Honda supermagna VG700C lekt koelvloeistof

BikeEva

Rookie
8 sep 2019
8
1
Hoi. Ik heb een vraag over mijn geliefde motor.
  • Merk: Honda
  • Type: VF700C
  • Bouwjaar: 1987
  • Kmstand: 24.000 mls
  • Probleem: Nadat ik hem na de winter weer uit de garage had gehaald en een stukje had gereden, merkte ik een klein plasje op onder de motor. Er komen druppels koelvloeistof uit een slangetje. Zie foto.
  • Wat is er al aan gedaan: ik had het idee dat de fan niet aanging. De fan doet het en ik heb de schakelaar vervangen. Hierna deed de fan het weer. Maar de druppels zijn niet weg. Wat zou hier aan de hand zijn en wat kan ik eraan doen?

Zouden jullie met mij mee willen denken? Voordat ik bakken met geld uitgeef bij de garage.
Ik heb ergens gelezen dat hij kan gaan druppelen wanneer het reservetankje te vol zit. Ik heb even gekeken en als hij recht staat dan zit hij boven 'upper'.

Groetjes,

Eva
IMG-20200220-WA0009.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Probleem: Nadat ik hem na de winter weer uit de garage had gehaald en een stukje had gereden, merkte ik een klein plasje op onder de motor. Er komen druppels koelvloeistof uit een slangetje. Zie foto.
  • Wat is er al aan gedaan: ik had het idee dat de fan niet aanging. De fan doet het en ik heb de schakelaar vervangen. Hierna deed de fan het weer. Maar de druppels zijn niet weg. Wat zou hier aan de hand zijn en wat kan ik eraan doen?

Zouden jullie met mij mee willen denken? Voordat ik bakken met geld uitgeef bij de garage.
Ik heb ergens gelezen dat hij kan gaan druppelen wanneer het reservetankje te vol zit. Ik heb even gekeken en als hij recht staat dan zit hij boven 'upper'.
Staat het niveau met koude motor boven 'upper'? Dan zit er teveel in.

Dat 'reservetankje' is het expansievat. Als de motor warm wordt zet het water in het koelsysteem uit en stroomt het daarin.
Stroomt er teveel in, loopt het over via het slangetje.

Als je de thermoswitch hebt vervangen, heb je neem ik aan de radiateur helemaal volgegooid. Misschien zit er nu teveel in.
Ik zou even opnieuw beginnen en de kvs op het juiste peil te zetten. Stukje rijden, temp meter in de gaten houden, bij thuiskomst af laten koelen opnieuw peilen en het slangetje checken.

Vind het overigens wel opmerkelijk dat je de thermoswitch als eerst vervangt. De fan slaat pas aan na een geruime tijd stilstaan aan en dan is nu maart met een behoorlijk koude rijwind.

Loopt de temperatuur zo snel op als de motor even stilstaat?
 
Als die te heet word gooit die het eruit, bijvoorbeeld als de thermostaat dicht blijft zitten, en inderdaad ook als er te veel vloeistof in je opvang tank zit, maar dat stopt ook weer als het teveel eruit is.
In het ergste geval is je koppakking/cilinder lek.

Ik zou met het goedkoopste beginnen, een nieuwe radiateur dop.
Deze gaan wel eens kapot, dan sluit die bijvoorbeeld niet meer goed af, en kan die bij een veel te lagen druk al open gaan/lekken, en vloeistof eruit gooien.
Kijk is naar je dop of de rubberen ring nog heel is, en start daarna is de motor om te kijken of je luchtbellen ziet in je vloeistof, even een paar keer gas geven.
 
Dank voor de reacties. Ik heb inmiddels met wat hulp van m'n achterban de mogelijke oorzaak gevonden.

Er zit veel te veel koelvloeistof in. Dit gooit hij er dus uit als de motor warm is. Koelvloeistof is door vorige eigenaar nog ververst afgelopen jaar.

Ik had de fanswitch vervangen, omdat de fan bij lange tijd stilstaan niet aan sprong. Doet hij nu wel. Koelvloeistof toen niet vervangen, omdat er uiteindelijk nog genoeg in de radiateur zat. Niet naar het expansievat gekeken. Anders had ik allang gezien dat er te veel in zat. Ik ben lerende :p.

Radiateurdop is nog in orde. Deze had ik wel al nagekeken.

20200325_162403.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan