honda v65 2 de versnelling!!!!!!!!!!!

jeranty

MF'er
18 jan 2009
42
0
Voorschoten
Hoi allemaal,

Weer even een tijdje geleden!

Ik heb een probleem en baal eigenlijk als een stekker.

In de 2 de versnelling rond de 4000 toeren begint hij te hikken net of uit de versnelling schiet of dat er een tande je is gebroken. het begon bij een enkele keer. nu doet ie het eigenlijk altijd op een vast toerental. niet als je langzaam optrekt dan heb ik geen last!.
Als ik toeren laat zakken tot 1500 en het gas opentrek is het rond de 4 en 5000 toeren of ie naast het tandwiel schiet!!!

Volgens mij is dit niet best. ben erg handig. maar om het blok nu te gaan slopen ??!!! misschien iemand een idee of een goede tip om het te laten repareren deze winter? iemand hier op het forum die er zin in heeft. zie het zelf niet zo zitten met 2 jonge kinderen in een onverwarmde en te kleine schuur.

Hoor graag van jullie.

gr Jeroen
 
Is een bekende kwaal van de V65, de zijnokken van de 2e/5e versnelling raken afgesleten waardoor deze versnelling (vooral 2e) en bij steviger gas geven uit wil springen. Maar 1 remedie: openmaken en vervangen of laten modificeren (de schakelnokken worden dan iets anders geslepen)
kleine catch: deze tandwielen zijn obsolete.
 
Ik heb nog wel een blok liggen met een goede bak van een V65 Sabre, weet niet of die van jou een Sabre of een Magna betreft en of er verschil in de bak zit. Mocht je interesse hebben dan hoor ik het wel, misschien kan ik ook met sleutelen iets voor je betekenen.
 
Hoi,

Uit jullie verhaal begrijp ik, Dat het hele blok eronder vandaan gehaald moet worden en dus ook gesplitst moet worden!

Het betreft een magna V65 van de eerste serie met bijna 80dznd km op de teller!!

Is het redelijk makkelijk zelf te doen of niet?


Bedankt voor jullie hulp
 
tik even een wphb op de kop en kijk of er iemand uit je naasten ervaring mee heeft.

voor wat ik vermoed moet de kop en cilinders er onder vandaan en kun je dan het carter splitsen. maak veel foto's van hoe het er uit ziet waar je naar kunt refereren.

donorblok is makkelijker.
 
De koppen moeten er af om de bak te kunnen splitsen. Zonder de kopbouten te lossen lukt het niet de nokkenassen te verwijderen.

Het is zeer raadzaam naast het vervangen van de tandwielen en schakelvorken ook de assen op nieuw nauwer uit te shimmen. stnd zit er veel speling in axiale richting in de bak. Uitshimmen zorgt er voor dat de bak robuuster zal zijn.
 
Hoi allemaal,

Ik denk dat ik idd beter kan zoeken naar een donorblok.

Zie het niet zo zitten het blok te splitsen!!

misschien later.

Heeft iemand hier op het forum nog een blok liggen???!!!!

Heb er in katwijk 1 gevonden 92000 gelopen is wat veel of niet? en dan nog de vraag of ie goed is? garantie tot aan de deur.

Ik hoor het wel even.


Gr Jeroen.


Meeste
 
Even een aanvulling op de eerdere stelling betreffende de cylinderkoppen en splitsen van een V4 blok..

Het blok is te splitsen zonder de koppen te verwijderen...
Het kan op twee manieren:

Manier 1:
De kleppendeksels verwijderen
De kettingen op de tandwielen vastzetten met tiewraps en de NAKS in de servicepositie zetten..
De carterbouten van het bovenblok verwijderen..(De bout van de massakabel wel geheel lossen, maar kan niet verwijdert worden)
Koppelingsdeksel en hierachter de inhoud verwijderen..
Dynamokap en dynamo verwijderen..
Final drive huis verwijderen..
Blok op zijn rug en de oliepan, oliepomp en de onderste carterbouten verwijderen.
Blok splitten..
Bij het terugzetten ontstaat er een risico dat de spanbladen niet goed in de positie vallen dus wees hier nauwkeurig in.. En nadat het ondercarter terug is gemonteerd dient de spanner weer geactiveerd te worden en is het raadzaam de timing van de nokenasssen te controleren. (Op T1-3 moeten alle merktekens op de tandwielen gelijk liggen met het pasvlak van de kop)

Manier 2:
De kleppendeksels verwijderen
De cylinders aftappen middels de twee boutjes op de voorste cylinders
Alle kopbouten verwijderen behalve de moeren aan de zijkant. De kop blijft dus wel op zijn plaats.
Nokkenassen eruit, spanners eruit..
Lagerkappen en olieleidingbracket terugplaatsen en de kopbouten volgens moment vastzetten.
Bovenste carterbouten verwijderen.. (De bout van de massakabel wel geheel lossen, maar kan niet verwijdert worden)
Koppelingsdeksel en hierachter de inhoud verwijderen..
Dynamokap en dynamo verwijderen..
Final drive huis verwijderen..
Blok op zijn rug en de oliepan, oliepomp en de onderste carterbouten verwijderen.
Blok splitten..
Blok splitten..
Blok wederom opbouwen en de nokkenassen en spanbladen monteren..

Beide manieren werken, echter niet zonder risico. Manier 1 is erg tricky vanwege de spanners. Manier 2 is meer werk, met een mogelijk risico op lekkage van de koppakkingen (Echter nihil).

Beide manieren heb ik toegepast op een V4 blok, en ja, ik heb de nodige ervaring in deze fietsen. In totaal met in en uithalen is de klus in 8 tot 10 uurtjes te doen indien je het juiste gereedschap en onderdelen op voorraad hebt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, topklasse.

Bedankt.

Ik weet nog niet wat ik dan ga tegenkomen.
Tandje afgebroken? Vorken te ver gesleten. welke onderdelen ga ik dan vernieuwen? dat moet ik dan even bekijken. waar kan ik tegen redelijke prijs onderdelen kopen(piet van ekeren)! heb ik vanmorgen al gesproken en die zei dat ie wel tandwielen enz op de plank heeft.

De rest van de versnellingen zijn mijns inziens oke. Het enige wat ik merk is een wrijvend gevoel aan de motor vanuit het motorblok. koppeling? (vooral in 1/2 3e vers.)

moeten dan zeker ook allemaal nieuwe pakkingen op?
Ben best handig maar zie er een beetje tegenop. 2 dagen zal ik er dus wel voor nodig hebben.

De krukas blijft dan zeker ook hangen aan de ketting in het bovenste gedeelte van het karter?
ik ga er eens rustig over denken. groetjes Jeroen
 
Het wrijven kan ook wel eens door de kromme/beschadigde schakelvork komen. Doordat ie uit zijn versnelling springt wordt ie krom gedrukt en de schakelvork blijft draaien in de sparing van het tandwiel.

Pakkingen zijn te bestellen voor het carterdeksel, onstekingskap en eindaandrijving, echter met wat huisvlijt zijn die ook te maken uit pakkingpapier waarbij gelet moet worden op de juiste dikte papier.

Het blok ligt bij de laatste stap onderste boven (Op het bovencarter). De krukas met drijfstangen en kettingen blijven dus achter in het bovenkarter alsmede ook de schakelwals en schakelvorken.
De primaire as zit in de splitlijn van het blok, en kan dus zowel in het bovencarter als ondercarter voorgemonteerd worden. De secundaire as van de bak blijft in het ondercarter en dient dus opgelijnd te worden met de schakelvorken wanneer het carter weer wordt terug geplaatst.

Als je er tegen op ziet, of er helemaal geen gat in ziet, wil ik je wel uit de brand helpen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan