Honda vf 700 magna stoot water uit.

Classic Bike

MF'er
29 okt 2010
55
4
Hallo;

Een kennis van mij heeft sinds enkele weken via een tweedehands site een Honda vf 700 Magna gekocht.
4 cilinder watergekoeld.
Bij het maken van een korte testrit bleek volgens hem alles in orde te zijn.
Maar eenmaal thuis en bij het maken van een langere rit blijkt er toch wel een groot probleem te zijn.
Dit zijn de symtonen:
Motor raakt oververhit en stoot via het overloop darmpje van het bijvulreservoir alle water uit.
Het uitstoten gebeurd vooral bij lang draaien (warm worden) en telkens bij gas geven.
Ook na lang en warm draaien blijft er lichte (witte) rook uit de 4 uitlaten komen.
Leidingen zijn alleen zeer warm tussen de cilinders maar andere waterleidingen en radiator hebben wel warm
maar niet zo heet als tussen de cilinders. Je kan er je handen ophouden.
Gisteren ben ik eens gaan kijken en wat controle gedaan.
Ik heb de thermostaat willen verwijderen maar die bleek niet aanwezig te zijn in de behuizing.
Heb de ventilator getest en die werkt maar slaat niet automatisch aan doordat het water bij het meetpunt
niet warm genoeg word.
De olie ziet er normaal uit en vertoond geen witte smurrie zoals bij een eventuele gescheurde koppakking
het geval zou kunnen zijn.
Het is net alsof er geen circulatie in het koelsysteem zit omdat het water op enkele plaatsen (tussen de cilinders) zeer heet is en dan op andere niet.
Overal waar ik bij kon heb ik de koppelingen losgemaakt maar er blijkt op het eerste zicht geen verstopping te zijn.
Ik had gedacht aan een defekte waterpomp maar hoe kan ik dit testen? Er is uitwendig aan de waterpomp
geen lek te bespeuren.
Ook had ik gedacht aan een gescheurde koppakking maar er zit geen witte smurrie in de olie of kan dit wel
zonder dat er witte smurrie in de olie aanwezig is?

Alvast bedankt voor de reactie's.
 
Toch verdenk ik een koppakking.

De koppakking scheidt de verbrandingsruimte van de watermantel.Maar ook de watermantel van de olieruimtes. Dus als er een lekje zit tussen verbranding en koelmiddel, hoeft de olie er nog geen last van te hebben.
Te verklaren door het feit dat er koelmiddel onder druk eruit gegooid wordt door de druk van de verbranding, de witte rook en ga zo maar door.

Dat er geen thermostaat is vind ik maar raar, ik zou 'm nog eens goed nakijken al dan niet met een goed WPH bij de hand.
 
Bedank voor de reactie.
Ja ik dacht ook aan een koppakking. Want nu herinner ik mij dat iemand van de wegenwacht in het verleden met mijn wagen mij ook dat vertelde zoals die uitleg van jou.
Maar hoe zou het dan komen of de reden zijn dat het water niet overal heet word?
- Door een slechte circulatie ?
- Zou ik de waterpomp toch eens bekijken of denk je dat dit niets met het probleem te maken heeft?
Wat de thermostaat betreft ben ik 100% zeker. Ik heb een manual geraadpleegd en een instruktie video.
De thermostaat zit er niet meer in. Ik denk dat de vorige eigenaar hem verwijderd heeft om de warmte problemen wat te kunnen verminderen of te verdoezelen. Want overal waar ik het water circuit bekijk zie ik dat er al aan gesleuteld is.
 
radiator volledig vullen en dop eraf laten. als je dan gas geeft zie je normaal gezien het waternivo bewegen. als het dat niet doet zou ik de waterpomp eens demonteren, of het als het kan het deksel ervan er af halen en kijken of ze effektief draait.
 
koelvloeistofpomp meet je met een temperatuurmeter. als de koelvloeistof leidingen heet worden wordt er koelvloeistof rond gepompt.
een lekke koppakking kan op meerdere manieren lek zijn. er kan een lek zitten tussen een koelvloeistof kanaal en een olie kanaal en dan krijg je menging tussen beide vloeistoffen met symptomen zoals witte smurrie. maar een koppakking kan ook lek zijn tussen koelvloeistof kanaal en verbrandingsruimte of tussen olie kanaal en verbrandingsruimte of tussen olie kanaal en de buitenkant van het blok of tussen koelvloeistofkanaal en de buitenkant van het blok. en bij al deze andere mogelijkheden krijg je geen witte smurrie. de manier om te testen of of er een lek is (en dat hoeft niet in de koppakking te zitten) tussen verbrandingsruimte en en de koelvloeistof leidingen is met een snuffel apparaat. dat wordt geplaatst op de radiateur of het expansievat en die meet of er verbrandingsgassen vrij komen uit de koelvloeistof. is dat het geval dan heb je ergens een lek. komen daar geen verbrandingsgassen vrij dat wordt het uitpersen van de koelvloeistof waarschijnlijk veroorzaakt door koken en dat kan of veroorzaakt worden door een te lage druk in het systeem omdat de overdruk klep niet goed meer werkt (radiator dop) of onvoldoende circulatie door een koelend oppervlak (radiateur met luchtverplaatsing er door) en dat kan liggen aan een defecte pomp of een verstopping in het koelcircuit of lucht (damp) in het systeem.
en het ontbreken van een thermostaat zorgt voor een iets slechtere koeling omdat de bypass van de radiateur permanent open staat en voor een langzamere opwarming omdat de radiateur ook permanent open staat en een fluctuerende koelvloeistof temperatuur afhankelijk van de hoeveelheid koeling die beschikbaar is en de hoeveelheid warmte die wordt geproduceerd omdat er niet meer geregeld wordt op temperatuur maar het zou normaal niet een uitstoot van koelvloeistof moeten veroorzaken zonder dat de ventilator aanslaat. het wijst er wel op dat er een prutser aan het werk is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Dank u voor het uitgebreid en degelijk antwoord.
Ja, daar ik gisteren bij die kennis was heb ik eens in de mate waar mogelijk enkele dingen gecontroleerd.
Voor een degelijke diagnose zal hij er toch naar een verdeler mee moeten die daarvoor de geschikte apparatuur
heeft.
 
Even een lektest laten of zelf doen, met een handpomp zetten ze druk erop en die manometer wat erop zit kun je zien of die snel terugvalt, is dit t geval kun je nog een compressie test doen en weet je al welke cilinders niet dan wel lekken.
 
Het is misschien al te laat, (enkele weken) maar heb je als koper van een particulier ook geen recht om de koop ongedaan te brengen?
Lijkt mij toch een gevalletje oplichting of iig verzwijging van een groot probleem.
 
Het is misschien al te laat, (enkele weken) maar heb je als koper van een particulier ook geen recht om de koop ongedaan te brengen?
Lijkt mij toch een gevalletje oplichting of iig verzwijging van een groot probleem.
het probleem is het bewijs. je moet en kunnen aantonen dat het probleem al bestond tijdens de koop (en dat kan je niet) en dat jij goed onderzoek hebt gedaan tijdens de koop (want je hebt een onderzoeksplicht) en dat de verkoper wist dat het probleem aanwezig was (en dat wordt heel lastig) en het niet heeft gemeld en dan heb je een kans voor de rechter.
 
Met mijn Magna ook zoiets gehad. Die spuugde na een stuk rijden ook ineens kvs uit, met name bij warm weer. Dat bleek door een dicht geslipte radiateur te komen. Door het koken en uitspugen komt er lucht in het systeem waardoor er na verloop van tijd bijna geen circulatie meer is. Wat dan niet helpt is dat ze normaal gesproken al erg heet worden. Had toen geen expansievat dus hij spoot alles over mijn been heen:9

Maar de luchtbellen en blijvende witte rook voorspeld niet veel goeds. Kan zijn dat een defect in het koelsysteem ervoor heeft gezorgd dat de koppakking stuk is gegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan