Honda Super Cub C125

Jansovic

50+, too old to die young
9 dec 2009
6.073
1.959
De wereld
Honda_MY19_Super_Cub_2.jpg

Eindelijk komt de Honda Super Cub C125 naar Nederland.
Vroegah in mijn brommer tijd waren die Cubjes leuke dingen. De laatste jaren heb ik voor mijn werk voor langere periodes in Azie gezeten en huurde of kocht ik zo'n modernere versie (Innova & Dream). Terug in Europa heb ik wel eens met zo'n schuin oog gekeken naar de Honda sites in Duitsland, België en Griekenland. In Nederland heb je de jongens van Supermotor Company die Chinese 50/125 Cubs invoeren voor niet teveel geld.
Maar alleen op de Japanse site van meneer Honda zag ik de originele Cubs staan. Ik heb eerlijk gezegd nooit begrepen waarom Honda Nederland ze nooit heeft geleverd, zal wel een EEG dingetje zijn.

Maar nu gaat het dan eindelijk gebeuren, maar wie koopt het?
De retro-trend types, moderne variant mini- en kever-rijders, ouwe lullen met (teveel geld) en een hang naar het verleden? Geen idee!
Maar de geruchten over een introductieprijs van € 4.258,- (incl.BTW, BPM en alle niet te vermijden rijklaarkosten), maken het, anno nu, niet echt tot een vervoersmiddel wat voor iedereen bereikbaar is.

Je hoeft alleen maar binnen de Honda stal te blijven kijken en daar staan aantrekkelijkere modellen ( qua prijs, snelheid, windbescherming, etc.).

Wat krijg je dan wel? De beleving, ABS, USB-aansluiting, LED-verlichting, smart-key! Het zal wel......
Bij de Grom/MSX125 was men ook kritisch over de prijs in verhouding tot de kwaliteit (matig zadel, O-ring loze fietsketting, zozo veringelementen, etc.), maar ook die verkoopt.

Hoe dan ook, mijn interesse is toch gewekt. Leuk ding.(Nee ik heb geen baard, haarknotje, teveel centjes, oid)
Honda_MY19_Super_Cub_1.jpg

Honda_MY19_Super_Cub_3.jpg

Honda_MY19_Super_Cub_4.jpg

Honda_MY19_Super_Cub_5.jpg

Honda_MY19_Super_Cub_6.jpg

Honda_MY19_Super_Cub_7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bijzondere machine en ziet er gelikt uit.
Benzine verbruik zal net als mijn Honda Grom zeer zuinig zijn.
Dik 1 liter op 50 kilometer zal zeer goed haalbaar zijn.
Heeft deze Super Cub C125 nou hetzelfde blokje als van mijn Grom?
Uiterlijk ziet het er net even iets anders uit, maar wellicht is dat slechts een optisch iets.
De vraag is inderdaad wie zo'n Super Cub C125 straks daadwerkelijk gaat kopen en nog belangrijker: dat best wel hoge aankoopbedrag ervoor neerleggen.
Want prijzig benne ze wel dit soort machientjes alla: Grom, Monkey en Super Cub C125.
Ik kan je nu al wel vertellen dat we dit soort machines weinig tot zelden zullen gaan zien hier in Holland.
Het gemiddelde publiek vind grotere scooters al niks an, dus zulke als deze Super Cub C125 zullen weinig harten sneller doen slaan en dan gaat het ze vast niet alleen om de best wel hoge aanschafprijs.
Maar ze bedenken het wel leuk daar bij Honda.
Vind persoonlijk dat ze anno 2018 wel eens wat gerichter mogen kijken naar de productie van dit soort fietsen maar dan in 250cc uitvoering.
Want een 125cc is hoe je het wend of keert behoorlijk beperkt wat snelweg gebruik betreft.
Een 250cc uitvoering zou dan veelzijdiger zijn en mijninziens dan ook nog wat praktischer.
Nadeel van mijn idee: de productiekosten zullen voor een 250cc uitvoering zekers hoger uitvallen.
Dus dan een nog kleiner publiek dan die de 125cc modellen nu al hebben.
Mijn idee kan dus eigenlijk linea recta de prullenbak in.
Vr Gr
 
Is dit semi-automaat of volledig automatisch?
Op het plaatje zie ik een hak-teen schakelpedaal!
50b756c9fdc660947f7eccea35e880a9.jpg


En hier zie je de afstellings schroef voor de semi-automatische koppeling.
Honda-Super-Cub-C125-Bangkok-InternationalMotor-Show-2018-4.jpg


Als je kijkt naar de vorm van het carterdeksel dan lijkt het er op dat ook hier gebruik wordt gemaakt van een 'oil spinner' zoals bij de MSX.
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is kunnen wij in het Nederlandsche kiezen uit rood en blauw.
Maar er is meer..
full
 
waarom die blauwe kleur nu weer niet leverbaar?
zit een saaie inkoop pik bij honda nl-europa schat ik
en graag spaakwielen zoals de 50cc uitvoering dan istie af
Honda Is Reviving A Classic With The 2018 Super Cub Commuter Motorcycle

in mijn jeugd waren deze hip
alleen achterframe was altijd dicht geplamuurd bij overgang spatbord/frame ( in 1980)waren toen al aardig gebruikt zodat ik ze kon betalen........
het was de achiles pees van de 60 en 70er jaren cubjes die roest opdat plekje.
vooral lachen als je vol in de ankers ging met de schommelarm vering vooraan toendertijd.
 
Laatst bewerkt:
Jaja spaakwielen zijn mooier! Alleen dan wel met een schijfrem. Ik heb zes maanden voor werk in Cambodja een honda dream gereden met spaakwielen en trommelremmen. Menigmaal een onderbroekje mogen verschonen vanwege de geringe vertraging ( en lokaal eten natuurlijk, maar dat is een ander verhaal )

dream-blace.gif


Kost nu nieuw $1.950, dat zijn pas prijzen!
 
Laatst bewerkt:
Hier een first impression. Mooi dat ze die versnellingsbak ook andersom hebben gedaan. 1 omhoog, de rest naar beneden.
Dat is overigens wel wennen als je een 2e motor hebt. Ik had er anderhalf jaar een Kymco K-Pipe 125 naast, ook een semi-automaat met omgedraaide bak en heel af en toe ging dat wel eens fout. Als ik dan een versnelling omhoog wilde, zat de normale motor zo in mijn hoofd, dat ik 'm dus een versnelling terug gooide ipv omhoog. Zelfs op een 125cc gaat dat achterwiel dan raar doen. :]8-)

 
Appart dat er op de definitieve (Europese?) modellen geen bagagerekje en duo-stepjes zitten. Bagage meenemen en koerierswerk lag aan de basis van het initiele design. Semi-automaat zodat je ook nog spullen in je linkerhand vast kon houden en een rekje (achter maar ook voor) waarop bagage makkelijker vast te sjorren was dan op een duo-zadel bv.

Beetje jammer...
 
Ik heb 'm vandaag opgehaald voor een paar dagen. Super grappig ding! Héél erg niet voor de snelweg, maar in de stad daarentegen helemaal super. Snufjes als ride by wire en keyless contact slaan nergens op _O- maar storen ook totaal niet. Heb er inmiddels ook 1:25 mee gehaald, maar dat is in volle winteroutfit en non stop vol gas mét tegenwind. Dus dat moet ook beter kunnen. Maar tanken is dan wel weer hilarisch. Drie liter en weer vol, duurt ook nog eens hooguit een paar seconden en je krijgt er niet eens een zegeltje voor, zo weinig is het :+
 
Ik weet dat er onbemande pompen zijn waar je minimaal 5 liter moet afnemen...

Dat staat er op, maar is vaak niet zo. Is denk om men te ontmoedigen om maar één molotovcocktail te maken ipv 4.

In mijn Kymco K-Pipe 125 ging ook maar 3 liter en dan kon je ook overal en nergens tanken.

@Lemmy ik hoop dat je pak waterdicht is. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan