Honda VF 700

Jaani

MF'er
18 aug 2004
173
6
Kesteren
Beste allen lang niet meer op Forum geweest, nu weer een uitdaging. Heb een VF700 85 geïmporteerd model.
Motor sloeg al rijdend af en is niet meer aan de praat te krijgen.
Krijg op geen van de bougies vonken, je zou denken, bobines, heb op de sloop anderen besteld, maar daar meet ik dezelfde weerstand.
Kan het de spanning regelaar zijn? Wie heeft hier ervaring mee. Verlichting werkt wel. Startmotor gaat ook goed rond.
Wacht met spanning af;(
 
Beste allen lang niet meer op Forum geweest, nu weer een uitdaging. Heb een VF700 85 geïmporteerd model.
Motor sloeg al rijdend af en is niet meer aan de praat te krijgen.
Krijg op geen van de bougies vonken, je zou denken, bobines, heb op de sloop anderen besteld, maar daar meet ik dezelfde weerstand.
Kan het de spanning regelaar zijn? Wie heeft hier ervaring mee. Verlichting werkt wel. Startmotor gaat ook goed rond.
Wacht met spanning af;(
Spanningsregelaar zal het niet zijn, dan was je accu ondertussen ook wel gaar geweest.

Enige manier is om te meten. Klopt de spanning de op de bobines gezet wordt wel? Hoe oud zijn de bougies, zijn de kabels nog oke? Komt er een juist signaal naar de bobines?
 
Als het de bobine niet zijn dan is het de elektronische ontsteking, of de 2 pulsgevers onderin het blok.

Wel raar dat alle 4 de bougies niet meer vonken.
Weet je dat heel zeker?

Ik weet zo even niet of jouw model 1 of 2 ontstekingskastjes heeft.
Eerste gok is maar 1 omdat alle4 de bougies spontaan niet meer vonken.
 
Ja nee, ik gok in eerste instantie toch op de dodemansknop of misschien de schakelaar bij de koppelingshendel.
Maar bij de schakelaar bij de hendel moet je gewoon in zijn vrij kunnen starten.
 
Nja, duidelijk verhaal dus. Er is maar 1 ontstekingskastje.

20201214_130932.jpg


-controleer de zekering van de ontsteking.
-draai de dodemansknop los en inspekteer de boel en maak de contacten schoon
-controleer de veiligheidsschakelaar bij de koppelingshendel.
- Als dit alles niets oplevert, meet de pulsgevers koud en warm door met de multimeter op standje Ohm. (Ik weet alleen niet wat de weerstand moet wezen, kan het zo gauw niet vinden)

En controleer ook nog het contactslot op een goeie werking als bovenstaande niets oplevert.
Daarna kun je er vanuit gaan dat de elektronische ontsteking is overleden.


Foto 30 is de plaats waar de pulsgevers zitten.
Voor het doormeten koud hoeft de rechter zijkap er niet af.
Voor warm wel want dan moet je er met een föhn op.

20201214_131832.jpg
 
Ok Hartelijk dank jongens, ik ga er mee aan de slag, ga eerst naar schakelaars kijken. Ik heb inderdaad nu de accu vervangen en nieuwe bougies liggen klaar. Heb alle relais van richtingaanwijzer tot achterlicht, benzinepomp relais kastjes van elektronische ontsteking door laten meten.
Bobine was primair 12 Ohm. Maar ga eerst jullie verhaal onderzoeken. Je hoort nog.
 
Goedemorgen, heb eerst even de dodemans knop geprobeerd, maar die reageert direct, wanneer ik startmotor laat draaien en zet knop om doet tie niets meer. Zeggen jullie alsnog open maken?
Zekering van ontsteking? zit tie naast balhoofd of is dat de hoofdzekering?
 
Goedemorgen, heb eerst even de dodemans knop geprobeerd, maar die reageert direct, wanneer ik startmotor laat draaien en zet knop om doet tie niets meer. Zeggen jullie alsnog open maken?
Zekering van ontsteking? zit tie naast balhoofd of is dat de hoofdzekering?
Moi.

Dodemansknop laat voorlopig maar dicht ja. Voor de schakelaar bij de koppelingshendel geld trouwens hetzelfde, die blokkeert alleen de startmotor. (Ik wist het allemaal niet zeker meer)
De hoofdzekering van 30A zit op het startrelais, dus bij het balhoofd is wat anders.

De hoofdzekering staat helemaal rechts bovenaan aangegeven naast de accu, op de foto van het stroomschema.
De rest van de zekeringen (7x) staan links aangegeven, rechts van het contactslot.
Waarschijnlijk zitten deze zekeringen bij jouw balhoofd?
 
Laatst bewerkt:
Ok maakt niet uit, inderdaad, is een stevige zekering, voor de zekerheid ook door gemeten ook hier geen probleem.
Wat zouden jullie doen, gelijk bougie kabels en doppen vervangen of eerst de puls gevers controleren?
Want die is toch met de ontsteking verbonden, als die stuk zijn, moet dan alles vervangen worden of zijn die puls gevers ook los verkrijgbaar.
Of lul ik nu ......
 
Het is hierboven al gezegd, maar de kans dat er meerdere bobines/cdi's/bougiekabels tegelijk stuk gaan is normaal gesproken erg klein.

Heb je de spanning op de bobines zelf al gemeten? De zwart/witte draad is de voeding.


Wat er met de dodemansknop gebeurd als je die omzet begrijp ik niet helemaal. Die onderbreekt zoals gezegd alleen de ontsteking, als je die omzet moet de rest gewoon werken.

Trouwens, wbt die sensor in de koppelingshendel. Die zorgt ervoor dat de startmotor niet rondgaat als de motor in de versnelling staat, maar die heeft geen invloed op de ontsteking. Dat je die niet door elkaar haalt.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen, heb alle relais en aansluitingen weer gemonteerd, sloop bobine paste niet, alles terug gezet en aansluitingen van bougie draad opnieuw geknipt. Tot mij grote verbazing vonken ze alle 4 weer. Blij als een hond.......
Nu maar hopen dat hij start, tank moet er nog op, begin met schone benzine, word vervolgt.
Waarom zit die stalen tank onderin, is dat soort reserve, is toch geen vacuum verhaal? Er zit toch een benzinepomp op die regelt toch de toevoer?
 
Goedemorgen, heb alle relais en aansluitingen weer gemonteerd, sloop bobine paste niet, alles terug gezet en aansluitingen van bougie draad opnieuw geknipt. Tot mij grote verbazing vonken ze alle 4 weer. Blij als een hond.......
Nu maar hopen dat hij start, tank moet er nog op, begin met schone benzine, word vervolgt.
Waarom zit die stalen tank onderin, is dat soort reserve, is toch geen vacuum verhaal? Er zit toch een benzinepomp op die regelt toch de toevoer?
Als die extra tank er niet zou zitten heb je maar iets van 9-10 liter, beetje weinig :+
Zolang de dikke benzineslang en het dunne ontluchtingsslangeteje tussen de 2 tanks in orde zijn hoef je je geen zorgen te maken. De pomp zorgt idd voor toevoer.
 
Goedemorgen, alles weer terug gebouwd, bobines van de sloop paste niet, oude weer gemonteerd.
Koppen van bougiekabels geknipt en weer teruggeplaatst.
Wat er precies aan de hand was weet ik niet, maar hij loopt weer, gelukkig.
Heb ook alle stekkers van relais schoon gemaakt en contact spray erin gespoten.
Allen hartelijk dank voor bijdragen. Tevens allen fijne dagen en gelukkig nieuwjaar gewenst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan