Honda VF500F wordt erg heet

Beun Haas

Rookie
1 mrt 2016
4
0
Goeiemiddag allemaal,

Ik heb sinds een week een Honda VF500f interceptor, een prima motor maar hij heeft 1 probleem: hij wordt te heet. Ik heb inmiddels al verschillende dingen getest en bekeken, maar heb nog geen duidelijke oorzaak kunnen vinden. Vandaar dat ik me naar het Motor-forum wend :)

Ten eerste een probleemomschrijving, als de motor eenmaal op temperatuur is:
Op de snelweg staat de temperatuur meter iets over de helft.
Binnendoor staat hij iets vóór het rood.
En als je een keer hard op trekt gaat hij in het rood.
Als je dan weer normaal verder rijd zakt hij weer tot iets onder het rood.


M'n eerste vraag is eigenlijk: wat is normaal voor deze motorfiets? misschien maak ik me wel druk om niks..

Omdat er voor mijn gevoel toch iets mankeert heb ik de volgende dingen gechecked, onderstaande punten zijn zeker niet het probleem:
1. Thermostaat is OK, getest in een pan met water en voldoet aan specs.
2. Temperatuur meter liegt niet, vergeleken met een "echte thermometer" en als de meter vlak voor het rood staat is de thermostaat behuizing ongeveer 105 - 110 graden.
3. Ventilator werkt en slaat aan rond de 102 graden, volgens specs.
4. Waterpomp bekeken en ziet er nog goed uit, draait ook wanneer je startmotor gebruikt.
5. Het hele systeem stroom goed door als je het aansluit op een tuinslang, geen blokkade dus.
6. Geen melkachtige smurrie aan de olie vuldop en dipstick.
7. Geen lekkages te zien aan de buitenkant.
8. Geen rook uit uitlaten.
9. Radiateur is in goede staat, weinig verbogen vinnetjes

Dan zijn er ook nog punten waar ik over twijfel:
10. De slangen worden niet hard wanneer hij op temperatuur is, lijkt erop dat er geen druk wordt opgebouwd.
11. Het reservoir trekt hij langzamerhand leeg.
12. Bougies zijn wel alle 4 dezelfde kleur, maar hebben een wat rode aanslag op het porselein.

Mijn volgende stap zou zijn om zo'n druktest te doen bij een motorzaak, dat is volgens mij het enige wat ik nog niet getest heb.

Wat denken jullie, zie ik iets over het hoofd?
Of is dit vrijwel zeker een kapotte koppakking?

Alvast bedankt!!! :)
 
Bij welke buitentemperaturen is dat? 25+?

Een VF kennende gok ik toch op de temperatuurswitch in de radiator die de fan aan laat slaan.
Dat ding reageert net even iets te laat waardoor bij warmer weer de meter in het rooie gaat.
 
Laatst bewerkt:
Goeiemiddag allemaal,

Ik heb sinds een week een Honda VF500f interceptor, een prima motor maar hij heeft 1 probleem: hij wordt te heet. Ik heb inmiddels al verschillende dingen getest en bekeken, maar heb nog geen duidelijke oorzaak kunnen vinden. Vandaar dat ik me naar het Motor-forum wend :)

Ten eerste een probleemomschrijving, als de motor eenmaal op temperatuur is:
Op de snelweg staat de temperatuur meter iets over de helft.
Binnendoor staat hij iets vóór het rood.
En als je een keer hard op trekt gaat hij in het rood.
Als je dan weer normaal verder rijd zakt hij weer tot iets onder het rood.


M'n eerste vraag is eigenlijk: wat is normaal voor deze motorfiets? misschien maak ik me wel druk om niks..

Omdat er voor mijn gevoel toch iets mankeert heb ik de volgende dingen gechecked, onderstaande punten zijn zeker niet het probleem:
1. Thermostaat is OK, getest in een pan met water en voldoet aan specs.
2. Temperatuur meter liegt niet, vergeleken met een "echte thermometer" en als de meter vlak voor het rood staat is de thermostaat behuizing ongeveer 105 - 110 graden.
3. Ventilator werkt en slaat aan rond de 102 graden, volgens specs.
4. Waterpomp bekeken en ziet er nog goed uit, draait ook wanneer je startmotor gebruikt.
5. Het hele systeem stroom goed door als je het aansluit op een tuinslang, geen blokkade dus.
6. Geen melkachtige smurrie aan de olie vuldop en dipstick.
7. Geen lekkages te zien aan de buitenkant.
8. Geen rook uit uitlaten.
9. Radiateur is in goede staat, weinig verbogen vinnetjes

Dan zijn er ook nog punten waar ik over twijfel:
10. De slangen worden niet hard wanneer hij op temperatuur is, lijkt erop dat er geen druk wordt opgebouwd.
11. Het reservoir trekt hij langzamerhand leeg.
12. Bougies zijn wel alle 4 dezelfde kleur, maar hebben een wat rode aanslag op het porselein.

Mijn volgende stap zou zijn om zo'n druktest te doen bij een motorzaak, dat is volgens mij het enige wat ik nog niet getest heb.

Wat denken jullie, zie ik iets over het hoofd?
Of is dit vrijwel zeker een kapotte koppakking?

Alvast bedankt!!! :)
De vf blokken zijn geen toonbeeld van betrouwbaarheid. Hoogstwaarschijnlijk is er een koppakking lek. Verwijder de radiator dop eens en geef flink gas. Als er dan gas omhoog komt heb je de oorzaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan