Classic Bike
MF'er
- 29 okt 2010
- 55
- 4
Hallo;
Een kennis van mij heeft sinds enkele weken via een tweedehands site een Honda vf 700 Magna gekocht.
4 cilinder watergekoeld.
Bij het maken van een korte testrit bleek volgens hem alles in orde te zijn.
Maar eenmaal thuis en bij het maken van een langere rit blijkt er toch wel een groot probleem te zijn.
Dit zijn de symtonen:
Motor raakt oververhit en stoot via het overloop darmpje van het bijvulreservoir alle water uit.
Het uitstoten gebeurd vooral bij lang draaien (warm worden) en telkens bij gas geven.
Ook na lang en warm draaien blijft er lichte (witte) rook uit de 4 uitlaten komen.
Leidingen zijn alleen zeer warm tussen de cilinders maar andere waterleidingen en radiator hebben wel warm
maar niet zo heet als tussen de cilinders. Je kan er je handen ophouden.
Gisteren ben ik eens gaan kijken en wat controle gedaan.
Ik heb de thermostaat willen verwijderen maar die bleek niet aanwezig te zijn in de behuizing.
Heb de ventilator getest en die werkt maar slaat niet automatisch aan doordat het water bij het meetpunt
niet warm genoeg word.
De olie ziet er normaal uit en vertoond geen witte smurrie zoals bij een eventuele gescheurde koppakking
het geval zou kunnen zijn.
Het is net alsof er geen circulatie in het koelsysteem zit omdat het water op enkele plaatsen (tussen de cilinders) zeer heet is en dan op andere niet.
Overal waar ik bij kon heb ik de koppelingen losgemaakt maar er blijkt op het eerste zicht geen verstopping te zijn.
Ik had gedacht aan een defekte waterpomp maar hoe kan ik dit testen? Er is uitwendig aan de waterpomp
geen lek te bespeuren.
Ook had ik gedacht aan een gescheurde koppakking maar er zit geen witte smurrie in de olie of kan dit wel
zonder dat er witte smurrie in de olie aanwezig is?
Alvast bedankt voor de reactie's.
Een kennis van mij heeft sinds enkele weken via een tweedehands site een Honda vf 700 Magna gekocht.
4 cilinder watergekoeld.
Bij het maken van een korte testrit bleek volgens hem alles in orde te zijn.
Maar eenmaal thuis en bij het maken van een langere rit blijkt er toch wel een groot probleem te zijn.
Dit zijn de symtonen:
Motor raakt oververhit en stoot via het overloop darmpje van het bijvulreservoir alle water uit.
Het uitstoten gebeurd vooral bij lang draaien (warm worden) en telkens bij gas geven.
Ook na lang en warm draaien blijft er lichte (witte) rook uit de 4 uitlaten komen.
Leidingen zijn alleen zeer warm tussen de cilinders maar andere waterleidingen en radiator hebben wel warm
maar niet zo heet als tussen de cilinders. Je kan er je handen ophouden.
Gisteren ben ik eens gaan kijken en wat controle gedaan.
Ik heb de thermostaat willen verwijderen maar die bleek niet aanwezig te zijn in de behuizing.
Heb de ventilator getest en die werkt maar slaat niet automatisch aan doordat het water bij het meetpunt
niet warm genoeg word.
De olie ziet er normaal uit en vertoond geen witte smurrie zoals bij een eventuele gescheurde koppakking
het geval zou kunnen zijn.
Het is net alsof er geen circulatie in het koelsysteem zit omdat het water op enkele plaatsen (tussen de cilinders) zeer heet is en dan op andere niet.
Overal waar ik bij kon heb ik de koppelingen losgemaakt maar er blijkt op het eerste zicht geen verstopping te zijn.
Ik had gedacht aan een defekte waterpomp maar hoe kan ik dit testen? Er is uitwendig aan de waterpomp
geen lek te bespeuren.
Ook had ik gedacht aan een gescheurde koppakking maar er zit geen witte smurrie in de olie of kan dit wel
zonder dat er witte smurrie in de olie aanwezig is?
Alvast bedankt voor de reactie's.