Honda Sky blokje voor mobylettencross

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
13.246
6.114
wezemaal
Doe al een paar jaar mee met mobylettencrossen met een Honda Sky. Winnen zit er helaas niet in want ik ben geen crosser, maar de fun is er niet minder door *O*

mijn ultiem persoonlijk doel : blokje moet zo goed worden dat ik een klacht aan mijn been krijg dat het geen 50cc meer zou zijn :+

ben dus aan een nieuw blokske begonnen. grootste probleem met het blok : veel te kleine inlaat. op achtergrond het inlaatblok dat ik gefreesd heb met 4 readvalves.



nieuwe inlaat :



om genoeg plaats te hebben, moet het carter omhoog komen om een groter gat te maken. plaat van 10mm alu op gelast. ter compensatie ga ik een 8mm langere drijfstang van een MTX80 in de krukas steken. extra 2mm want plaat wordt nog gefreesd om timing van de cylinder goed te krijgen



pasvlak carterhelften weer gelijk frezen



gat voor read-valve blok frezen



blok ongeveer op zijn plaats



moet het helaas schuiner zetten dan gehoopt (onder het blok moet genoeg plaats overblijven voor de vario en riem)
 
net door de foto's gegaan, en dit is waarschijnlijk de belangrijkste van heel het WE :


ik dacht dat we enkel de zachte tot op het eind reden en de harde "niet gebruikten" maar de harde is blijkbaar bijlange niet hard genoeg.


it's all about teamwork :Y


 
door corona geen wedstrijden, dus extra veel tijd om vanalles te testen en uitproberen.

motor 1 :
eerst 2 cylinders getest (175 en 182° uitlaat timing) , dan verder gegaan met de 182° en 6 verschillende koppen gemaakt met verschillende compressie en squish-area's, daarna alle uitlaten (4) die ik al had uitgebreid getest (ook met een 3cm verlengstuk tussen cylinder en uitlaat) en met al die data 2 nieuwe rechte test-uitlaten gemaakt. daarna de beste van de 2 in kromme versie gemaakt en na weer eens wat testen met de betere cylinderkoppen. van iedere versie minstens 3 runs maken , in totaal een paar 100 runs gemaakt en er meer dan 10L benzine erdoor gejaagd op de testbank 8-)

met motor1 niets verloren in het begin van de powerband, maar wel een pak gewonnen hogerop en bredere powerband *O*

motor 2 :
is met een kompleet originele cylinder, juist andere kop en uitlaat, is voor de tragere circuits. meer vermogen bij lagere toeren en bredere powerband :)

ter vergelijking :
Laon 2019 is het blokje waarmee we vorig jaar de 10u gewonnen hebben.
ori is een goed kompleet standaard blok.
de pk's niet te letterlijk nemen, heb het MOI (moment of inertia) van mijn testbankje zo ingesteld dat de originele ongeveer 2pk geeft, maar of dat effectief zo is weet ik niet, het gaat me puur om het verschil.

de motor-grafiek is met geblokkeerde vario, de vario-grafiek geeft de snelheid aan na x seconden. heb een streep getrokken bij 4 seconden zodat je duidelijk de winst kan zien.

vgl motor 2019-2020.jpg


vgl vario 2019-2020.jpg
 
Succes in Klotten :Y en daarna doorzakken in Cochem :9~

Ik vermoed dat het hier gereden wordt:

Link is in het Tsechisch, site laat zich goed vertalen naar Nederlands.
In Klotten 3 overnachtingen gehad bij een toertocht in 2010.
 
Laatst bewerkt:
VENI VIDI VICI 8-)

onze klasse gewonnen en zelfs 3de algemeen *O*
wij hebben geen supersnelle brommer (kwa topsnelheid, een hoop liepen harder) , maar wel een heel goede tot +/- 65km/u. en met snelheid alleen ben je niks als je geen bochten kan pakken of wat deftig remmen. en je bent er nog veel minder mee als die het niet de hele wedstrijd uit houdt :+. wij in de trainingen 1 lekke band, in de race enkel benzine in kappen en rijden *D

na de trainingen de 6de tijd. de snelste 1min28, dan een serie van 5 in de hoge 30', ikke 1min39 de 7de zat al in de 1min41. de snelste reed ook in onze klasse en lag ruim op kop, maar het einde van het 5de uur hebben ze niet gehaald. de 2de hadden ook een "gewone goede brommer" maar met versnellingen en maakten het verschil met ons op de rechte stukken. De winnaars waren ook super snel maar hebben in het begin veel problemen gehad , en pas na het 5de uur de leiding overgenomen.

zeer tevreden, wetende dat de meeste met versnellingen reden , er ook een pitbike klasse , en prototype klasse tot 80cc .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan