Honda Varadero houdt windgevoelig in

gues

Rookie
3 aug 2011
9
0
Mijn Honda Varadero houdt in wanneer er een stevige windvlaag komt.
Nou weet ik echt wel het verschil tussen een motor die inhoudt of een motor die moeite heeft met tegen de wind in rijden.
Dus de vraag is: Kent iemand dit probleem?
 
dat schijnt dan een kwaaltje te zijn van de Varadero .... Een vriend van me heeft dat een paar jaar geleden ook gehad die is verschrikkelijk aan het kloten geweest ....
Bij hem was het een kapotte brandstofpomp ... Hij heeft een oud model met carburateurs.
 
Ik heb het ook wel eens met mijn VFR.
Alleen bij windvlagen en bij mij komt het als ik logisch nadenk door het verwijderen van de snorkel en uitschakelen van de zogenaamde flappervalve (milieuklep) naast de normale luchtinaat.
Als er dan een windvlaag komt krijgt ie kort even meer lucht wat ook meteen weer normaal wordt en bij een crabfiets wordt er niets aan gedaan en bij een injectie wordt dat voor zover mogelijk gecorrigeerd maar dan is het ook alweer niet meer nodig dus overgecorrigeerd met een kort dipje als gevolg.
Hoe het bij een Varadero zit weet ik niet maar het zou dus kunnen zijn dat bij een bepaalde windrichting met een wat grotere windkracht dat er teveel lucht in het filterhuis wordt geblazen.
 
@Deadly_Paradox

Klink als een logische verklaring. Heb met mijn fiets er niet zo heel erg last van maar ik merk het wel in de prestaties als er veel wind van voren staat, denk altijd van 'dat is dan toch beter voor het ramair' maar met jou verklaring (dat hij dan te arm loopt) is de dip natuurlijk logische.

Waarom zouden auto's hier geen/minder last van hebben?
 
Waarom zouden auto's hier geen/minder last van hebben?
Omdat een 'normale' auto dus geen auto met een 'luchthapper' op de motorkap.
Een luchtfilter onder de motorkap heeft liggen.
Waardoor de luchtstroom beter verdeeld, naar binnen wordt geleid.
En niet als met een 'luchthapper', als een ram-air systeem werkt.
 
Ook een motor zonder Ram-air (o.i.d.) hebben hier last van want ik heb dat ook niet.
Bij een auto wordt de wind gebroken door de grille en bij een motor (zonder ram-air) moet het langs de kuipen en tussen het frame door maar bij bepaalde windrichtingen kan het dus (vooral bij windstoten) direct binnen komen.
 
nu is de varadero al een flinke wind vanger maar ik acht de kans zeer groot dat de benzinepomp het probleem kan zijn.
ram air etc... werkelijke onzin.. het is geen vliegtuig
je krijgt beslist geen groter druk in je lucht filter kast.. zo hard gaat geen enkel motorfiets

de leukste verkoop techniek ooit...
 
...............
ram air etc... werkelijke onzin.. het is geen vliegtuig
je krijgt beslist geen groter druk in je lucht filter kast.. zo hard gaat geen enkel motorfiets

de leukste verkoop techniek ooit...
Ik weet hier te weinig van maar heb er vaak over gepiekerd.

Aannemend dat de druk wèl oploopt in de luchtfilterkast, dan kan dat minstens met carbs toch fout gaan als dat niet helemaal berekenbaar gebeurt .... druk hoger dan het aanzuigvermogen hebben kan, snel verarmend mengsel want er wordt meer "geduwd" in de venturi dan dat er aan de sproeier(s) wordt gezogen? Of komt dat met bijvoorbeeld een CV-carb dan wel weer goed? Of pieker ik helemáál onlogisch?

:?
 
Laatst bewerkt:
OK Ik hoor Ram-air en brandstofpomp
Zit zo'n ram-air erop en is die stuk of moet ie er juist op om het probleem op te lossen.
Er zit al voor de 2e keer een andere brandstofpomp op en ik heb het al vanaf dat ik hem heb.
Teveel lucht in filterhuis.

Dus dit zijn de mogelijke oorzaken of oplossingen?

Bijvoorbaat dank
 
Vroeger gedacht dat wind enige invloed had op de motor (zowel vermogen als richting) , maar later bleek het toch meer de rijder te zijn. Zeg niet dat het hier ook is.. ;)
 
RAM-air is niets anders dan luchtinlaten in de kuip zodat de rijwind directer naar de airbox gaat en hoe hoger de snelheid hoe meer intake.
Bij de Kawa ZZR1400 levert dat op topsnelheid 7PK winst op als ik het goed herinner.
Een RAM-air kan dus niet stuk zijn, hooguit verstopt door blaadjes o.i.d. maar dat zal niet zo snel voorkomen.
Verder is het compleet logisch als er door een onregelmatige wind met genoeg kracht net uit die bepaalde hoek waarbij het invloed heeft op de druk in je filter dat je motor lichte dipjes heeft in het vermogen omdat er iets gecorrigeerd wordt (of juist niet) wat er een fractie later al niet meer is.
 
de redenatie van Willem1940 is correct
Sommige motoren (vaak honda's) maken de inlaat van de luchtfilterbox op een afgeschermd plekje ; vaak binnen het frame bij het balhoofd.
Dit is een poging om juist geen ram-air effect te hebben. Die ruimte moet is dan vaak ook nog afgeschermd met rubber flappen ; ook bij de varadero voor op het frame onder het balhoofd.

Als bij onderhoudswerkzaamheden deze flap(pen) foutief worden gemonteerd of weggelaten krijgt de carburatie problemen bij winddruk t.g.v rijsnelheid en/of wind.

De kern van dit probleem is dat de druk achterin de carburateur kelk gaat afwijken van de druk op de brandstof in de vlotterbak. De carburateur werk op basis van kleine drukverschillen en een verstoring van 1 van die drukken is funest voor de afstelling.

De druk op de brandstof in de vlotterkamer komt bij de varadero van een plek direkt bij de carburateurs ; in ieder geval fysiek een eindje verwijderd van de instroom opening van de luchtfilterkast. Op deze twee locaties kan blijkbaar door wind een iets andere druk staan.

Een oplossing kan zijn de druk op het vlotterniveau op gelijk niveau houden met de instroom van de luchtfilterkast. Je doet dat door de betreffende slangetjes van de carburateur (met voldoende diameter) te verlengen naar/naast de instroomopening van de luchtfilterkast toe.
Plaats het einde zo dat ze dezelfde druk 'voelen' ; richting van slang uiteiden ook van belang !

Je kunt die constructie wel herkennen bij b.v. een ZZR1100 ; de buisjes in de ram-air instroom openening.
 
Terug
Bovenaan Onderaan