Honda Varadero start niet na winterstop

svanweelden

Rookie
14 okt 2009
17
0
Hallo allemaal,
Ik zit nu alleen even met het volgende: mijn motor start na de winter niet meer..
Ik heb een Optimate 3 waar hij eigenlijk altijd aan hangt als ik er niet op aan het rijden ben en beide lampjes zijn groen.
Ik heb het volgende al gedaan:

  • Dodemansknop gecontroleerd
  • Versnelling staat in vrij
  • Lampjes op het dahboard branden
  • Choke staat aan
  • Benzinekraan staat naar beneden, heb ook getest met naar boven
  • Startmotor draait
  • Na een aantal keer ruikt de schuur naar benzine damp
  • Zijstandaard is omhoog, staat op de middenbok. Met zijstandaard uitgeklapt draait de startmotor niet eens

Nadat ik de accu leeg had gestart, deze weer aan de lader gekoppeld..
De volgende dag hetzelfde geprobeerd, met de choke op maximaal en flink doorstarten is hij gaan lopen.
Na 5 seconden lopen sloeg hij af. Nogmaals geprobeerd, nu de choke toen hij liep langzaam teruggezet, maar helaas na 5 seconden uit. Hetzelfde doet hij als je gas geeft. Iemand nog een idee?
Ik heb de motor werkend weggezet in de schuur voor de winterstop, ik heb in december nog een keer erop gereden.
Voor ik ga sleutelen aan de motor, hebben jullie tips voor me?
 
Zal wel gewoon vuil in je carburateurs zijn, bougies houden er niet mee op omdat ze een half jaartje niks te doen hebben gehad (ervan uitgaande dat hij goed liep toen je hem wegzette). Probeer eerst eens je carburateurs leeg te laten lopen (kun je zo aftappen) en met verse benzine nog eens te starten? Mocht dat werken, carb reiniger erbij gooien en lekker door rijden. Als hij kudt blijft lopen moet de boel even uit elkaar en in de ultrasoonbak.
 
In het slechtste geval zullen de carburateurs eraf moeten en dan ultrasoon reinigen. Dan weet je in ieder geval zeker dat ze helemaal schoon zijn.

Als je de motor rijdend heb weggezet dan is de kans groot dat dit inderdaad het probleem is.
Als je in de buurt van Nijmegen woont en je kan de motor bij mij krijgen kan ik je wel helpen. Ik ben in het bezit van een eigen ultrasoonreiniger.

Dan moet je even een PB sturen
 
Zou hem eerst eens proberen te starten met wat remmenreiniger.
Had bij mijn xj ook altijd gezeik nadat hij een tijdje stilgestaan had, als hij een keer weer even goed gelopen had (met behulp van remmenreiniger) dan deed hij het weer prima. Vermoed soms wel eens dat de vlotternaaldjes of de gasnaald gewoon een beetje bleven hangen ofzo.

Probeer hem ook eens juist met choke dicht te starten, klinkt gek maar werkt bij mij wel doordat hij met choke juist verzuipt...
 
Zoals eerder genoemd eerst de carburateurs aftappen, ik heb een aantal weken geleden een suzuki GSX-R 1100 ook op deze manier aan het lopen gekregen, deze had 1,5 jaar stilgestaan.
 
Ter illustratie:

2015-03-06%2013.27.01.jpg
 
Zelfde probleem gehad met de VTR, benzine troep.November weg gezet en met pijn en moeite in maart weer aan de praat gekregen. Oude benzine verwijderen en forte geconcentreerd erin met een paar liter verse benzine ff laten lopen, en dan een nachtje laten staan. daarna nog een stuk gereden afgetankt en nog een keer een flesje Forte erin.
Pufte nog een paar keer , maar nu als een zonnetje. Dus ja ik zou het zoeken in de benzine/carb.
 
Laatst bewerkt:
Heb 2 auto's, 1 diesel en een benzine.. Wel de juiste kiezen :-)
Ik had de tank gelukkig helemaal volgetankt dus ik moet even kijken hoe ik die leeg krijg. Mijn jerrycan is 5 liter namelijk :-)
Wat is dat forte waar jullie het over hebben, ik ben redelijk een leek hierin..
 
En dan heb ik een oude bmw K100 waar mee ik al meer als 2 jaar duitse E10 benzine tank en die start na een half jaar stil staan zo weer op die vieze ethanol troep.
Toch een voordeel dat de bmw al injectie heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan