Honda VFR 1200 specificaties

gizmo88

MF veteraan
10 jun 2003
4.633
0
hoorn
It’s been the worst secret in motorcycling for years but these are the first official pics of the 1200cc V4 VFR1200F from Honda.

The bike is the new replacement for the VFR800 and the Super Blackbird and will be on sale very soon with a claimed 170bhp and 95 lb ft of torque from the all-new motor.

The first V4 concept was shown at the Cologne Motorcycle Show in 2008 – a year later the bike is ready for the showroom.

The VFR1200F will also be getting the first dual clutch motorcycle transmission and this will be available later in 2010.

The full story, full technical details and loads more information will be in next week’s MCN.

SPECS:

Engine
Type Liquid-cooled 4-stroke UNICAM 76° V-4 engine
Displacement 1.237 cc
60 mm Stroke 81mm Bore
Compression Ratio 12 : 1
Max. Power Output ED: 127 kW / 10.000 min-1 (95/1/EC)
F: 83 kW / 9.500 min-1 (95/1/EC)
Max. Torque ED: 129 Nm / 8.750 min-1 (95/1/EC)
F: 115 Nm / 4000 min-1 (95/1/EC)
Idling Speed 1.050 - 1.250 min-1
Oil Capacity 4 litres

Fuel System
Carburation PGM-FI electronic fuel injection
Aircleaner Oil-permeated, viscous-type paper filter
Fuel Tank Capacity 18,5 litres

Drive Train
Clutch Wet, multiplate slipper type
Clutch Operation Hydraulic
Transmission Type Constant mesh 6-speed
Final Drive Shaft

Frame
Aluminium twin-spar

Kerb Weight 267 kg
Maximum permissible mass: 463 kg

Suspension
Type Front 43 mm HMAS cartridge-type telescopic fork with stepless preload adjustment, 120 mm axle travel
Rear Pro-Link with gas-charged HMAS damper, 7-step (stepless remote-controlled hydraulic) preload and
stepless rebound damping adjustment, 130 mm axle travel

Wheels
Type Front 5-spoke hollow gravity die cast aluminium
Rear 7-spoke gravity die cast aluminium
Rim Size Front: 17M/C x MT3.50
Rear: 17M/C x MT6.00
Tyre Size Front 120/70 ZR17M/C (58W)
Rear 190/55 ZR17M/C (75W)
Tyre Pressure Front 250 kPa
Rear 290 kPa

Brakes
Type Front 320 mm dual floating hydraulic disc with two 6-piston calipers, ABS and sintered metal pads
Rear 276 mm hydraulic disc with 6-piston caliper, ABS and sintered metal pads

Page1
 
full
 
Kleine tank B| Tenzij ie super zuinig is.


633905464414734900image001.jpg


Wel een mooie kleur :Y
 
Laatst bewerkt:
Dat ik dit als VFR rijder en liefhebber zou zeggen had ik nooit gedacht, maar wat een afzichtelijk hok zonder lijnen zeg! Het zal wel heerlijk rijden, maar het ziet er toch niet uit joh. De VFR had juist altijd van die mooie lijnen in de kuipdelen, maar hier is helaas niets meer van terug te vinden. :N

Bah. :r

Zoals hieronder, met duidelijke lijnen, zo hoort een VFR eruit te zien!


vfr7504.jpg


vfr_op_800.jpg


full


img5975k.jpg
 
Laatst bewerkt:
ziet er erg goed uit, de vorige zijn gedateerd...
 
Laatst bewerkt:
Dat ik dit als VFR rijder en liefhebber zou zeggen had ik nooit gedacht, maar wat een afzichtelijk hok zonder lijnen zeg! Het zal wel heerlijk rijden, maar het ziet er toch niet uit joh. De VFR had juist altijd van die mooie lijnen in de kuipdelen, maar hier is helaas niets meer van terug te vinden. :N

Bah. :r

Zoals hieronder, met duidelijke lijnen, zo hoort een VFR eruit te zien!


[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

vreselijk gedrocht inderdaad -O-

eerst die stompe blade, nu dit...
 
Hij moet gaan concurreren met de K1300S, de ZZR1400 en de GSXR 1300 Hayabusa...
2009_BMW_K1300S_6.jpg

w544h408_0000034049251331.jpg

2009-Suzuki-GSX-R-1300-Hayabusa_1-500x401.jpg


Je lijkt haast wel verplicht een lelijk hok te bouwen, wil je je als fabrikant in deze markt storten -O-

[me]Hoopt stiekem nog op een Honda RC211V RR (990cc V5 :} ) [/me]
 
Dat ik dit als VFR rijder en liefhebber zou zeggen had ik nooit gedacht, maar wat een afzichtelijk hok zonder lijnen zeg! Het zal wel heerlijk rijden, maar het ziet er toch niet uit joh. De VFR had juist altijd van die mooie lijnen in de kuipdelen, maar hier is helaas niets meer van terug te vinden. :N

Bah. :r

Zoals hieronder, met duidelijke lijnen, zo hoort een VFR eruit te zien!


[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik vind deze juist de 1e VFR die mijn aandacht trekt.. ;)

De voorgangers zijn zoooo jaren 80! :+
 
Het einde van de VFR zoals ie moet zijn.

Het is nu geen sport-toer meer maar een toer-sport.

Te hoog gewicht te veel electronica
 
Daar heb je wel een punt.

Als je met de Vtec sportief wil rijden moet je hem in Vtec mode houden en kan je de 5e en zeker de 6e versnelling wel uitbouwen. Dan gaat hij wel als een speer! :}

Maar dit is gewoon spuuglelijk, veels te zwaar en tja wat moet je met 170 pk. Dat vraag ik mij al een aantal jaren af.

Meeste motorrijders die ik bezig zie, en dat zullen wel veel mensen met mij denken, hebben ruim voldoende aan 100 pk.

Ik heb geen nood aan 170pk en geef eerlijk toe dat ik dat niet kan benutten.

In een rechte lijn wel ja, wauw,

“Kijk mij een flinke motorrijder zijn, rij Vale zo uit mijn wiel.” :Z

Is er echt op gericht om klanten te gaan wegpikken bij andere merken maar of die de verstokte VFR adepten gaan kunnen vervangen die dit de rug toekeren wil ik nog zien.

Als dit de nieuw Pan was geweest was het dik ok, vraag me nu af wat dat wordt.

Enige modellen die me nu nog interesseren in het Honda gamma zijn de CBR600RR en de CB1000R.

De CBR600RR heb ik al eens gehad (als 2e motor naast een VFR, je moet niet vragen hoe VFR minded deze jongen is) en in het gamma van de naked loopt wel heel wat wild rond.

Vrees dat ik bij het van de hand doen van de VFR de Honda garage voorbij zal rijden, na 15 jaar tevreden klant te zijn geweest…
 
Wat dat gewicht betreft vind ik het wel meevallen eigenlijk. Ze bedoelen volgens mij 267kg rijklaar. Mijn Blackbird woog destijds bij de RDW-keurig voor invoer 250kg met een bijna lege tank.
Das maar 17 kg minder. Precies het gewicht van die cardan?
En mijn RC36II zat volgens mij ook tegen de 250kg rijklaar, maar die heb ik nooit gewogen en die had 'maar' 100PK.....

Het enige wat me in vergelijking met de K13S tegenvalt is het koppel. 129 voor Viffer en 140 voor de K13. Had wel wat meer verwacht van een V-blokkie.
Niet dat het niet genoeg is overigens.... Wellicht heeft de VFR een beter middengebied?
 
Laatst bewerkt:
De prijs van de VFR zal rond 17.000 worden.

Begin volgend jaar staan ze in de showroom.

Ik heb al een optie op een weekend proefrit, en ik ben razend benieuwd.

De motoren met een soort automatische versnellingsbak worden later geleverd, en zullen ook wel duurder worden.
 
Maar dit is gewoon spuuglelijk
Vond ik ook van de '08 Fireblade...tot ik hem in het echt zag :9
veels te zwaar en tja wat moet je met 170 pk. Dat vraag ik mij al een aantal jaren af.
20 jaar geleden hadden ze het over hetzelfde maar toen ging het over alles boven de 100 pk.
Is er echt op gericht om klanten te gaan wegpikken bij andere merken maar of die de verstokte VFR adepten gaan kunnen vervangen die dit de rug toekeren wil ik nog zien.
Denk niet dat je deze fiets moet vergelijken met de VFR zoals hij tot nu toe was.
Dit is meer een Blackbird met een V4 en een andere achterbrug.
 
Laatst bewerkt:
Was de VTEC dat ook al niet dan?
Grootste verschil tussen sport-toer en toer-sport is mi de berijder zelf en hoe hij zijn fiets gebruikt.

VTEC is niet een systeem dat het bereiden gemakkelijker maakt. Cq ingrijpt in wat je wilt als bestuurder.

Of het een geslaag idee de VTEC iben ik nog niet over uit. Honda probeerd wel nieuwe dingen uit op de VFR maar behoud ze niet.

Gear driven cams was zo'n goed idee. VTEC is wel aardig maar kan bijvoorbeeld een stuk betere door deze uitschakelbaar te maken Bijvoorbeeld een sport stand en permament ingeschakeld een toerstand. En dan nog de huidige als tussen stand.

Ik had liever een VFR gezien met lager gewicht, iets meer opberg ruimte, VTEC schakelbaar, gear drivencams. En hoog uit als laatste iets meer PKs.
 
De prijs van de VFR zal rond 17.000 worden.

Begin volgend jaar staan ze in de showroom.

Ik heb al een optie op een weekend proefrit, en ik ben razend benieuwd.

De motoren met een soort automatische versnellingsbak worden later geleverd, en zullen ook wel duurder worden.

17.000 valt me nog mee. Dan kunnen we de full option versie misschien nog rond de 20k houden: automaat, hogere ruit, handvatverwarming, koffers, hoofdstandaard, hugger, Alcantare zitje, kuipverbreders :P
 
ik denk met koffers etc, inderdaad 18500, maar ja zeker weten doe ik het niet.
 
Of het een geslaag idee de VTEC iben ik nog niet over uit. Honda probeerd wel nieuwe dingen uit op de VFR maar behoud ze niet.

Gear driven cams was zo'n goed idee. VTEC is wel aardig maar kan bijvoorbeeld een stuk betere door deze uitschakelbaar te maken Bijvoorbeeld een sport stand en permament ingeschakeld een toerstand. En dan nog de huidige als tussen stand.

Ik had liever een VFR gezien met lager gewicht, iets meer opberg ruimte, VTEC schakelbaar, gear drivencams. En hoog uit als laatste iets meer PKs.

Wij zitten ver op dezelfde golflengte, ik ben ook geen fan van het VTEC systeem, niet omdat ik vind dat het moeilijk rijdt (altijd beetje onzin gevonden) maar wel omdat ik géén zak merk van dat hogere koppel in de lage toeren.

Gear driven cams was een BRILJANT idee, :} grote ontgoocheling toen ze dat er bij de VTEC hebben afgehaald. -O-

Een knappe lijn (want de VTEC vind ik zeker niet de mooiste Viffer aller tijden), een soepele motor (V4) met goede gasrespons (permanent 4kleppen) die makkelijk instuurt (laag gewicht) en het leven van een duo aangenaam en reizen mogelijk maakt dat is een sport-toer en dus wat de VFR had moeten zijn.

En voor alle duidelijkheid de blade ziet er live beter uit dan op foto maar daar is ook alles mee gezegd, hij wordt zeker niet :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan