honda vf 750 s lekt olie bovenuit cardan! wat kan dit zijn?

Maurits D

Rookie
6 sep 2009
26
0
Mijn honda vf 750 s heeft onlangs een grote beurt gehad, maar tijdens mij ritje vanmorgen kwam er olie uit het chromen dopje bovenop de cardan. Kan iemand mij vertellen waar dit dopje bovenop voor dient, en of er iets mis is met mijn cardan?

Bedankt, groeten Maurits
 
heb effe gekeken hoe het zit bij een intruder.
daar zit idd geen dop aan de bovenkant, ontluchting zit vast aan de achterkant.
bij de vf750s zit er wel een chromen dop aan de bovenkant.


heb zelf maar effe een foto geplaatst.



full
 
Duidelijk, A is vuldop, bovenop is idd ontluchting, tikkie teveel bijgevuld misschien door verkeerd scheef staan, kan geen kwaad, anders motor rechtop zetten en vuldop even losdraaien en kijken of ie rechtopstaand ook overloopt, dan zit er teveel in.
 
Bedankt allemaal!

Hij is een week of vier geleden bijgevuld, heb er nog geen last van gehad, maar wie weet zat er toch teveel in, weet niet hoe het zit. Als hij open is bij de vuldop, loopt hij niet over, als ik aan het achterwiel draai zie ik de olie wel omhoogkomen, dus het zal wel ok zijn.

Super!



In de
 
Sorry , maar ik moet toch een kleine correctie geven op de gegeven antwoorden.
De enige reden dat de olie uit het chrome dopje bovenop komt is:

De olie gaat schuimen onder het rijden omdat de detergerende werking in de olie niet meer in orde is.
Kan komen omdat de olie te oud is, of omdat er een verkeerde olie in zit (GL4 ipv GL5)of net andersom.
Ik weet niet zeker wat er in moet volgen de motorgegevens.
Door de hypoid vertanding krijg je schuimwerking bij verkeerde of slechte olie
Op geen enkele andere wijze kan de olie bij de ontluchting eruit komen als door schuimen.
Draai de vul/niveau stop er maar een af na een langere rit. De olie zal wel schuimvormig zijn
 
Sorry , maar ik moet toch een kleine correctie geven op de gegeven antwoorden.
De enige reden dat de olie uit het chrome dopje bovenop komt is:

De olie gaat schuimen onder het rijden omdat de detergerende werking in de olie niet meer in orde is.
Kan komen omdat de olie te oud is, of omdat er een verkeerde olie in zit (GL4 ipv GL5)of net andersom.
Ik weet niet zeker wat er in moet volgen de motorgegevens.
Door de hypoid vertanding krijg je schuimwerking bij verkeerde of slechte olie
Op geen enkele andere wijze kan de olie bij de ontluchting eruit komen als door schuimen.
Draai de vul/niveau stop er maar een af na een langere rit. De olie zal wel schuimvormig zijn

Goed punt.

De afstand tussen bovenste punt van de olie en de ontluchter is best flink. Daar spettert niet zomaar wat doorheen. En overvullen is lastig, kan alleen bij het schuin houden van de motor, maar wie doet dat nou?

TS kan natuurlijk op de rekening kijken wat er in is gedaan, en eventueel navragen.

In het werkplaatshandboek staat wel wat er in hoort (en misschien zelfs wel op de cardan zelf).
 
Probeer die ontluchting er ook nooit af te halen. Het is geen onderdeel welke los verkocht wordt of demontabel is. Er zijn al hele volkstammen die hem hebben afgebroken en dus op zoek konden naar een ander cardanhuis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan