Honda Varadero - startprobleem

pegaso-rider

MF veteraan
6 aug 2011
1.051
12
Fryslân
Ik heb een Honda Varadero uit 2002. Prima brommert maar deze start niet (meer). De accu geeft bij de meting aan dat deze vol is. Desondanks is er te weinig spanning om te starten. Startmotor komt niet rond. Wanneer ik de startbooster aansluit (prima apparaat, al jaren trouwe dienst) dan heb ik wel een prima start.

Motor slaat echter direct af wanneer ik de startbooster afkoppel. Er is nog een stevige knal van een na-verbranding en dan is de motor weer 'dood'. Wat ik mij afvraag is of deze motor niet wil/kan draaien zonder opgeladen (of werkzame) accu?
 
Het antwoord is nee, dat kan hij niet inderdaad.

:^

Wat voor 'meting' heb je uitgevoerd met de accu? Heb je het voltage gemeten? Zegt je druppellader dat ie vol is? Heb je hem getest met een accutester? De eerste twee zeggen precies helemaal niets, de derde wel maar zo'n apparaat kost een paar honderd euro. Ik gok dat je accu gewoon al een tijdje dood is en eigenlijk al begraven had moeten worden. Wellicht is je regelaar er ook mee opgehouden na lang doorgaan met deze accu.
 
:^

Wat voor 'meting' heb je uitgevoerd met de accu? Heb je het voltage gemeten? Zegt je druppellader dat ie vol is? Heb je hem getest met een accutester? De eerste twee zeggen precies helemaal niets, de derde wel maar zo'n apparaat kost een paar honderd euro. Ik gok dat je accu gewoon al een tijdje dood is en eigenlijk al begraven had moeten worden. Wellicht is je regelaar er ook mee opgehouden na lang doorgaan met deze accu.

Bedankt voor jullie reacties. De 'meting' is uitgevoerd met zo'n Lidl geval (accutester). Deze kan vandaag direct de container is. :(
 
ff klemspanning meten tijdens het starten.
accu kan wel 12.4 ofzo aangeven... maar dat zegt niets.

o en nieuwe accu steken en daarna ff laadspanning meten natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. De 'meting' is uitgevoerd met zo'n Lidl geval (accutester). Deze kan vandaag direct de container is. :(
Is dat dingetje niet een laadtester?

Beter is om voltage te blijven meten met contact uit, contact aan en startpoging en vlak daarna. Dan zie een bepaald verloop in volts, dat een aardige indicatie geeft.
 
Het niet willen starten is waarschijnlijk een overleden accu en het niet willen blijven lopen is waarschijnlijk een laadsysteem wat niet goed werkt of de accu is zo dood dat hij volle sluiting maakt en de volledige laadstroom weg trekt.
 
Het niet willen starten is waarschijnlijk een overleden accu en het niet willen blijven lopen is waarschijnlijk een laadsysteem wat niet goed werkt of de accu is zo dood dat hij volle sluiting maakt en de volledige laadstroom weg trekt.


:Y

De accu is inmiddels vervangen en de motor start en loopt weer als een zonnetje.

Accu_Tester.jpg

De laadtester (zoals op de foto) is vandaag weggegaan met de kliko.
De accu mag ingeleverd worden bij de dealer.
 
Misschien had je voordat de laadtester de kliko in ging deze beter nog even op de accupolen kunnen zetten terwijl de motor in bedrijf was.
Dan had je iig nog een indicatie gehad of het laadsysteem werkt. Het groene lampje van de alternator charge function gedeelte was dan als het goed is gaan branden. Of niet dus.
Nu kom je daar pas achter als je straks onderweg ineens met een lege accu komt te staan.
 
Misschien had je voordat de laadtester de kliko in ging deze beter nog even op de accupolen kunnen zetten terwijl de motor in bedrijf was.
Dan had je iig nog een indicatie gehad of het laadsysteem werkt. Het groene lampje van de alternator charge function gedeelte was dan als het goed is gaan branden. Of niet dus.
Nu kom je daar pas achter als je straks onderweg ineens met een lege accu komt te staan.


Donderdag is bij ons de kliko-dag en het kostte mij
teveel moeite om m'n emoties in de hand te houden. :+

Maar je tip kan mij in de toekomst ergernis besparen; ik ga zaterdag bij de dealer vragen of deze meten wil. 'Goed meten is weten' werd er op school altijd gezegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan