Honda VFR 800 tussen versnellingen in?

biedp

Rookie
18 apr 2008
15
0
Hallo ,

Misschien kan iemand mij antwoorden op mijn vraag.
Ik ben sinds 2002 in het bezit van een HONDA VFR800 ,bouwjaar 1999 ,+/-46000 km.
Nu niks dan lof over de moto ,zijnde ,ik de laatste tijd geregeld bij het opschakelen van 5 naar 6 tussen de versnellingen zit ( dit natuurlijk met het nodige gekraak en lawaai ).
Ik vind het raar dat het steeds in de hogere versnellingen is.
Heeft iemand ervaring met dit fenomeen ,of kan het wijzen op een probleem met de versnellingen?

Grtz , Jo
 
:W Jo :)
full
Als je ook een icoon wilt of resizen, ff hier vragen 8-)

full


Techniek, vragen en antwoorden
 
Laatst bewerkt:
Hallo jo,

Heb dit probleem gehad met mijn fireblade. Heb de hevel waar je versnellingspookje op zit 1 tand naar voren gekanteld en nu is het goed. Ik weet niet of dit hetzelfde zit als bij die van jou maar misschien een tip?
 
Heb ook een VFR en heb heeeel af en toe hetzelfde probleem. Bij mij is het meer luiigheid, want ik schakel dan niet goed. Door het pookje wat beter af te stellen, wordt je min of meer gedwongen om goed te schakelen.

Geen idee waarom het gebeurt, heb me er nooit in verdiept. Blijkbaar is dit mogelijk in het versnellingsbak design. Doordat je hem niet goed in de versnelling drukt, grijpen de tandwielnokken net niet goed aan.

Het zou ook kunnen zijn dat er iets niet goed is en dat het buiten de versnellingbak specs valt. Sowieso schakelt mijn motor iets moeizamer van 5 naar 6, maar alleen als ie koud is.

Gewoon goed doortrappen zou ik zeggen.
 
Heb ook een VFR en heb heeeel af en toe hetzelfde probleem. Bij mij is het meer luiigheid, want ik schakel dan niet goed. Door het pookje wat beter af te stellen, wordt je min of meer gedwongen om goed te schakelen.

Geen idee waarom het gebeurt, heb me er nooit in verdiept. Blijkbaar is dit mogelijk in het versnellingsbak design. Doordat je hem niet goed in de versnelling drukt, grijpen de tandwielnokken net niet goed aan.

Het zou ook kunnen zijn dat er iets niet goed is en dat het buiten de versnellingbak specs valt. Sowieso schakelt mijn motor iets moeizamer van 5 naar 6, maar alleen als ie koud is.

Gewoon goed doortrappen zou ik zeggen.

Mijn ervaring is dat het zo kan zijn dat je tussen twee versnellingen inkomt zonder dat er iets stuk cq versleten is. Dit ligt m.i. aan het ontwerp van de bak dat constructief gezien blijkbaar niet of moeilijk volmaakt te ontwerpen is. (kan schakel technisch mischien wel maar wordt dan te groot of te zwaar bijvoorbeeld)

Als de schakelpook iets te hoog staat kun je je voet bijna niet hoog genoeg kantelen om de schakelen. De kans dat je niet trefzeker schakeld en tussen twee versnellingen inkomt is dan groot. Ietsje lager afstellen is dan de oplossing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan