Honda Super Cub C125

5.3 liter zie ik net. Wel weer bijna een pk minder maar iets hoger koppel 😵

Ook 10 kg zwaarder, dus dat extra koppel heb je wel nodig 🤡

De Hunter Cub heeft echte offroad eigenschappen, het is niet alleen optisch. De kracht ligt meer onderin, lekker raggen door de modder. :+
 
20191013_102953.jpg
 
Merk je grote verschillen tussen het rijden met de Innova en de Supercub of zijn er juist meer overeenkomsten?
Het opstappen op de Supercub voelde als "thuiskomen" dus dat is een goed compliment voor de innova die toch ruim 10 jaar ouder is.

Wat zo fijn is aan Honda is de zithouding, het schakelen voelt verfijnd aan en de motor loopt als een naaimachine.

Beide hebben een schijfrem voor en trommel achter dus dat voelt hetzelfde. Qua gewicht voelen ze ook hetzelfde aan.

De cub heeft keyless entry en alarm, maar geen bagageruimte onder het zadel dus rugzak mee. Ze lopen allebei zo rond de 1 op 50. De ene keer iets zuiniger dan de andere keer met name de tegenwind is dan de boosdoener.

Ik ben met beide al op de snelweg geweest in Rotterdam en dat is redelijk te doen voor een korte afstand. De kracht van deze machines zitten hem in de looks en de 60-80km wegen.

Waar ik naar op zoek was, een scooter met karakter die veel rijplezier geeft, heb ik nu gevonden. De Nmax voldeed daar helaas niet aan. Op Bali was het een prima vervoermiddel, maar kwam in Nederland minder goed uit de verf.

De Honda Monkey is een zelfde voorbeeld. Voor relatief weinig geld heb je een uniek ding met veel bekijks en dito rijplezier.
 
Mooi man. Ga je nog richting Brabant? Ik ben morgen ook onderweg met de innova, we kunnen een meet en greet doen ter hoogte van de Biesbosch :)
 
Nee ik ga naar Bodegraven en Weesp voor 2 afspraken. Fijne dag 👋👋

Uiteindelijk heb ik de ruim 200km afgelegd met de Innova, dat leek me handiger aangezien ik een givi topkoffer/monolock ging ophalen van Marktplaats. Op de super cub zat nog geen monolock en op de innova al wel dus kon kan die koffer er gelijk op.

Inmiddels heb ik thuis de monolock gemonteerd op de Supercub en de koffer past er op. Dat heb je wel nodig om dingen te vervoeren want er is geen ruimte onder het zadel.

De teller staat inmiddels op 400km dus dit jaar nog de 1000 beurt denk ik.

Pluspunten t.o.v. de Nmax tot nu toe: de zithouding is veel relaxter, het zadel is uitmuntend comfortabel en heerlijk breed. Het schakelen geeft meer belevenis en uitdaging aan je rijervaring. De Supercub rijdt gemiddeld 1,9 liter op 100km (1 op 50) over 400 kilometer waar de Nmax maar 1 op 35 haalde. Verder is de keyless entry erg leuk en het standaard alarm geeft een veilig gevoel

Minpunten tot nu toe: geen ruimte onder het zadel. Ik neem alles mee in een rugzak en nu sinds vandaag in een topkoffer van marktplaats. (Slot, werkspullen, regenpak). Verder zie je in de ronde spiegels 60 procent je arm dus je moet echt steeds goed spiegelen en kijken voor de dode hoek.

De tankinhoud (3.7 liter) is "klein" waardoor je, ondanks het zuinige verbruik,
in de praktijk al bij 150km het E-tje van empty ziet knipperen. Tegenwoordig heb ik 2 jerrycans in de schuur staan en vul ik thuis de tank af. Steeds voor 3 euro langs de pomp ging me irriteren.

Wat ik nog heb liggen: een voorruit van Puig (type Puig Urban). Misschien binnenkort monteren.

Je rijdt met een Supercub wel met een andere mindset dan met motorscooters met meer CC. Door de 125cc ben je een langzamere verkeersdeelnemer en zul je meer moeten anticiperen. (Lees: ongeduldige automobilisten doordat je iets langzamer optrekt)

Fijn weekend allemaal. (Locatie foto's zeedijk Spijkenisse richting Hellevoetsluis)

 
Laatst bewerkt:
100km rondje gedaan Reeuwijkse plassen en wat onderdelen opgehaald bij Goedhart Motoren in Bodegraven. (Voor ketting-onderhoud). Als je veel binnendoor rijdt dan zit je al snel aan de kilometers heb ik gemerkt.

Ook ben ik een airhawk (van AliExpress) luchtzadel aan het testen. Hij zat eerst op de innova en nu een dagje op de cub. Even wennen omdat je iets hoger zit ik ben er nog niet over uit of ik hem erop laat zitten.


Fijn weekend iedereen 👋👋

 
Gefeliciteerd Klaas, een goeie tijdloze keus. Hier ga je nog jaren plezier van hebben. Hopelijk wordt het een klassieker over een paar jaar.
 
Nieuw aangeschaft Klaas?
Mooie machine hoor.
Nieuw aangeschaft. Wegens leeftijd voel ik mij nu beter op deze Honda. Tig motoren gehad in al de jaren begonnen in de eind jaren 60 op een Benelli , div. Suzuki’s van 250 tot GT 750 en ach teveel om op te noemen. Ik denk dat dit mijn laatste is. Ben tenslotte ook al ruim in de 70 en het hoeft van mij allemaal niet zo hard meer. Lekker een beetje binnendoor rijden in het Drentse land.
 

Bijlagen

  • 512C578A-2014-47FD-9BCF-FD7C9F150159.jpeg
    512C578A-2014-47FD-9BCF-FD7C9F150159.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 9
  • 1780646D-142A-4982-9390-823E8077BD88.jpeg
    1780646D-142A-4982-9390-823E8077BD88.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 9
Goede keuze voor jouw gebruik Klaas. Ik heb nooit begrepen dat niet meer mensen er eentje hebben. Ik heb er ( de Honda innova 125) de grootste schik mee. Soms meer dan met een 'grote' motor.. Nogmaals,veel plezier en veilige kilometers met de CUB.
 
Terug
Bovenaan Onderaan