Honda Varadero XL 1000 verliest koelvloeistof uit slang

Davy Scheers

Rookie
13 mei 2019
3
0
Sinds afgelopen week verliest mijn Honda Varadero xl koelvloeistof uit de slang die links naast onder de motor hangt.

De motor rijd gewoon en koelt ook, temperatuur word niks te hoog.

Zou dit een niet werkende waterpomp kunnen zijn misschien?

Weet iemand hier iets vanaf :)
 
Zou als ik jou was in dit geval toch maar even langs je motordealer gaan voor gedegen advies.
Tenzij je al het onderhoud zelf doet aan je motorfiets want dan heb je waarschijnlijk geen vaste motordealer om langs te kunnen gaan.
Dit soort gevalletjes met verlies aan koelvloeistof zou ik zelf niet op de lange baan schuiven en gelijk aanpakken.
Zou knullig zijn als je daardoor komt te stranden ver van huis op een ongunstig moment.
Succes.
 
Waarom denk je dat er iets zou kunnen mankeren aan de waterpomp als de temperatuur goed is ?
Slang inspecteren en aansluiting. (schoon maken ) En weer goed vast zetten.
 
Ik heb inmiddels het gehele systeem maar even schoongemaakt :) In de radiator zat een donkerbruine kleurige zooi en in de dop ook dikkere aanslag.

De olie en dergelijke is wel prima en mooi schoon.

Ik vermoed dat de waterpomp het niet rond pompt waardoor het direct uit de slang loopt via de overloop @ducsmit

@GorilaZz ja dat dacht ik ook maar de slangen lijken voor nu allemaal nog wel oke.
 
Heb net de radiator en koelvloeistof vat op nieuw gevuld. Wanneer de motor half op.temperatuur is gooit die de vloeistof er alweer volledig uit.

Denk dat het toch een ritje naar de dealer gaat worden helaas
 
Niks typisch. Gewoon een slijtagedeel, ook al sta je daar niet zo snel bij stil.
Ik rij pas een paar jaar vloeistof gekoelde motoren. Bij auto's in 25 jaar met veel-dehandse exemplaren nog nooit meegemaakt. Dus inderdaad dat ik er niet bij stil stond.

Maar mooi om weer wat geleerd te hebben. :Y

Dus dop laten testen of op de gok een nieuwe? Wat doet de meer ervaren zelfsleutelaar?
 
Ik rij pas een paar jaar vloeistof gekoelde motoren. Bij auto's in 25 jaar met veel-dehandse exemplaren nog nooit meegemaakt. Dus inderdaad dat ik er niet bij stil stond.

Maar mooi om weer wat geleerd te hebben. :Y

Dus dop laten testen of op de gok een nieuwe? Wat doet de meer ervaren zelfsleutelaar?
Denk uitsluiten dat er nergens andere lekkages zijn en dan die dop vervangen.
 
Ik rij pas een paar jaar vloeistof gekoelde motoren. Bij auto's in 25 jaar met veel-dehandse exemplaren nog nooit meegemaakt. Dus inderdaad dat ik er niet bij stil stond.

Maar mooi om weer wat geleerd te hebben. :Y

Dus dop laten testen of op de gok een nieuwe? Wat doet de meer ervaren zelfsleutelaar?
Als we het over auto’s gaan hebben, die hebben op uitzondering van Japanse auto’s na, vrijwel nooit zo’n dop. Meeste auto hebben geen overloop zoals jij hebt, maar een volledig gesloten systeem met een expansie vat (waar dus altijd lucht in dient te zitten om warmteverschillen te compenseren).

Deze ervaren sleutelaar heeft zo’n dop in werkende conditie in z’n gereedschap kist (ooit gekocht als reserve voor de racemotor). Houd wel in de gaten dat je hem vervangt voor eentje met dezelfde openingsdruk.
 
Nieuw kosten ze de wereld niet en weet je zeker dat het werkt.

Klassieke Amerikanen (auto's) kennen eenzelfde dop ook volgens mij.

Ook met de doppen in auto's gaat het wel eens fout. Zit ook gewoon een overdruk systeem met veer in
Waarom die minder snel kapot gaan durf ik niet te zeggen.

Toevallig dat ik hier een Grande Punto heb staan waarvan ik de dop moet wisselen. Bouwt onvoldoende druk op.

Staat ook een X aantal bar op de dop. In dit geval max. 1,2 bar geloof ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan