Honda Silverwing,FJS600 banden demonteren ?

Aircooled74

Die hard MF'er
5 nov 2006
637
107
Heerlen
Vraagje, hoe kan ik het beste de banden van mijn Honda Silverwing demonteren, (van de velg dus) en wat heb ik daar eventueel voor een gereedschap voor
nodig of toch beter bij de motorzaak laten doen ivm uitlijnen en zo.
Alvast bedankt, Roland.
 
Zou daar zelf niet aan beginnen,bij een motorzaak kost dat hooguit rond 30,-per band incl balanceren.
 
Het ís best zelf te doen maar je hebt wel spierballen nodig want dar rubber is erg stug.
Je hebt een bead-breaker nodig of een handige opstelling van balkjes met een hefboom. De "bead' is de verbinding van de band op de velg die zit erg vast en die moet je "breken".
Dan heb je een paar deftige bandenlichters en velgbeschermers (paar stukken leer oid) nodig. En spierballen om de band van je velg te krijgen. En die heb je ook weer nodig om de nieuwe band op de velg te krijgen. En wel in de juiste positie en rijrichting. er staat een markering op de nieuwe band , deze moet bij het ventiel (zwaarste gedeelte van de velg). Dan heb je een compressor nodig of een heel stevige bandenpomp om de "bead" weer "seated" (op z'n plek) te krijgen .
De banden warm maken voor je aan de slag gaat is een goed idee. Dan zit je band om de velg en er valt natuurlijk niets uit te lijnen maar balanceren zou ik wel doen. Daar heb je ook weer een opstelling of balanceerapparaat voor nodig en natuurlijk balanceergewichtjes.
Dan ben je een heel eind volgens mij.
Kortom een hoop werk, maar het IS te doen. Maar inderdaad brengen de meeste hun losse velgjes en bandjes even bij een motorzaak of bandenboer om ze erom te laten leggen die dat voor een paar tientjes doen. Geef dan wel even aan wat de rijrichting is van de velgen want je zal de eerste niet zijn die zijn velgjes terugkrijgt met de banden er verkeerd-om op gemonteerd. Geef ook aan dat ze netjes en goed gebalanceerd moeten worden want dat vinden veel bandenboeren onnodig of een vervelend tijdrovend karweitje. Maar het is vervelend als je naderhand een rare trilling of vibratie ergens hebt en je niet weet waar het vandaan komt....

Kijk eerst eens op youtube er zijn honderden filmpjes van die je een idee geven wat ervoor nodig is. Bijv:
 
Terug
Bovenaan Onderaan