11 apr 2015
4
0
Drenthe
Hallo,

Ik heb al veel rondgekeken op het forum en uitgevonden hoe ik bepaalde dingen moet meten. Echter ontkom ik er niet aan jullie hulp apart in te roepen!

Ik heb een Honda Shadow VT700c uit 1986. Deze is vorig jaar naar de motorzaak geweest zodat ze de motor even konden nakijken.

Hier kwam onder andere uit dat de dynamo defect is. Dure grap tot gevolg. Ik heb echter nog nooit last gehad in de twee jaar, en zelfs na de winter, zonder enig druppellader oid gewoon starten lopen. Ik heb dit gelaten voor wat het was. Een dag later de motor stil aan de weg, lege accu.

Nu ben ik langzaam aan begonnen om dit na te kijken. Bleek dat mijn accu DROOG stond. Water er in maar dit is natuurlijk al te laat. Nu wil ik weten of ik na aanschaf accu ook nog andere kosten krijg aan de motor, zoals de dynamo.

Motor gestart met auto accu. Zo snel ik de startkabels loskoppel valt de motor stil. De accu is echt helemaal kapot.

Motor gestart aan de autoaccu en de volgende meting gedaan.

Accu spanning ( met auto accu aan de motoraccu gekoppeld )
motor staat uit: 12.55 V
stationair: 12.01 volt
5000 toeren 12.09 / 12.10 volt

Draden van de dynamo doorgemeten, tussen de 0.2 en 0.5 Ohm.

Vervolgens de motor weer gestart en toen het aparte.
op de 3 gele draden gemeten, eerst stationair vervolgens 5000 RPM.
De 1e en 2e gaven goede resultaten (stationair), de 3e draad gaf 3 Volt, bij 5000 toeren 7 volt, vervolgens waren draad 1 en 2 alles kwijt. Stationair vielen die helemaal terug.

Hieronder een overzicht.
Na gas geven
Draad 1 20 volt stationair | 7.3 volt stationair | 24 volt 5000 toeren
Draad 2 19 volt stationair | 6.4 volt stationair | 18 volt 5000 toeren
Draad 3 3 volt stationair | 3.6 volt stationair | 7 volt 5000 toeren

Kan het zijn dat ik de draden niet goed gemeten heb? De draad is door de motorzaak tussen de dynamo en de regelaar doorgeknipt, stekkertjes aangezet.
De multimeter heb ik op de stekkertjes gezet. Kan het wel eens dat een dynamo 20 volt geeft stationair, vervolgens 7 nadat het gashendel een keer is opengedraaid?

Een lang verhaal, hoop dat ik het goed/duidelijk heb uitgelegd :-)

Iedere input is welkom! Alvast bedankt!
 
Het zuiverst meet je door die stekkers los te trekken en dan de spanning tussen twee van de drie draden te meten. Deze moet in alle drie de combinaties hetzelfde zijn, het liefst boven de 40 V, afhankelijk van het soort dynoma dat je hebt. In een WPHB zullen de exacte waarden staan.
 
bedankt voor je reactie Jaap,

Het meten is het puurst op de "kale" draad? Kan zo'n stekker(deel) zo veel verschil maken?
De verschillen in meten na een keer goed gas geven verschillen, kan dat nog ergens anders aan liggen? Ik vond dit zo raar!

Ik ben zelf absoluut niet technisch onderlegd, maar vind het wel erg interessant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan